OT Trollkärring har Yuleöppet
Käraste alla medvandrare…..ja så va det Yule, Jul, Jöul, osv och det är inte alla som firar den traditionellt, jag t.ex.
Jag kommer att vara här inne då och då under självaste Julafton….
Jag hoppas att ni har det gott därute i vimlet och till er som sitter själva och kanske tittar in här på ÖN så är "Trollkärringens Alternativa Jul" öppet för den som känner för det…lite småprat kanske, frågor, undringar, gemenskap, ja vad som helst kan ju dyka upp i tankarna även en sådan här dag och kväll.
Skriv gärna nåt….Alternativ Yule är just till för allt möjligt…
Varma kramar Lady Oona

En ljus och kärleksfull Yule-hälsning till dig Lady Oona!!!
May the road rise up to meet you.
May the wind be always at your back.
May the sun shine warm upon your face;
the rains fall soft upon your fields and until we meet again,
may God hold you in the palm of His hand.
traditional gaelic blessing
Julkram från Maud Lionadh 
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Åh, vilka vackra ord….tar jag verkligen till mig tack så mycket värmer mitt hjärta…(och fräck är jag att "byta ut" God till Goddess när jag läste den andra gången, det blir liksom mer kärlek d娅mer mys)
Lyssnar till Vinyl 107.1 och sjunger med i gamla godingar från 60-talet….här är det 4 plusgrader och grönt utanför fönstret ska väl göra mig lite mat och titta på barndomens Kalle Anka Program. jag kommer ihåg första gången det sändes och framför allt hur min pappa skrattade när Kalle och Piff/Puff hade krig…den delen är borttagen sedan många år och likaså min pappa.
Ha det gott och julkram till dig med 

Men så trevligt med lite Yule-öppet :-)
Jag sitter här själv, ja och så katten förståss. Det blev lite konstigt här i år eftersom min svärdotters mamma är sjuk i cancer och förmodligen får uppleva sin sista jul. Men jag har köpt hem lite god mat och så har jag ladda med några filmer. Nu är det Kalle Anka på TV:n och det får man ju kolla på :-)
Jag tittar nog in här igen ikväll!
Kramar!
Nämen go´kväll Ayena, ja ibland blir det inte som man tänkt sig men det här med mat är ju viktigt ändå och julen har ju sina bestämda matsedlar så att säja…jag har smakat lite skinka och sill..mums och till dessert blev det färska dadlar och mandariner. Kalle går för fullt i bakgrunden, just nu är det Ferdinand, det har väl inte varit min favvo precis men älskar Baloo, han är väl skön om någon.
Så va det dax för lite kaffe kanske….kanelbulle och pepparkaka.
Vad blir det för filmer för din del, jag var för lat att gå till Videobutiken fast jag tänkt det…. vi hörs kanske senare, ha det så gott.
Kram Oona

Det är faktiskt videofilmer som jag sett en gång och ska se om igen. En film som jag älskar heter "Jag drömde om Afrika", med Kim Basinger. Handlar om en kvinna som heter Kuki Gallman som bosätter sig i Afrika med sin man och son. En mycket stark berättelse. Denna har jag ju sett många gånger och ser den lika många gånger igen. Man får ladda upp med näsdukar :-)
Kaffet är serverat här också med en god bit choklad!
Hej. Är ju tvungen att kika in till Er andra här. Nu har vi varit och doppat i grytan hos mamma och pappa. Det var min familj och mina syskon med barn också. KOm hem för en timma sen. Så nu har jag fått in jansson i ugnen, och delat äggen och skurit upp till i kväll. Skall fixa det sista på grönkålen snart. I kväll kommer min man´s bröder en med familj samt han mamma. Så titta min mamma och pappa hit också..Svärfar dog i fredags så det blir en lite konstig kväll. Men på nåt vis så tror jag att det är bra att julen är nu med tänke på svärmor,
Var rädda om varandra
Ayena, det låter som du behöver den där näsduken, ibland kan jag gråta ögonen ur mig blir så sentimental och berörd av bra filmer, den du berättar om har jag aldrig sett faktiskt, ska hålla ögonen öppna efter den. Choklad.mmmm gott, ska väl hitta fram asken jag fick av syrran min för någon dag sedan och ta en bit vid TV:n senare…..
Signemo, du har en del att göra hör jag….men att äta tillsammans med familj och vänner är jätteroligt så lite kärt besvär med att fixa iordning gör ju inget. Så din svärfar har flyttat till Sommarlandet, säkert är han med er och tittar till er, kan nästan se en liten tunn man hänga över dukat bord och vill smaka, julmat är ju alltid poppis hos de flesta. Älskar Jansson förresten och har redan ätit upp halva min.
Jag tänker ta det lungt ikväll och har haft telefonkontakt med alla mina barnbarn, ettåringen har redan arrangerat om hela julgranen ett par gånger till min sons förtvivlan, men julen är ju barnens sägs det….fniss. Ha det gott vännen och julkram på dig.
Hej igen. Maten är inga problem för mig , tycker det är kul att laga mat och hittar gärna på nya rätter. Och du har nog rätt med svärfar. Vi har sagt att han är nog med oss ändå. Låter inte klokt men tyckte nästan jag kände hans lukt.
Var rädda om varandra
#9 Signemo det gjorde du säkert, de brukar ju komma när det fest så att säga, jag har själv haft en del "kyliga vindar" här hemma…så vem vet vem som kommer å hälsar på, har väl försökt att fråga lite men inte fått nåt svar, bägge mina svärfäder här borta men hade ingen djup kontakt med någon av dom.
Nu är jag mätt i magen, tycker också att mat är kul och att experimentera lite men nu håller jag på att packa kartong efter kartong, flyttar den 29 ner till kusten…
Kram

