Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 405 ggr
Manni
0

Angående orber

Nu vill jag inte vara någon glädjedödare, men jag hittade detta när jag sökte annan information om min kamera (ni som tror på Orber behöver inte läsa Flört):

Detta är ett generellt problem som gäller för många digitalkameror med små CCD-sensorer, alltså inte bara för Canons digitalkameror. Dessa digitalkameror har ett större skärpedjup jämfärt med 35 mm-kameror, eftersom de har ett kortare fokuseringsavstånd Skillnaden är dessutom ännu större om du fotograferar med vidvinkel.

På grund av detta kan små dammpartiklar, vattendroppar osv. som kan finnas i luften i närheten av kameran, och som inte finns inom skärpedjupet för en normal 35-mm-kamera, ligga inom skärpedjupet för digitalkameror. Under normala förhållanden är detta inte större problem eftersom partiklarna är mycket små. När du använder blixt belyses emellertid dessa partiklar och syns mycket tydligt i bilden. Problemet är större för de flesta kompakta digitalkameror eftersom blixten där sitter så nära objektivet. På grund av inställningarna och hur digitalkameror med små CCD-sensorer arbetar är det inte så mycket du kan göra åt detta fenomen.

Det finns emellertid några saker som du kan tänka på för att begränsa problemet:

1: Stäng av blixten i miljöer där det är troligt att det förekommer dammpartiklar och små vattendroppar i luften. Ändra i stället ISO-värdet i kameran för att kompensera för ljusförhållandena. Detta är bara möjligt i kameror där man kan justera ISO-värdet.
2: Använd en extern slavblixt, håll den en bit ifrån kameran och täck över blixten som sitter i kameran. Externa blixtrar är inte tillgängliga genom Canon, men de tillverkas av vissa tredjepartsföretag. Kontrollera att den slavblixt som du väljer går att synkronisera med den andra blixten i Powershot-kameran. I Powershot-kameror används den första blixten för att ställa in avståndet och den andra används när själva bilden tas.

Lionadh
0

Jag har  läst lite om videoredigering och har hört om detta… Men det kanske bor små krumelurer i dammkornen? Skrattande

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

TantAlma
0

Det var intressant, även om jag tror på Orber. Skrattande

Man vill ju endå veta skillnaden. Jag tror inte varje ring är en orb eller damm. Men när man ser ansikten i dem eller får en känsla med dem så är det nog en orb.

Sylvia Browne sa just på Montel att ALLA Orber är ÄNGLAR.

Håller ni andra med om det?

Elisabeth-J
0

#2 Det beror på hur man tänker, vad är änglar? Andar är ju änglar så då kan man ju säga att alla Orber är änglar Glad

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

TantAlma
0

#3 Där har du nog rätt, så tänker jag också. Men jag blev lite rädd att jag missuppfattat något. Tillfällig förvirring! Tur att du ställde allt till rätta.