Kan ni..
Kan man liksom genom en bild läsa av ett djur, vad det tycker, vad det skulle vilja, känner, har smärta ja allt?
Skulle vara spännande om någon kunde testa! Lägger ut en bild på min ponny, så får vi se om någon vågar prova :)
Säg till om Ni vill ha andra/fler bilder!
Om Ni inte kan detta eller vet att det inte går, vore det snällt att tala om detta så att jag inte går och hoppas :P

PÅ öronen kan jag se att den är väldigt intresserad av vad matte gör med kameran.Han funderar på när han får komma till stallet för att få sitt hö och havreskopan.
Det är en glad ponny du har!

Tack så mkt, någon mer som vill kolla?

Jag kan dessvärre inte se det glada som #1 ser. Jag tycker att han ser lite bekymrad ut. Lite deppig eller ledsen, men jag kan inte säga varför och inte heller se om han har ont någonstans. Han ser i alla fall välryktad ut, han har någon som älskar honom och flätar svansen :)
Känner mig inte riktigt i fokus på att läsa av djur, men jag gjorde iaf ett litet försök nu då jag tycker att det är så roligt :) ..Undrar om han är en busig, vild o stark ponny?

Han lyser förresten som en ängel. Fast det blir kanske så när man fotograferar skimmel?

Vilken vacker häst, jag kände det som om hästen börjar bli gammal och minns mycket bra och även häftiga saker som han har varit med om. Den ystra barndomstiden är förbi och han har det bra nu, blir väl omskött.

Hej en mycket fin häst du har. Jag tängkte göra ett försök men vill då veta vad han heter.
kramis
Ja det går att ta kontakt med djur via foto och"prata" med djuret. Ofta är de dessutom ganska pratsamma när man väl får kontakt.
Jag själv har mer eller mindre ofrivilligt pratat med djur (en gång medvetet) men jag vill helst inte göra det bara helt appropå eftersom jag inte är utbildad.
Dessutom har jag haft problem med att "stänga av".
Djuret har varit så glad att få kontakt så de har blivit lite väl påträngande ochså att säga knackat på lite då och då.
gulligt, ja men hmmm inte alltid :-)
/Hellas

Jag tycker det ser trött och sliten ut, att den vill vila. Är den halt?? Tycker om att vara ute i naturen, vill helst inte stå inne i spiltan.

Min första tanke när jag ser bilden är att hästen vill vara med om någonting annorlunda och skojigt.

Den har inga problem med sin rygg?.Tycker hästen säger "aj aj aj..Ont..

Tack för alla svar!
Min ponny heter Connacht Bold Flyer, kallas Conny till vardags. Han är enl. uppg. 13 år gammal, mycket pigg och glad, älskar att rida ut och hitta på andra skojiga saker. Han är dessvärre halt på alla fyra benen, vid sk. böjprov som veterinären gör. Inget som syns annars, men som kanske har att göra med att han bockar ibland. Vi har tänkt på om han har ont i ryggen, kanske, kanske inte, det är svårt att säga. Han HATAR att stå inne i stallet, vill hela tiden ut på nya äventyr!
Tack så mycket att ni ville svara, fortsätt gärna! Någon som kan ta reda på vad han tycker är roligast att göra? Jag rider på ett lite annorlunda sätt…

Westernridning….

Det jag kan säja om honom från denna bild…men då det inte är en helt ny bild…så kan det bli litet missvisande.
Han verkar ha det stelt då han ska resa sig då han legat ner…för stelheten verkar komma ifrån korsryggen. Han verkar ha svårt att ta ut stegen i bakbenen, som beror på detta. Då han avlastar baken, så spänner han bogarna. Han har säkerligen hoppats en hel del som yngre. Att stå i stallet gör honom stel, han vill röra på sig.
Ha täcke på honom, för blåst och fuktigt väder är inte hans bästa vänner. Och gör inga hastiga vändningar då han är varm i kroppen, då kan han förvärra problemen. Då musklerna är mjuka och varma, så kan han sträcka ut lederna mer än vad som är bra för honom.
Han har glimten i ögat och verkar trivas.
För att hjälpa med hans stela korsrygg…så kan du stretcha bakbenen rätt ut och frammåt och även frambenen rätt ut frammåt. Och även sträcka frambenen bakåt. Helt raka ska benen vara vid stretchingen och inte töja mer än vad som verkar kännas bra för honom. Detta brukar hjälpa efter ett tag.
Lycka till med honom, det är en fin häst du har:)

