Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 5037 ggr
night-bliss
0

empat

Någon som kan tipsa om info (hemsidor, artiklar, böcker) om empater (eng empath)?

(Hoppas att det blev under rätt rubrik, annars sorry)

Vibeka
0

Googla på ordet empater Flört

night-bliss
0

Googla är standard innan man postar nått ;) o det gjorde jag, men inget för mig nytt dök upp, därför tänkte jag att kanske någon här sitter på en guldgruva av information inom ämnet empater.

Vibeka
0

Ja så kan det ju vara Glad

felixifokus
0

klarkännande, klarhörande, klarseende , kanske är bättre sökord Fundersam

dina2
0

Night-bliss: empater??Är det människor som har stor empatisk förmåga som du menar eller?????? Isåfall läste jag ett bra kapitell i "konsten att utveckla psykometri" av Ted Andrews som jag kan rekomendera. Om ordet empater betyder ngt annat får du bortse från mitt tipsGenerad. Ha en trevig kväll.

night-bliss
0

empat är någon som kan känna  andra människors (och ev andars) känslor. Empater känner det de andra känner och kan ha väldigt svårt att skilja sina egna och andras känslor åt. Det kan tom vara så att en empat plockar upp andras känslor och tror att det är dens egna. Det är inte bara människor som är i dens närhet den plockar upp känslor av utan det kan ske över stora avstånd.

Skogskraft
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jisses, jag trodde faktiskt ordet var uppfunnet för Star Trek, visste inte att empater som begrepp fanns på riktigt! Fot i munnnen

Celia
0

Tack för diagnosen….

[Hellas]
0

Hmmm. Då fick jag ett namn på mig själv, visste inte att det kallades för Empat, jag själv har alltid kategoriserat det till att vara extremt energikänslig. Vi är nog väldigt många på ÖN som är Empater.

*fniss* Jag trodde också Du menade utomjordingar eller nåt och tänkte att detta var fel forum………

[Hellas]
0

Dubbeltryck, sorry

[Hellas]
0

Googla på empat+känsla

night-bliss
0

Det som sägs vara typiskt för empater är att de också kräver en hel del tid för sig själva, de vill vara ensamma antagligen för att slippa alla känslorna som påverkar dom utifrån (de ska också kunna känna av djurs känslor). Det sägs också att en empat måste lära sig att skärma av sig från andras känslor (kunna skilja på sina egna och de känslorna som kommer från andra, annars kan det bli för mkt och kan då leda till depressioner), det är ungefär det jag har läst, men skulle vilja veta mer, så om nån stöter på info så kan ni väl tipsa mig?

Jag är speciellt intresserad av det där med avskärmning. Sedan så läste jag att på ett ställe att energivampyrer ibland kan dras till empater. Jag själv läste faktiskt om energivampyrer då jag snubblade över begreppet empater. Jag har tyvärr oturen att energislukare dras till mig :( och en hel del av det jag läst om empater förklarar mkt av det jag själv upplevt. Empat och medial är inte samma sak. Fast en människa som är medial kan också vara empat.

Om ni snubblar över info om empater kan ni dela med er till mig då?

[Hellas]
0

Vi är på ÖN många med exakt detta handikapp eller gåva, jag själv har med hjälp av ÖN lyckats lära mig att avskärma mig och kontrollerat detta dessutom, jag vet, detta är inte att likna med att känna normal empati, detta gör ont i själen och är vansinnigt jobbigt och ledere ofta till att man inte orkar umgås med folk.
Man har problem att ta i en del föremål och känner även av annat (jag har suttit i IT telefonsupport vilket inte var såå lyckat)

Jag avskärmar mig dagligen (försöker). Det finns olika sätt men jag själv använder mig av "Bubbel" metoden.
Jag visualiserar fram ett ljus full av godhet.
Av ljuset skapar jag en bubbla runt mig som är ogenomtränglig för yttre energier. Allt som försöker tränga in studsar tillbaka.
Det tog ett tag innan jag kände att det fungerade men nu är det nästan bara att tänka bubbla så kommer den fram (lite som bebisen i förhäxad).
Detta har hjälpt mig så att jag idag inte blir helt paralyserad i en affär eller jag slipper ta in känslor på arbetet som inte tillhör mig.

Hittade en gammal tråd "Känna av andras energier"

Rocktjejen
0

Ja man känner igen sig väl..visste inte heller att det fanns något särskilt ord för hur man är. vet bara att det är påfrestande att vara som ett känsel spröt hela tiden och känna av både djur o människor man möter..säger som celia..tack för diagnosen..*s*

Varma hälsn.Eva

Eiyra
0

Jag som är empat kanske kan svara på ngt om du har ngn fråga? 

Om du kan engelska så rekommenderar jag att söka på engelska istället. Då får du upp fler sidor. Sök på empath eller empathic abilities.