Står med händerna i maten, har gjort semi freddo (italiensk glass) ala Lejlas Jul… sen blir det långkål och Janssons… Lite pyssel är kul!
Kikar in igen senare….
Njut å mys å må…
#11 Linonadh, det låter jättegott, det har jag aldrig smakat. Trevlig måltid!!
Lyssnar just på Beatles som hälsa Merry Chirstmas till alla, blir ju lite "spöklikt" då 2 av dom är borta nu. Det finns ju en massa "skrock" när det kommer till Julenatten….om man släcker de brinnande ljusen före midnatt så "kommer det dödsfall" i huset nästa år, det är mycket oknytt som anses vara i farten den här natten så det är bäst att sätta ut mat till både småfolk och tomten annars vet i 17 vad som händer!!
Vi ses

Hej!
Här är en till som tar det lugnt idag. Vi brukar väl aldrig ha så väldigt mycket till jul. I år är det lite sämre dock. Mamma ligger på sjukhus och har slutat äta och dricka. Hon har väl inte kommit igen riktigt efter att pappa gick bort för 3,5 år sedan. Sista månaden har det gått väldigt fort utför. Men är man 87 år så är det ju inte lätt heller.
Ja lite sordin på stämningen har vi men har dock ätit lite skinka och så förstås den absolut nödvändiga halländska grönkålen. Skänker också tankar till många ensamma och kanske hungriga människor ikväll.
Ha en fin julkväll!

Sänder även jag lite goda julhälsningar…..har haft en fin julafton hittils med min son som stannade efter skilsmässan förra julan,,,men den har känts konstig…pratade precis med lillpojken på telefon 120 mil bort….med det resultatet att jag mår skit…i kubik…jag saknar mina andra ungar nåt så ini helevitte…..ska klä mig varmt och gå en låång skogspromenad…
Bless your yule ye all….sällar mig till Lionadhs blessing ovan!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
#13 Kattolin, välkommen in. Jag tror nog att din mamma har ett fantastiskt inre liv, där alla vackra minnen är levande för henne. Gamla människor som tappat lite utav sin livsgnista brukar göra så då verkligheten blir för svår att ta in. Kan verkligen förstå din känsla idag, dagarna mellan jul och nyår 76-77 gick min pappa vidare in i andevärlden, det var en svår tid, han var bara 48 år gammal. Men idag så tror jag att han hälsar på oss alla ändå, speciellt vid jul som han älskade att fira.
Ha det så gott du kan med dina nära och kära , kanske tända ett extra ljus som bara är för din mamma och njuta lite extra vid kaffet å pepparkakan, hon gillar nog det.
Varma Kramar till dig.

#15 Tack för varma ord! Jag ska absolut göra som du säger och tända ett ljus. Jag försöker skicka tankar till pappa och hoppas han ska möta mamma när det är dags.
Jag skickar även en stor varm kram till dig!
#14 BranDuir, go´kväll, en go kram till dig, det känns inge vidare när barnen är långt borta…det är så många minnen och tankar som får fritt spelrum en sådan här kväll. Mina egna ungar firar jul med deras fruars familj…och jag vet att de har det fint med barn och god mat men det känns i mammahjärtat i alla fall.
Hade oxå tänkt gå ut men det får blir senare, för att slippa tänka så mycket så blir det musik alá 60-tal, lite TV och mat förståss, fast nu är ja jättemätt…ha en ljuvlig promenad och går du förbi en kyrka så glöm inte gå runt den ett par varv, årsgång, och önska dig ett gott nytt solår och sista varvet så kika in i kyrkportens nyckelhål (om de går) för då kan du kanske få se spökena har julotta..
Ha det gott…Oona

