Vad är detta?
Det där är ännu ett kort (tagit med dig-kamera antagligen, och blixt) med damm.
Blir ni aldrig less på dom? :)

#1 Jo otroligt… 
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Damm, håller med. Dessutom en heltäckningsmatta!!!!!!!!! Hur dammiga är inte de?????????
Jag säger damm jag med

hur ser man skillnad på orb och damm? det kanske ska göras en tråd där det förklaras?
Skulle dammet se så där orbigt ut? Det är ju som mönster i dem också.. Jag har förstått att folk börjar lessna på orbfoton här inne på forumet och det har varit mycket av den varan, men jag vet av min egen erfarenhet att när man själv är grön inom området och nyss har bekantat sig vid fenomenet så är man väldigt nyfiken och vill gärna veta mera. Sån var jag med när jag först kom in till forumet och inte ens visste vad Orber var. Att hitta Orber på foton man tagit var spännande och man blev nyfiken på vad/ vem det kunde vara. Jag vill inte starta någon debatt eller reta upp någon men jag tycker bara att dessa foton för tillfället avfärdas med lite småfräcka kommentarer.. Pekar inte ut nån speciell när jag säger det och det kan vara som jag fått om bakfoten.. Jag tycker bara att det som nyss direkt blev tolkade som Orber nu plötsligt bara blivit damm alltihopa.
Jag menar inte att den som inte har ork att kommentaera dessa kort skall behöva yttra sig, bara att jag tycker att de som ivrigt visar sina foton inte skall bli avfärdade.
Ha det så bra allihopa och en God Jul! 
Det finns ett lätt sätt - att fotografera utan blixt. Om man då hittar Orber så är chansen väsentligt större att det rör sig om s.k. Orber!
Sen kan du (om du har bra upplösning på kameran) förstora upp bilderna så att du kan detaljstudera orberna. Ofta ska dessa innehålla ansikten eller liknande saker som visar att det rör sig om varelser från andevärlden…
Min synpunkt - och då avfärdar jag inte såna här bilder!
\Rickard
#9 Loreena, jag håller medd dig till viss del, kanske man ska förklara lite mer varför man tror som man gör.
Jag svarade i en annan tråd häromdagen enl. nedan och samma svar vill jag ge i denna tråd.
Med respekt!
Hej på dig! Jag skapade nyss en tråd för att få klarhet i vad som är vad men ännu har jag inga svar som visar bilder på vad som skiljer "oreberna" åt.
Än så länge finns inga svar på skillnaden så då väljer jag, tyvärr, hellre en logisk förklaring men jag kan tala om varför.
Damm i detta fall (innomhus), varför väljer jag det istället för Ande verksamhet, jo pga. att jag inte känner någon speciell energi.
Men jag kan absolut ha fel, jag är inget medium.
Förresten, jag tror att de flesta innerst inne skulle VILJA att det var Orber på alla orbkort, jag menar vilka otroliga bildbevis för alla skeptiker och ett jättekliv frammåt för det övernaturliga men det är viktigt att man ändå är kritiskt, visar det sig vara en Ande så blir ju glädjen så mycket större.
Lycka till
#11# Läste din tråd. Tyckte det var ett bra initsiativ. Jag har inte sett den tidigare. Jag håller med dig också. Inte har jag en aning om det jag fotat är Orber eller inte.. Har bara utgått ifrån det efter att jag läst här på forumet tidigare. har aldrig fotat några såna fenomen innan jag skaffade digitalkamera, men nu dyker de upp hela tioden. En sak har jag noterat och det är att de oftast dyker upp på kalas och liknande. När man är mycket folk eller jag fotat barnen som skojar och busar. Eller bara tillfälligheter eller rörs det upp extra mycket damm då just?? 
Jo, så klart vill man att det skall vara något övernaturligt med det man upplever eller fotar.. Det håller jag med om. Jag tycker också att skeptiker har sin rätt att säga sin åsikt och visst kan det finnas "naturliga" förklaringar. Så länge man lägger fram sin åsikt på ett sakligt vis så är det bra.
#10 Tack för tipset