Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: andlighet
Läst 3300 ggr
Jonnis
0

Är vi döda?

Jag har funderat på en sak himla lång tid. Jag tror att det finns många olika dimensioner och kommit på en tanke. Tänk om det är så att vi här på jorden är döda egentligen, folk i en annan dimension saknar oss, medan vi går här. När vi sedan dör här, saknas vi av folk här men föds i en annan dimension och lever där?

Elisabeth-J
0

Vi kanske är döda och andevärlden lever Cool

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jonnis
0

ungefär så ja…det kanske är så?

HannaJonsson
0

Haha men gud va skumt.. det har jag aldrig tänkt påRäcka ut tungan!

auraman
0

trassla inte till det nu för mej :)

Elisabeth-J
0

#4 Blev det rörigt? Hahaha men tänk om det är så då? Tänk dig att du har en sittning, tar kontakt med en person i andevärlden och förmedlar saker, men sen visar det sig istället att den personen i andevärlden är den som tar kontakt med dig för han/hon har någon där som vill ha kontakt med dig. Att du är en ande och lever i andevärlden och dom lever ;)

Hahaha nej jag tror inte så men roliga tankar är det Skrattande

Elisabeth 

drutten53
0

asgarvar åt auramanen..ja du trassligt kan det bli…men det är bara att trassla upp det…kram

Jonnis
0

varför kan det inte vara möjligt?

Elisabeth-J
0

Ja själen har ju ett evigt liv så alla lever vi tillsammans Skrattande

Elisabeth 

auraman
0

jag vidhåller mitt grundconsept  :)

Happyspirit
0

De i andevärlden är inte mer döda än oss *ler* Ibland känns det som vi är mera döda än dem *skrattar*

[Hellas]
0

Jag har under flera år tänkt samma tanke. Den är ganska nervkittlande eller hur!
Det sägs ju även att själva födelsen är den mest traumatiska upplevelsen vi har, så kan det faktiskt vara så att vi egentligen dör när vi föds och när vi dör så föds vi så att det är jättemånga glada tillrop på andra sidan!

Vissa kulturer firar ju faktiskt dödsfall, inte för att familjerna inte saknar den bortgångna utan mer för att den bortgångna fått möjlighet att resa vidare. Födas på nytt!

Pirone
0

Det låter som filmen "The others" med Nicole Kidman… där dem döda tror att dem själva lever och att dem levande är spöken…*S* eller nåt sånt… var länge sedan jag såg den…

[Hellas]
0

#12 Precis, den filmen är bra, men märklig förstås.
Men lek med tanken att kanske de på andra sidan inte ens ser döden som döden.
Efter tid och rum knappt finns så kanske de tror att när någon försvinner en kvart så har personen bara gått till skolan.

zeretki
0

Hur vet man att man drömmer och att man är vaken?

Elisabeth-J
0

#12 Första gången jag såg den filmen var jag tvungen att se den igen direkt efteråt, då för att se den ur andarnas synvinkel :)

Elisabeth 

[Hellas]
0

#14 Den har jag inte funderat på tidigare, vi kanske alltså drömmer när vi är vakna och tror att vi drömmer eller hur blir det?

Elisabeth-J
0

#14 Hahaha ja samma sak där ju, vi kanske är vakna när vi tror att vi sover och drömmer om allt vi gör när vi är vakna Cool

Elisabeth 

drutten53
0

sluta nu..nu börjar jag oxå säga som auraman..trassla inte till det för mig oxå…asgarvFundersam

Elisabeth-J
0

Vem vet inte du, vem vet inte jag, vi vet ingenting nu, vi vet inget idag Cool

Elisabeth 

drutten53
0

så sant så sant….nu börjar jag oxå fundera…jag nyper mig i låret..jag har ont i ryggen..så nog är jag vaken..hör även tven…röker oxå…så nog är jag vaken…hi hiFlört

Elisabeth-J
0

#20 Eller så är det i drömmen du känner din kropp och den där röken Glad

Elisabeth 

Pirone
0

#13 Men döden finns ju inte… man byter ju bara kropp emellanåt… eller "går till skolan"… och efter varje klass så får man "nya kläder"… Jag undrar bara vad som händer när man går ut den här skolan?