TAck syster….det blir en sväng åt det hållet så tre varv runt kyrkan kan jag ta då….*S*……varm kram till dig!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
#16 Kattolin, vilken bra idé att bjuda in din pappa, alla anhöriga i andevärlden älskar ju att bli bjudna på fest..och det är väl självklart att han kommer och hämtar mamma när det väl är dax men om det vet vi inget…ha det så gott…kram
#18 berätta gärna hur det gick vid kyrkan, broder.
halloj=)
Ja skickar också en julhälsning.
Dagen har väl varit bra men lite tom.. jag är ju van eller VAR van vid mkt folk vid jul nu är vi bara tre. Fast ah man ska väl inte klaga. Men ja tycker själva människorna är viktigare än något annat=)
Dagen har ändå varit bra ätit gott och druckit gott. Nu väntar väl en slötittning på tv resten av kvällen.
Vill Önska Dig Lady-Oona som startade tråden en god jul och alla ni andra på ÖN
En stor julkram
/Anna
#21 go´kväll probiotica, jamen det är precis som jag, är uppvuxen med fem syskon å till jul va det alltid full rulle…..fast lite slötittande på TV är också kul, kanske att jag orkar se Hälsoresan med Lasse Åberg på kanal 1, har inte sett den. Jo, du har så rätt, människor är viktiga och att omge sig med ett lagom gäng som man verkligen trivs med är jättefint, men idag får jag nöja mig med mitt eget sällskap och jag är också trevlig…snart är det dax för lite kvällste och skinkmacka…
En rejäl kram till dig….Oona

Hej Oona, så omtänksamt att du finns en dag som denna1!
Jag är inte så hemma på det här med de som gått vidare till andevärlden och har ju en väldans massa frågor..Kommer de bara ibland? Min älskade moster gick bort i somras och hon var en självklar gäst på alla julaftnar hela mitt liv.. förutom de få sista åren då hon låg på sjukhem. Men idag tänker jag på henne..jag har på mig en julröd skjorta idag som jag tog hand om efter henne..
Julkramar från madeqs
#23 Hej själv Madeqs, jag hoppas att du haft en trevlig julafton och mått gott och jag kan lova dig att din moster självklart är med, som jag nämnt tidigare i tråden så älskar de fest och kommer gärna lite extra då för att hälsa på och jag tror/vet att våra tankar gör att vi lyser lite extra, vår utstålning blir stark, och vi kan uppfattas lättare för de nära och kära som gott vidare. Hmm om de bara kommer ibland frågar du, jag det är väl inte säkert att de är hos oss jämt, de har ju ett helt nytt spännande liv att utforska och det är inte säkert att de tänkar först och främst på jorden de nyligen lämnat (tror inte att jag heller skulle göra det när hela Unviersum fanns tillgängligt) men kärleken emellan oss är alltid lika stark och närvarande. Skulle inte förvåna mig ett dugg om din moster fnissar glatt att du är klädd i "hennes" skjorta, kan nästan känna på mig hur hon fnissar och tycker kanske att hon själv såg "snyggare" ut i rött…så låt hon vara en själklar gäst i dag också, det tycker hon om.
Ha en forsatt fin afton…kram Oona

Tack för dina ord! Känns så bra att någon vågar prata om sånt här, det ger så mycket tröst och dina ord gjorde det hela så gripbart..
God jul-kväll på dig igen!

#12 Sån tur att jag har gröt kvar då att sätta ut till tomten… :-) Några tre varv runt kyrkan blir det inte för mig… Hu blir ju spökrädd…
Har min mamma på andra sidan och hon känns märkligt närvarande denna kväll… Pyssel och matmor som hon var… Min pappa 90 år hade det fint på hemmet… En barndomskamrat hade hållit i underhållningen… Också 100 mil till mina släktingar…
Men min sms har gått varm, jag skickar ljus och kramar till ALLA… Ha det gott… Tittar in senare…
#14 BranDuir Jag tänker på dig och minns de jular vi firat ihop… I min tanke är du nära. Kramar i mängder till dig! Maud

