Funderingar II
Det är många som reggar sig här, gärna flera gånger med olika nick, för att ställa till bråk, bad feelings & göra folk ledsna eller asförbannade. Sen kvider de häcken av sig när nån säger åt dem, det ylas om censur, kontroll osv. Samt att de minsann diskuterar, vilket behövs här. Diskussion är inte att nåt pulver spyr ur sig hat & misstro mot nåt & hånar alla som inte tycker samma.
Sen sitter vissa blåögda eftertankesbefriade stollar & håller med dessa & kvider själva om att det ska vara mer sånt här.
Då kontrar jag med: nej det ska det så f-n heller.
Tvärtom behövs en storstädning över hela ifokus. Ut med alla de kaxiga ungar OCH svårt störda vuxna som egentligen inte är intresserade/vetgiriga utan bara reggat sig för här finns många som kan utsättas för deras små egotrippar & korståg mot allt som inte stämmer med deras egna outvecklade eller rentav kraschade tankebanor.
Likaså behöver de som driver hela iFokus ta & sätta nya hårdare regler för att regga sig. Samt kicka folk som missköter sig.
Istället för att bara hålla med & snuttegulla med många "troll", ser ni inte hur detta fina forum & många andra degenererat totalt på nån månad?
Våg efter våg av idioter reggar sitt 25:e nick, hoppar in & ger luft åt sina psykoser… & de får ofta medhåll!
Ooooh nu är det diskussion, oh vad härligt, sånt älskar jag!
Eller hur. Snyt er, kamma er, återställ detta till det bra forum det nyligen varit, innan pestråttorna vällde in & drog med sig 700 likasinnade.
Frågor ska man få ställa, åsikter ska man få ha, diskuteras ska det, men det handlar inte om det utan att tramsa ihjäl forum efter forum. Eller att några enstaka dyker upp med ständigt nya namn & showar loss, stilen känns genast igen, förakt för E & hån mot alla med annan åsikt.
Örfil & spark i arslet bort från internet är vad många skulle ha, sen kanske detta forum & många av de andra blir bra igen.

hej och halloj. jag som e helt ny på det här med forum och lär mig väldigt långsamt…..
hur kan man veta vilka som är här för att förstöra? ingen kritik mot ditt inlägg skogskraft, självklart vill inte jag heller ha folk här som förstör men hur kan man göra det i praktiken? bara lite fyfiken

Hej, 1#.
Det är lätt att se stilen vissa har på sitt skrivande, exakt samma stil gång på gång trots nya namn…
På samma sätt som att jag själv inte skulle kunna gömma mig bakom nytt nick då jag har egen, ibland hyllad ibland hatad, stil på mitt skrivande.
Sen märks det ofta hur vissa trådar & inlägg är rena pajastramset, vet inte om de värsta ens finns kvar, men en del har varit på samma språknivå som när man är svintrött & inte orkar med personen som just ploppade upp på MSN när man tänkt logga ur.
n,dfvsfkhff ööööhööö, ungefär.
Jag är trött på folk som snackar om åsiktsfrihet men inte kan ta kritik själva…
Inte riktat till dig, Skogskraft, det vet du. :)

jaha jag är inte här tillräckligt alltså
har inte lärt mig hur det skrivs…. det får det bli ändring på……

Ja, häng här några veckor så ser du vad jag menar 

Bättre koll vid registrering finns som önskemål och förslag. Jag håller med om att det behövs mer krafttag nu för det är så tråkigt när forum förstörs. Men nu kommer det här på ÖN att bli förändringar så att vi kan ha den mötesplats som den är ämnad till.
#1 Man ser det också när dessa medlemmar har samma ip-nr.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Bra, nu får det bli ordning på torpet.
Men det där med IP-nummer är ju svårt, som jag skrev i en annan tråd nån gång, alla har inte fast ip som jag har nu, tidigare när jag satt & led med Felia ADHD-ADSL (spydigt med flit, inte menat som förolämpning av folk med diagnosen), hade jag dynamisk, dvs nytt jäkla ipnr varje gång jag kopplade upp mig.
Hände 2-3 ggr att jag hittat ny site, forum, eller så kallad HUBB & fick minsann veta att jag/min ip var "bannad"…
Jag håller med dig skogskraft. Det finns många röt ägg här kan jag säga. Jag fick ju byta nic för att jag inte fick vara ifred blev trakaserad av vissa personer.

