Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettintuitionsövningar
Läst 4082 ggr
pzyhr
0

Djurbilder!

Lägg in ett foto på ett djur med någon skada/sjukdom så får man gissa vilken skada/sjukdom djuret har.

Celia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en att öva på…

BranDuir
0

Åke Bill Tajsson…..

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

TantAlma
0

Jag är amatör och jag gissar  

1. tandköttinflamation

2. blind på ena ögat

Celia
0

#3 - inget poäng ang. #1

mumlinen
0

Jag gisssar på 1 problem med magen. 2  feber

pzyhr
0

#1 Har han varit i bråk med en annan hund? Det är vad jag får upp…

pzyhr
0

#2 Det första jag tänkte på var höfterna/bakpartiet. Höfledsdysplasi?

Fick även upp något med förmågan att ta upp näring…sköldkörteln? magen?

Celia
0

Inga poäng :(

pzyhr
0

Äsch då Räcka ut tungan Men är ju amatör…

Har du haft honom hela livet?

Celia
0

#9 - var ditt svar till min bild? Du skrev #2. ;)

Opal
0

#1 ´är det något fel på bakbenen, svårt att springa??

pzyhr
0

Ja, det var till din bild. Gjorde jag?

Celia
0

#11 - ja helt korrekt! *applåderar* Någon som kan se varför?

Sara87
0

#13 Trebent? :P

Celia
0

#12 - då var du på alldeles rätt väg. Dock inga fel på höfterna…

Opal
0

Är det benet ovanför tassen som har blivit skadat någon gång??

Celia
0

#16 - nej det är det inte. Jag drar mig tillbaka lite nu och återkommer när någon zoomar in på rätt :)

Elden
0

Lägger upp en bild på en Afghan - hon lever inte längre och hade en sjukdom innan hon dog (sjukdommen tog inte hennes liv)

Celia
0

#18 - diabetes

Elden
0

#17 cancer? Eller reumatism kanske. Nånting som hindrar rörelsemönstret i bakbenen.

pzyhr
0

#18 Något fel med halsen (?)…

BranDuir
0

#1 ….Njurproblem, och kanske en hjärnblödning som gjorde honom förlamad…..känns som han har gått till sommarlandet……om så är fallet…, may he walk happily everafter!

snowdrop_
0

# 1 - har den första hunden nån form av ledproblem? 

# 2 någonting med tassarna/ rårna eller trampdynorna?

# 18, någonting med hjärtat?

Är amatör Glad

Celia
0

Ok, det nosas lite hit och dit :)

Bozz i #1 opererades för diskbråck mars 2004. Mycket lyckat, han blev som ny :) Men sen flyttade vi vid nyåret 05/06 och han sprang i trappan under nätterna. Vi fick upp en barngrind men märke ändå en försämring. Våren 06 hade de opererade diskarna kollapsat och han fick somna in den 14 juni. Då hade han precis fyllt 10 år.

BranDuir
0

#2 …är fullt frisk bortsett från ett litet "cherryeye"…tre år gammal och supertrevlig!

Quinsey
0

Här kommer en bild.

Elden
0

#18 togs bort för snart 4 år sedan pga av cancer som operats bort men återkommit.

Brokenfether
0

#26 Hjärtproblem…livmodercancer…tror jag..oxå nybörjare.Glad

Quinsey
0

#28 nej det är det inte..
Glömde att tala om att det är en hanhund.Glad

Brokenfether
0

#29 Attans vilket dåligt flyt jag har..hahaSkrattande Har han kanske njurstens problem då?

snowdrop_
0

# 26 nått problem med munnen, eller tänderna. jag drogs även åt ögonen. (är nybörjare)

Celia
0

#26 - vet inte, för jag blir alldeles yr när jag tittar på bilden Fot i munnnen

Emelie-G
0

Nu ska vi se om någon kan lista ut vad det är för fel på den här herren.

margaretamolin
0

Jag får en känsla av att hästen har problem med något ben. Men jag får inte fram om det är ett fram eller bakben. Kanske någon annan som kan stå för denna biten?