Pirone
0

"14" Den där funderingen är det lite Castaneda varning över… dem böckerna var sjukt bra som jag minns dem… men det var 20 år sedan jag läste dem… skulle kanske damma av dem igen..

drutten53
0

ja du elisabeth…får nog ta mig en funderare på detta…så snart hoppar jag i säng…och då kommer jag vakna då..fabians villken natt..ensam och övergiven..när dom andra sover..eller..kram

Sissan3
0

#4 Håller med! Rör nu inte till det.. det är redan rörigt =)

Pirone
0

#25 Jag tycker det är mer rörigt på Ica… hittar aldrig det jag ska ha… dem verkar flytta på alla grejor när just jag är där och handlar… eller är det bara jag som är förvirrad..haha

Elisabeth-J
0

Men det är kul att diskutera dessa tankar om vi är levande eller döda. Alla själar lever ju Glad

Elisabeth 

Sissan3
0

#26 Ja det är ett himla flyttande på varorna så jag håller med dig Skrattande

Pirone
0

#27.. Det känns skönt när det där verkligen sjunker in… att vi alla lever… allt blir lättare och man kan ta mer fokus på det som är viktigt i livet…

kermit
0

Jag tror inte på liv och död. Vatten är inte mer vatten när det rinner än när det är is. Om ni förstår vad jag menar. Vi har bara olika form.

drutten53
0

men att ica flyttar på sina grejor hela tiden..beror på att det är MÄN som driver dessa affärer…skulle det ha varit vi fruntimmer då ni..då hade grejorna haft ett annat lyft och sortering….

Sissan3
0

Finns jag eller finns jag inte??? Fundersam …………….. Fot i munnnen

Elisabeth-J
0

#32 Klart att du finns, ALLA finns, för alla är vi själar som lever :)

Elisabeth 

Sissan3
0

#33 ååååh.. Tack Elisabeth! Jag blev nästan lite bekymrad ju *S*

Pirone
0

#32 Frågan kanske är finns JAG eller finns JAG inte? If you know what I mean?

Happyspirit
0

#30 Kermit! Det var en bra symbolik verkligen *ler*

Sissan3
0

#35 Eeeh! Samma fråga juh :)

Inte röra till det mer nu :)

Jonnis
0

som hemköp! de håller på att röra om här och häromdagen var jag tvungen att blunda o sen öppna ögonen igen för att se vart jag var ngnstans!

Jag har inte sett filmen, the others, kanske man ska se den?

Castaneda? tell me more!

Pirone
0

# 37 Nähä, äre ju inte.. Jag menar bara att JAGET kanske är en illusion… då vi identifierar oss med fel saker…

Sissan3
0

#39 Hum!?? Eller.. kliar mig i håret…. funderar…

Pirone
0

#38 Ja, det kanske var lite olyckligt med filmen the others då vi kanske avslöjat det mest spektakulära med handlingen… annars finns den nog i videobutiken…

Carlos Castaneda har skrivit en rad böcker om hur han utbildas av en Shaman i Mexico (tror jag att det var)… de är skönt utflippade… visserligen ifrågasatta… men så är det väl med allt inom det här området… sticker någon upp för högt så finns det dem som vill hugga ner en…

sorry för om jag kom ifrån ämnet….

Sissan3
0

#39 Men då är jag DET ett… För jag finns här o nu :) SANT!

Jonnis
0

ska kolla efter de böckerna då o filmen :-)

anettebengtsson
0

Ja, det är en bra fråga!

Vad vet vi igentligen?

