Vardags "Varsel"
Jag har funderat över det här med varsel. Att man kan uppleva att vissa människor "kommer hem" till exempel femton minuter efter att man hört/sett/upplevt dem komma hem.
Jag har läst igenom en del trådar här på sajten i ämnet men mina funderingar kvarstår.
Hur uppfattar Du det här "fenomenet"? Ligger "varslet" hos den personen som man upplever det av? Eller ligger upplevelsen av "varslet" hos den som uppfattar det?

Jag har upplevt en del varsel i mitt liv o min sambo brukar veta eller känna att jag är på väg. Min honkatt var sån också, några minuter innan jag anlände satt hon alltid i hallen o väntade.
När jag själv hört varsel har jag hört nyckeln vridas om i låset dörren öppnas o sen fotsteg i hallen. När jag ropat eller gått upp finns det ingen där. Men en stund senare kommer personen på riktigt. Jag tror att vad man uppfattar är personen som varslar tänker på att gå hem eller på hemmet.

Jag har haft såna varsel sen jag var liten, så det har alltid varit en del av min vardag. Vad det beror på är nog olika beroende på vad det är för varsel. Men man kan få ett varsel som rosmarin beskriver, man får in en annan persons tankar. Samma sak är det att man plötsligt tänker att man ska ringa någon, så ringer telefonen och den personen är i luren.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Det är teorier jag har bara kring det här när folk kommer före så att säga, men sen finns det väl en massa andra sorters varsel också. Eller hur Elisabeth….

#3 Ja det finns varsel som inte har någon logisk förklaring 
Elisabeth

Heter det inte telepati ?

Funderade på det här med förebud om dödsfall, på boendet här där jag jobbar, kom det en "man" till de andra boende på besök precis innan en annan boende gick bort. Ungefär som att döden kom på besök. Det här var teorier från personalgruppen som jag inte vet hur jag ska ställa mig till.
Det skulle ju lika gärna vara den som låg på dödsbädden som varslade…

#6 Min mamma fick ofta förebud om dödsfall genom att hon såg en svart hand framför sig, hon kallade den för dödens hand.
Det där med en man som man kallar för döden som ett varsel är ganska vanligt, men det är som du skriver, det kan ju vara den personen, fast då borde man ju kanske se att det är den personen? Hmmm mycket tankar blir det ;)
Jag har fått flera varsel om dödsfall men inte som att jag har sett en hand eller någon skugga eller ande. Jo en gång när jag var 13 år så såg jag min gammelmormor, hon vinkade till mig, det hände på kvällen och morgonen efter så dog hon, men då var det ju henne jag såg.
Elisabeth

Ja håller med föregående talare och ett väldigt intresant ämne.
Om vem som ger oss varslen ngt jag själv funderat många gånger.
Under tiden jag var gift så hände det dagligen jag kunde känna på mig vad min partner skulle göra eller om hon fick problem med ngt och vice versa hon fick samma till sig om mig.
Så tror att ngn man levt länge med känner man automatiskt av med sin intuition när ngt är på gång.
Jag fick ett varsel för några år sedan som fick mig att lyssna betydligt bättre på min inre röst en vad jag gjorde innan.
Jag var på väg till mitt jobb och var försenad hade väldigt bråttom.
När jag fick till mig i mitt inre att jag skulle sakta ner men jag lyssnade inte på detta.
Fick ett ytterligare ett varsel betydligt starkare om att sakta ner men jag brydde mig inte.
Precis efter detta så i nästa korsning så körde en lastbil ut och jag körde på tok för fort och hade inte en chans att stanna så jag körde rakt in i lastbilen.
Bilen blev total demolerad och jag fick ha hjälp för att komma ur bilen eftersom dörrarna inte gick att öppna.
Nu hade jag en väldigt tur ändå och klarade mig undan med ett avsitet muskelfäste i ryggen och någon månads sjukskrivning men det kunde slutat ännu värre.
Den gången är jag helt övertygad om att det var min guide som gick in och varnade mig även om jag inte lyssnade.
Men sedan vet jag att vissa får varsel om dödsfall och så men där tror jag att det är personens intuition som går in och inte ande världen.
För ingen som har ngn hjälp av att veta att ngn ska dö utan skapar oftast en oro för personen som får varslet och jag är helt övertygad att inte ande världen ger oss dett dom vill bara hjälpa.
Skulle andevärlden ge oss ett varsel om ett dödsfall så tror jag det beror på att vi skulle kunna förhindra detta dödsfall.
Men inte döds fall som ändå ska ske av ålderdom osv.
Så där är tror jag det är vår egen intuition.
Jag har alldrig fått ngn information av ande världen om att ngn ska dö i framtiden.
Men det har däremot hänt några gånger när jag jobbat intuitivt med tarot korten osv att jag fått till mig dödsfall.
Men ngt jag alldrig berättar för mina klienter vi ska hjälpa folk inte stjälpa dom.
Lasse

Det var också så att jag funderade på om det här med "varsel" i samband med en fråga, berättelse om att få "besök" av levande människor. Frågor om det var deras "själ" som var på besök.
För mig påminde det om det jag menar med vardags varsel. Att levande människor kommer innan dom kommer. Jag har dock inte "sett" själva personen eller sinnebilden av den.
För mig handlar det om att höra ex. bilen, gruset, bildörren, stegen , dörren som öppnas och ev. väskan som ställs på golvet….och så vet man man att det kan vara kul att så bjuda på nybryggt te alldeles lagom en kvart senare.

#9 Jag har sett sånt, en person som har kommit in genom dörren men sen bara borta lika snabbt igen. Några minuter senare kommer personen och parkerar bilen utanför. Första gången blev jag ganska skraj, fattade ingenting 
Idag vet jag när jag ser eller hör nåt sånt, så jag gör som dig, jag laddar kaffebryggarn eller vattenkokaren 
Elisabeth

hehe rena Gevaliareklamen, då vet du när du får oväntat besök.
Det här hände mig regelbundet under de år jag levde med en alkoholist o låg vaken o inte kunde sova i väntan på honom. Väldigt påtagligt att han kom med ljud i dörren o fotsteg. Men det där med att tänka på nån om man går på stan o inom nån minut stöta på personen är ju vanligt.

Har själv sett och hört varsel under många många år, men här om dagen blev jag häpen då min dotter berättade att hon hörde mig tio minuter innan jag kom! Hon såg ljuset från billycktorna som körde in på gården, och hennes hund rusade upp och började skälla. När hon tittade ut var det ingen där, och hon undrade om jag hade kört iväg igen! Hon visste ju att jag var på väg, men hur visste hunden det?