Han har, om jag har rätt blivit behandlad en 2-3 gånger. Men ägaren har ej råd att fortsätta behandla.

Jag är ny på detta, men känslan var väldigt stark.

/MVH Margareta Molin

Tuva-Lena
0

#33 Jag tror att det är något med synen..Cool

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Magi-cat
0

halskota?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Quinsey
0

#31 nej, inget av dom problemen.

#32 Tror att han hade den här sjukdomen under lång tid, men vi upptäckte den inte förrän han blev väldigt dålig en dag..

Blev bara 2 år gammal.

Sarah80
0

Är det någon som kan se vad det är för fel på den här lilla damen…

snowdrop_
0

#38, är det någonting med bäcknet eller ryggen? jag är nybörjare så jag vet itne om det sämmer.Glad

SundblomMaria
0

Någon som kan sätta fingret på vad 12-åriga Charlie har för problem?

emma93
0

Här är en av mina hundar som har det väldigt tufft just nu. Bilden är dock tagen i mars i år (vet inte om det spelar någon roll för att kunna läsa av nuläget?) men grundorsaken till hennes dåliga mående borde funnits redan då.

snowdrop_
0

# 41, jag dras mot magen, levern om det har någotning med det att göra? är nybörjare på det här, så jag kanske är helt ute och cyklar. Oskyldig

emma93
0

# 42, Njae jag har inte upplevt det som något med magen och levervärdena är jättefina. Men det kan hända att medicinen hon får är jobbig för magen (vet att det är en biverkning), men det är inte nåt jag märkt. Pröva gärna igen, jag vet att du är jätteduktig!!Glad

Sarah80
0

Nope inte ryggen eller bäcknet. men bra gissat… =)

snowdrop_
0

# 43, tack emma, vad gullig du är. Skrattande

Ok jag ska ge mig på et till försök, eftersom jag dras mot magen och huvudet, så får jag upp någonting med huvudet, det är någonting som hänt med hjärnan, Epelepsi, propp?

Nu kanske jag började tänka för mycket. menmen… Hemlis

Emelie-G
0

#34 Förvånad Det var helt rätt!

emma93
0

Snowdrop, du tänker inte för mycket!!! Du är verkligen på rätt spår! Jag pm'ar dig för att inte avslöja för mycket ifall nån annan vill försöka.

snowdrop_
0

# 47, va skönt att jag är på rätt spår, jag har läst Pm:et och svarat dig! Glad

dilba
0

#40, det känns som att han har något problem i höjd med lungorna, ja i bröstkorgen. Detta slår sig på kondisen och även om han känner sig ungdomlig så börjar åldern liksom ta ut sin rätt. Det skulle också kunna vara hjärtat…

snowdrop_
0

# 40, jag vet inte men någonting med öronen, har hörseln försämrats, sedan dras jag mot benen,  är han stel och har ont?

är nybörjare, haha det känns som om jag tjatar om det. men lika bar att säga det endå. Glad

SundblomMaria
0

49 och 50: Mycket intressant!Flört

Tänkte se om någon fler vill ge sig på en kvalificerad gissning innan jag avslöjar vad jag vet om våran gamle man.Oskyldig

Här kommer en annan lika ny bild på honom, så avslöjar jag sanningen innan kvällen iaf!Cool

SaraA
0

#40 Är också nybörjare på detta men mina tankar dras genast till någon av hans tassar när jag ser bilden.. hmm..

MOTHERS_LOVE
0

Här kommer vår ena hund Kalle.

MOTHERS_LOVE
0

O ursäkta,det var ju Kalle,s dotter. här kommer en ny bild.(på Kalle) vet ni vad vår hund lider av ?

SundblomMaria
0

#50: Hörsel men även syn är nog båda aningens sämre.