Bättre koll ger mindre troll, ha ha, fyndigt va?
För övrigt håller jag med, å jag kan inte fatta vad folk gör på ett forum dom inte är välkomna på? Men det ger väl någon slags näring åt dessa personer.
SEV 

Ser att mitt inlägg kan misstolkas som kritik, absolut inte menat som kritik.
SEV 

Kanske skulle Elisabeth behöva dej som Sajtvärd Skogskraft med fokus på att hålla lite ordning, du verkar ha rätt bra koll både på folk och på hur det fungerer ute på webben? Så kanske Elisabeth kan få lägga fokus på det "övernaturliga", och slippa att konstant behöva försvara sej?
Lite räfts och rättarting helt enkelt?
Ja, bildligt menat så klart, inga trådar om att jag vill avrätta folk på sajten nu!
**(Räfst och *rättarting***, ordagrann betydelse - sträng undersökning (räfst) med följande rättegång och eventuellt utdelande av dödsstraff.
I dagens betydelse har dock dekapiteringsmomentet höggradigt tonats ner. Att hålla räfst och rättarting betyder idag att utreda och bestraffa.

#11:
Hehe, jag vet vad de orden betyder, även om många missförstått & skriver/säger rackarting. Bra dock att du klargjorde så ingen kan tolka in vad de vill & sen hänga ut dig offentligt, en populär sport bland vissa.
Jadu, kul förslag & ur not the first, men jag vacklar mellan "orka bry sig" & "kicka ut varenda käft utom typ 5"…
Föredrar att jobba lite undercover, hjälpa till. Den funktion jag nu innehar här räcker väl för mig, men det skulle behövas en omutbar Judge Dredd-figur här en tid tror jag…
Eller varför inte Robocop.

0# Förstår inte riktigt. Den enda som pratat om ansvar och att man är oskyldig tills funnen skyldig är väl jag så vitt jag sett.
Är det mig du menar Skogskraft?
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Nej.
Superbra att Elisabeth kan se Ipnr nu, men att banna ett ipnr är inte så bra, vilket Skogskraft förklarat så bra :)
Sitter som OP (operatör) i olika hubbar i ett fildelningsprogram & när vi rensar ut det som ej ska finnas där, tex barnporr, virus eller Faces of Death, så tempbannar vi Ipnr. Dvs att Ipnr blir bannat x antal timmar. Då drabbas inte nån oskyldig som senare får det Ipnr.
Enda gången man delar på samma Ipnr samtidigt, är om man tex har 2 datorer uppkopplade i samma hem. Kan vara smart att se till att man bara kan regga sig & komma in här med 1 person/Ipnr & att Elisabeth kan göra ev undantag.

#14 Tack då. Är det nåt problem så säger du till mig direkt bara.
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Mycket bra inlägg Skogskraft..
Vi behöver aboslut lite av din skogkraft på healing.ifokus. Vet ej hur vi ska lösa detta problemet med vårt troll,, men jag hoppas att det ordnar sig.
kram på dig // MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Är det fel att istället för att stänga trådar som spårar ur flytta dom under en rubrik som heter "diskutabelt"..eller nåt, så kan dessa troll få hålla på att snurra runt där och spinna i de trådar de redan tjorvat till.. Så fort en tråd stängs eller tas bort så dyks det ju in i nya "fredliga" diskutioner.
Jag har ju föreslagit "sandlåda i fokus" som en egen sajt, men då fick man ju spot o spe…och vid skampålen stå ;-(
#12. Jag har alltid (tills igår)trott det hette RÄFS och rättarting så även solen har sina fläckar (Tack wikipedia)
#19 Tror inte vi blir av med troll, för I Fokus är inte upplagt på det sättet så att det går att registrera och kolla allt.
Vill man ha full kontroll, då ska man ha riktiga namn, personnummer och uppgifter så att alla vet vem som är vem. Men då kommer inte alla att vilja vara med, eftersom det inte är hur kul som helst att vara helt offentlig på ett forum…
Sen tror jag att om man inte svarar trollen så försvinner dom. Men det är så jädrans svårt att vara tyst… för mig iallafall. 

#20 Jag kan erkänna att jag har lite problem med det också….

