Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterspökenhemsökt
Läst 190 ggr
Magi-cat
2022-03-21 17:13
4

Borgvattnets prästgård

Såg ni Landet Runt på SVT 20/3? Där var ett inslag om Borgvattnets prästgård i Jämtland (ca 28 min in i länken). Det verkar som om stället har blivit berömt för sin spökliga aktivitet och det har varit gott om besökare, även från andra länder, trots pandemi och allt. 🙂

(Vi har en del tidigare trådar på sajten om Borgvattnets prästgård, men eftersom de är så gamla så bildar jag en ny.)

"Borgvattnets prästgård har blivit omnämnd som ett av världens mest hemsökta hus, och anses alltjämt vara Sveriges mest hemsökta hus." (Wikipedia, länk nedan)

Är det någon av er som varit på plats och har ni upplevt något annorlunda?

https://www.svtplay.se/video/34638847/landet-runt/landet-runt-20-mars-02-00?position=1743&id=K5Zdkgb

Borgvattnet:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Borgvattnet

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2022-03-21 18:33 av Magi-cat
Vixxen
2022-03-21 19:33
3

Vill gärna besöka!

Magi-cat
2022-03-21 21:08
2

#1 Jag har aldrig varit ens i närheten, men tycker också det vore trevligt! 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vixxen
2022-03-21 21:23
3

#2: Har släkt uppe i Jämtland, men inte blivit av att vi åkt dit!

mörkaögon
2022-03-31 23:55
4

En nära vän har varit där. Han tyckte det hela var störtlöjligt tills han åkte dit. Det slutade med att han sprang ut från huset. :D
Han förnekar fortfarande det som hände.

"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"

Vixxen
2022-04-01 07:19
2

#4: 😙🤪😙

Totum
2022-04-11 11:07
3

Jag har varit där flera gånger och haft olika upplevelser.
Bl.a gick jag med pekare en gång utanför huset för jag fick i uppdrag av en i personalen att försöka hitta platsen där ett spädbarn blivit begravt och många år senare hittat av folk som grävde för elledningar.
Jag fann platsen och det var en stund av både vemod och tacksamhet att jag kunde lita på det jag fick till mig.
Har många fler upplevelser från prästgården men nöjer mig med denna.
Besök platsen om ni har möjlighet.

Fornöga
2025-11-01 21:27
0

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Djupt inne i de jämtländska skogarna ligger Borgvattnets prästgård. För nästan 150 år sedan stod prästgården klar i den lilla byn. Under en lång tid ska prästerna ha upplevt ockulta saker, men ingen av dem berättade om vad de sett och hört – förrän prästen Erik Lindgren bröt tystnaden.