Rökelsetips!
Någon som kan ge tips på BRA rökelser som inte är kemiskt framställda!
Det man köper i affären tror jag inte alltid är helt rena råvaror eller jag kan ju ha fel. Skickar ni efter era rökelser? Favoritleverantör/Tillverkare?
Hur gör jag rökelse själv på ett enkelt sätt?
Det finns ju säkert instruktioner på nätet men har någon egenerfarenhet och vad är vettigt att börja med för en novis?
Det jag framförallt är intresserad av är rökelse för Meditation + annat än Salvia att rena rummen med (Salvia kan bli lite väl "stickig")!
Hej, jag använder mig mkt av Satay Nag champa (en indisk rökelse) som är helt underbar i alla sammanhang och den doftar underbart gott. Eller så använder jag en annan indisk rökelse som heter Meditation (en grön förpackning). Dessa två är inget man får ont i huvudet av. Dessa rökelser köper jag på www.Lotusblomman.se
Jag har själv kollat på internet efter "recept" men hittar inget vettigt. :(
Men tycker ddu verkligen skall prova på dessa rökelser.
/Alexandra

Jag brukar använda lavendel som jag buntar ihop med bomullstråd, det går att göra så också med andra örter och blommor.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Är det någon växt man absolut ska undvika?
Tack ooOLexOoo, jag ska kolla länken
Lotusblomman har ny web adress (.com):
Jag gör mina egna. Alltid.
För mig handlar användandet av rökelse om mer än go'lukt och glittriga paket. Jag gör min egen utifrån de andar jag vill jobba med. Visa lämpar sig bättre än andra för bot & bättring.
Jag samlar under den tid då de är mest kraft-fulla, beroende på savstigning, solstånd, natt dag-relation etc för att få den bästa effekten. Jag samtalar med de jag plockar och tar aldrig mer än jag behöver… och såklart, som naturlagarna lär oss, aldrig Den Sista av ngnting.
Jobbar mest med lösvikt, gör inte pinnar, det är för mycklet jobb och helt onödigt för mig eftersom jag behöver mycket större mängder rök än en pinne kan ge.
Mortel är en bra sak att ha om man vill syssla med egen rökelse. Kaffekvarn också om man jobbar med grövre material, som grenar, småkvistar etc.
Se till vad varje ingrediens kan hjälpa dig med; vad kan Björk göra, vad kan Tall? Vad kan Én? Vad kan Flugsvamp?
Jobba med det och strössla önskad mängd på ditt rökelsekol. Vill man verkligen komma in i djupare arbete skall man ta reda på vilka örter och svampar och blad som ger en psykoaktiv effekt tex.
Nu flännar bäbis och jag måste mata! Mer sen.
Elisabeth: Jag bifogar en bild, är det så dina Lavendelbuntar blir?
Jag såg på Lotusblomman något de kallar för Harts men det är ju verkligen kåda, kan det vara bra att andas in. Det blir väl som tjäran antar jag i en ciggarett, skippar nog det, f.d rökare som jag är.
När du skriver trumman så låter det så otroligt naturnära och jag kan få en längtan i själen efter naturen i sin renhet.
Man måste ju kunna köpa de ingredienser man inte kan samla in själv, hälsokost borde ha en del torkade växter.
Rökelsekol:
Vad är det och kan man välja vilket kol som helst, jag har sett att det finns att köpa men jag har inte förstått vad man har det till.
Böcker:
Finns det några bra nybörjarböcker gällande detta samt vad som är bra vid olika tillfällen?

#6 Ja det stämmer, man kan göra som med salvia, en bunt som man lindar ett bomullsband om.
Elisabeth
HUR du buntar ihop dina blommor ska du vara väldigt försiktig med.
Vissa saker jobbar sämre ihop med andra saker än med vissa saker, om du förstår.
För att göra riktigt kraft-full rökelse krävs att man rent och utan problem kan samtala med anradra i naturen, så man vet vilka man ska plocka, och alternativt blanda, för att uppnå önskat resultat.
Är det tex spindelfobi som ska botas, eller tvångsmässigt ätande, torgskräck eller vad? Man måste veta, och plocka, efter anledning.
Vettigt att börja med frågar du: börja med att etablera kontakt med växten!
Ta t.ex. énekvistar. Samtala och förklara Varför du vill klippa och elda u´pp honom. Om han ger dig ett OK, så ta ett par kvistar (inte bär, de sprätter för mycket för en nybörjare) och torka. Upp o ner i en påse, sen skala av barren och elda på rökelsekar tillsammans med sånegn du lärde.

#8 Ja det finns ju olika sägner och seder med det också. Den ena seden säger en sak och den andra något annat. Själv tror jag att man bör gå på sin egen känsla, vad hjärtat säger, det är mest rätt för sig själv. Sen tror inte jag heller att det finns några rätt eller fel. Mycket av det som sägs är ju någon person som en gång har skrivit eller sagt att det ska vara på et visst sätt osv och det var säkert den personens innersta känsla som var rätt för honom/henne men som kanske känns fel för en annan person.
Det är ju samma sak som att kontakta andevärlden. En del säger att det krävs olika ceremonier och man måste göra si eller så innan man välkomnar dom. Men det är ju också den personens sätt att göra det på som kanske inte en annan person behöver göra.
Elisabeth
Andra saker som funkar är tallkåda, pors, tallbarr, grankåda + barr, lakrisrot, blåbär, enbär, lingon, tallbark (mer än 50 gr) och vill man verkligen lära sig av plantlärarna kan man överväga (noggrant!) att använda ngn av plantlärarna.
De tre stora är psilocybin, ayahuasca och peyote.

