Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: healing
Läst 2548 ggr
[trumman]
0

Sluta Röka-ritual

"Sluta röka? Enkelt! Det är bara att ta ett val: sluta! Antingen är man stark och står fast vid det, eller så knäcks man och låter beroendet vinna och röker igen." -En Som Bryr Sig

Hur sant det där än må vara i teorin funkar det där snacket inte, det vet de flesta som lovat slutat röka så fort som de "rökt det här paketet," tuggat sig igenom 1000-tals nikotinstinna plastsmakande tuggummin och läst en hel stapel mirakelböcker som inte gjort annat än brännt hål i plånkan.

Det är mycket svårare än så.

Jag tror på en kombination av saker för att nå bästa resultat, inte på några mirakelkurer. Så tugga tuggummin, läs mirakelböckerna och lyssna på hypnosbanden - använd allt & vad som helst för att det ska funka. Det är min filosofi.

Många kraftfulla övergångar i livet markeras med ritualer. Vi känner igen dop, giftemål, födelsedagar, konfirmation och begravning t ex. Ritualen skapar nämligen större mening och djupare minnesband till våra val och övergångar och kan hjälpa till med att låta ciggen ligga kvar i affären.

Följande är ett "recept" på en enkel ritual man kan göra i anslutning till sitt beslut om att sluta röka som fungerat bra för många. Allt man behöver är några nära & kära, en cigg, tändare och en klar, ärlig önskan om att sluta.

* Utomhus, på en plats man kan njuta av/känna kraft vid. Viktigt att ha fru, nära vänner el. andra "vittnen" närvarande.

* Ta en sista cigg. Rök långsamt, i tystnad. Smaka på allt det dåliga med den. Smaka på allt det bra. Vilken lista blev längst; den med Bra saker eller den med Dåliga?

* Fimpa med TALAD INTENTION; säg t.ex. "Jag har gjort ett val! Jag har slutat röka!" (inte "jag ska-", eller "ska pröva sluta") och kasta fimpen över axeln! En klar markering av att nu är det slut. Spotta gärna i avsky och/eller stampa hårt i marken! Gör det fysiskt; om kroppen får vara med, bergsätter sig beslutet.

Det man investerar i en ritual får man ut också.

* Vänd dig om och finn fimpen (men ta inte i den) - titta efter ngt speciellt som ligger nära fimpen och som påkallar din uppmärksamhet; en färgad sten, rolig pinne, glasbit etc. Ta med saken, det är ditt fokus, din kraftsak och ditt minne om att du slutat. Ha den alltid med dig.

De första 10 dagarna kan vara ett helvete. Det är då giftet rensas ut med chockfart, kroppen förstår ingenting och en del märkliga fenomen kan inträffa. Du kan:

* Få yrsel. Drick vatten och rör på dig.
* Bli tung i kroppen på grund av att du samlar på dig extra vätska.
* Bli förstoppad. Kaffe, vatten och extra motion hjälper.
* Få huvudvärk. Vatten och fet mat hjälper.
* Ha svårt att sova, det går över. Stå ut!
* Bli irriterad. Meditera, fokusera, dansa, sjung, skrik, slå en sten med en pinne!

När abstinensen sätter in kan du ta upp saken du fann som påminner dig om ditt val, minnas ritualen och ditt löfte och "fippla" lite med den för att hålla fingrarna sysselsatta (tillfredställer det psykiska behovet ganska bra) och använda eventuella sinnesövningar du lärt ur sluta röka-böckerna för att hålla beroendet på avstånd.

Ingen människa är en ö. Var inte rädd för att be andra om hjälp eller stöd i ditt val. Några idéer:
* Hör med din arbetsplats! Flera företag har god hjälp att erbjuda den som vill fimpa. Kanske kan du få nikotinet billigare eller ett träningskort. Många kan också erbjuda sluta-röka-grupper.

* Hör med vårdcentralen. En del har rökavvänjare, andra kan erbjuda annan form av uppföljning eller stöd. Din läkare kan skriva ut nikotinläkemedel på recept.

* "Sluta-röka-linjen" har hjälpt många. Du kan ringa när som helst och får vara anonym.

* På nätet finns en del sajter där du kan få stärkande information.

Att sluta röka är ingen barnlek, många forskare anser det jämförbart med att´kicka heroin. Det kan vara en fruktansvärd abstinens och det är lätt att vilja lura sig själv. Att till exempel tänka att bara en, en enda liten cigg, eller jag ska bara kolla hur äckligt det är, eller ingen behöver veta om jag tar några bloss nu… Var bestämd - du klarar det!

Lycka till & all kraft till ditt val!

Mer hjälp:
Sluta-röka-linjen: 020-84 00 00
www.halsolinjen.nu
www.tobaksorg.com
www.cancerfonden.se

Celia
0

Kanonbra tips! Ska jag använda till annat än cig :)

halighalie
0

det här ska jag försöka med. låter vettigt :)

Celia
0

#2 - Försöka??? Skriv igen! ;)

[trumman]
0

Celia: precis!! Do, or not do, there is no try - sa Yoda.

Visa ord att leva efter.

BranDuir
0

3# #4  rätta ord….men när det gäller rökningen så lär det bli DO för mihg ett tag till…*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

nigma
0

hej tog sista blosset  23/11-07 det går bra men nu kommer godissuget istället hur gör man nu då?

Elisabeth-J
0

#6 Då äter man godis Skrattande

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Celia
0

#6 - äter mkt citrusfrukter, dricker vatten och sväljer en styck kromtablett/dag :)

halighalie
0

#3 okej inte försöka då ;) får se när jag tar tag i det bara.

[trumman]
0

Varför inte redan ikväll?

Eller ska du bara röka färdigt paketet först ;)

pelleplutt
0

#8  tycker Elisabets förslag lät mycket bättre ;)

SusanneStromstedt
0

Jag bestämde ett datum,den 15 juni,ca 6 månader i förväg, som rökstoppet skulle bli av.

Den 14 juni 2001 sent på kvällen efter sista blosset,kastade jag allt i tobaksväg hemma i soptunnan ute på gården.Tuggummi hade jag köpt upp ett helt lager av för att ha hemma ,och ett schema fanns på kylen som skulle göras när suget kom.Långpromenader i rask takt bl.a…

När 14 dagar hade gått var jag oerhört stolt över mig själv och belönade mig själv(och barnen) med ett restaurangbesök.För var 14:e dag som gått belönade jag mig själv med nåt kul och då ville jag aldrig i livet börja röka igen.

Jag har inte tagit ett bloss sen kl.23.59,den 14 juni 2001 och jag är väldigt stolt över mig själv!

Celia
0

#11 - haha, ja det är ju upp till vilka biverkningar man vill och orkar dras med ;)

[trumman]
0

#12 Grattis! …men är du fast på tuggummit istället nu då?

TantAlma
0

Jag hade bestämt mig, använde nikotinplåster, såg till att vara aktiv och inte träffa några rökare den 1:a tiden och tog stöd av en distriktsköterska på vårdcentralen.

Nu har  jag varit rökfri sedan 17 augusti 1995. Innan rökte jag 1½-2 pkt om dagen, mer om jag gick ut på kvällen och festa.

Så flera alternativ är bra-Skrattande

SusanneStromstedt
0

*Fniss* man skulle kunna tro det,men nejdå.Allt godis är gott!Kyss