Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterdiktercitatvisdomsord
Läst 3616 ggr
SusanneStromstedt
0

Julen är här

När Lucia stundar i advent
ljusen i sin krona hon har tänt
Glider fram med lucians gång
Kören sjunger sin sköna sång
om julegröt och julegris,
detta vi sätta så högt i pris
Lussekatt och pepparkaka
vi mer än gärna vill smaka
Och även om snön ej vill falla
önskar jag en riktigt god jul till er alla

©Susanne Strömstedt

Skogskraft
0

Önskar dig detsamma Cool

[trumman]
0

Artikel från Ratatoskt hemsida, skriven av Bodvar Bjarke.

_Nu närmar sig julen och vi ser alla fram emot att återigen ägna oss åt de urgamla traditioner och seder som förknippas med julen.
Vi tänder ljus för att besegra mörkret under denna mörkrets årstid och för att locka solen tillbaka. Vi kanske inte längre beströr stugans golv med halm för att öka det kommande årets skörd men vi använder fortfarande halmprydnader av olika slag. Och vi sätter gärna ut en havrekärve till småfåglarna eller som man ursprungligen gjorde, sätter ut den för Odens häst Sleipner ska få något att äta när Oden i sin skepnad av Jolner, julens gud, drar runt på sin vilda jakt i julnätternas mörker.

Vi äter skinka i åminnelse till Frejsgalten Gullinborste, vi bakar guldgula lussekattar formade som den urgamla och närmast globala symbolen för lycka och välgång och för solen, swastikan eller hakkorset, och andra heliga och fruktbarhetssymboler. Vi kokar vit gröt som ett minne av den nornagröt som åts inför sejdsessioner och skådande in i framtiden, något som gärna görs vid jul- eller nyårsnatt. Vi stöper tennkronor för att se vad det kommande året har i sitt sköte och vi kanske vandrar kring i en årsgång.

Vi tar in det evigt grönskande trädet, symbolen för världsträdet Yggdrasil. I trädets topp sätter vi en stjärna som symboliserar polstjärnan, eller himlaspiken som den också kallats, runt vilken världen vrider sig. Vi sätter ljus och glitter i granen för att symbolisera stjärnorna och vintergatan. Vi hänger färgglada glaskulor på grenarna symboliserade Iduns äpplen, ungdomens, helandets och det eviga livets äpplen. Somliga kanske fortfarande, som jag själv i yngre år, hänger upp riktiga äpplen. Vi hänger också upp små korgar fyllda med nötter och andra godsaker för att symbolisera de livets och överflödets gåvor som Yggdrasil skänker. Men vi hänger också upp pepparkaksgrisar, pepparkaksbockar och pepparkaksgubbar som symboler för de offer som hängdes i Yggdrasil, inte minst Odens eget självoffer.

Vid trädets fot ställs en julbock av halm som ett minne av den julbock som dessvärre har försvunnit från de flesta svenska hem och ersatts av en mer eller mindre amerikaniserad jultomte som julklappsutdelare. Bocken syftar ju också på Tors båda bockar. Under trädet placerar vi också alla de gåvor som vi skänker varandra för att stärka vänskapsbanden mellan oss.

Så samlas vi med familj och vänner för att fröjdas samman och äta och dricka gott. Inte minst drickandet ska ju ha en central plats. Till inte alltför länge sedan hette det ju att "dricka jul". Man brygger öl och mjöd, man kryddar brännvin med olika örter och man dricker sötat och starkt vin spetsat med kostbara kryddor från Särkland. Och man glömmer inte att sätta ut mat till gårdstomten, man låter husdjuren få något extra och man lämnar maten kvar på bordet under julnatten för att också förfäderna ska kunna komma och låta sig väl behagas av julens överflöd. Och när man tidigare tagit julbadet i bastun glömmer man inte att lägga in några extra vedklabbar och slänga på några extra skopor vatten innan man lämnar den för att förfäderna ska kunna ta sitt julbad.

Hell Jolner!
Till års och frid!

Bodvar Bjarke_

MOTHERS_LOVE
0

Ja jag önskar också en riktigt trevlig o positiv både till dig o även till alla andra också.(även till alla dom som inte hade en positiv jul   förra året.Till dom önskar jag en mycket bättre o positivare Julhelg i år då.)

lightseeker
0

#2, mm, nu skall jag gå och boka bastun, till julnatten.