#17 & #18: Tack.
#19: Ja, nåt måste hända & nissarna bakom iFokus måste fixa nya funktioner, detta är inte Lunarstorm även om en del verkar tro det.
#20: Nä, ibland måste vi få ryta till 

#15 du har inte tänkt på att flera i sammahushåll kanske vill ha sina egna konton i fokus? Eller måste man dela konto med syrran, det kommer att bli intressant.
inte för att vara så men jag har fått intrycket att de flesta här har ungefär samma åsikter, jag ser inte så mkt variation

#23 Jo, i vår familj är vi i alla fall två som vill vara med på iFokus. Hittills.
Själv är jag ganska ny här och har inte farit illa av några "troll" än så länge…! Jag blir förbluffad över de fördömande och förringande ord som används åtminstone i den här tråden och tycker själv inte att det känns helt ok att fara ut över sina "medtroll" (??) som görs här…
Varför så dömande ord? Ni som såg Ambres häromkvällen minns kanske vad han sa om att döma andra.
Annars kanske jag kan få tipsa om en bok: Fyra grundstenar till ett bättre liv av Ruiz. (Här står också några ord om hur vi dömer oss själva - gång på gång.)
Själv har jag knappast sett ljuset och vill inte påstå att jag är en bättre människa än någon annan. Och kanske heller inte sämre.

#24: precis, du är så färsk att du inte sett all skit som skulle få typ Dalai Lama & Påven att vråla "skärp er för i h-e innan jag vrider nacken av er".
Så visst, jag dömer, eller fördömer, alla drägg som nästan sabbat det fina forum jag joinade en gång i tiden.
Det är väl lite så här att ett forum är inriktat på ett område och 99,9% som blir medlemmar är genuint intresserade, i detta fall av övernaturliga ting. De är även genuint intresserade att själva lära sig och utveckla sig.
Man kan lite långsökt jämföra med ett forum för Microsoft anhängare som diskuterar utveckling, buggar osv.
Helt plötsligt kommer det in personer som ingen känner till, personerna presenterar sig inte utan börjar med att ställa frågor samt kräva svar i en otrevlig ton!
Personerna är dessutom Unix anhängare och egentligen bara ute efter att motbevisa saker och ting. Självklart blir det fel!
Står jag i en grupp med människor och vi diskuterar och det kommer in någon som vi inte känner och som dessutom är respektlös och ställer krav utan att presentera sig, ja då är det åt skogen…….
Må så gott /Hellas

Kanon, Hellas, du satte ord på mina förkylningssega tankar som inte orkade fram till tangentbordet…
De gick dock i stil med detta:
Jag gillar inte golf. Skulle jag då söka upp ett golfsällskap, eller ställa mig i en golfbutik & ifrågasätta varför i h-e de lägger energi på nåt så aptrist? Nej, knappast. Men regga sig på internetforum där det finns anhängare till nåt man inte gillar & mer eller mindre idiotförklara alla utom de 2 som instämmer, det anses vara normal sysselsättning…
#24 Och vad gör du själv just nu? Jo, du fördömer alla andra som inte är lika "toleranta" som du själv. 
Om du inte bryr dig om troll, låt bli. Men låt andra få reagera som dom vill? 

#28 Du är toppen Zeretki. Satt och tänkte samma sak, men du hann före.
Skulle man inte kunna tänka sig att alla medlemmar måste fylla i fullständiga uppgifter om sig själva och ansöka om medlemskap innan de blir godkända. Det borde väl gå även om personen vill vara anonym av olika skäl inför andra medlemmar.
#23 Jo, men det var ju oxå därför att jag skrev att Elisabeth då kan göra ev undantag ;) Det är väl bara att man kontaktar henne då & talar om hur många som delar på Ipnr, så kan hon ju fixa det.
Blir ju en aningen lättare för henne tänkte jag :)

#28 Tänkte nästan att den reaktionen måste komma…;-) Och visst, du kan ha en poäng…!
Tycker ändå att det vore roligt om jag får vara här - jag är genuint intresserad - men jag är fortfarande inte beredd att sälla mig till en religion. Dvs EN trosuppfattning.
Kan det vara ok?

Jag tycker att förslaget med att samla alla trista och trolliga trådar under en trollrubrik där ingen bryr sig om att svara och tjabba med helt enkelt låter smart. Om ingen svarar eller reagerar utan bara ignorerar dumheter blir det ju svårt att skapa stormar. Bara flytta dem till trollrubriken direkt så vet alla som vill vara här inne av intresse att de ska hoppa över att läsa (eller iaf svara) i den tråden.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

men alla trådar går väl att kapa, och göra om till troll-trådar?
Vore det då inte bättre att låta alla troll ha sin egen sida, att avreagera sig på, så har man bara seriösa trådar kvar?
Varför tror ni på fullt allvar att Trollen kommer att skriva på sin egen sida, bara för att ni vill det? *nyfiken*

vill, eller önskar #34, är det litet skillnad på.
Naturligtvis kommer dom INTE att göra det, eftersom trollen livnär sig på energin från uppretade känslor/energier.
Slutledningsvis: det är inte en lösning, bara en tanke om det inte skulle passa dom bättre.
Eftersom dom då kunde leka fritt med likasinnade, alla avreagerar sig på alla, alla är i det kaos som dom behöver för att få ur sig sina frustrationer (eller vad det nu är för slags känslor). Lika barn leka bäst, helt enkelt.

