Präster..
Är det sant att präster absolut inte får tro på spöken? Såg på något program en kväll för ganska länge sedan om en familj som blev utsatta för extrema demoner och andar. I det programmet nämndes det att Präster som sagt, inte alls får ha minsta lilla tanke på att spöken kan finnas, utifall de måste utföra en exorsism.. Är det sant? Gäller det alla präster?

de förstår detta med tankens kraft om folk håller på med det så kommer det att behöva hålla på med detta

Jag har träffat präster som tror på andevärlden så det gäller nog inte alla. Många av dom har upplevt andevärlden själva :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#0 Nej, det är inte sant! *ler*. Präster är människor de också, och många har egna upplevelser själva. Sen ligger det väl inte i deras policy att stå i kyrkan och basunera ut det direkt……men många av dem tror.
Jo, det ligger något i det du säger….det är ju så att den Kristna läran avsäger sig tro på spöken osv….och då får präster "inte tro" på sådana sedan var präster i sig själv/privat tror på och har upplevt är en annan sak…kan tänka mig att flertalet håller nog tyst om det.
Tja, det är oftast en politisk eller offentlig fråga. Jag tror många präster tror på "övernaturligt" men det är nog inte smart att uttala sig offentligt hur som helst.
Ma Oftedal fick ju sparken…
Detta känns som vanligt välldigt dubbelbottnat i resonemang som kyrkan lär ut!
Å ena sidan får de inte tro på "spöken" samtidigt som det ofta pratas om uppenbarelser av olika salg, det avbildas heliga ikoner ex. Heliga Birgitta som har en lysande gloria runt sig. Ofta överhuvudtaget avbildas de "Heliga" med auror!
Det pratas om att gå mot ljuset osv.
Präter ber och får svar från ovan…….själv mediterar jag…och får svar från ovan, vad är skillnaden mer än teologi utbildning.
Så jag tror egentligen att den heliga skriften och vi själva egentligen pratar om samma saker men använder olika typer av språk + att ofta har religonen tillskrivit vissa personer förmåga att kunna se uppenbarelser. Är man vanlig dödlig så "hädar man", man är besatt. men är man däremot av "rätt" sort så helgonförklaras man.
Både "Jungfu" Maria och Jesus var dåtidens medium jesus var dessutom en stor Healer, kanske en Druid eftersom han även medlade i tvister etc. Det är väldigt intressant att sätta in bibelns omnämnda personer som "vanliga dödliga människor" helt plötsligt får man ett lite mer alldagligt perspektiv på dem.
Haha….Hade Jesus levat idag kanske han hade häckat runt på ÖN…….. men jag kanske hädar nu.
Missförstå mig inte nu, jag har en tro även om den inte rakt av ligger i kyrkans linje jag är kanske av den mer realistiska sorten + att jag inte behöver storslagen rikedomar och kyrkor för att få kontakt med ovan.
Tycker att det är väldigt intressant det här med att många utav oss kanske tycker att vi beteer oss hädiskt, felaktigt, respektlöst osv när vi kommenterar den kristna läran och dess "regler" .och kanske t.o.m ser det som något man absolut inte får. Ganska många har tagit till sig kristendomen som något självklart och anser sig som troende samtidigt som man tror på och bejakar, mediumskap, parapsykologi mm. Men enligt kristen tro så går inte det, utan i bibeln står det uttryckligen att man inte får "kontakta de döda"….det blir ju lite dubbelbottnat….hyckleri kanske i de kristnas ögon, jo, många tar till sig kärleksbudskapet i Jesus ord men det är inte att vara kristen…det är så myckt större att vara det….enligt de kristna i alla fall…Buddismen, islam, judendomen är också intressanta religioner och har delar i sin tro som också många här tar till sig men förskjuter annat….inte undra på att "vi" anses vara underliga. Men ALLA sysslar med ANDLIGHET och ALLA är religiösa…vad man än kallar sin religion, och ändå kan vi inte "hålla sams" och ifrågsätter mycket som om det fanns en oskriven lag/rätt att göra det…och vad försvann andligheten då?
Kram på er, nu ska jag till tåget….vi hörs efter helgen ha en underbar sådan alla ni därute…Oona
Varför är det så pass noga inom kristendomen att inte spöken existerar? Har det med himlen att göra? att Gud ska se till så alla själar ska hamna där?
MAKT!
#8 Det finns nog många orsaker men jag tror att den största orsaken inte har med det andliga eller religonen att göra utan det har med den maktfullkomlighet som de mest fanatiska egenligen strävar efter trots att de nog inte alltid själva kan se det.
Kyrkorna har, genom alla århundraden skrämt människorna till "lydnad". Gör du inte si, eller gör du inte så så hamnar du i helvetet.
Om det överhuvudtaget skulle ha tillåtits en utövan av ande eller spökkontakt skulle kyrkans makt underminerats. Människorna skulle inte längre kunna skrämmas till lydnad.
Ett av skrämselknepen var blandannat Spöken, om folket skulle lära sig att själva kunna ta kontakt med spöken och dessutom få kärleksfull hjälp. Vad skulle då kyrkan vara, istället för att gå till bikten, betala kollekt osv. så pratade man med sin Guide!
Detta är så viktigt för dem att de till och med krigar för detta. I guds namn går de korståg mot de ogudaktiga och det i skrivandets stund.
Se på Jesus, han korsfästes inte pga. att han var en brottsling eller djävulusiskt elak, nej orsaken var att han hotade prästerskapet, folket vände sig till Jesus, lyssnade på hans ord istället för att gå till kyrkan. Makten rikserade att undermineras. Det de inte räknat med var att i och med jesus död så växte även tron på Jesus. Tyvärr så överdrevs det hela även där så ganska snart så uppstod även fanatismen där.
Har någon av er varit på ett väckelsemöte. Det skiljer inte mycket från seans. Må alla vara saliga i sin tro.
Jag blev som liten tvingad att följa med till ett tältmöte på Öland som Bröderna Salomonsson hade. Det var väldigt svängigt minns jag och jag var skiträdd, folk bad sina böner skrikande och alla skrek Halleluja rakt ut. Kulmen kom när en person i publiken började tala i tungor och alla framme på sen skrek att denne man hade blivit hörsammad.
Gisses, det border varit barnförbjudet detta spektakel!
Ja det var nog sista sommaren jag själv besökte mina släktingar på Öland!
Makt finns överallt, även inom världen av new age och medium. Det är därför man ska vara kritisk när folk vill bestämma över en och tala om exakt vad som är rätt för en själv…
Det finns healing. Trans. Frälsning. (bli medveten om sitt högre jag) Vi har i alla trosläror ett gemensamt sätt. det är enbart nyanser som skiljer.

