Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 3167 ggr
annemarili
0

Sömnproblem

Önskar få tips om hur man gör när man inte kan somna. Det kryper i hela kroppen, det fungerar inte med meditationsskivor eller liknande. Ligga vaken i flera timmar och veta att man ska upp tidigt. Trivs jättebra på jobbet men hur ska jag kunna få min sömn. Är det någon som har ett bra tips? Har provat med sömnmedel som fungerade jättebra ett par månader men nu är det kört.

Kram
Anne Mari

signemo
0

Här är det tvärtom. Men jag tror jag läst nån stans att man skall gå upp om man inte kan sova. Sängen skall inte förknippas med att ligga vaken och sno runt. Hoppas du får många tips  Måste var jättestränt för dig.Kram

Var rädda om varandra

Celia
0

Så snart du känner att du inte kan somna. Gå upp, tänd ett stearinljus och sätt dig med något att läsa (det funkar inte att läsa i sängen i sådana här fall). Drick ljummen mjölk. Snart blir du trött :)

Möblera om i sovrummet. Det hjälpte för mig när allt annat hade visat sig att inte fungera.

SoQte
0

Jag somnar till tv:n…   kan ställa in tv:n så att den stängs av efter en halvtimme… då sover jag redan.  

Men har du provat med muskel spänning och avslappning? Man ligger och spänner fötterna, slappnar av. vaderna, slappnar av. låren, slappna av.  magen, sappna av. fingrarna, slappna av. armarna, slappna av. halsen och axlarna…  slappna av….

Det kan fungera också…  lycka till!

eggebanroth
0

Håller med om varm mjölk som kanske inte smakar så gott, det fungerar bra till isomnande.

Sol-Angelica
0

Jag har ofta många tankar som flyger runt när man lagt sig,,jag kan inte koppla av,,har då efter att det varit kallt i sovrummet kommit på att om man då sätter på en värmefläkt,som väsnas rätt mycket,så blir det varmt,men det bästa som händer är att tankarna liksom "absorberas" av väsnet,,(; man kommer liksom till ro….nu kanske många tycker att det verkar helt knäppt..men ge det en chans,,(;

Kram Sol

Vibeka
0

Har samma problem som dig Ann-MarieLedsen inte kul när klockan bara tickar iväg! Men du Cec vilken strålande idé Skrattande det ska jag göra i morgon!!!!! Absolut!!!! Kan juh faktiskt vara så att man ligger i nåt dj……currykors!!!! Möblera om gumman så gör jag oxå det! *Ler*

Tack alla andra oxå men har testat det mesta…

Tack älskade Cec för dina toppen idee´r!!!

Krammmmmmmmmmmmmmmmmm Carina

Eddie
0

Slappna av, det räcker, tänk inte på morgondagen tänk på dagens ljusa stunder.

Vibeka
0

Ähhhhhh gjorde det nu så då får vi se om jag somnar bättre i natt Flört hahahahha undrar om grannarna blir sura nu?! Jaja det är deras problem inte mitt! Cool

Celia
0

Haha, har du möblera om mitt i natten gumman?! *Asg* Jag får nog ta det lugnt med mina svar här under kvällarna ;)

Kram, Cecilia

Bybo
0

Har liknande sömnproblem…ska tänka och se om jag kommer på nåt…kram

Elisabeth-J
0

*asgarvar* Vibeka lyder råden omedelbart! Skrattande

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

annemarili
0

Hahahah, om ni bara visste. Tidigare sov jag i vardagsrummet. Men så tyckte mina söner att jag kunde sova i förrådet. Ok, det får precis plats med en säng där. MÅnga av familjerna här har löst rumproblemen så. Kan knappt gå mellan sängen och väggen, typ 50cm mellan. Har fönstret öppet, jag som brukar frysa.

Försöker läsa, titta på tv men det fungerar inte. Men det kanskse löser sig i framtiden.

