Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 644 ggr
BranDuir
0

Språkfascist......javisst...

Kan inte hjälpa det….men jag får krupp, allergi, aids, och en liten släng av alla andra sjukdomar…varje gång jag läser ett inlägg där den alldeles självklara lilla regeln om de och dem åsidosätts…

För helsike läs själv…det kan inte heta "dem stunderna"; "dem kommentarerna"  utan bara DE…

vi skall åka till DEM är ok…..vi hälsade på DEM likaså….

om ni är osäkra på dem och det…skriv i talspråk istället…DOM…det funkar….. 

Tack och GOD JUL

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Happyspirit
0

Men det låter verkligen jobbigt för dig det där!!!!!!!! *blink*Skrattande

korseett
0

vad menar dem egentligen? *s*

Elisabeth-J
0

Men nu finns det medlemmar här med dyslexi vilket betyder att dom kan ha svårt med just dessa stavningar bl.a och det ska vi alla kunna respektera tycker jag.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Bybo
0

*gapskrattar* DET är ett av mina värsta dilemmor när det gäller skrift! Skriver nästan ALLTID fel…hahaha

Tuva-Lena
0

Sen tror jag att det är lite dialekt de där med "dem". Jag har själv reagerat över det, men förstått att det nog är dialekt, för medlemmar som annars skriver perfekt svenska oxå använder dem. ;) Eller gö`rom inte så säj! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Elisabeth-J
0

#4 Det är ok att skriva fel, man ser ändå vad som menas och det är väl det som är det viktiga ändå. Om det fattas en bokstav eller om det är en som är fel, so what? Glad

Elisabeth 

Spiriteye
0

Men orka!!!

DEM som bryr sig om de små skitsakerna att läxa upp oss om dem el de kan inte vara speciell uppstressade av stundande jul Glad

Jag menar vem bryr sig egentligen.

Dem kanske… hahaha.. Lite humor på vägen…

GOD JUL på dig BranDuir!!

Elisabeth-J
0

Förr så skrev man dem, det var så man fick lära sig i skolan. Att skriva dom har blivit mer på senare tid så jag tycker inte att det är så konstigt. Just det där när det ska stå dem eller de vet jag att många hade svårt med förut också.

Elisabeth 

Happyspirit
0

*Asgarv* Vetu, Druiden! Jag tror bestämt din tråd här kommer att få motsatseffekt och det kommer nog tyvärr ge dig bara mera krupp, aids, och allt var det nu var i sjukdomsväg du fick av felskrivningar *skrattar gott*Skrattande

TantAlma
0

*s* God Jul !!!

BranDuir
0

javisst jag tar hela jäkla läkarboken ….var tvungen att säga det….dyslexi har inget med det att göra….det är ett fel som är typiskt för de stackarna som gick i skolan på åttiotalet och tidigt nittiotal…där svenskan blev åsidosatt……

det är ju f-n så mycket enklare att skriva dom istället för att skriva dem eller de….och det blir bra mycket mer lättläst….

enkelt löst…och språkligt ok….vilket inte motsatsen är….

Gott Jul och God Nytt År……

Tuva-Lena
0

Vafför gör dem på detta viset?! Skrattande

Spiriteye
0

*ASG*

Så ni som gick i skolan på hedenhös tid (40-50talet) fick inte lära er att INTE skriva flera punkter efter er och att börja med STOR bokstav efter punkt???

Hmm Ja tänk hur skall stavning och skrivandet bli framöver med våra barn? DEM kanske inte skriver Dem kanske blir bara tankeläsare…….

BranDuir
0

#7…JAG bryr mig….jag började skolan här i Sverige med två modersmål…Engelska och Danska…kunde inte ett ord svenska….hade ett rent helvete först….blev kallad allt från Danskjävel till jävla utlänning….varje dag…

Andra terminen bestämde jag mig för att lära mig språket så bra överhuvudtaget möjligt…..jag lyckades….

Kan ju också tala om att något sådant som "SFI" fanns ju inte då …utan jag fick en bok av fröken…"Vårt Modersmål"…och sedan var det upp till mig…. 

Kan väl förstå att alla inte har språköra…men finns det en genväg, så använd den…DOM är en sådan och helt accepterad i skrift idag….

BranDuir
0

att tripunktera efter mening symboliserar talspråk vilket dom som gick i skolan under förfallstiden kanske inte fick lära sig…..*S*

BranDuir
0

Sedan tycker jag det är konstigt att positiv kritik så ofta faller i dålig jord….jag pekade redan i första inlägget på en genväg till bättre läsförståelse …..inget annat….

Happyspirit
0

Tänk….att jag Älskar de där punkterna! Och uttropstecknena!Skrattande

Tuva-Lena
0

#16 Ingen fara Duir, jag tror att dom flesta nog bara skojar lite med dig.. Flört Inget illa ment. Kram o natti på dig! ;)

BranDuir
0

Puss på dig Inga-Lena….sov gott!

Bybo
0

*flinar* Det e nog en smaksak…Jag tycker att det är jobbigt när folk särskriver ( sär skriver)..Och har även jag börjat göra det å tvärt om då jag börjat fundera på det…..

[Hellas]
0

Jag "slarvar" överlag när jag skriver på forumet, det blir talspråk framförallt men skriver jag dokument på mitt arbete eller mailar å tjänstens vägnar skulle jag aldrig i livet använda mig av "dom" ifall jag avser ordet "de" eller "dem".

rosmarin90
0

Så här på forum skriver man ju som man pratar. Kul när det kommer lite dialekt också tycker jag. Jobbigt om man sak korrekturläsa sina inlägg, då blev de nog väldigt få.

julkram Rose

annemarili
0

_Huvudsaken man kan förmedla det man vill. Det har hänt mycket med det svenska språket sen jag gick i skolan på 60-talet då allt var likriktat. Nu är det mera fritt att förmedla sina tankar med egna ord, det är inte så konservativt. Tycker att det gör att språket blivit mera levande.

Så, huvudsaken är att man får fram det man vill säga.

Kram
Anne Mari_

Celia
0

Kan faktiskt bara hålla med talaren. *duckar*

Spiriteye
0

Till Branduir!

Jag skämtar och försöker få till en rolig dialog kring detta. Hoppas du inte tar allt för illa upp…

Är egentligen en snäll gosse (när jag sover)…

Bara jävligt rolig å fånig ibland… Fast jag e uppväxt under glanstiden och förfallens dagar! *S* Men dock rumsren när det behövs…

Kram på dig!

skruttan31
0

Ja har mä gått i skolan.. men dock ljuva 80-tal … sååå NO COMMENTS…….