Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: diktercitatvisdomsord
Läst 1044 ggr
[trumman]
0

Livet med stort l

Livet med stort l.

Det enda jobb jag vill ha, som känns rätt och riktigt är i skog och mark, att jobba med lortiga, valkiga nävar för familjeflockens överlevnad. Slita för brödfödan på riktigt och slippa slava som sockerstinn drönare under andras tid.

Hantverka i trä, ben och horn. Drömma ihop och göra trummor och skallor och sånt. Urskogssmycken och kraftsaker. Runristning. Behandla folk och däras fä.
Hålla kurser, tillhandaha kursgård och så… mmmm. Bo i skog och mark med andra som delar samma syn på Liv.

Livet med stort l.

Nacka en höna då och då, samla ägg, tjuvsnara en hare eller så. Sen pang-pangjaga på jakten. Fylla frysboxen med slakt från egna djur. Highland cattle.
Driva upp och riva upp annat grönt ur året-runtväxthuset.
Stilla röka min pipa, med precis vad jag vill i, en skön sommarkväll på bryggan.

Krama de nära och kära och låta fingrarna dansa i deras hennafärgade hår. Se på eldshower mitt i natten och spela didj och trumma till det. Se på stjärnorna liggandes med flocken i ring med bäbis på magen och min älskade gryning vid min sida. Fiska i eka på sjön för middagsmat. Plocka bär och stampa egen saft.

Livet med stort l.

Komma nedför knirkande trapp i spiseldsvarmt hus mitt i natten för att ta en bit kött efter ljuv älskog, och hitta två tre andra ur flocken sitta i tyst samtal i köket. Leenden och en kram. Tissla och tassla lite och sen gå upp och smyga ned i sängen där alla barn och vi sover tillsammans. Hunden får golvet.

Livet med stort l.

junetta
0

Jag håller med dig, det där vore livet med stort L !Glad

Vibeka
0

Mmmmmmmm låter Ljuvligt! men…barnen måste få egna sängar så man kan "mysa" *skratt*

Pia-F
0

Ja, så skulle man leva. Ungarna är för stora/gamla nu, så det blir egna rum för dem.

Däremot så är ju hundarna vana att ligga i sängen och det vill jag inte ändra på….

Jag skulle gärna ha höns och gå med en korg och samla ägg, men nackningen för nån annan sköta….Glad

BranDuir
0

Härligt!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Bybo
0

Håller med er. #3 Jag har haft höns tidigare…och jag tom nackade en tupp en gång!! Jag av alla, men tuppen var skadad…

[trumman]
0

Tar man tuppen om skallen och snurrar kroppen runt runt så halsen tvinnas är det lätt att rycka av huvudet bara så är det klart.

Bybo
0

#6 Huhuhuhu….

Elisabeth-J
0

#6 Huuuuu så dramatiskt! Jag skulle aldrig kunna döda någon. Getingarna jagar jag ut med handen och spindlarna lyfter jag ut, kan inte ens döa insekter. Eller… jooo flugor har någ fått sig en smäll :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Bybo
0

#8 Samma med mig Elisabeth..Jag fattar inte vad som flög i mig då jag nackade den skadade tuppen….

Elisabeth-J
0

#9 Hahaha jag kan inte ens se ett dött djur, inte ens en fisk Förvånad

För många år sen så hade syrran lånat min video och jag ringde och frågade om hon kunde komma med den för jag ville se en film på kvällen. Men hon hade ingen bensin i bilen sa hon. Efter ett par timmar ska jag ge fiskarna mat i akvariet, där ligger en död fisk och flyter Förvånad Tar telefon och ringer syrran igen: - KOM HIT! En fisk är död, du får akvariet och fiskarna av mig om du kommer! -Ok, jag kommer på en gång. -Bra! Du, ta med dig min video också! Flört

Elisabeth 

Bybo
0

#10 *skratt* Jag förstår precis..Men vad tusan hände med mig då tro?? Kanske var tvungen att visa exet att jag visst kunde ha höns…ne….