Han är stel och har ont, bakdelen! Gissar på att det är kotorna längre bak som tjockat ihop (spondylos), vilket gör att han tar kortare steg med bakbenen, bakbenen som är mest drabbade, men stel kan han även bli fram, av någon anledning kan han ibland gnaga på sina knän fram.

Klockrent rätt med andra ord.

#49 Han har ibland lite torrhosta, inget som är kollat av veterinären då han långt ifrån verkar lida av hostan och den kommer inte ofta. Ungdomlig känner han sig garanterat, men han är begränsad lite mer nu, men pinar på fint ändå.

#52 : Tassarna mår nog bra, men hör ju ihop med benen om inte annat.

SundblomMaria
0

Har ännu en sjukling ni kan få sätta tänderna i: Balder 4 år. Finns mer bilder på honom i mitt galleri om ni vill se.

snowdrop_
0

# 49 okej, vad roligt att höra att det stämde, din hund är föräsetn jätte fin, påminner om min gamla hund, som var en labrador, är han det?

Många kramar från Ida

snowdrop_
0

# 56, den här herren får jag trötthets känsla, och också den här har någoning med ögonen, det är någonting besvärande med ögonen. sen också någonting med magregionen?

något som stämde? Glad

Ha en bra dag!

Kramar Ida

dilba
0

#55, nej jag tror inte heller att du behöver kolla det med veterinären..det känns inte som det är något alarmerande… Kan vara en lätt allergi… Och som sagt…är man 12 år så får man vara lite gammal! Vad kul ändå att vi träffade så pass bra fast på olika saker!

SundblomMaria
0

#57: Tack! Charlie är en blandras, Golden/Lab/Setter? Om det nu stämmer.

#58 Trötthets känsla (om än så vore hahha)Ja han kan ju bli lite lojare när han har sina bekymmer, i övrigt har han svår damp. Med ögonen finns ibland besvär, avslöjar mer om fler/eller du vill ge sig på att gissa.

#59: Han har rätt att börja tackla av efter ett hysteriskt fartfyllt liv! Jättekul med era träffar!

Sara87
0

Här är mitt bidrag. Nån som vet va som är fel med hunden?

SundblomMaria
0

Tänderna/tandlossning eller knäna bak? (kan inte sådant här alls, chansar)

dilba
0

#61 någon form av infektion…

Quinsey
0

Hunden på den bild jag skickade in hade cancer..
Det började tydligen med en cancerknöl i strupen och spred sig i hela tarmen.
Han var full av metastaser från strupen till ändtarmen..

Sara87
0

Nån mer med gissning på min vovve? (Inlägg #61)

Majsbecka
0

Gissa vad som är fel med den här lilla krabaten

Johanna
0

den här hästen?

pzyhr
0

Vad tror ni denna vovve har för problem då?

Ni får gärna försöka få fram kön och ålder också Glad

SundblomMaria
0

Riesen-tik 4 år, nä ville bara säga himla fin hund, har haft en själv, underbar ras.

Sara87
0

#62 Yepp! Inte tandlossning, men problem med höger knä bak. Medial Patella Luxation, knät hoppar ur led inåt.

#63 Nej, ingen infektion, som jag vet av iaf :D

SundblomMaria
0

Japp patella luxation precis vad jag tänkte på, men börjar man rabbla på latin kanske inte alla fattar vad man snackar om. Flört Kul iaf, att min chansning stämde (till viss del)! FAst jag inte kan sådant här alls.

emma93
0

Har glömt bort att lägga ut svaret gällande min hund (#41), där snowdrop #45 gjorde ett jättebra jobb med att läsa av.

Min hund har antagligen fått hjärnblödning pga högt blodtryck, och innan man kom på det fick hon 2 st krampanfall (alltså inte epilepsi i den bemärkelsen, men det såg ungefär ut som ett epileptiskt anfall). Så Snowdrop…du får snart sluta att kalla dig nybörjare, jag tycker du är mycket skicklig:)

Sara87
0

Va säger ni om den här kissen då?