Just nu känns det som att jag lever, men formen kaske ändrar sig en dag "L"

Celia
0

Fy vad konstigt det känns efter att ha läst den här tråden Fundersam

Brokenfether
0

#45 Skrattar…det tycker jag med.Skrattande Man blir ju alldeles snurrig…Fot i munnnen

Tuva-Lena
0

Ähh..öhh, ja tänk om vi inte finns? Milda makter! Vi har tappat bort oss, och det är en annan själ som lever genom oss..? Kankse därför man så ofta gör saker som man inte har lust med - för det är egentlige nån annan som lever genom oss..? Fundersam

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Brokenfether
0

#47 Ja..så är det kanske Tuvan…känner oxå av saker som går emot mig,men som jag ändå gör…vem har intagit min kropp??Fot i munnnen

Tuva-Lena
0

#48 Nån med en otroligt stark vilja. Gäller bara att vara starkare än den då. ;)

Man får väl gaska upp sig o säga ifrån på skarpen, ungefär som en kanariefågel: piiiip! Haallåååå, här ä jaa! Nu vill jag oxå säga en sak…om ja får allså…? Men de får ja väl inte…kanske..? Generad urschäkckta daa..Generad

bjarvamor
0

Vi lever alla i våra världar där vi bebefinner oss för tillfället! Det finns ingen död! Bara en annan dimension. Vi går in ljuset-spektrat, där alla färger blir vitt! Ingen värld är mer verklig än den andra! Vi lär av av den så kallade andevärlden, och dom i sin tur lär av oss! Beroende på vilket plan de eller vi befinner oss i!

Det finns ju många plan, vet ni! Vi kasnske inte har så lätt att få kontakt med de riktigt höga planen!? Det är något att fundera på, för min del i alla fall!

Pirone
0

#47-49… höhö… vi kanske alla är smittade med ailiens som intagit våra kroppar… snart hoppar dem väl ut ur magen på oss… och gör dem inte det så ploppar dem upp i skallen och säger BLÄÄÄÄ!

SusanneStromstedt
0

Vi kanske bor i ett jätteterrarie och får ibland fördärvande effekter nerkastade till oss,för att kunna studeras…

Sissan3
0

God morgon på er. Vill bara visa att jag fortfarande finns här på denna snurriga boll *S*

Bybo
0

Eller vi kanske "bor! i en annan varelse/människas kropp….Och vi är mindre än minsta cell S*….

Magi-cat
0

Bra fråga. Det är nyttigt att tänka i annorlunda banor, att tänka tvärtom. För det är inte säkert att allt är som man förväntar sig och är van att tänka. Man blir så van att tänka på ett visst sätt och van att säga hur det är att man kanske går vilse utan att tänka på vad man egentligen tänker/säger. Det finns alltid mycket mer…

Men det blir lättare om man tänker sig livet/döden som två sidor av samma sak. Olika tillstånd bara. Och kanske saknaden är ömsesidig, så länge man inte obehindrat kan vandra mellan de olika tillstånden/dimensionerna….Biljetten till andevärlden är redan bokad. Men kanske andevärlden (eller vad man ska kalla tillståndet) har svårare att få biljett hit, annat än som tillfälliga gästspel.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jonnis
0

risken finns väl att jag snart blir hämtad av män i vita rockar..men ibland när jag går ute på vintern o tittar på stjärnorna funderar jag på om det är så att vi styrs av en annan planet. Att ngn ngnstans sitter typ med en joystick och bestämmder hur vi ska gå ;)

Pirone
0

Helt klart är det något magiskt med en stjärnklar himmel… jag blir alldeles upprymd av att promenera ute under stjärnorna…

Sissan3
0

"57 Samma här! Tycker det är så MAGISKT så det känns som det inte riktigt fanns! Så MAGISKT att en stjärnbild tex storabjörn kan vara så exact enligt ögat? Konstigt tycker jag! Inte kan det vara så heller! Eller??