#34 vet inte vem du frågar… :-) det kanske inte framgick men tanken var det rakt motsatta från det du skriver. Man (värdar och medarb.) flyttar alltså kapade trådar till en trollrubrik som alla andra mer seriösa kan låta bli att läsa och skriva i. Tanken var alltså mera som en sortering för att undvika att hjälpa till med att lägga bränsle på trollens försök till att tända eldar.

#36 Det är ett förslag som vi ska titta djupare på. Tack!
Elisabeth

men du: blir inte det där väldigt orättvist mot den som har startat tråden en gång?

#38 Jag har inte skrivit att det kommer att bli så men att vi ska titta på det och självklart ska det ju inte handla om dom trådar där någon annan har startat den i ett annat syfte.
Elisabeth

Jo det blir orättvist men frågan är vad som är bäst för att undvika de som vill förstöra? Det är ju ännu mer trist om sajten får problem pga troll tycker jag. Om alla är överens så vet man ju i så fall varför ens tråd försvinner… så kan man bara starta en ny :-) Det kanske är knäppt men jag skulle hellre göra så… när ens tråd blir s.a.s. kapad så tappas ju ändå ämnet bort och det ursprungliga samtalet kommer att handla om helt andra saker.

40 Vi håller på och jobbar just nu på förbättringar och hoppas på att det kommer att bli bättre :)
Elisabeth

Ni är så duktiga så :)

#41. Hoppas du inte tycker att vi "trollar" till det själva. Lite brainstorming om vad som skulle kunna göras bara.
Återgår ändå till mitt förslag #11. Att "någon" (om nu inte s
Skogskraft vill) får sajtvärdsuppgiften att BARA städa i troll-träsket. Att du Elisabeth får fokusera på den mediala biten (det andra måste stjäla så mkt energi…) och att övriga sajtvärdar fortsätter som i dag, svarar och håller ordning på "normal nivå", men rapporterar till "någon" när saker går över styr.

#43 Skogskraft hjälper mig oerhört mycket med det här och att "städa rent" behöver inte bara vara en sajtvärds arbete, det kan också vara Medarbetare som gör det och han har mitt fulla förtroende att göra det som krävs. Jag kommer snart att skriva en egen tråd om förändringarna som nu håller på att arbetas fram. Det skulle vara underbart att få fokusera mer på annat än tjafs och bråk för det har du rätt i, det tar en massa onödig energi så städning direkt utan tjafs är vårt nästa mål med förändringarna :)
Elisabeth

Drt är ju faktiskt allas ansvar att "hålla ordning"….ett väldigt enkelt sätt är ju att börja med att läsa HELA inlägget….kommentera om man har nåt att tillföra eller en undran….
Låta bli att "hugga" på lösryckta ord eller meningar , det skapar ju bara oreda….vi är många olika människor, med lika många åsikter och dessutom i varierande grad av utveckling och insikt…..och med olika sätt att skriva och tala…även om det är samma språk…*S*….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

#45 Det är klart att det är varje individs ansvar vad man skriver. Det jag/vi syftar på här är det som gäller dom personer som bara kommer hit för att försöra, dom har funnits med ett tag och skaffar flera olika nick. Det är dom som inte har något här att göra och det är den "städningen" vi talar om. Troll får hålla sig borta härifrån.
Elisabeth

Instämmer helt Elisabeth…..
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Som sagt, som jag skrev i inlägg #27:
Jag gillar inte golf. Skulle jag då söka upp ett golfsällskap, eller ställa mig i en golfbutik & ifrågasätta varför i h-e de lägger energi på nåt så aptrist? Nej, knappast. Men regga sig på internetforum där det finns anhängare till nåt man inte gillar & mer eller mindre idiotförklara alla utom de 2 som instämmer, det anses vara normal sysselsättning…

