Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 349 ggr
Elisabeth-J
0

Skrivandets konst

Att skriva så att alla förstår vad och hur man menar är svårt. Det är ofta som det sker missförstånd osv. Jag kan skriva en text efter min känsla och mening men andra kan tolka och uppfatta det på flera andra olika sätt. Det viktiga är att man läser igenom sin text innan man postar den och om man läser en text där man inte riktigt förstår innebörden så kan man fråga vad personen menar. Sen finns det ju olika sätt man kan skriva på och man kan förstärka känslan genom att använda smilisar, STORA bokstäver och fet text. När någon skriver med stora bokstäver och/eller med fet text så upplevs det som att man "skriker" ut det man vill säga och det "låter" ofta som ilska.

Om man tar några exempel på hur en text kan uppfattas så kan det se ut ungefär så här:

1. Varför skrev du på det sättet?
2. VARFÖR skrev du på det sättet?
3. Varför skrev du på det sättet?
4. VARFÖR SKREV DU PÅ DET SÄTTET??

Dessa ord i samma mening blir till olika tolkningar och uttryck.

1. En vanlig enkel fråga
2. Låter irriterat och kanske ilsket
3. Låter ilsket, ibland väldigt ilsket.
4. Personen är riktigt arg.

Istället för svordomar kan man uttrycka sin känsla på andra sätt. Om man vill förstärka ett ord så kan det istället för t.e.x ordet jävla se ut såhär:

1. Nu är jag sååå glad
2. Nu är jag SÅ ENORMT glad
3. Nu är jag så GLAD
3 Nu är jag så glad

Här blir då fetstil och stora bokstäver i en förstärkning av ordet man vill uttrycka sin positiva känla i vilket syns i alternativen.

Sen kan man tro och uppfatta saker på fel sätt, om man t.e.x själv känner sig irriterad på något annat eller om man känner att man har en avvikande åsikt. Men det är oftast sin egen känsla det handlar om, det brukar inte vara så att alla eller några skriver nedlåtande eller elakt till just dig för det. Därför är det viktigt att se på hur man skriver och om man tolkar fel så kan man diskutera eller fråga personen direkt.

Det finns trådar med bara en liten text med en fråga, dessa kan ju tolkas också på flera sätt och skapa otrevlig stämning till slut. Så om man skriver en tråd tycker jag att det är bra om man förklarar mer om varför man kanske ställer den frågan så att andra förstår innebörden av den.

Viktigast är ändå att vi alla respekterar varandra för alla är vi olika i våra uttryck och att vi hjälps åt med att hjälpa till om det blir fel någonstans som misstolkningar osv.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Hoppfull
0

Himla bra skrivet. Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

zeretki
0

Jag tänkte precis skriva något om detta men så gjorde du det… Bra skrivet!

Alla ska få ha sina åsikter men det är viktigt att skilja fakta från personligt. Bara för att jag har en annan åsikt betyder inte att jag hatar någon. Flört

Diskussioner är bra så länge man inte tar dom personligt. Då är det dags att ta en paus i det hela. Det funkar för mig iallafall…

Rocktjejen
0

Kanon bra!!

TantAlma
0

Jag försöker att ha det i åtanke när jag skriver och inte svara elakt på dumma kommentarer.

Hoppas ni upplever att jag skött mig för det är mitt mål….

Idag är jag fruktansvärt glad!!! Jag tycker att det gick bra på mötet idag. Jag tog till min Lady Oona´s råd.

Och sen har jag vunnit ett pris i en tävling. " En brandvarnare" som en oväntad julklapp känns det som!!!

Kram på er…

Alma

Elisabeth-J
0

#2 Samma tanke samtidigt? Flört

Bra att du tog upp det zeretki för det skulle jag ha skrivit in men glömde det. Där är ju så, om man själv inte mår så bra så kan man tro eller uppfatta att några eller alla på sajten är emot en fast det inte är så, det har vi sett flera exempel på här. Då bör man ta en paus tills man känner sig redo igen. Det är lätt att ta allt personligt om man inte mår bra men när man uttrycker det som att här är alla emot mig osv då skapar man bara ännu värre för sig själv, man mår ju ännu sämre.

Elisabeth 

Morsan1
0

Elisabeth: det här tycker jag att du gjort MYCKET bra!

Precis den här "manualen" har jag många gånger känt att jag behövt! Den kommer nog hjälpa oss alla lite då och då! Bra att få "på pränt" hur den enklaste mening med all välvilja bli så fel!

Kram till er ALLA!

Morsan

Coturnix
0

Glad

maiya
0

Bra skrivet Elisabeth.Glad

RexPect
0

Tack för bra fingervisning, det är så trist att bli missuppfattad. Funderat på om man skulle ha olika färger för olika sinnestämningar, men håller man sej till det du skrivit så är det ju en bra bit på vägen.

Lionadh
0

Bra skrivet och tack för det Elisabeth. Skriver man för långt läser ingen och skriver man en kort fråga så uppfattas man som aggressiv. Tål att tänka på.

Inte undra på att internet är fullt av smilisar. Glad

Själv är jag sällan aggressiv när jag frågar utan jag frågar av ren nyfikenhet och för att jag vill veta mer. Fundersam

Olika åsikter och olika personligheter ingår i livsupplevelsen på jorden. Cool

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Brokenfether
0

Toppen artikel och det stämmer ju så exakt. Zeretki…du har alltid bra åsikter och kloka svar.Glad

Celia
0

Jättebra :)

Elisabeth-J
0

Jag vet att det finns medlemmar som inte vågar eller vill skriva pga dessa tråkigheter som har varit och några har blivit missuppfattade bl.a. Jag hoppas nu att alla ska kunna skriva och vi har med oss det i tanken att om vi tror att det kan vara personligt eller annat så frågar man personen istället.

Elisabeth 

Skogskraft
0

Amen. Vore önskvärt om vissa framöver lär sig se bortom den egna nästippen & lär sig skilja på generellt & personligt, innan de går till just personlig motattack.

Over & out.