drutten53
0

hej vänner..ja inatt undra jag verklingen om jag drömde eller vad det nu va..min sambo försörde iallafall fortsättningen på upplevelsen med sin j-a snarkningar…jo jag var iallafall på storseans..så där 10-15 personer..det var Terry Evans som höll seansen..han får kontakt till en av medlemmarna…jag och några till satt så läng bort på vänstra sidan..så vi hörde inget…så vi flytta framåt..så vi blev en ring till slut….vi lyssnade..sen vänder sig Terry mot mig..han kommer fram..sätter sig ner framför mig..och säger..HALLO DEAR…ja ni då börjar min sambo snarka så jag vaknade..f-n säger jag..nu fick jag ju inte mitt meddeland från andra sidan..grämt mig hela natten..sen somna jag om till slut…drömmde sen att jag skulle opereras i magen…hosta oxå då..bad dom om hostmedicin…tror oxå jag skulle opereras utan narkos…men tur va väl att min sambo snarka då med så jag vaknade..annars hade väl jag blivit op..utan narkos….men jag undra ännu vad Terry hade för meddeland till mig…kram

Morsan1
0

Ha ha ha ursäkta Druttan att jag skrattar! Men det var väldigt komiskt att han började snarka!!

Du kanske kommer få ditt meddelande imorgon kväll!

drutten53
0

ja morsan..min sambo får snart flytta ut till soffan..har nog sparkat han 20 gånger i natt…kram

YvonneW
0

Den här aspekten har jag också funderat på länge. Har också sett filmen. Båda sidor hade kontakt med varandra, men från båda håll var dom från "andra sidan" spöken.

Men ändå, det kan ju inte stämma. Hur förklarar man då seanser?

Pia-F
0

#51 Aha….det är därför jag haft ont i magen några dagar *och nätter* Skrattande

Filmen Sjätte sinnet var det också lite grann samma stuk på…

Magi-cat
0

#56 Det finns faktiskt en högst seriös teori där tanken är att vi är pjäser i ett gigantiskt stort dataspel. Spelledaren har dragit upp riktlinjerna, sedan får spelet utveckla sig hur det vill och det spelas så länge det är tillräckligt spännande….tror det var i Illustrerad Vetenskap jag läste om det och det var väl en av de läbbigaste teorierna jag läst, måste jag nog säga….

Sedan finns det ju teorier om att utomjordiska väsen  (inte andar och änglar alltså) lägger sig i och styr och  ställer på Jorden….läs t.ex. Tecken i skyn. http://web.comhem.se/abzu/tecken/tecken.html

Det är mycket man inte VET och som man kanske aldrig får helt klarhet i och nog kan man bli tokig eller åtminstone frustrerad om man tänker för mycket på hur det KAN vara. Bäst är nog, som vanligt, att göra så gott man kan och verka med kärlek och tacksamhet…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pirone
0

#64 "Sedan finns det ju teorier om att utomjordiska väsen (inte andar och änglar alltså) lägger sig i och styr och ställer på Jorden….läs t.ex. Tecken i skyn. http://web.comhem.se/abzu/tecken/tecken.html"

Varför kan det inte vara så att det är samma sak… änglar och ufon? Min son berättade en gång att en ängel hade kommit till honom en natt och berättat om en planet som var mycket större än jorden… där det fanns många fler än oss på jorden… och där dem levde i fred och frihet…

Tuva-Lena
0

#65 En hisnande tanke! precis som när man tittar upp i stjärnhimlen en vinterkväll och ser Vintergatan och alla stjärnbilder helt klart. "Universum är oändligt"! Ja men, tänker man, vad finns där bakom då..? Finns det en början så finns det ett slut, åtminstone är det så vi tänker. Nånting som är lufttomt, är det nånting som inte finns, eller finns det nåt där också..? Är ingenting någonting ändå..? Apropå din liknelse med ufon och änglar. Då har jag sett "änglafarkoster" två gånger! Hemlis

Pirone
0

#66 skitcoolt… berätta om änglafarkosterna!! (om du känner för det förstås) kanske är bäst i sådana fall att starta en ny tråd… :)

Coturnix
0

Det finns ett klassiskt tanke experiment, -Finns världen, omgivningen "mig" förutan?

