Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 1583 ggr
Bybo
0

En urlöjlig OT"-fråga"

Hm….jag själv har inte så mycket olika maträtter på Julbordet. men ett av de få jag har är dopp i gryta ( inte så vanligt har jag börjat förstå) Fast ska tillägga att jag doppar vitt ( hårt) tunnbröd!! Så, finns det nån mer än jag som doppar?

Happyspirit
0

Ja, min ena sons farmor doppar alltid! Det är det viktigaste på hela julbordet för henne. Men hon säger att nästan ingen gör det längre.

drutten53
0

klart bybo att det måste va dopp i gryta på julbordet..dét är bara jag som äter det..men fytusan vad gott det är detta våta bröd..hi hi

Eddie
0

Vad vore julen utan doppet i grytan? Men det tar vi framåt småtimmarna.

Elisabeth-J
0

När jag var liten så var det en tradition men jag har aldrig tyckt om det så här blir det ingen sån tradition mer :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Morsan1
0

Blött bröd…näää det hoppar vi över! Jag mular i mig ofantliga mängder av allt annat istället!

Är det skinkspadet man använder? Ska man göra nåt med det eller ha det som det är?

drutten53
0

morsan ja skinkspadet är det man doppar i…bästa är ju när man har kokat skinkan själv..då använder man den som den är…

Bybo
0

Jag kör skinkan i folie i ugnen, sen tar jag spadet därifrån och späderc lite med vatten. Sen lägger man i tunnbrös i blöt lilsom :-)

Morsan1
0

Nu är det rökpaus tjejer och killar! Sträck på benen nu! Syns om en liten stund!

Don´t go anywere!

Happyspirit
0

#7 Uäck…..*skrattar* det låter inte gott gumman. Sillen är min favvo på julbordet!!!!! Och räkdekorerade ägg med majonäs och stenbitsrom med dill. Mums!! Prinskorven och köttbullarna kan ungarna äta och skinkan vetetusan vem som gillar egentligen?? Ja, möjligtvis när den är nygjord då. Kokta revben och kokt lax är också gott. Ja och gravad och rökt lax förstås.

[Hellas]
0

Jag doppar inte i grytan, vi har nog tappat den traditionen :-(

Happyspirit
0

#8 Rökpaus Morsan????????????????????????Förvånad

Bybo
0

#9 Hahahaaaa…Jag vet, dewt låter inte gott…men….det är okej :-) Sen kan jag hoppa prinskorv å dyl, bara jag får Jan´sson å så…:-) PÖSS!!

Morsan1
0

Ja visst! Jag är inte sann! Röker som en borstbindare igen! Jag blev så tjock och deppig så jag var tvungen att börja röka igen!

Var den ursäkten ok??Generad

[Hellas]
0

Jag håller mig också till fisksidan framförallt + Jansons Frestelse förstås.
Mormor hade alltid hemgjord sylta och en gristunga med "plupparna" kvar på tungan.Förvånad

Happyspirit
0

Oj, javisst ja. Jansson!! Hur kunde jag glömma det??? Ops. Vilken tur att du påminde mig *ler*

Happyspirit
0

Jadu Kära Morsan!! Du behöver inte komma med ursäkter till mig alls *ler*. Röker ju själv. Men jag blev bara lite förvånad eftersom du kämpat sååå hårt med att sluta.Oskyldig

Elisabeth-J
0

Nu ska jag ta en smörgås med skinka, köttbullar & rödbetssallad på, vörtbröd såklart Cool

Elisabeth 

Bybo
0

#14 URK!!! HAHAHA….SORRY!  Min pappa skulle bjuda mig på en middag ute ( hände inte allt för ofta) Å jag fick äta TUNGA!!!! UUUh…..!!!! å UUrkaäääää

[trumman]
0

Det där med tunnbröd gör min fru också (från Skellefteå) men vi har alltid doppat vörtlimpa vi. Tjocka skivor, snabbt ner snabbt upp åsså senap på. Kanongott med prinskorven och en kolsvart julöl.

Vet ni… ni fick mig tänka… inse en sak… vi har INGEN julmat hemma! Inget alls O_O vi har bägge vart så obrydda inför jul att jag… jag fattar det inte. Jag brukade ÄLSKA julen. Nu är den på måndag och jag sitter här utan vare sig vörtlimpa, julknäcke, snaps eller SKINKA…… nä, fattar inte vaf-n som skett.

Morsan1
0

#17 Halllå! Fusk! Jag vill också ha skinka!!!

