Skillnad?
Är det någon skillad på andar och spöken?
Isåfall vad är det för skillnad?

Andar där brukar man räkna in de som gått till ljuset. Men vi är alla andar, fast du o jag med en fysisk kropp. Det är de som medium får kontakt med på seanser o privatsittningar.
Spöken är de som dött o som av nån orsak håller sig kvar på jorden. De kan vara rätt stökiga o väldigt påtagliga, man kan få obehagskänslor, bli yr o må illa om man råkar på de. De är inte så vanliga, men jag vet av egen erfarenhet att de finns.
Rose
Ingen skillnad! Bara ordvalet. För mig finns det inga spöken och jag har en uppgörelse med andevärlden om att inte använda ordet spöke! Det tycker min andar har en sån negativ klang och vill inte att jag skall använda detta ord.
Däremot är jag rädd för spökfilmer med massa spöken
KAn se, känna och höra andar dagarna igenom men se en skräckfilm med spöken gör mig skiträdd…
*ASG*

#2# intressant spiriteye
Så du tror inte det finns osaliga andar eller är det ordet spöke du inte gillar.
Gott Nytt / Rose

Jag skulle skriva som Rose i inlägg #1 Så definerar jag andra/spöken. Men visst är det bara ordvalet som #2 skriver, båda beskrivningarna är ju andar men ordet spöke är ju så pass vanligt. Om man har aktivitet hemma t.e.x så säger man ju vanligtvis att det spökar, man hör aldrig någon säga att det andar hemma :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Nej jag har som jag skrev kommit överens med andevärlden om att inte använda ordet "spöken" men det är MIN överenskommelse med andevärlden. Men visst finns det osaliga andar.. Har mött MÅNGA sådana genom mina dagar kan jag lova…
Ja i dagligt tal i "vanliga" kretsar så används ju ordet spöken vilket jag har full förståelse för . Men jag försöker att rentvätta andra sidans närvaro genom att tvätta bort orden spöken och dyl för att vi skall få en vacker bild av den underbara närvaron från andra sidan…

#5 Ja det låter ju så skrämmande när man säger spöke, ande är ett mycket trevligare namn :)
Elisabeth
Ja, andar finns det många som inte är döda människor. Jag tror, fast vet inte, att det mesta levande har en ande också. Djuren, träden, växterna, stenarna… Och andra naturandar också.
Trumman brukar beskriva det där bra, jag låter honom göra det om han ser detta…

Ja alla har vi ju en ande inom oss, själen, allt levande har en själ :) Det är samma sak där, 2 namn med med liknande innebörd :)
Elisabeth