BranDuir
0

Yuletide….den första högtiden på det nya året…dagen då det vänder och går mot ljusare tider igen….natten då ljuset segrar över mörkret och det nya föds….solguden återtar makten från mörkret och kylan……ett barn är fött …ja solen återföds och skall åter vandra sin väg på himlavalvet…..midvinternattens köld är hård…men se pter kommer ljuset och värmen….Bless you all!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

BranDuir
0

Àrs ok Fridúr

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Brokenfether
0

Jaha…då kommer jag väl in med min lilla juldikt jag skrev förra året…inte så munter precis,men det finns ju 2 sidor av allt. Julen ska alltid vara så glad och fin,men så känner inte jag det. Hittar ingen glädje i julen längre ,så denna dikt har jag skrivit till alla som önskar sig en underbar jul,men dock inte får nån.

JULETID
December kommer med tunga steg i kropp och själ,
ljusstakar,gran och glitter gör inte alla väl.
Många är dom..barn och vuxna som lider i det tysta,
i deras sorg och ångest,vill ingen nysta.
Skilsmässobarnens kluvna jul,
Mamma ELLER Pappa? inget kul.
Pengarna sinar och stressen tar över,
harmonin är borta,den vi så väl behöver.
Julen blir hatad,ångestfylld och svår,
längtan är stor efter nytt år och vår./Brokenfether

Pia-F
0

#7 Den var väldigt bra och väldigt sann…….och det är många som bara får se medaljens baksida….

Brokenfether
0

#8 Exakt! Jag satt hemma och var förbannad på hela julglädjen och kände mig i samma sits som dessa mäniskor ,så jag skrev rakt ur hjärtat. Men när det börjas dagas så ska jag önska alla en riktigt GODJUL.

lightseeker
0

#9, åh, broken du är en duktig skald, dom orden måste ha kommit direkt från hjärtat.

[trumman]
0

Som skiolsmässobarn diggade jagf julen maximalt :D TVÅ jular, presenter från mamma OCH pappa, och int bara från "mamma & pappa" :)

Bra dikt var det hur som helst.

RexPect
0

#11 När saker och ting lagt sej efter en skilsmässa kan det faktiskt bli som du beskriver. Mina barn har "Vanlig Julafton" hos en förälder 24/12 och sen "Engelsk Jul" hos den andre 25/12. (Vi gör inget speciellt annorlunda den 25 mer än öppnar julklapparna lite tidigare och ev har kalkon. Ett tag provade vi att prata Engelska vid maiddgaen men det blev bara fniss och blaj)

#7Men din sorgsna dikt påminner ändå om hur det känns när mattan dragits bort under fötterna och man inte kan leva upp till vad omvärden förväntar.

Elisabeth-J
0

Hos oss finns det ingen speciell tradition kvar, mönster är till för att lämnas och i mitt fall har jag lämnat alla traditionsmönster som har funnits i generationer. Varje jul är annorlunda och jag vet inte än hur den här julen kommer att bli än, det blir en överraskning när den helgen kommer. Att inte veta flera månader eller veckor innan är ju lite spännande också. Däremot vill jag inte ha en tråkig julhelg. Det ska vara lugn och glädje.

Jag har haft många tråkiga julhelger både som barn och vuxen. Som barn med en pappa som var alkoholist och förstörde julafton varje år. Som vuxen när man har varit helt ensam en julafton. Det vill jag aldrig mer uppleva.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

RexPect
0

#13. Även om jag älskar ett glas gott rött vin tycker jag att alkohol inte hör hemma på julen. Har inte dina erfarenheter men har ändå förstått att många barn lider på grund av föräldrars alkoholism just vid jul. Julmust är ju så underbart gott så det blir det som är huvuddryck hos oss.

En ny jultradition för oss i år är att det i Gamla Stan är "levande lucköppning" varje dag i december 18.00. Man får en adress att gå till (http://www.masterolofsgarden.se/ch) klockan 18.00 öppnas ett fönster och det kan vara allt från Pernilla August, Samuel Fröler eller en barnkör som sjunger eller läser en dikt. Jättemysigt och roligt Vuxen-kul som ger lite stämning utan att kosta en krona.

Elisabeth-J
0

#14 Nej här förekommer inte någon alkohol under julen. Jag dricker väldigt väldigt sällan också, nåt glas rödvin ibland.
Jag har aldrig förstått varför det måste vara alkohol i många hem just under storhelger, då laddas det upp rejält. Jag anser inte heller att det hör till.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

mimmizenobia
0

Då jag jobbat i vården i över 20 år och alltid varit beredd att bli inkallad låter jag jularna komma å gå som de vill.Nu efteråt kan jag inte komma ihåg någon dålig jul.