Verkligen en bra tråd det här. Det behöver diskuteras och ventileras. #36 förslag tycker jag var väldigt bra MEN för att det inte ska bli orättvist för den stackare som skrivit kanske ett väldigt intressant inlägg/fråga så har jag ett annat förslag.
Om någon går OT i tråden eller är otrevlig, eller kommer med personliga påhopp eller annat som är helt orelevant, kan inte en admin då helt sonika säga till och skriva i tråden ex;
Att om tråden börjar gå off-topic ex. "Nu börjar diskutionen att gå in på en annan om än så intressant fråga. Jag skulle vilja be ni som diskuterar att starta upp en ny tråd om detta så kan diskutionen fortsätta där. I denna tråd diskuteras enbart svar på nn's fråga"
Och om detta inte efterlevs får admin helt enkelt tvångsflytta alla inlägg som handlar om det som var OT för just den tråden till en ny tråd. Då försvinner ingens åsikt och trådarna handlar om det de ska handla om.
Eller om det är ett troll på tråden som förstör eller kommer med påhopp kan admin helt enkelt säga till och skriva att "Denna tråd handlar om XXXXX och bara detta. Diskutera gärna ifrån olika synvinklar men håll er inom ramarna för detta forums regler. Tänk på att en diskution härinne ska hållas på samma nivå som du kan tänka dig att diskutera vid middagsbordet hemma. Vi tolererar INTE att folk är otrevliga eller kommer med personliga påhopp. Om detta inte efterlevs kommer dessa inlägg i denna tråd att RADERAS."
Folk som inte är troll utan bara blivit lite väl färgstarka i sin diskution kommer ganska snabbt att ändra tonen i sina inlägg då de vill fortsätta att diskutera och inte bli raderade. Men trollen är inte här för att diskutera och kommer INTE att ändra tonen i sina inlägg utan att fortsätta och då får admin helt sonika radera deras inlägg från tråden.
På detta sätt kan ingen komma och säga att det bryter mot yttrandefriheten, censur eller kontroll or whatever. För då har de fått en varning och en chans att bättra sig. Har man reggat sig på ett forum får man hålla sig till reglerna annars får man gå vidare.
Sen en ytterligare viktig del i att hantera troll. MATA INTE TROLLEN! (ursäkta skriket ^^) Jag har inte varit här särskilt länge men jag ser gång på gång hur folk svarar på inlägg från troll. OM du misstänker att ngn är ett troll eller om ngn i en tråd skriver ngt otrevligt så IGNORERA detta. Svara inte på inlägget, börja inte försvara dig eller läxa upp personen. Detta är vad trollet vill att du ska göra och så länge folk gör det kommer trollet att vara kvar. OM folk ignorerar trollet istället för att lägga sin energi på att motbevisa det så kommer trollet att bli uttråkat och gå vidare.

Där har du helt rätt. Jag läser betydligt mer än jag skriver och jag tror att jag omedvetet bara nickar för mej själv när jag läser något bra men där jag inte har något att tillägga/tillföra, skriver en kort rad när jag tror att mina åsikter/upplevelser kan tillföra något. Men om jag blir upprörd på troll-inlägg - ja då skriver jag så pennan glöder! Lovar att sluta mata trollen!

Tyvärr för mig har det ju nästan blivit så att jag knappt våga skriva det jag tycker för att då kommer ev nån och skriker på mig och jag kan ju tillägga att mina åsikter mkt sällan stämmer överrens med majoritetens här, ska det vara så att man drar sig från att skriva för att man bara kommer att få otrevligheter tillbaka?

#51 Att skriva sina åsikter tycker jag att man visst ska kunna göra. Åter igen vill jag påpeka att det här handlar om dom som kommer hit för att förstöra och vill skapa tjafs och bråk. Så jag tycker inte att du ska vara orolig för att våga skriva.
Elisabeth

well, följande är inte till min fördel då jag mkt sällan håller med skogskraft men skriver mkt sällan nått när jag ser att han skrivit pga att han kan vara (vad jag tycker) mkt otrevlig i tonen. Sedan att alla andra tycker att allt han skriver är jättebra så är jag rädd att jag kommer att få hela gänget överaturligt människorna efter mig
, jag tror att jag tyvärr kommer att förbli rätt osynlig här

#53 Du gör ju det som känns bäst för dig men det du skriver i ditt inlägg här nu är ju sånt som du tror kan hända och drar förhastade slutsatser. Jag har skrivit här och förklarat att vi håller på med förändringar för att slippa tjafs och bråk.
Elisabeth

Dessutom, #53, om du har problem med mitt sätt att skriva, ta det med mig direkt eller i PM till nån Medarbetare, snacka inte OM mig i tredje person, som om jag inte var närvarande. Tack.
Man bör skriva ärligt och vad man tycker oavstt vad den sist skrivne tycker. Det är det som kallas demokrati. Jag vill bli sedd och jag vill att andra ska visa sitt rätta jag. Annars blir jag ledsen, jag vill ha ärlighet, inte "kappan efter vinden" mentalitet.