Coturnix
0

(Kära nån! Det är ju nästan så jag har det. Det låter så romantiskt när jag ser det i en text.)

[trumman]
0

Liv och död har varit en stor del av vårt liv i alla tider. Men i vår sjuka kultur så har ju all denna kunskap och visdom försvunnit. De flesta har aldrig ens sett ett dött djur (av större slag) än färre har sett en död människa. Barnen vet inte att det är malda grisar och kor de äter, och de tror att fiskpinnar aldrig varit annat än fiskpinnar.

Liv behöver liv för att leva. Allt dödar för att leva, på ett eller annat sätt och hur vi än gör, kommer vi aldrig ifrån att vi äter ngt som dött.

#11 Vad som hände med dig? Du gjorde det som behövdes. Det är väl ingen stor sak att ha nackat en tupp?

Egentligen.

Bybo
0

#13 Nee..det är sant…Men en stor sak för mig *skratt*

[trumman]
0

Då får du sätta igång å nacka fler, så blire snart en smal sak ;)

Bybo
0

#15 Hahaha..ja…Men just nu har jag inga höns..tyvärr…men ska nog skaffa om jag hittar ett bättre boende…(jobbiga grannar)

[Hellas]
0

Ditt liv med stort L låter lite som det liv jag drömde om som liten fast du har förverkligat det men med lite bättre komfort….

Jag ville ett tag bli Häxa /Läkekvinna, jag skulle bo ensam i skogen i en gammal stuga med jordtrampat golv, där skulle jag röra geggor hela dagarna och hjälpa folk.
Jisses vad jag rörde och övade i grytorna när andra barn lekte med dockor så ville jag alltså bli Häxa.
Jag är statsbo ut i fingertopparna idag……..Fast å andra sidan, om jag hade en liten sommarstuga vid en enslig sjö, ja då kanske jag skulle återta mitt kall att gegga ibland :-)

rosmarin90
0

#17# Så där ser mitt liv ut i mina visioner om ålderdomen. Just att bo ensam i en gammal stuga samla växter o göra örtmediciner åt folk. Uppvuxen på landet o längtan finns såklart tbx…höns kanske en ko eller get. Katter förståss som får mjölk eller grädde. Trädgårdsland o potatis.

Men bor det inte en häxa i alla oss kvinnor, minnen av forntida dagar kanske…

Odlade o samlade växter som jag torkade under en period av mitt liv. Idag är jag för lat tyvärr, eller rättare har fyllt mitt liv med en massa annat.

lightseeker
0

#18, mm, känner igen mig i det som du skriver, mycket.

drutten53
0

nu satt jag o läse det trumman har skrivit…måste bara fråga dig trumman..är detta taget ur en bok..eller är det dina egna ord…fick en konstig upplevelse..du pratar som Ambres gjorde ju..med dessa ord..fick känslan att du är något i hans still…jag kan ha fel..men som både E o lilleva säger..tror på det första…kram vännen

Elisabeth-J
0

Livet med stort L… Ja livet är ju till för att levas och läras så en del L blir det ju :) Man ska ta vara på den tid man har här på jorden för den tiden är kort men med stort innehåll och med lärdomar och visdom som vi tar med oss när vi går vidare :)

Elisabeth 

Celia
0

Ibland känns det helt meningslöst - livet! Att ha det som ovan varje dag kan åtminstone förbli en dröm, då känner man att det finns något att sträva efter åtminstone… :)

[trumman]
0

#20 helt mina egna.

#22 ja, livet ÄR meningslöst, det finns ingen förutbestämd mening med stort m, som ngn högre bestämt åt oss… det enda som finns är ju att Fortsätta Livet - men vi som människor, tänkande varelser, in absurdum, bestämmer ju mening allt eftersom.

Vad är Din Mening, det har vi ju frihet att bestämma.

Svårt.

junetta
0

Ja du trumman, det du skrivit träffar rakt i hjärteroten! Det känns bara så …….RÄTT!!!

Kram Karin  Skrattande