Kram
Anne Mari

PimTheGreat
0

Jag har med sömnproblem, visserligen är jag gravid i v 39 så kan handla om det. Hade hellre haft som jag hade innan….somnade 21 på kvällen och vaknade 5-6 på morgon än är vaken till 4-5 på morgonen och sover till 12-13 på dagen……..ALLT har blivit snevridet nu…… känner mig inte det minsta trött alls…. jobbigt….och så säger alla "du måste vila så du orkar med förlossningen"……jo visst…jättelätt ju…. detta är verkligen ett stort problem för mig

Vibeka
0

Japp jag är en "görare" och goda ideér får man inte söla med! Hahahahah

Nej kör hårt Cec kanske du ger nåt fiffigt råd som kommer grannaran tillgodo!!! Hihihih

Kramselikram

Celia
0

#14 - Äggkartonger funkar fint som ljudisolering! Kör insamling och sätt dem utanför grannens dörr. Då kan du möblera om när helst du vill ;)

Helenasharmoni
0

Oj, låter inte kul! Ledsen Jag har också hört att man ska gå upp ur sängen en stund. Mjölk fungerar också bra som någon skrivit här uppe.

Ibland funkar det för mig att jag vänder på mig och lägger mig med huvudet vid fotändan. Det fungerar till 90 % för mig.

Lycka till!

annemarili
0

Äggkartonger, ja du , det äri nog inte så dumt! Lyhört är det som sjutton men det hjälper inte mig. Kan inte slappna av.

Kram
Anne Mari

Celia
0

Be en och samma bön i huvudet varje natt precis när du har släckt lampan och ska somna. Det går bra att hitta på en egen, men det ska vara samma ord varje natt. Gör den lång och lägg till meningar med namn på alla de som du vill ska ha det bra. Upprepa "bönen" tills du somnar. Det går rätt så fort om du inte låter andra tankar hoppa in och störa.

Fungerar till 100%

tarotlasse
0

Hej Älskling

Sitter själv här mitt i natten  med mina egna sömnproblem och som vanligt kommer jag inte till ro.

Men fick ett tips som jag först trodde var ett skämt men som enligt vänner ska vara väldigt effektivt som jag funderar på att prova.

På Butteriks ska det finnas en skiva som räknar får *S*

Det är en väldigt enformig  och sövande  röst  som räknar får om och om i gen och man lär bli så trött på detta så man faktiskt somnar.

Såg det som ett kämt men det är ju alltid värt att prova *L*

Kram Lasse

siberlina
0

för mig  brukar  det  funka  med  en varm  kopp choklad. eller  wisky   blandat  med  vatten  som man snabbt   dricker upp

Clary
0

Vannen min, snart ar jag hemma igen och da kan jag ringa dig och beratta allt som hant nar det ar dags att somna, jag lovar att inte skvallra om du borjar snarka mitt i historien!

Nej, allvarligt talat det ar ett h-vete att inte fa sova. Jag brukar ge mig en halvtimma dar jag funderar pa vad jag ska ga upp och gora om jag inte somnat innan, det mest trakiga jag kan komma pa. Det har fungerat manga ganger.

Kramisar fran mig

Medarbetare på Feng Shui och Indien

signemo
0

Hej

Sol-Angelica, Du skrev om att lite Mjukt oväsen kan funka. Testa. Ljud brukar ju ibland vara sövande

NÄr jag har dundrande huvudvärk sätter jag på en skiva med riktig dunka dunka musik. HUset dånar. Då blir det korsslutning i huvudet på mig och huvudvärken lättar.

Var rädda om varandra

signemo
0

Hej

Sol-Angelica, Du skrev om att lite Mjukt oväsen kan funka. Testa. Ljud brukar ju ibland vara sövande

NÄr jag har dundrande huvudvärk sätter jag på en skiva med riktig dunka dunka musik. HUset dånar. Då blir det korsslutning i huvudet på mig och huvudvärken lättar.