Här är adressen till ett engelskspråkigt forum för just empater.
http://community.livejournal.com/empaths/profile 

De tar upp allt möjligt. Det går att läsa en hel del utan att behöva ha ett livejournalkonto. (ta bara bort ordet profile i adressen ovan så kommer du till själva forumspostarna)

Det här med avskärmning är jätteviktigt som empat annars finns det risk att man imploderar eller exploderar av alla andras känslor, eller att man upprättar en ofrivillig länk mellan ngn som omedvetet suger all ens energi ur en.

Det gäller helt enkelt att ta kontroll över ens egna energier. Sätta upp en sköld eller ett filter så man inte går och suger åt sig allas känslor hela tiden

night-bliss
0

Tack Eiyra!

Ska kolla upp forumet!

/night-bliss

lilin
0

Tack Eiyra!

Detta är en ny och intressant länk, för mig.
Det kommer att bli mycket spännande läsning.

lilin

YvonneW
0

Hittade en sida på google direkt jag försökte. Mycket bra. Försökte kopiera adressen, men då jag har firefox går det inte.

Googlade på ordet Empat och direkt fick jag fram en sida där det också står om telempat. Vackra bilder också. Lycka till!

night-bliss
0

well, men det gäller inte bara att hitta sidor, det gäller att hitta info som är anvbart, bra sidor, många sidor innehåller samma info o inget nytt

Eleri
0

Jag hittade följande text på nätet, (det var då jag hittade "hem"=)

Vad är en empat!

Om man letar i Nationalencyklopedin hittar man ingen definition på ordet "empat", eftersom detta är en relativt ny term för att benämna en empatisk/extra känslig person, men jag klistrar in en definition av ordet empati från NE här:

empati´ (nylat. empathi´a, av grek. empa´theia 'häftig sinnesrörelse', 'passion') innebär att kunna leva sig in i en annan människas känsloläge och behov. Förmågan till empati är väsentlig i olika typer av vårdarbete, men även i mer vardagliga mänskliga relationer. Vanligen förmedlas den empatiska förståelsen av en bekräftande handling (minspel, kommentar). En förutsättning för empati är förmågan att kunna skilja mellan egna känslor och motpartens.

En empat är en extra känslig person som känner det andra människor och/eller djur känner. Vissa empater kan även känna känslor som lagrats i objekt. Empat föds man som. Antingen är man extra känslig för andras känslor eller så är man det inte - det är inget man plöstligt blir. Däremot är det möjligt att sensibilisera sig för att öka sin empatiska förmåga. Författaren Rosemary Altea talar bland annat om detta i sin bok "Kraften är din", där hon uppmanar alla mediala personer att öka sin känslighet. Altea menar att det är värt det relativt höga pris man får betala i form av smärta. Därmed inte sagt att man ska eftersträva att bli mer känslig enbart för att bli mer medial -- detta får aldrig bli ett självändamål. Att utveckla sin empati är något man gör av kärlek till nästan…

Min teori är att alla mediala personer är empater och att alla empater har en viss grad av medial förmåga, även om den är begränsad till att känna av stämningen i ett rum. De mediala personer om riktar in sig på healing brukar vara extra känsliga för det andra människor kännor, både känslomässigt och fysiskt, och brukar kunna känna deras fysiska symtom i sina egna kroppar.

Empater är ofta goda lyssnare men kan få problem när de engagerar sig i andras problem om de inte lär sig att separera sitt energifält från den andra personens energifält. Empater är ofta känslomänniskor som gärna talar om sina känslor på ett öppenhjärtigt sätt (vilket omvärlden ibland kan ha svårt att hantera), men de kan lika gärna börja avskärma sig från omvärlden och bli väldigt tysta för att skydda sig själva.

Typiska empat-drag är att behöva en stunds stillhet och ro varje dag, i synnerhet på kvällen. Empater är inte stresståliga och vill helst kunna koncentrera sig på en uppgift i taget. Empater blir lätt störda av minsta oljud och är ofta lättskrämda. Skräckfilmer eller filmer med mycket våld bör undvikas av empater eftersom de ofta mår dåligt av att se sådant. Drömmarna är ofta livliga och klara, men påverkas lätt negativt av till exempel stress på jobbet eller en sen skräckfilm.

Många artister och uppfinnare är empater. En del empater är begåvade med förmågan att lätt kunna koppla upp sig till Universums "centraldator", där de får tillgång till allsköns kunnskap. Ett extra känsligt samvete är ett av empatens kännetecken. Känslighet för förändringar i väderleken eller elektromagnetiska fält är ytterligare kännetecken.

Något av det viktigaste man behöver lära sig som empat är att "samla in" sin energi och att "lösgöra sig" (detach) från andras energier. Detta lära man sig genom att meditera och visualisera. När man väl har lärt sig en teknik som fungerar (vilket skiljer sig från person till person) går det på en bråkdels sekund, men att komma så långt kräver tålamod. Varför är då detta så viktigt? För att kunna hjälpa en annan människa måste man veta vilka känslor som hör till en själv och vilka som hör till den andra personen (se utdraget ur NE ovan). Förutom att lära sig en visualiseringsteknik för att åstadkomma detta "lösgörande" är det viktigt att jobba med sin personliga utveckling och att äga/bejaka sina egna känslor. Att vara medveten om det egna jaget är en grundförutsättning för att kunna hjälpa andra.