Hej på er jag har haft erafenheter av präster både på gott och ont när det gäller andligheten och detta med andevärlden.
Det finns ingen präst som tvekar på att det finns en andevärld för det står i biblen att själen går vidare till guds boning.
Det står även ngn stans att det inte är tillåtet att ha kontakt med själar som finns på andra sidan och att dom själarna kontaktar oss.
Så då är dom ju övertygade till möjlighten av detta.
Så visst tror dom på andevärlden men dom tror inte på reinkanation och på spöken.
Har träffat präster som inte tycker om det jag gör och även blivit tillsagd att lämna Svenska kyrkan för det inte överstämmer med den kristna tron.
Villket det inte gör heller för tros bekännelsen förnekar ju en reinkanation.
Sedan så finns det präster som är väldigt intreserade av det jag sysslar med och inte tycker detta är ngt fel utan kan man hjälpa folk så är det underbart.
Har även upplevt att dom yngre prästerna är öppnare för det vi sysslar med mot dom äldre som är mer skeptiska.
Läste själv en artikel i tidningen Samos i våras som tog upp detta med medium och berättade lite om att medium idag blivit ett seriöst arbete.
Dom tog även upp att en undersökning som gjorts i USA visade att 60 % av befolkningen trodde på andevärlden medans 50% trodde på gud och en liknande undersökning i England så var det nästan 80% som trodde på andevärlden och bara 40 % på Gud.
Så det var en positiv artikel om mediumskapet och andevärlden som var publicerad av Kyrkans tidning så även dom öppnar upp mer och mer.
Men har tyvärr en annan erfarenhet av präster också för har ju stött på ett par präster som vilsna själar.
Där dom har varit rädda att gå till ljuset eftersom det finns präster som inte är guds bästa barn i bland.
Så dom har varit väldigt räädda för Guds straff för sitt leven och inte vågat ta steget över och det har inte varit lätt att övertyga dom heller om en förlåtande Gud och att alla är lika välkomna till ljuset oavsett hur man levt här på Jorden.
I ljus Lasse
Vad ni menar präster är präster i svenskastadskyrkan , När jag menar präster, är alla förkunnare av trosläror inräknade. Jag skrev i en annan länk tidigare om den frid som finnes på kyrkogårdar. När det gäller kyrkor har jag besökt en som jag tycker du Lasse ska besöka den finns i Nynäshamn. Där är det !!!!