Var rädda om varandra

Hoppfull
0

Jag har alltid haft svårt för att somna… men med magnesiumtillskott så både somnar jag lättare och sover bättre.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

drutten53
0

godmorgon på er..detta med att sova..ja ni..jag brukar lägga mig vid 22-23 på kvällen..ligger o vrider mig i någon timme..sen somnar jag… men varje natt sen två år o 4 månader tillbaka.. så blir jag alltid väkt halv två på natten..genom svettig..sen var det dax igen att virda mig ett par timmar så vid 4 tiden på morgon somnar jag om..vaknar igen vid 6 tiden..sen är man uppe…så många timmar sömn blir det inte här..så min natt blir att vrida och titta på klockan…kan hända att jag slumrar till vid 10 på förmiddagen..så där en kvart till 30 minuter..men sen är man vaken resten av dagen..vinterkram på er..idag har vi lite snö på marken..

auraman
0

alvedon vänner  :)  prova det

BranDuir
0

#26  Alvedon???….smärtstillande….har inget med vare sig sömn eller avslappning att göra….DESSUTOM så är paracetamol leverskadande vid höga doser och / eller långvarig användning…samma typ av skador som vid grav alkoholism…fast bara snabbare!

Finns utmärkta naturmediciner vid sömnproblem….Valerina Natt t.ex…eller vilket Valerianapreparat som helst, även kamomillthe hjälper….

Smärtstillande: Använd AcetylSalicylsyrepreparat om du måste, typ Treo, Magnecyl, Bamyl, osv….men hoppa över paracetamolpreparaten…för din egen hälsas skull om inte annat!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Yvonna
0

Jag har testat mycket saker för sömnen ,,att ha ljud är bra ibland ,då kan jag somna till en freestyle i öronen med någon störande musik ej lugn ,,men nu så är jag inne i en öronpropps period ,jag sover med öronproppar och det är som om hjärnan stänger av då som tankarna minskar ,det funkar kanon bra ,jag slipper höra onödihga ljud som jag förrut gjorde och flyssnade på .första nätterna så ramlade de ur sedan kliade de men numera så sitter de som gjutna ,har köpt dem på apoteket ,barnen kan prata hur mycket de vill jag tar ur dom när jag vill höra

Kram Yvonne

rosmarin90
0

Jag har också sömnproblem periodvis och mitt nattarbete gör ju inte saken bättre. Använde under en period en naturmedicin som hette Nervinol. Det var Biomedica i skåne som sålde detta, men det finns homeopatiska apotek i Stockholm där man kanske kan köpa det. Jag tar en konjak numera om jag inte kan sova, Men inget jag förordar….sprit alltså

mariaef
0

30 minuters fysisk aktivitet om dagen är en bra hjälp mot sömnbesvär. En promenad i rask takt kan vara tillräckligt, men inte för sent på dagen. Tyvärr kan sömntabletter minska kroppens egen sömnförmåga ett bra tag efter långvarigt bruk (dock ej naturmediciner). Långvarig stress förtar också sömnförmågan, då hjärnan producerar för mycket adrenalin och kortisol(stresshormoner som används vid fara/flykt)

Celia
0

Fler tips: Gå en kortare kvällsrunda för lite frisk luft, ta ett varmt bad, drick ngt varmt (kanske det the som BranDuir tipsar om ovan), byt sovrum - eller det enda som hjälpte mig för några år sedan - flytta ;)

Vibeka
0

Fel plats för sängen var det Ledsen men jag har för mig att man skall ha huvudet mot norr?!?!? är det någon annan som oxå hört det?

Elisabeth-J
0

#32 Det har jag också hört men vet inte om det alltid stämmer så bra, värt att prova ändå Vibeka :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Celia
0

… och inte sovrum vägg i vägg med badrum eller kök, pga vattnet eller nåt (?)

Du får köra en låååååång bön, som ett tantra typ, och se om det hjälper istället :)

Vibeka
0

#33 ja precis! men nu är jag ju så dålig på väderstreck och allt vad geografi heter och helt desorienterad nu när jag bor här i Södern så jag har inte en aning om var norr blir här! Hahahahahah

#34 nepp inge vatten eller så…ja det får jag prova ;)

Sol-Angelica
0

#22# kul att någon annan testat  det med ljud,,(;

Det med hårdrock vid huvudvärk lätt roligt,ja inte med huvudvärk då,,(;,utan att hjärnan funkar som den gör,,

Kram Sol

TantAlma
0

Testa att ta ett varmt bad eller dusch innan du ska sova, det hjälper ofta när jag har värk och tablettern inte tar bort smärtan och jag får svårt att sova pga av den.

