Annons:
Etiketterövrigtnumerologi
Läst 57 ggr
Magi-cat
2022-11-26 12:45

Numerologi

Många är fascinerade av siffror! 😎

Kan vi utläsa något mer av dem än själva siffrorna?

Härom dagen var det t.ex. 22-11-22 …

Numerologi har urgamla, flera tusen år gamla rötter och hänger delvis ihop med astrologi.
Även inom Tarot finns numerologin med som en viktig beståndsdel.
I korthet innebär det att tal, siffror har en innebörd, ett dolt budskap, att det är en relation mellan siffran och olika händelser. Man sökte speciellt lyckosamma dagar eller isolerade otursdagar.
Vi har uttrycket Tycho Brahe-dagar efter den kände danske astronomen. Han fick i uppdrag av en kejsare att söka speciellt utsatta, otursamma dagar och kom faktiskt fram till trettiotvå sådana i almanackan. Numera benämns ofta alla dagar när oturen tycks hopa sig vara Tycho Brahe-dagar…

Ibland är skriftspråken talvärden eller man kan översätta bokstav till siffror. Ett namn kan då få en numerologisk innebörd.

Matematik och numerologi har åtminstone delvis gemensamma rötter. Vi har astronomen Tycho Brahe och inte minst Pythagoras, där särskilt den senare givit omistliga bidrag till matematiken. Hans filosofiskt-matematiska sällskap upptäckte och undersökte matematiska samband. Men man menade också att talen hade en inneboende mystik.

"I vissa skriftspråk har bokstäver även talvärden, alternativt kan man förse bokstäver med siffervärden (när det inte fanns siffror skrev man tal med bokstäver). Det har fått talmystiker att tolka exempelvis namn som summan av de ingående bokstävernas värden, ur vilket de i sin tur uttolkar personens egenskaper med numerologins hjälp." (1)

Fortfarande finns en viss laddning kring talet 13.

Läs mer:

  1. http://sv.wikipedia.org/wiki/Numerologi

  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Numerology

Det finns många länkar där man kan räkna ut sitt "ödestal" utifrån födelsetalet eller namnet.

Här är en:

http://tarotguiderna.se/numerologi-rakna-ut-ditt-odestal/

Och en till utifrån födelseår:

http://www.annikalangle.com/ar.htm

https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussion/1433014/numerologi


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fenomen av alla de slag, på jorden och i rymden, bland människor och djur. Allt är mer eller mindre oförklarat.
Annons:
A
2022-11-26 17:41
#1

Jag har lärt mig mer om det bara de senaste dagarna, så kul sammanträffande!

För mig känns det som att nästan alla siffror är fel, och jag är lite nyfiken på vad det kan betyda. Tydligen är siffran 1 återkommande både som mitt ödestal och annat, men jag har alltid blivit obekväm av den. En av mina värsta mardrömmar jag haft handlade om #1. Har aldrig drömt nåt liknande och har alltid varit så förvirrad över hur en siffra kunde vara så skrämmande.

Jag har också en känsla av att jag är hemsökt av nånting negativt, skulle det kunna vara den som försöker vilseleda mig? För jag känner mig extremt vilsen och långt bort från mig själv. När jag var liten skulle 1 passa in bra på hur jag var som person, men med tiden har jag blivit så obekväm med att ta plats och vill absolut inte ha någon form av ledarroll.

Eller kan det finnas en förklaring inom numerologin? Förväntar mig inte att du ska veta vad det betyder, men tycker det är så intressant och ville dela med mig.

Magi-cat
2022-11-26 18:59
#2

#1 Hej!
Nej, siffror är inte skrämmande om man inte själv lägger in den betydelsen i dem. Siffror är, lite krasst, streck på papper. Betydelsen lägger vi dit själva. Hakar du upp dig på det skrämmande är det vad du ser och hittar.
Glöm att du är "hemsökt", ingen försöker vilseleda dig.

Vänd på det, hitta en siffra/symbol som känns positiv, bestäm dig för den och du kommer att se mer av den!

"så obekväm med att ta plats och vill absolut inte ha någon form av ledarroll."
Du funderar mycket, och det gör vi säkert alla av och till! Vår roll i tillvaron och olika sätt att finna mening.
Lycka till på din väg, se hoppet, se det positiva, var nöjd med dig själv!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Heddiz
2022-11-26 19:14
#3

Vad jag har lärt mig på senare tid så betyder siffror mer än vi trott och flera har börjat läsa siffror och använda speciella datum som bla portaler av något slag.

Eller/och så använder sig många sig av vissa datum till att "gå in i sig själva" under ett datum eller period när siffran blev tex 6 när man räknade ihop och jag vet inte ROKTIGT hur man räknar men vissa nr ska visst vara bättre än vissa andra nr just för att gå inåt vad jag förstått.
som tex 2022-11-22 eller 2022-06-06 blir 6-6-6 . 2022-11-22 - kan också bli 6 men bara 2 så där tror jag 11 har betydelse..

Sen har jag hört att oturstalet 13 är inte ett oturstal ALLS utan det är ett lyckotal och för mig är det numera mitt lyckotal 😄

Jag kan inte så mycket om det här än, men det är intressant !


The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
2022-11-26 19:35
#4

Angående astrologi….

Någon som kan läsa av födelsenumret och ev annat och som kan se vad man bör göra vid vissa saker man inte är säker på ..a clue utbildningar??🤔


The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Magi-cat
2022-11-26 19:46
#5

#4 Förslag: Fråga på sajten Astrologi!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Heddiz
2022-11-26 20:25
#6

#5: JA tack bra förslag! 👌Tänkte inte så långt 😄


The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Annons:
Tarotstollan
2022-11-26 21:23
#7

Ja, numerologi är spännande. Fast tycker att det precis som med astrologi inte stämmer in så bra på mig.🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: