Hur många medium??
Är det någon här som vet hur många medium det finns i vårt avlånga land?? Det blir fler och fler som dyker upp. Kommer verkligen alla ha jobb som medium eller kommer flera att sluta?? En liten fundering.

Jag vet inte hur många det finns och det har dykt upp massor dom senaste åren. Alla jobbar på olika sätt och en del jobbar en kort period och andra längre, det är så olika. Det är ju svårt att veta hur det ser ut om 10 år men medium lär säkert finnas på dom flesta orter i Sverige om utvecklingen fortsätter som nu med denna expansion.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

oja det finns många..småler nu…men hur många är det som är ett RIKTIGT medium…för hälften är ju bara bullshit…det är min åsikt…tex när man ringer någon på änglaviskningarna…hur vet vi vem som är äkta..där sitter nog många falska….kram
Jag tror att anledningen att det blir fler och fler är är att behovet kommer att öka! Sedan kommer det som Elisabeth säger att en del blir kortvariga (orkar inte) och andra håller på längre. Jag har hört om många som börjar arbeta som medium och kanske inte håller mer än ett par år. Kanske var det inte rätt från början då. Det är givetvis individuellt!
Många av dessa nya kommer säkerligen bara att ha "dollartecknet" i ögonen. Tyvärr! Tror dock att dessa ramlar bort efter hand av sig själv.

#4 Ja dessa sanerat bort sig själv till slut men tyvärr så vet jag att dom hinner göra så mycket skada på vägen innan dom faller själva.
Elisabeth
#2 Tyvärr finns det en del sådana dvs. "falska medium" men oftast blir dom inte långvariga!
#4 Håller helt och fullt med dig! Då finns det lättare sätt att tjäna pengar tro mig! Man måste vilja med hela sitt hjärta hjälpa folk i olika situationer och stå pall för trycket.
#5 Det är sant dom hinner tyvärr skada innan dom helt faller bort. Det är troheten hos andra människor dom hinner förstöra!

#7 Dom skadar människor istället för att hjälpa också.
Elisabeth

Jag hoppas också att dom som bara är ute efter pengar och utnyttjer människor faller bort snart. Dom som inte har hjärtat på rätta stället så att säga. Det kommer nog att bli en liten omskakning i mediumvärlden snart.
Det är kanske i första hand dessa impulsmänniskor som drabbas av oseriösa/osäkra medium.Dom letar inte efter erfarna medium utan tar mer eller mindre den första och närmaste dom får nys om.
Kan tyckas lite att-Skyll sig själv då.

Alla kanske inte ska jobba medialt hela tiden heller. Jag brukar inte kalla mig medium och har inget certifikat. Men jag kanaliserar Angelos sen 15 år. Just nu har jag också haft en period när jag legat lågt. Det kom jag fram till efter att ha suttit på en tarotlinje ett tag och fått otroligt mycket konstiga frågor.
Bättre att lära ut livsvisdom kanske?
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Ja tyvärr så gör de ju mycket skada innan de ger upp. Men som sagt de funkar inte för dem utan de självsaneras tack och lov. Jobbar man inte på rätt sätt så får man inte heller hjälpen att orka fortsätta. Och som sagt det finns bättre sätt att tjäna pengar på om man är ute efter det! Mycket gratisarbete blir det också. Så har man inte hjärtat med i sitt arbete så ger man upp ganska fort.

… eller jobba på sin egen utveckling…
tror många fler blir riktiga medium ,typ Elisabeth, Jörgen

Ja kanske det, man blir väl kanske small, medium eller large 
Elisabeth

Det finns 12957 medium i Sverige, alla är inte kända men många är det.
SEV 

#16 Var har du hittat den siffran?
Elisabeth
#16 Hmm* Det låter mycket i mina öron! En fråga är ju då hur dom själva anser sig vara medium eller inte. Är det självtitulering kanske så fort man lyckas kanalisera ner nåt. Ett medium ska ju kunna så mycket mer än så. Det är ett missförstånd när alla tror att man är medium eller kan bli det hursomhelst.

#17 Ur luften.
#18 Mycke, vi är 9 miljoner nåt i Sverige så det blir 1 primille eller nåt! Exakt 0,0014396666666666666666666666666667 %
SEV 

#19 - 
#19 hihi 

För min del var det så att efter tre år i medieutveckling valde jag att gå en annan väg. Jag hittade nåt annat jag ville lägga energi på helt enkelt. Jag väljer att hjälpa människor på ett annat sätt.
#23 All hjälp är ju värdefull oavsett om man arbetar som medium eller inte! Tänk om man kunde tänka mer så!

nu finnsdet ganska många men som ni säger ,, det är många som bluffar..
Jag hoppas verkligen att bildandet av mediumförbundet kommer att stävja mycket av det oseriösa som finns i branchen.
Tidigare tråd: Mediumförbundet

#19 Viking! Hahah, du är oslagbar!

Då, SEV, kanske du kan räkna ut hur månag procent av dessa som är falska respektive sanna också?

Någon som vet var man kan få kontakt med Jessica Norell som var med i programmet "Akademin för det okända"?

#29 Ett tips är att du hör av dig till redaktionen till programmet så kanske du kan få hjälp av dom att få tag på henne. Jag vet tyvärr inte annars var man hittar henne, verkar inte finnas någon hemsida.
Elisabeth

#29 Jag hittade henne på Facebook! Prova där!
Satt framför TV:n idag o tittade på missade avsnitt. Spännande in i det sista, och vad otroligt duktiga dom var!
Jag tror att efterfrågan på medium kommer att öka i takt med att vi får andra behov i vårt välfärdssamhälle. Nu har man kommit så långt att man insett; "en sund själ i en sund kropp". Snart har man nog kommit en bit längre och säger:"En sund kropp med en sund själ". Tack o lov skulle jag vilja säga, och jag tror oxå som i tidigare inlägg att de sker en succesiv självsanering bland de oseriösa. Är man sen lite känslig själv oxå, så känner man ofta vilka intentioner en person har. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#26 - Visst kommer bildandet av mediumförbundet att skapa förändring på mediummarknaden. Men det är inte bara tänkt att sortera bort de dåliga, utan att också höja medvetenheten hos de som söker medium.
På hemsidan (och säkert i andra former) kommer också mycket information att finnas, som gör det lättare för folk att förstå vad som är bra och vad som är dåligt mediumskap - och eftersom det inte kommer att vara ett förbund med bara säg Iris Hall-elever, utan från många olika skolor kommer förhoppningsvis ett större samarbete över gränserna att ske!
Men hur det nu än blir så är det bättre att ett förbund bildas, som har potentialen att upplysa gemene man om vad man kan vänta sig få från ett "riktigt medium"…

En undran ut i etern…Då jag själv just går utbildning för ett träningskort så är min fundering…hur många som har certifikat är seriösa? Jag vet ju att det ställs stora krav för att få ett cert, men finns det oserösa som delar ut cert som en julklapp..-.typ? Någon som vet…någon som hört?
tanken med min fråga är hur mycket värt är min utbildning fram till ett cerifikat…om jag nu ens får ett…? Ä det = ett körkort som busschaufför?…om ni förstår hur jag menar??
Kanske Eliabeth vet som varit med ett tag?
God fortsättning!!
Kerstin
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
Äh… :D jag trodde posten skulle fortsätta:
…behövs det för att skruva i en glödlampa?

jag skulle kunna tänka mej att det finns ca 40 certifierade medium som jobbar effektivt inom området
det fins minst 100 st medium bara i Stockholm. Certificierade eller ej.