Jag har märkt att man kan var jättetrött men så borstar jag tänderna och blir pigg, så nu gör jag det långt innan jag ska sova.

SusanneStromstedt
0

Min gamla mobil har ett roligt spel och det spelar jag tills jag somnar ifrån spelet.Det brukar ta typ 5 minuter…

Lionadh
0

Jag har ibland också svårt att somna, men detta funkar för mig - avslappningsband eller CD med nån röst man gillar. Jag gillar Christina Divens "Somna gott", den funkar alltid på mig. Finns att beställa på nätet.

Att gå upp en stund och göra nåt annat funkar också bättre än att ligga kvar och vrida sig för mig.

Gör en liten kvällsritual, som en bön eller ramsa du upprepar.. Funkar på mig!…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Brokenfether
0

Som många andra här har jag oxå sömnproblem. Tar flera timmar innan jag somnar. Det mest rogivande och som jag somnar bäst av är golvfläktens surrande. Nu har jag inte den igång på vintern för det blir för kallt. Tyvärr!

Ett tips är att inte sitta vid datorn timmarna före sängdax. Datorns strålning eller vad det nu är,gör dig stressad,medvetet el omedvetet. Se på tv och när du känner dig dåsig,gå sakta,direkt in och lägg dig. Tänk på att inte vara småhungrig heller,för då är det kört. Tänk inte på att du inte kan somna,det blir motsatt verkan.

Hoppas något fungerar för dig/er.Glad

annemarili
0

Ett stort Tack för alla goda råd!

Kram
Anne Mari

Vibeka
0

#40 tror du har helt rätt där om datorn! men det är ju så svårt att låta bli *Ler* Men ska försöka tänka på det…

Kram carina

drutten53
0

vibeka..om du inte något om väderstreck..så kan du få ett tips…jag vet inte heller väderstäck..men jag har prövat att lägga mig tvärs över sängen..och har somnat fortare..men nu när gubblusen kom in i mitt liv..då kan jag inte ligga så..men testa olika liggläge i sängen..så kanske du märker hur din säng ska stå…kram

Ayena_old
0

Jag har läst om att man ska ha sängen i den position att man vänder sig mot utgången till lägenheten/huset. Då ska man finna störst lugn. Inte vända ryggen till dörren alltså!

Celia
0

#43 - ta till brödkaveln ;)

Vibeka
0

#43 guuuuuuuuuuu va du är listig drutten!!! Undrar vad min särbo säger då jag knosar ihop honom nästa gång med min lekamen! Hahahahahah

Kram på dig druttan Kyss

drutten53
0

ja brödkaveln är ett bra alternativ..han.. jag gubblusen fick smaka på spagettisleven i förgår…han stog där o hutta med stekspaden i plast…vad då stekspade..den flätar man ju bara till med..men spagettisleven..den har ju många piggar ut ju..så inte kom han någon vart med stekspaden…hi hi…men vibeka det är ju bara att sparka ner han..min gubblus får ett par sparkar om nätterna..men det har han gjort sig förtjänt för..han drar ju timmerstockar så huset kommer på kant…sen kommer han smörandes med en liten plöt puss och säger förlåt…vad då förlåt..här har man inte fått en ända blund i ögonen på hela natten…nej nej denna plöta puss gottgör inte..nejnej

Celia
0

#47 - *asg* skriver under på det drutten. Det är därför som jag sover ensam med spagettisleven ;) Bosse snarkar rätt rejält ibland, men då viskar jag bara "Vakta matte" så vaknar han (han är hund alltså) - behövs inga slevar till honom, men jag har en för säkerhets skull ;) Kram på dig!