Jonnis
0

de som leder seanser går in i en annan dimension, för oss den "döda" dimensionen och berättar saker som hänt här hos oss. Sen kanske det är då att den "döda" dimensionen gör samma sak, kontaktar oss här? Om de nu gör sånt där dvs….

Jag kan bli tokig på mina tankar. När jag gick hos en terapeut, frågade hon om jag ngnsin hittat OFF-knappen i mitt huvud, men det har jag aldrig gjort, o ingen annan heller ;-)

:-)

wolfie
0

Oj vilken helintressant tråd!!Förvånad..Blev alldeles snurrig o lära nypa mig i armen..hehe..Vilken tankegång alltså!

Tuva-Lena
0

#68 Jädrar i den Coturnix, så har jag också tänkt! Om jag inte tittar på en sak för tillfället, finns den ändå då? Kanske finns det en pseudovärld som försvinner när ingen iakttar den…! Oj, oj.. Fot i munnnen

signemo
0

Härlig tråd det här. Ni är ju lika snurriga som jag. Just nu känner jag mig mer levande än död. Fast jag vet ju inte om jag finns. Jag kanske bara inbillar mig.Skrattande

Var rädda om varandra

SEViking
0

Härlig tråd?

Ingen vet ju om vi verkligen skriver i en tråd eller om vi vaknar i morron i ett rävgryt som en drömmande rävunge

SEV Skrattande

Pia-F
0

#72………..eller oxå är du mer död än levande……Oskyldig efter den här tråden vet väl ingen av oss var/om/hur/när vi finns…Hemlis

signemo
0

#73 och #74. Ja visst är den härlig. Om jag är nått annat imorron är jag nog en älg. Har träffat på flera när jag kört till jobbet. Det kanske är mina syskon som är ute och letar. Fast det låter gulligare med en rävunge. Kan också vara så att jag går en igen. Ibland när jag ser mig i spegeln är det ett riktigt spöke.

Var rädda om varandra

Jonnis
0

Tänk om man vaknar upp imorgon på en annan plats, typ i Sahara och är en skalleorm? Förvånad

MIRJAMI
0

Oskyldig man vet ju alldrig…vi kanske är de döda.

Annkis54
0

hehe..helkul tråd
tänk så många människor så tänker ungefär likadant som mig

jag har en målat "varelse" på min vägg som jag har målat på nätterna under några års tid
den är en blandning av nåt UFO o en ängel
jag tror att det är min ängel …eller nåt till mig i alla fall…
när jag gick upp på morgonen o tittade in i rummet..så var det…jaså..är det så här du ser ut nu Oskyldig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

BranDuir
0

Kermit vän…du är en av oss!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

[Mariann]
0

Någon sa till mig att : Vi är alla sinnessjuka!!

PernillaS
0

Dert finns folk som hävdar att dom har tagit kort på massor av folk i usa och när dom identifierar perrsonerna på bilderna existerar inte dom enligt dom är dom döda som går på våran jord

Tuva-Lena
0

#81 Tänk om vi är på båda ställena samtidigt? fast vi har två minnen som är oberoende av varandra..? Just nu kan jag i alla fall konstatera: jag tänker alltså finns jag. Fundersam

Jonnis
0

jag tror vi finns på olika platser samtidigt. det är nog därför vi känner igen så mycket…..min teori :)

BranDuir
0

Hmmm….flera dimensioner, I vår dimension exiterar vi och är…andra dimensioner får vi en glimt av nu och då, om vi har tur eller besitter förmåga att röra oss mellan dessa…..då torde det ju vara så att andra dimensioner får samma glimtar av vår existens och vi ger upphov till diverse rykten om spöken osv…

Om man ser själens vandring som en vandring mellan dimensioner, och eliminerar begreppen liv och död…blir det ju inte fullt lika skrämmande…att sedan människan sedan ett par tusen år tillbaka har glorifierat en dimension och förnekar alla de andra utom möjligen det som kallas "himmeln" är ju ett problem som vi andliga varelser brottas med varje dag….några av oss på tv, de flesta av oss i verkligheten….