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=2036f02b-6905-4fc8-ad18-97bef7618cb1&Filename=16 mars 2007 9.JPG)

Ladysoul
0

#2 Fatty-Eye? Kanske någon som gissat det redan?

snowdrop_
0

# 72, haha tack emma93, haha jag har mina ljusa stunder Glad Jag ska nog kalla mig nybörjare ett tag till, jag har ju bara hållt på med att "läsa" av i några veckor. och ibland går det helt år pipan! hahah.

Kram Ida

Sara87
0

Nån som vågar sej på att känna av min katt (inlägg #73)?

Tenshi
0

Här kommer en bild på Dagny. Nån som kan säga något om henne?

Sara87
0

Ingen som vill läsa av djuren i inläggen #73 å #77? :)

Ladysoul
0

Här har vi Dessi.

pzyhr
0

#73 En kille som älskar uppmärksamhet! Att gosa och kela är det bästa han vet. Han stryker sig gärna kring mattes ben när hon pysslar i köket. Får upp någon sådan bild. En mysig och kärleksfull katt.

#77 Ser ta mej tusan ingenting när jag ser denna vovve. Är hon död eller väldigt gammal?

#79  En hund med mycket personlighet! Stor hund i litet fodral. Hon vet vad hon vill och ger inte upp i första taget! En envis liten dam med mycket egen vilja. Hon skäller ofta på främmande människor. Mot familjen är hon däremot lugn, trygg, kelen och helt underbar. Hon ger ifrån sig mycket kärlek. Hon gör allt för "sin flock". Slickas i bland i ansiktet när hon kommer åt. Busig kan hon också vara. Ser någon typ av vante eller liknande. Någon mjuk sak, som hon busar omkring med.

Några rätt?

KuroTenshi
0

# 1 ser ut att ha problem med frambenet.

# 2 ena ögat och nått strul med magen?

# 26 Nån form av cancer?

# 33 Ont i en av hovarna?

# 38 Problem med rumpan?

# 40 nått med lungorna?

#  68 hane på 6 år som har problem med öronen

# 79 har problem med Nosen och andningen.

japp. det var mina gissningar det. ^^ nån som stämde?

Sara87
0

#80 Stämmer inte alls.. Tyvärr.

Spiritus
0

#73 har han något hudproblem? Skulle sedan säga att han är en enstöring, väldigt bestämd på sin sak. Får du kela med honom, eller är det han som bestämmer helt?

Sara87
0

#83 "Enstöring" är det enda som stämmer där :) Nån mer som vill försöka på #73? :)

Celia
0

#83 - Svaga njurar och brytningsfel/näthinneavlossning. Kan nafsa till. Jag tränar bara så ta det inte på blodigt allvar ;)

Sara87
0

#85 Menar du min kisse i inlägg 73?

Quinsey
0

#81 Inlägg 26 stämmer…han hade cancer i hela tarmen.

Celia
0

#86 - ja sorry, jag skulle skriva #84 (det blev fel) och jag menar den i inlägg 73.

Aviendha
0

Ok denna är en att bita i =)

KuroTenshi
0

# 89 Näringsbrist.. ser ut att vara väldigt svag.

Celia
0

#89 - Urinvägarna och en knöl. Ögonen får jag också en känsla av. Tränar bara :)

Sara87
0

#88 Ok, nja, det stämmer inte i din gissning tyvärr. Gör gärna ett nytt försök :)

Celia
0

#92 - det är ingen gissning. Det är en känsla ;)

Sara87
0

#93 jaja, hihi. Kom inte på nåt annat ord ;D

Sara87
0

Katten i #73 (samma som på bilden nedan) va på följande vis:

Hon hette Josefin, blev nästan 16 år gammal. Hon myste jättemkt med mina föräldrar, men mej va hon alltid ganska rädd för.. :S Vi myste ibland, men det va på hennes villkor.
I februari i år blev hon blind å några veckor senare så fick hon en hjärnblödning (troligtvis) å krampade å jamade/skrek/morrade/fräste osv eftersom allt stängdes ner allt eftersom i hennes kropp.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=7258f8ca-7f4c-40ab-afc4-1fd2fc43a0b0&Filename=Tullsan 10 mars.jpg)