Enligt en teori (Jerry J. Breen) finns det 10 nivåer för empater. Allt ifrån en empat som kan känna/läsa av att känsloläget förändras så att han/hon överväldigas när han/hon befinner sig ute bland folk - på denna nivå (nivå 1) kan empaten dock inte skilja på varifrån känsloenergin kommer eller vilken sorts känsla det är, till en empat som kan läsa av enskilda individers energifält (tankar, känslor, sinnesförnimmelser) med stor precision, oberoende om personen befinner sig nära eller långt borta (nivå 10). En nivå 10-empat sägs till och med kunna påverka den andra personens känslor/tankar/sinnesförnimmelser med sitt eget sinne. En nivå 10-empat behöver inte känna den andra personen för att kunna läsa av/kontrollera den.

night-bliss
0

Den texten har jag också läst

necilia
0

Jag förstår att jag kommer in lite sent i denna tråden, men måste bara säga att nu förstår jag så mycket mer om mig och mina känslor som empat. Jag tror ärligt att jag ligger riktigt högt upp på skalan då precis det som Eleri skriver om att känna känslor även från folk som inte är i närheten just då, och att kunna påverka andra till en viss (oftas lugnare eller gladare då) känsla. Jag har alltid tyckt det är obehagligt att jag kan detta, trodde det var nåt fel på mig, men gud, nu förstår jag verkligen att jag bara är extra känslig inför andras känslor. Och det du skrev om att man är lättskrämd,lätt mår dåligt (depressioner), och väldigt ofta behöver tid för sig själv på kvällen, det är ruskigt vad bra det stämmer! TACK för den informationen Eleri! nu ska jag/"vi" bara lyckas avskärma detta v.b ockå. Dock vill jag ju lätt kunna öppna upp mig igen för att kunna hjälpa andra när jag känner för det! Jag villl ju inte bli av med denna gåva gud gett mig!!! Den har hjälp mit i mycket jobbiga situationer, och gett mig lika mycket klarhet som den gett mig svårigheter. Men vill allt behålla den iaf. För tack vare den så har jag undvikit direkt "mörka" själar och andra som bara velat mig illa!

Tack igen för dem insiktsfulla orden Eleri Skrattande!

Kram Necilia!

Eleri
0

Necilia: Jag svarade i din gäsbok precis, KRAM:-D

Hyacint1
0

Jaaa tack för det Eleri, nu börjar jag också att förstå lite av varför jag är som jag är …..har aldrig riktigt förståt varför just jag oftast är den förste att begripa vaför en människa inte verkar att må bra,, eller att känna av andra eller djur i min omgivning och varför det är så obeskrivligt skönt att få vara för sig själv helst flera dagar i sträck…….men det får man ju så sällan… och för att inte tala om stora folksamlingar, oftast vill jag helst inte gå in i dom för det brukar bara bli lite för mycket….. kram HSkrattande

mariaef
0

Första gången jag hörde någon nämna ordet empatiker/empat var i en film med Forest Whitaker. Filmen var jättedålig (Species, gjord -95) men ordet fastnade eftersom jag kände igen mig.

När jag började söka på ordet och såg att benämningen faktiskt fanns var det som om allt föll på plats. Jag har lätt för att känna av människor, även deras krämpor och jag har alltid, som en magnet, dragit till mig människor med problem, bl.a de som visat sig vara "energivampyrer". Jag kan känna av en sinnesstämning hos en person, bara genom ett handslag eller av att utbyta några ord, ofta även genom att bara finnas i samma rum som personen.

Jag slutade även jobba inom sjukvården p.g.a all energibortfall (vilket slutade i en lång sjukskrivning med kronisk migrän) och arbetar nu i stället med att förebygga sjukdomar.

Jag är som flera andra här, isolerar mig gärna, och målar eller skriver för att få ny energi.

Andevärlden har jag lärt mig stänga igen för (hyfsat iaf), men ovannämnda har jag hittills inte kunnat bemästra. Har försökt med bubbla, ägg osv. men har inte kunnat sätta upp en skärm. 

Jag har läst att man föds till empat, men jag vill gärna tro att barndomen spelar en viss roll, i alla fall för mig. Jag var ett Hypersensitivt och otryggt barn, alkohol, bråk och slagsmål var vanligt förekommande ingredienser i hemmet. Jag tror att jag lärde mig att se och känna igen Tecken på att något var på gång, hur omgivningen mådde, och på så vis öppnade upp mig själv till att bli en empat.

zeretki
0

#25  Känner igen mycket av det du skriver och det andra skriver… Ensamhet är verkligen skönt, skogen speciellt har gett mig frid många gånger. Jag trivs inte i stan med för mycket folk…