Jag hade ett mycket långt samtal i en annan dimension under en tre timmar lång NDU för många år sedan…och det känns inte ett dugg främmande eller skrämmande…

Jonnis
0

fantastiskt! Det precis så jag funderar…

melia
0

det är precis det som är min starka tro! att i andevärlden lever vi och hit till jorden kommer vi bara för att lära oss saker :) så när vi går ner till jorden så visst saknar dom oss där då, men dom har en annan tidsuppfattning så det går mycket fortare där (det har jag läst nånstans :))

Jennie104
0

Jaa tänk om vi är döda Usch .. och när man dör här blir man till en ande? xD

Rörigt…

BranDuir
0

#87…..tänk istället så här…jag är en själ som bebor en kropp under en "kort tid"…själen lever för evigt, och kroppen lånar vi bara…..sedan förflyttar vi oss på ett eller annat sätt till nästa dimension……då är det inget hemskt, vi är ju levande och döda och evigt levande samtidigt

Inanna
0

Bara ett vet vi - att vi ska dö.

Jonnis
0

jag är så förbannat rädd bara att dö

eggebanroth
0

Varför vara rädd för det du kallar döden. Är det ordet som skrämmer.      Kolla ett ljus som brinner. Om vi säger det är livet , vad händer när vi släcker det. Ju det synliga ljuset försvinner. Om vi sedan tändet ljusstagen igen ser vi ljuset återigen.      Vad var skrämmande?  Inget skulle jag vilja säga !

Det vi ser är en illusion runtom oss. Inte helt säkert vi lever . Tänk en situation du sitter på ett möte eller så. Alla pratar hit o dit. De du vill säga eller tänker säga är det ingen som lyssnar. Panik uppstår inombords eftersom ångesten tar över. Samma sak är det när man försöker göra sig påminn från "andra sidan". Ingen som lyssnar, ingen som ser.  Skillnaden är hårfin .

Inanna
0

Kanske är jag en knäpp materialist: men, jo, jag är säker på att jag lever. Just NU i alla fall…!

Jennie104
0

Jag är också rädd för döden vill inte lämna min familj

ALDRIG!!!

eggebanroth
0

Det är klart man vill leva. Men inte sagt man gör det. Ja hur ska man veta det….

korseett
0

det som kallas döden kommer när den kommer och då är det rätt tid oavsett vad vi tycker om det. Jag har varken dödångest eller dödslängtan. döden är det enda vi är säkra på att det kommer att ske någon gång i framtiden.

Men vi kanske är döda nu och levande sedan som ts skrev- vem vet?

Spiran
0

En sund tanke, har själv tänkt den ..

Clariiz
0

nu hänger jag inte med här.. Skrattande

av det lilla jag fattat: Coolt ;)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tuva-Lena
0

Idag har jag suttit o tittat på "Akademien för det okända", dom avsnitt jag missade i höst, och jag fastnade för en sak som Vendela Cederholm sa - heter hon så förresten? - Hon sa i alla fall: "Glöm inte att även vi är ju andar!" Det är ju helt riktigt, bara det att vi är fömänskligade i våra kroppar. ;)

[Hellas]
0

#98 Så sant så sant :-)

Elisabeth-J
0

#98 Helt riktigt! Alla har vi anden inom oss Glad

Elisabeth 

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.