#14 menar du att han tycker det är roligast med western? Jag har börjat med western för inte så länge sedan, jag tror han tycker det är kul. Men av vad jag kan se så gillar han bäst när jag rider utan träns eller sadel alls. Tycket han om det?
#15 Jag ska lägga in en nyare bild! Denna är tagen 2004. Hur kan Ni veta att den är gammal? :O Vad vill ni ha för bild?
Han är import från irland, just som hopphäst. Men då han är importerad med fel papper, dvs han är inte den "stjärna" papperna säger, så har han hoppats mer än han klarat av. Täcke är något han hatar, han får en fluffig och go vinterpäls som han helst använder. Täcke får honom att känna sej instängd, av det jag sett. Tack för dina tips, ska tänka på det!
Jag kom på en sak, när en massör var hos honom sa hon att han hade en stelhet i korsryggen som jag skulle massera varje dag. Detta var ett tag sen så jag har glömt av det, men ska nu börja med det igen!
Någon som har nåt mer att säja?

Ingen häst gillar väl träns och sadel.Det är som med småbarn,vill helst vara "naken"…
Men ja,jag tror han gillar western.Han gillar när musklerna får jobba….

Okej, tackar!
Denna häst vet vad kärlek är. Det är faktiskt det enda han säger mig.
Jag kan tipsa dig om att använda en massör som också håller på med kiropraktik, så får du en mer heltäckande behandling av hans ryggproblem.

Oj! Kärlek?! Menar du/han att han blir behandlad med kärlek eller blivit eller hur? :)
Okej, ska tänka på det!
Jag menar då kärlek mellan häst och människa, ett förhållande av ömsesidig respekt och ömhet. Kanske är detta förhållande med dig eller så har han upplevt det med någon annan. Jag tror inte att han saknar det så kanske det är dig han har det med helt enkelt.

Putt! :)

oh vilken härlig liten häst jag känner glädje när jag ser bilderna! Får en kännsla av att han vill ha uppgifter som han kan använda hjärnan till : att tänka ungefär. Dessvärre kan jag inte känna någora smärtor men jag brukar inte läsa av bilder.
Är den första bilden i ditt första inlägg tagen tidigare än de övriga?

Rent tekniskt och inte alls medialt. Du säger att du just har börjat rida western på honom, innebär det att du använder dig av en w-sadel då också? Många hästar kan reagera på sadeln med ryggont i början eftersom den sadel ligger över större yta och nya muskelgrupper jämnfört med barbacka/engelsk sadel.
Såg att back-on-track har börjat med en ryggvärmare. Funderar allvarligt på en sån till min egna skönhet när ekonomin tillåter!
Förövrigt verkar han vara en charmant herre med glimten i ögat. Gillar att sträcka ut i galoppen om han får va?
Om jag vore du skulle jag kosta på mig ett kiropraktorbesök på honom - bara för att utesluta ev ryggproblem!
Jättefin kille du har! Lycka till!

#25 Ja, precis dom andra är tagna för några veckor sen!
#26 Jo, det stämmer. Jag tror faktiskt inte att han fått ont av sadeln, för ända sedan jag köpte den för några månder sen har han inte bockat en enda gång. Beror detta på att han inte orkar bocka med den eller känns den bra på honom?
Massören ska komma tillbaka snart igen, hon är även kiropraktor så hon ska kolla lite extra på ryggen!
Mvh
Norah

Puttar upp tråden och undrar om någon vill kolla lite till? Tack :D :)