Bybo
0

#1) Ops!! Jul blir det ändå..men smit iväg å köp en skinka. Blir fin doft i huset :-)

Happyspirit
0

#19 Oj då! Jaha där ser man….men det är öppet i morgon med *blink* Då ska jag handla vår julmat. Skinkan gör vi på natten till julafton så den fortfarande är varm och go på julaftons morgonen. Jag har däremot missat bolaget hahahaha! Och nu är det stängt i fyra dagar. Så inget julvin till Happy i år. Men det är väl lika bra det kanske. *ler* Går nog lika bra med julmust.Skrattande

Bybo
0

#19 var det ju!!!!!!

drutten53
0

men happy jag har vin hemmma så titta över så får du…har väl så där tio flaskor..köpte ju i italien förra sommaren…glömde ju rödkålen är oxå ett måste på julbordet

Tuva-Lena
0

#17 Klarar lilla munnen att bita igenom allt det där? Förvånad

Jag ugnssteker skinkan så det blir inget spad över nästan. Sill, sill och åter sill, åsså Jansson förstås, det är jul det! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Happyspirit
0

#24 Tack drutten!! Va Go du är *ler* men du bor nog flera mil i från mig……misstänker jag *skrattar*

drutten53
0

nej det tror jag inte  bor inte du i Eskilstuna..då är det bara 6 mil hit..hihi..nej hä..kolla in din sidan..kvicksund stod det..men är ni inte kvicka där..hi hi

Happyspirit
0

6mil säger du…..hmm. Ne jag är nog inte så kvick. Men så bor jag också 4km från Kvicksund. I Tumbo. *skrattar* Då kanske man är mera Dumbo!! *Asgarv*

Happyspirit
0

*skrattar* Lite tråd urspårning nu….Tindra leker med en julängel här. Hon säger att ängelns mamma heter Joacim!

drutten53
0

ja men då hade jag rätt  kvicksund ligger ju utanför Ekeltuna…så då är det väl 7 mil o 4 kilometer  hi hi…men tumob som du säger är dom dumobo..men du vännen ta då en jumbo…då är du illa kvick här  hi hi

Pilz_35
0

Hej allihop! i min familj så doppar vi inte i grytan, men när jag var liten så brukade vi göra det. Men kokt tunga och grisfötter tycker jag att det ska vara, har redan kokat 2 oxtungor som ska fram på bordet. å för första gången i mitt 37 åriga liv så blir det rökt ål också ;) så det ser jag fram emot. Vad brukar ni andra ha förutom Dopp i grytan? Kram /Jörgen

Happyspirit
0

*skrattar gott* Ja, men många mil var det ju…..där hade jag rätt i alla fall. Tack så hjärtligt för erbjudandet! Imorgon har jag fullspäckat schema. Och sen är det julafton ju. Och sen är det slut på julafton så det ska nog gå bra ändå. *ler*

En Stooor Julkram till dig i alla fall Drutten!

BranDuir
0

Dopp i Grytan…självklart….skinkanklar o griljerad….vörtbröd…urstark senap….först binkskiten..grönlångkål…o doppa….Kall pilsner och en god anps ill…DÅ först är det jul!!!!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Elisabeth-J
0

Jag brukar ha Jansson, skinka, köttbullar, prinskorv, revbensspjäll, ägghalvor, omeletter, sillsallad, rödbetssallad, sill, lax….. nu har jag säkert glömt att skriva en del men det beror nog på att vi är bortbjudna på julbord i år så jag gör inte all mat det här året :) Sen får man ju inte glömma ris ala maltan :)

Elisabeth 

Happyspirit
0

#33 Ursäkta kanske en dum fråga…men.. vad är skinkanklar?Förvånad

Bybo
0

#33 Trevligt med fler än jag som doppar :-)

[Hellas]
0

Alla gotterna då, knäcken, chokladen, andra laget i chokladkartongen, ischoklad, nötterna osså……..

korseett
0

kanske skinkanklar betyder fläsklägg på svenska?

Tuva-Lena
0

Choklad o nötter var det här, knäck - nä för sött men gärna en cigarr! Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Pilz_35
0

Är det ingen av er som brukar ha tunga på bordet? alltså inte er egen…:)

Elisabeth-J
0

#40 Nej jag har aldrig ätit det ens. Det bara vattnas i min egen tunga bara jag tänker på julbordet Räcka ut tungan

Elisabeth 

TantAlma
0

Nytt för i år är lamm skinka. Det kommer på vårt julbord i alla fall.