Tittar in lite igen så här på kvällskvisten.
Nu är snart denna dag tillända vilket jag är mycket tacksam över. En jul ensam är inget trevligt. Jag vet inte vad det är men det är väldigt mycket krafter som är i omlopp denna julen. Det sägs ju att julnatten är mycket speciell och jag är nog beredd på att intyga detta.
Visst föds det många negativa tankar denna kväll om man sitter ensam. Man funderar över varför denna natt är så speciell. Hua!
Träffade på en gammal kompis igår. Han är skild och berättade att han tycker det är väldigt jobbigt med julen eftersom han inte får träffa sina döttrar, de bor i Stockholm och han i Malmö. Jag ringde upp honom idag på eftermiddagen för att jag ville säga God Jul. Han var berusad och kunde faktiskt inte föra ett normal samtal och jag kände hur ont det gjorde i hans själ.
Varför har vi skapat denna helg när den ställer till så mycket?
Nu ska jag fortsätta på min andra film för kvällen, ville bara dela med mig av lite tankar och funderingar.
Kramar!
#26, jo du det är viktigt att se till de små också….tomten gillar att bli ompysslad det är ett som är säkert, enligt gammal folktro så hittar han på hyss under kommande året om man inte sköter sig…..
Det här med att när och kära kommer just till jul från andevärlden tror jag att det beror på att just julen är så känslomässigt laddat för oss alla sedan långa tider tillbaka, jag tror att det är den starkaste helgen vi har.
Ha en underbar fortsatt kväll, kram Oona
#27..go´kväll igen…det är tragiskt att det finns så många olyckliga människor omkring oss, världen skulle kunna se helt annorlunda ut ifall vi kramades oftare och inte tänkte så mycket på det materiella, men människan är nu en gång så skapad….det är väl att göra så gott vi kan och uppmuntra dom som har det svårt, ibland räcker det med att bara lyssna, det behövs inte så många ord eller "smarta lösningar" många vill bara få lov att "finnas till" inför någon…höra deras ord, deras pladder, deras funderingar, deras gråt och sorg…det är inte säkert att dom ens vill höra våra välmenade ord och råd…fast man så gärna vill lindra sorgen. Jag brukar tända ljus för mina vänner och bekanta som jag vet har det jobbigt på ett eller annat sätt, tänka kärleksfulla tankar om dem, ja det är inte lätt alltid men tror att vi alla har en vacker ängel med oss i vardagens slit och släp.
Ha en ljuvlig kväll och hoppas att filmen är bra…kram Oona

Har varit hos farmor och farfar och ätit julbord. Öppnat lite julklappar och sånt. Har inte hänt så mycket idag.
Sitter här och lyssnar på musik och deppar. Min gammelmormor gick bort igår, så det känns lite tråkigt med det här jul. Eftersom julen ska vara glädjens högtid.
#30 Hatasallad, gokväll, vilken söt kanin du har som bild. Jag hoppas att du ändå kunnat njuta av lite julkglädje fast gammelmormor fick resa till Sommarlandet och kanske kanske kan du lite lite glädjas för henne, kanske var hon trött och ville vidare nu och fira julen med sina nära och kära som gått före henne in i andevärlden…men ack så svårt för oss här att förstå mitt i saknaden och sorgen. Julen ska ju vara glädjerik precis som du säjer…det finns säkert många vackra minnen som får dig att le en sådan här kväll, så om du orka så ta dem till dig och bjud gammelmormor att dela dem med dig.
Må så gott….kramar till dig Oona
PS, fick du något fint i julklapp DS

31# Tack! Det är min belgiska hare - Eris 
Har inte fått alla mina julklappar. Fick du många julklappar?
Ja, hon ville nog till sin son och make, hon somnade in igår. Så jag tror inte att hon led speciellt mycket.

Jo, att änglarna finns där vet jag, men tyvärr så är det alltför många människor som inte ser änglarna, eller ens har en tanke på att de finns där. När man själv har sitt hjärta öppet och känner att männskor har stängt sina hjärtan så blir man lite betänksam över hur man ska kunna hjälpa. Men det är nog riktigt som du säger att finns man bara där för att lyssna så kan detta vara en hjälp i sig.
Filmen jag ser heter "Missing". Med Tommy Lee Jones. Mycket spännande, handlar om indianer/vita och indianer som brukar trolldom i ont syfte.
#32 Eris, fint namn oxå….jo, julklappar fick jag, vackra silversmycken av min älskade…och lite annat av familjen och vänner…så du har klappar kvar…roligt att få lite uppskattning mer än bara 1 dag…
Det känns ju skönt att veta att hon bara somnade in, slippa smärta och oro i kroppen…..en mjuk och skön övergång.
Kram Oona
#33…..hej igen.. ytterligare en film jag inte har sett…film är annars ett av mina intressen, älskar att drömma mig bort en stund.
Jo, visst är det så med Änglar, de finns både här och i andra dimensioner….och de lyssnar alltid även om vi inte alltid för något svar ifrån dom….och jag vet också hur det känns att ta in andras sorg, inte så enkelt att vara förnuftig då, önskan att göra något är ju konstant i det läget…men med kärleksfulla tankar kommer vi långt ändå….och ingen utav oss kan göra mer än vårt bästa. Andevärlden är en plats fyllt av kärlek och glädje även om sorgen också alltid är närvarande, alla känslor bor ju i oss och väl är väl det annars vore vi inte hela människor.
Nu är det snart midnatt och kyrkklockorna har ringt här till Midnattsmässa men jag går nog och lägger mig i stället för att gå dit….fast inte riktigt än…