Vilka är de svenska motsvariheternaav planlärarna.
Psilocybin är den starkaste och den som återfinns naturligt i sverige.

Å h ……..helt okunnig i att den finns i Sverige.Hade väntat mig spikklubba eller dyligt.Tack nu är jag kunnigare.
Intressant det hela, finns det något Boktips i ämnet?
Ingen aning, läser int böcker.
Jag känner alltid in med intuition, det är det enda jag har så att säga och det har fungerat bra hitills.
Sedan finns det säkert andra som tycker att jag gör fel men då får de väl tycka det.
Tyvärr vet jag inte förrän det är dags hur eller vad jag ska göra för typ av cermoni så att planera fungerar inte.
Men att be en växt om lov känns ganska självklart, det tror jag att jag gjort på ett eller annat sätt sedan jag var liten men på mitt sätt och det har hänt att jag kommit hem tomhänt :-(.
Jag tror det är bra att börja med en växt, kanske två och sedan fylla på med mer.
Det är spännande område detta!
#10 "Ja det finns ju olika sägner och seder med det också. Den ena seden säger en sak och den andra något annat. Själv tror jag att man bör gå på sin egen känsla, vad hjärtat säger, det är mest rätt för sig själv."
Jag är inte lika boklärt som dig, så jag vet vad som "inte" ska vara ihop med annat, men belys mig gärna med kunskapen från olika "sägner och seder", gärna med källhänvisning, så vill jag lära mer! :)
Sen har jag personligern svårt för att man skall veta allting och att ens egen "känsla" ska vara facit på recept på det Heliga. I hela min uppväxt har det varit resor UTÅT som hjälpt mig med att lära saker jag som människa inte visste.
#16 Intuition har jag dåligt med, så jag får förlita mig på de urgamla andar jag jobbar med istället. Kanske samma sak egentligen.

#17 Nej det handlar inte om bara olika böcker, även om vad personer anser för att någon har lärt dom att det ska vara si eller så och en del vågar inte följa sin egen tro, känsla eller intuition pga att någon har sagt vad som är rätt eller fel.
Elisabeth
#18 Är inte det ett litet problem överhuvudtaget?
ibland ska det vara så himla omständigt.
Man ska initieras, man ska rena pendlar och det räcker inte med vatten och lite goda tankar utan rejäl utbildning krävs osv.
Ibland undrar jag om hemlighetsmakeri egentligen har att göra med att man vill göra allt så mystiskt.
Det leder ju till att väldigt många inte tror sig ha en egen känsla eller inuition och blir rädda. Den naturligt nedärvda kunskap som vi nog alla har stangerar generation efter generation och till slut finns ingenting kvar.

#19 Jo det stämmer. En del vill göra det mer omständigt än det behöver vara, varför förstår jag inte men huvudsaken är att man följer sin egen känsla. Jag ser inte att det skulle finnas något som är rätt eller fel, alla gör det som känns mest rätt för sig själv. Men jag vet många som är rädda att sin känsla ska bli fel pga att någon har sagt att man måste göra på ett visst sätt, tyvärr är det ganska vanligt vilket är ledsamt.
Elisabeth
#20 Väl talt!
Nag champ e oslagbart BÄST i alla lägen..
Annars e ju smugde blandningen bra oxå.. Att rena sig själv innan å efter Meditation..
Nag Champa ja, min favorit då det kommer till "lukta gottisar" men så värst användbar i mitt övriga arbete är den inte.
Smudge-blandningen = ? Att kalla ngt en smudgeblandning utan att berätta vad som är i är ju som att säga att man krydda steken med "lite kryddor" det :)
Nåja. Kul parantes med nag champa är ju att en stor del av den nyandliga rörelsen, och många av de affärer som säljer sånt, tar bestämt avstånd från allt vad Sai Baba heter; pedofil, skurk, stenhård affärsman, guru och allt han nu sägs vara.
Sant eller inte? Det får spåkulan avgöra.
Upps, rena sig efter Meditation, är det en överkurs?
Jag har aldrig känt att jag behöver rena mig efter en Meditation men då brukar jag ju göra de vanliga som kanske mest syftar till att höja mig själv och min energi som i sig är en rening i sig.
Men låt oss säga att man gör en djupare regressionsresa i sin Meditation, kan det vara på sin plats att rena sig?
Eller är det mer på sin plats de gånger man kontaktar andra sidan för ande kontakt?
Den som vet hur man arbetar utan att "skita ner sig" behöver heller inte hålla på å rena sig, och sina grejer, hela tiden.
Ett bra tips till er som är lite lat, som jag ;)
OK, jag är latmasken personifierad :-)