drutten53
0

ja du det var ju ett bra namn på en hund….småler..min dotters kattskrälle hetter oxå BOSSE…ja spagettisleven är bra till mycket..har en gammal som har blivit min ryggkliare..som ligger i städskåpet..och ska sen gubblusen hållas med stekspade i plast ett tag till då kommer den bli ett skohorn till slut..så mina vänner kasta inte era gammla matbestik..dom är till användning…hi hi…tänk en pannkaks-kniv den är bra till mycket sen..öppna brev..spackla väggar..m.m….hi hi

Celia
0

Spackla väggar! Tack för tipset :)

drutten53
0

det var så lite..hi hi hi..är det något redskap ni tänker kasta från kökslåderna..så fråga här först vad dom är bra till innan..sparar många hundra kronor då..kramisar

Vibeka
0

Men druttan det är juh jag som sliter som ett djur här i "sågverket" om nätterna och vad får man som tack för det?! JO bli väckt ett antal gånger under natten med-"vänd dig på sidan" då önskar jag att jag hade en spagetti slev att virpa till med!!!!!!!!!!!!! ska ta på mig snökängor nästa gång han sover hrä och så sprakar till utav bara h………………Då kanske man kan få sova OCH arbeta färdigt! Mohahahahahahhahahahah

Happyspirit
0

Jag vet inte ens om jag är rätt person att skriva i den här tråden i det här ämnet. *ler* Jag har inga sömnproblem alls och har aldrig haft. Jag kan sova när som helst och var som helst. Men en tråkig bok kanske?? Jag hade en bok på högskolan som heter "Vad är Vetenskap" tänk jag kunde max. läsa en halv sida, sen sov jag som en stock. Jag vet att de andra i klassen hade samma problem med den boken. Så jag rekommenderar den i stället för piller. *skrattar*

drutten53
0

ja du vibeka..snökänga är väl att ta i med..tänk på dina fötter..obehagligt att sova med..men du ett kallt glas vatten..lyft på fillingarna häll sakta ner kallt vatten…klädnypa på näsan är oxå ett bra sätt…börjar han snarka då med munnen..tryck dit då ett sur citron..öppna den lite oxå..för när han biter ihop då blir det SURT sa räven…bäst du har iallafall snökängerna på ifall du är tvungen att dra järnet..MOHAHAHAHA

wolfie
0

Jag som har så lätt för att somna..Somnar framför tv:n..Somnar bums när jag lagt mig..Nån gång har det vart så att jag absolut ej kan somna..men då tänker jag på sånt som gör mig glad..planer för semestern eller bara rent fantasitankar..till slut så blir jag så trött att jag faktiskt somnar..Undviker att dricka kaffe sent o röka sent..äter inte heller sent..ja det var mina tips..hoppas nåt av det vi delgett kommer att funka..kram

Vibeka
0

#54 Hörru Druttan du är ju full med "goda" ideér! Hahahahah ja kängorna får stanna för som du säger efter citrontricket+kallsongtricket lär jag FÅ springa! HAhahaha

Manni
0

Mitt tips är att inte ha någon klocka i närheten som man kan titta på när man vaknar. Jag blev mycket mer stressad förut när jag såg på klockan att jag hade varit vaken si och så länge, eller att jag bara fick sova en timme till. För mig funkar det bra.

drutten53
0

ha ha ha..ja citron/kallingtricks är något av det goda jag har på lur…när du gör detta..se till att du även har bundit i hop hans fötter med en livrem..då kommer han inte i väg så fort..ha ha…inatt ni vänner tror jag min gubblus fick klart sitt timmestuga…sen sa han högt..va va nej då..sen var det kört igen..undrar om han bygger om eller gör en gäststuga till mig som jag kan gå till när jag behöver sömn..för inte går han dit..(.näver på en kofot)..det första man får höra i morsa av gubblusen..har du sovit gott..önska då att jag hade en stor hink med iskallt vatten och kunna hälla över han..sen  sa han har du kokat kaffe till mig..ja sa NEJ..bara till mig…han såg att jag var sur efter nattens snarckningar..så idag ni..hör o häpnad..han dammsög.. städa toan..han hängde upp lite ljus-slingor i kevins rum..han bredde en god smörgås i morse till mig..han hämta kevin från skolan..oj vad han smörar..o dagen är inte slut ännu…kramisar på er som inte får sova en hel natt