Celia
0

#95- Vet du att näthinneavlossning är detsamma som att bli blind? Du skrev att jag hade fel ;)

Sara87
0

#96 Det berodde inte på det, utan på hjärnblödningen/propp i hjärnan.
Tänkte inte på att de va samma sak, för har aldrig hört talas om "näthineavlossning", men då kanske du va nåt på spåren ;)

Nicciz
0

Den vita råttan dog bara några dagar efter det här kortet. Vet inte varför än. Han ska skickas på obduktion….

Celia
0

#98 - Levern? Verkar lite gul :( Må han vila i frid *kram*

Celia
0

#97 - obducerade ni eftersom du nämner stroke? Eller var det vad veterinären trodde? Där verkar har varit fler än ett problem, kolla obduktionsprotokollet om ni har det :)

Nicciz
0

#99 jag får svara dig när jag vet.. vill inte skriva för mycket om kringsaker heller eftersom det är en övningstråd. Och som ägare är det svårt att vara neutral och inte tänka logiskt i det som kommer till en därför lade jag upp hans bild här.

Ska googla lite på hur kroppen reagerar på försvagad lever/sänkta värden och se om det kan stämma med vad som hände på dödsdagen..

Tack för hjälpen och kramen den värmde… och ja må hans själ komma till ro..

Sara87
0

#100 Det va vad veterinären sa, alt. att hon hade hjärntumör så att den hade tagit synen först å sen 3 veckor senare börjat stänga av hennes kropp allt eftersom, det tog några timmar, plågsamma timmar för oss alla :/ Hon blev inte obducerad.

Elna
0

Någon som kan gissa vad min tös bär på?

livia11
0

Elna jag e nybörjare men när jag ser henne så tänker jag direkt på hennes hjärta elr lever elr nåt.

e jag helt ute o cyklar

Elna
0

Kan säga att det sitter inte i ngn speciell kroppsdel! ;)

Lägger in en till bild på min flicka! :)

livia11
0

asma kanske?? elr ja vet inte…

KuroTenshi
0

# 105.
Lider hunden av Struma?

[Caroline92]
0

#103.. Diabetes?

Elna
0

Ingen har gissat på rätt svar på #103, #105 ännu!

topsie
0

allergi ,problem med tarmarna

Ayena_old
0

Den första hunden.

Det känns ont i ländryggen och ner i ena låret/benet.

Ayena_old
0

Detta är min lilla dam på 14 år.

Jag har precis tagit bort en knuta i ena juvret, med handpåläggning. Men hon verkar inte ok, där är något som inte stämmer.

Celia
0

#112 - en röntgen kan ge svar. Metastaser i levern eller något med njurarna? Vad känner du själv?

#111 - Om det är min gamle rottis i #1 så har du prickat rätt :)

Bellaa
0

Då slänger jag in en bild på en av mina tre kattskrällar ;-) Detta är Julius.

Elna
0

Allergi är rätt! Någon som kan känna vilken?

Ayena_old
0

#113 Jag har väldigt svårt att känna något specificerat eftersom jag är ju känslomässigt engagerad, men jag ser på henne att det inte är ok. Hon är så pass gammal så jag kommer inte göra fler behandlingar på henne. För ett år sedan blev hon opererad för en jättetumör i juvern. Den växte med explosionstakt. Operatrionen var väldigt jobbig för henne men hon repade sig väldigt snabbt igen. Men nu känns det lite vemodigt.

Ja, jag kände väl att jag prickade rätt på din rottis! Jag vet inte mycket om djurs anatomi, men kan de ha problem med ishias precis som vi människor?

Celia
0

#116 - ja det kan de. Han var op. för diskbråck.

Förstår din tanke bakom valet med din katt. Ge henne en fin sista tid med mycket värme och kärlek, du vet när det är dags att ta farväl.

Kram, Cecilia

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.