Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 317 ggr
signemo
0

Barnas farfar

Sitter här och surfar runt. Tankarna flyger. Barnens farfar som närmar sig de 90. Var frisk och kry i oktober. Jobbade i skogen tidigare i höst. Klar i huvudet. En inteligent man.

Nu ligger han i en säng på ett korttidsboende. Kan inte gå, stå, röra sig.Inte äta själv, bara äta mosad mat. Har kanske sagt 4 korta meningar sen han fick sin stroke. Inget de sista veckorna. Tills idag tror jag han haft förstånd med. Idag vet jag inte. Han låg och tittade rakt upp. Reagerade knappt på att vi var där. Vad jag är rädd för är att han har hamnat i en djup depresion, Vore inte kosntigt alls. Eller har han fått fler småproppar så han inte alls är med. Det är grymt. Känner att jag unnar honom at få somna in, men känner mig så elak.Jag menar inte att han är mindre värd bara att jag unnar honom att slippa lida. Får man känna så här?

Var rädda om varandra

Erika-A
0

Du behöver inte känna dig elak! Du vill ju att han ska slippa lidandet och som det låter så är det ju inte mycket liv han har just för tillfället. Han är ju också väldigt gammal så jag är helt med på att du känner som du gör! Kram

drutten53
0

lilla du..vist får du känna så..själv har jag en far som har ALZ..och önskar att han fick resa över…min mor lämnade detta för snart 2 år sen hon fick en kraftig stroke..så jag vill att min far ska få resa nu..kram..för detta är inget liv för han

signemo
0

Tack Erika. Jag önskar mest att han får somna in lugnt och stilla.

Han är nog som min morfar var. Nöjd med sitt liv och tycker att det är dags

Var rädda om varandra

signemo
0

Tack även du drutten.

Passar på att önska er en riktigt fin jul

Var rädda om varandra

fru_L
0

förstår dina tankar. gick i samma tankar bara för en vecka sen med min kära mormor som låg i koma. vi bad henne att släppa taget å gå över till andra sidan. vem vill att den man älskar ska lida om det ändå inte finns hopp om ett drägligt liv

kram kicki

mariaef
0

Du är inte alls elak! Du vill ju honom gott och det är ju av kärlek du släpper taget. En rakt igenom oegoistisk fin tanke.

Kramar till Dig och Honom

/Maria

Sol-Angelica
0

Verkligen inte!! förstår dig till 100procent

Många kramar Sol

Kattolin
0

Min mamma 87 år gammal har tacklat av väldigt de senaste månaderna. Absolut ingenting har intresserat henne utan hon har mer o mer gått över till att sova. Sen några dagar tillbaka så ligger hon i sängen. Sover, äter inte och dricker inte. Har tappat gnistan. Min syster vill ha in henne på ett hem. Själv hoppas jag att hon ska få somna in och inte vakna mer. Att hon äntligen ska få komma till pappa som lämnade oss för 3,5 år sedan. Jag kan inte alls tycka att det är elakt eller fel att önska detta. Hon vill ju inte längre. Min önskan är att pappa ska komma henne till mötes.

Jag förstår dig så väl signemo! Finns inget hopp om bättring så är det nog gott om man får somna in.

Kram

Kattolin

MIRJAMI
0

Jag tror att det är mänskligt att man hoppas på att någon skall slippa lida mera. När min pappa levde och hade cancer och min svägerska sa att det bästa vore om han slapp lida mera blev jag lite sur på henne, men nu efteråt så tänker jag att det var nog hans bästa hon tänkte på. Tänk om man hade varit där själv och sjuk, undrar om man hade viljar ligga där och vara jätte dålig en längre tid???

Hoppfull
0

Jag tror som de ovan, dessutom tror jag att det dåliga samvete du känner kommer ur den samhällssyn vi har idag på sjukdom och död. Vi klamrar oss fast vid livet så länge som möjligt kanske för att döden är så främmande för många av oss. I våra rationaliserade livsvärldar finns inte riktigt plats för andlighet och då blir döden bara skrämmande. Därför tycker jag att du ska se din känsla som mycket mera naturlig och mänsklig än att till varje pris försöka få honom att leva lite till. Det är som sagt omtanke du känner, inget annat!

Ta hand om dig med!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

signemo
0

Tack alla snälla. Ni förstår precis hur jag känner. Jag vill inte han skall lida om han gör det. Vilken syns i hans ögon. Men jag kanske tolkar det fel.

Jag tror mig ha en för mig bra och kanske gammaldags syn på födelse liv och död. Allt skall vi gå igenom. Det är naturligt för mig är dö, inte någonting som man skall vara rädd för, det är på nått vis vägen till någon annat bättre. Det är sorgligt och ledsamt för alla som är kvar. Och det är väl kanske först som äldre man tycker det är dags, som min goe morfar sa.

Kram på er

Var rädda om varandra

TantAlma
0

Hoppas han finner mod att släppa taget, När livlusten försvunnit på en gammal människa tycker jag att det är okej att man önskar den frid & ro.

Det betyder ju inte att man älskar den mindre för det.

Snarare mer.

Med ljus ALMA