Vibeka
0

Ja men han är juh så lättväckt så då vaknar han om jag ska binda hans fötter?!?!?!? Låter som du har det görbra juh!!! inget att klaga över då när du får vakna till lite då och då! Hahahaha

Jag smörar aldrig när jag har snarkat! Skulle inte få göra annat än städa då! Hahahah och vad då han väcker juh mig flera gånger per natt då han "pickar" på mig! Så han kan städa själv! så det så! Skrattande

Tycker din "lus" låter trevligare än min , jag kan låna han några nätter så jag oxå får städat och så Glad

Kram på dig druttan

drutten53
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

asgarv…men ett tips igen..innan du sätter fast livremen..så var lite go med han..så han hamnar på 7 himmelen..sen i gosandet smyger du ner remen.. ha ha ha…ja du vännen min lus är nog för blyg att sova i din säng  ha ha…snacka om att SMÖRA..nu kom han hem från stan..med en liten god godisask..men tror att han har en baktanke med den..hi hi…för han är ju världens gottegris..kramiluris på er

Vibeka
0

*skratt* smyger ner var?!?!?!? närå inte är han för blyg häller väl i han lite jägermaister och sen Flört får jag sova som en liten kork!!  Näääääääää nu blir jag avis!!!! vill oxå ha gotta när han pickat på mig!!! Fast skulle min lus köpa gotta så är över halva påsen tömd innan han nått ytterdörren hrä för han är en riktig gotteGRIS! Hahahaah

KRamismamis!

Sofiae
0

Har man sängen stående på ett curry-kryss kan man ha svårt att sova, det går att testa med pendel.

Ghostbreather
0

Strunta i att sov om du inte kan sova. Kan låta väldigt konstigt, men känner man tvång att sova, sover man till slut inte alls. Har hört att sömnmedel bara hjälper tillfälligt sen vänjer nog sig kroppen och man är tillbaka på samma ställe som när sömnproblem uppkom. Kan vara en hjälp tillfälligt. Men inte i långa loppet. Vänliga hälsningar Ghostbreather.

drutten53
0

nu du vibeka så sitter jag här med kaffe lussekatt o saffransbit..plus en rom…så jag hoppas jag somnar förre gubblusen ikväll..hi hi…har haft min dotterdotter här ikväll..så nu tar jag det lungt..finns bild på henne i tråden (önskar er alla)..hon och jag har lekt i photoshop..kramikramluriaselucia

Hatasallad
0

Drick kamomillte och räknar får xD

Hade också svårt att sova när jag var mindre, men nu sover jag som en stock! Förutom när marsvinen ska hålla på att gnussa på huset Skrattande

Celia
0

Haha, vart är den här tråden på väg?

drutten53
0

ALLA SOVER..haha ha  av alla goda råd..

Celia
0

#67 - Jag undrar det… *asg*

drutten53
0

inte undra på med alla örtthe och avslappnings o Meditation..ljummen mjölk..spända fötter..läsa böcker med sterarinljus..varmt bad..sen ligga huller o buller i sängen..plus man ska möblera om oxå till dunka dunka musik och mitt uppe ska man ha på fläkten..sen göra ett kryss med curry..ska man be en bön till råga på allt..be om slappa händer o axlar o magar o hals .m.m ja be natt efter natt samma bön inte undra på att det blir kortis i pallet på dom..inte undra på att dom sover nu…det tar ju stryk på kropp o själ..kramisar

Celia
0

To funny)

Bybo
0

#69 Druttis Du är så underbart gullikul!! Pöss!

drutten53
0

se så se så lilla celia..ta det lungt--dom kommer igen..var inte ledsen.gummsan..jätte kram till dig från mig

Celia
0

Kramar på drutten :big hug:)

drutten53
0

asgarv…vilka långa armar du har lille vän..dom kan du krama hela jorden med…hi hi hi

Vibeka
0

#64 Men då "small" du väl av efter romen?!?!? Hahahha jag har börjat köra en Meditation när jag lägger mig och jämrans i lådan jag somnar! Hahahah TokDruttan där!

KRamismamis