OT MmmmKöttbullar.....
Åhh det vattnas i munnen på mig!
Vi ska, för första gången på 10 år minst inte vara hemma julafton, jätteskönt har jag intalat mig, ingen stress med mat osv. men nu när jag sitter här med glögg och dator i knät så saknar jag en sak! Alla dofter :-)
Tack för att Du delar med dig av lite os av julen :-)
Förresten, har Du med eller utan Senap i köttbullarna?
#2 Hoppas du stavar fel Benny 
Åh vad dom ser goda ut! :-) Nu blev jag ju hungrig. Jag tror jag smakar en. *S* :-)
Det var längesedan jag gjorde köttbullar. Jag tycker det är svårt att få dom goda. Sist jag gjorde ville jag inte äta dom sen utan gav dom till hunden som åt glatt. Tur att hunden inte ratade dom. Då hade man väl blivit knäckt.*S*

#1 Senap och kryddpeppar!
En kund berättade att hon har vitlök i sina och att det är jättegott. Det ska jag testa men till julen kör jag "juliga" kryddor.
Hej Du är underbar morsan 1. Du får en alltid på bra humör. Ha en jättefin jul med köttbullar gubbe barn och blomarrangemang
Var rädda om varandra

Ha ha ha vilken helylle familj vi är! Ha ha ha ni skulle se röran här!!! Men vi har roligt när vi pyntar på skiten!
Ha ha ha
Och idag rörde jag ihop ett jättegott sillrecept på Örtagårdssill. Majonnäs, creme fraiche, lök, dill och persilja, löksill + liiite vitlök. Mums, har gått o småätit hela kvällen… 
GOD JUL till dig morsan! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

morsan jag har mitt jobb kvar..mina köttisar blir rullade i morgon..lika så revbenspjällen…nu slår vi in julklappar…ska grilljera oxå en skinka i morgon kväll…grilljera med äppelsenap…sen julafton upp i ottan skala potatis..göra jansson o p
otatisgratäng..sparris/krabbomelett..koka ägg göra fina ägghalvor med räkor o dill…steka prinskorv…sen är det bara dom kalla rätterna att duka fram…sill..rödbetsallad grönsallad..ju sen måste jag oxå fixa grönkålen..hi hi..hur man nu gör..har ju aldrig gjort det förr..bröd o pålägg…sen är det väl alltid något man har glömt på bordet…kram
Men drutten, Har du en hälläning på besök. Har kokat 3 kg grönkål iår. Mamma gjorde 25 när vi växte upp. Visst är det jäktigt men kul med julmat. Fast det vore bra att kunna dela på sig. Ha en fin jul
Var rädda om varandra
#0 Fiiina bullar Morsan!! Du säger Julkryddor! Hmm, funderar….undrar om man skulle prova med glöggkrydda? Haha! Kanske en bra ide….eller en jättedålig.
Kram och Go Jul!

signemo..hur gör man grönkålen..hur bereder man den..har ju aldrig gjort det förr..andra säger att det är gott..så jag måste ju smaka på den..kram

#11 Testa! Blir dom äckliga kanske julbocken kan käka upp dom! Hi hi hi

Aptitretande jöttbullar morsan! Jag har också senap och kryddpeppar i smeten :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
:-) Å jag har vitlök hähähä….
Klart godkända Morsan!
Det blir sanneligen en god jul det där…

Åsa…du är härmed nybliven köttbullsmakerska i mitt hus….skynda dig hem!
hehe
Kram och God jul!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Fyfan vad sugen man blir!!!
Tror dock inte dem slår min mormors. De är superduper(s.g.)goda!

#12 Grönkål är ett måste på vårt julbord, trots att vi inte är halläningar, vi bor i Skåne. Jag gör ett försök i en förklaring på hur man bereder grönkålen så får ni andra rätta om jag har sagt fel 
Är man riktigt duktig så odlar man grönkålen själv, annars är det lättast för en nybörjare att köpa frusen i affären. Stek i ett järn med lite högre kant tills vätskan har kokat bort, sen ska man ha i en klick smör och steka en liten stund till. Tillsätt sedan lite vispgrädde och låt det koka ihop till en lagom krämig massa. Krydda med lite salt, vitpeppar och kummin(tror jag). Smaka av under tiden för att få den konsistens och smak som passar just dig.
Lycka till med grönkålen och hoppas du tycker om det.
God Jul till er alla!
Hej
OM jag har köpt en påse med grönkål. Efter att ha repat och sköljt grönkålen kokar jag den i min största gryta i en god buljong. Iår blev det vatten, buljong efter mitt kok av tjocka rev samt lite kalvbuljong som finns att köpa på plastflaska.
Sen får min kål koka länge, kanske 1-2 timmar, den skall vara riktigt mossgrön (inga halvtimmar här inte), Sen tar jag upp grönkålen och kramar ur så mycket vätska jag kan. Är varmt så jag gör det under rinnande kallt vatten.
Sen hackar man den eller maler den. Vanligast är nog hackad. ( fast jag är uppfödd på mald) I år hackade jag den i matberedaren. Blev bra.
När jag skall laga grönkålen, bryner jag den mycket lätt i min stekgryta, Sen smaksätter jag den efter mitt önskemål dvs. sirap, salt peppar grädde ibland liten muskot. Min grönkål vill jag ha fast, men ibland på julbord brukar man få en som mer flyter i grädde
Lycka till och ha en fin jul
Var rädda om varandra

tack vänner för tips på grönkål…jag köpte färsk grönkål…inte så mycket för det är ju första gången..men det blev 2 påsar iallafall..så då blir det att göra grönkålen sen då..för just nu har jag stekgrytan med revbenspjäll på kokning..då kommer jag ta buljongen från revbenen…nu blir det att förbereda köttfärsen till köttisarna..sen är det bara attt rulla igång…hi hi

Men guud vad ni är duktiga..
Själv känns det som att jag drar ut på allting idag..har inte det minsta julkänsla alls.=(
Dom ser supergoda ut, verkligen! Jag ska ställa mig och steka lite ikväll tror jag. mmmm……….