Dopp i gryta minns jag att jag blev tvingad till att äta som barnoch det tyckte jag inte om.

Tunnbröd äter jag gärna, från Skellefteå är inte helt fel… Lövånger….

Jag äter varken tunga hjärta, hjärna eller njurar .Penga mun

rosmarin90
0

Vi har alltid dopp i grytan o liksom Bybo tillreder vi skinkan i ugnen med folie o sen spär med vatten o buljong. Skinka janssons frestelse sill köttbullar o prinskorv hör också till. Liksom saltgurka och rödbetssallad. Dottern älskar gravlax så det blir det också på julbordet ihop med hovmästarsås. Som dryck öl o julmust, jag gillar att blanda mörk öl med julmust. Vit glögg har jag köpt i år o sen nåste man ju har nötter russin och choklad. Plus frukt förståss…

Vi har dragit ner en hel del på julmaten, förr fanns det fler saker på det. Men då levde våra föräldrar osv…idag firar vi med barnen o deras sambos.

annemarili
0

Finsk kålrotslåda, morotslåda och skinka är de viktigaste maträtterna för mig på jul.

Kram
Anne Mari

Pilz_35
0

Sederna och traditionerna är många, å dom ska vi vara rädda om. Men nåt som jag tycker spårat ur helt så är det vädret, man får ju ingen ingen som helst julkänsla när det är 6grader varmt ute..

Elisabeth-J
0

#45 Till och med här i norr har vi så varmt. Häromdagen undrade jag om Sverigekartan var vänd åt fel håll för nedåt i landet var det kallt istället Glad

Elisabeth 

Pilz_35
0

Ja, jag kommer från Jämtland från början, men bor i Kramfors nu. Hade det varit för 25-30 år sen så hade det varit 30 grader kallt idag.. så nånting har hänt med klimatet. =(

Happyspirit
0

#44 Ja, morotslådan är viktig här också. Men inte lever eller kålrot då. Men morotslådan är fortfarande viktig säger gubben! Även om han inte äter av den så ska den finnas på Julbordet, annars är det inte Jul för honom.

Elisabeth-J
0

#47 Det håller jag verkligen med om. Ena veckan var det -25 och nästa +7. Det är nåt som inte stämmer då!

Elisabeth 

Bybo
0

Hallå!! Nån som ka ge mig ett bra recept på morotslåda? Jag tycker om det, men har aldrig blivit av att göra en sån :-)

BranDuir
0

#38   ***ASG*** skinkanklar är ett sydsvenskt uttryck för ovanligt feta fötter…(jfr; att ha röven i skorna)….hahaha,,,,nej jag skriver lite snabbare än tangentbordet ibland….förlåt…*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

annemarili
0

Här är länken till tasteline som har recept på finsk morotslåda samt andra finska lådor till jul:

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=my_docs&lngUserID=149590&view=mydoc_detail&intDocID=5447

Happyspirit
0

#51 *Asgarv*Förvånad

Bybo
0

#52 Aha….Tack annemarili! Jag glömmer ibland googleriet!! ;-)

Pilz_35
0

Jag tror att när man gör finsk morotslåda så tärnar man en morot lägger det i en stor form, häller på så mycket Koskenkorva det får plats, låt stå ca 1min, servera med sked. smaklig spis.;)

Happyspirit
0

#55 *Asgarv* Det var en ny variant liknar finsk sommarsoppa! *blink*

Bybo
0

#55 hahahaha…det var inte svårare än så!!!!

Ina123
0

Ja, vi doppar fast dan före och då med vörtbröd. Mina barn smakar också, tycker det är kul när det som du säger inte är så vanligt längre.

korseett
0

#51 *fniss*

Thinka
0

Dopp i grytan är ett "måste" på julbordet här hos oss.

Inanna
0

ÄLSKAR dopp i grytan - men nu när jag blitt sörlänning är det svårt att få tag på rätt slags bröd (tycker det ska vara ljusugnsbröd med viss smak och visst tuggmotstånd så det inte blir alldeles upplöst…). Dessutom är ingen annan i familjen intresserad…:(

Men nästa jul kanske jag åker norrut… Till V-botten! Så då kanske man får doppa…!

Doris
0

När jag växte upp så hade vi alltid dopp i grytan men mamma hade alltid vörtbröd till som hon hade bakat själv. Men min familj har inte de traditionerna, tyckte att det var så där men jag åt det.

Allting är möjligt