Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 1679 ggr
bjarvamor
0

OT En julsaga

Finns det någon som är intresserad av en julsaga? Jag kan börja och så hänger ni på!

En strimma av ljus

Han vaknade upp av ett frustande ljud! När ögonen efter en stund hade vant sig vid skymningsljuset kunde han avskilja en siluett av ett hästhuvud. Han ruskade på sig och harklade sig ett par gånger! Kallt var det, och han var törstig. Han gnuggade sina ögon, och visst faan, var det en häst som stod där! Trevande sökte han efter sina sigaretter i kavajfickan, och hittade ett skrynkligt sigarettpaket med två avbrutna sigaretter. 

Han såg sig om under tiden han letade efter sin tändare och såg då fler hästhuvuden. Stallukten kom emot honom med en frän doft och han kände sig plötsligt illamående. "Hur faan har jag hamnat här" tänkte han, och reste sig på darrande ben. Foten slog emot något hårt och kallt och när han tittade ner så låg där en brännvinsflaska till hälften urdrucken.

Plötsligt öpnnades en dörr och ljuset tändes. Han kröp ihop och tryckte sig mot den svala stallväggen. Ett par långa smala ben i ridbyxor och stallskor gick förbi i hans synfält. Hästarna började stampa med sina tunga hovar och en vattenkran började brusa alldeles intill hans huvud.

En kvinnlig röst mumlade något ohörbart och en stor höbal kom farande efter stallgången…..

Bybo
0

…så att nu hörde han endast ett endaste ett vrålande…..

bjarvamor
0

Ljudet kom inifrån, från hans huvud! Någon som skrek på hjälp! Han höll sina händer över öronen för att tysta ner ljudet. En lång stund satt mannen i samma ställning och blundade hårt.

Vattnets brus i ledningen hade tystnat. Ljuset slocknade och en dörr stängdes. Nu hördes endast ljudet av ett lugnt tuggande av höet ifrån hästarna. Mannen sträckte på sig och reste sig. Hästen mitt emot ryggade och la öronen tätt emot sitt huvud. Den tittade på honom och slängde med svansen, skrapade med sin ena framhov mot väggen och såg märkbart irriterad ut.

Lugnt och försiktigt smög mannen ut från den tomma boxen han hade vaknat upp i och öppnade vattenkranen i stallgången. Med sina kupade händer drack han några klunkar vatten och strök bort en en hårslinga från sin fuktiga panna. 

Det rasslade till och något mörkt försvann över stallgolvet. Mannen blev alldeles stel för en kort stund. Aha, bara en liten stallråtta, tänkte han och såg sig omkring….

korseett
0

… Där i hörnet stod något litet. Vad kan det vara? ser ut som en docka. Har någon liten glömt sin docka här? Stackars unge, tänkte han och lät blicken vandra vidare, men den drogs snabbt tillbaka till hörnet igen för han tyckte att dockan rörde på sig. Nja det var nog bara inbillning mumlade han och började se sig omkring på nytt men nu rörde sig dockan igen och kalla kårar löpte utmed hans rygg…

bjarvamor
0

Med stora uppspärrade ögon såg mannan den lilla varelsen komma fram ur den mörka vrån. Det var en liten man som var helt klädd i grå vadmal, från fot till huvudet, där det satt en liten grå luva! " En tomte, tänkte mannen, en jävla livs levande tomte"!

"Bra att du kan se mig", sa tomten med en röst som lät som om den kom ifrån en ihålig cylinder! Du kanske kan hjälpa mig med en sak?

"Jaaviist, sa mannen, vad kan jag göra för dig"? Inget för mig,  utan för den där hästen", sa tomten och pekade på hästen som mannen först hade sett när han vaknade!

"Jag vill att du ska öppna säcken där borta, det finns äpplen i den, men snöret är för hårt knutet  för en gammal tomte som jag"! Mannen gjorde som tomten sa och plockade ut ett äpple ur säcken.

"Ta sex äpplen, det finns sex hästar här i stallet och alla ska få var sitt. Men den där hästen ska ha sitt äpple i sin vattenhink sa tomten, och pekade igen på samma häst!

"Äpplet i vattenhinken, varför det, frågade mannen"?

"Jo, du förstår den här hästen har så tråkigt och är så urleds på att stå stilla här inne! Så om man lägger äpplet i vattnet så får den jobba lite med att få tag på det! Den stackarn har skadat sitt ena ben och måste stå inne ett par veckor till"! 

Jag måste nog drömma eller så har jag blivit tokig, tänkte mannen, men gjorde som tomten sa!…….

drutten53
0

mannen gick in till hästen la äpplet i vattenhinken..hästen tittade på mannen..gnäggade ett tack…sen slog han hoven i golvet…började leta i vattenhinken efter äpplet..mannen gick ut sakta från spiltan..tomten tacka mannen..sen försvann tomten..efter ett tag började det glittra i stallet..det kom små ljusprickar över allt..mannen gungade sig i ögeonen igen..titta upp på dessa små varelserna som flög runt han..

bjarvamor
0

synfält, och in och ut ur boxarna och längs stallgången. Vad i hela friden, muttrade han och satte sig ner med ryggen mot en boxvägg! Så kom han ihåg sin brännvinsflaska och reste sig skyndsamt på skakiga ben. Måste ha en sup muttrade han, och det illa kvickt!

Flaskan låg kvar i halmen och mannen skruvade med darrande händer av hatten och tog en rejäl klunk Det brände som eld i hans strupe, men han tog ytterligare en klunk och blundade. Han visste inte om han skulle våga öppna sina ögon igen….

drutten53
0

medan han satt där med händerna framför ögonen..så kom ett lite surr vid hans öra..han kände lite vingslag en kall nätt vind..han hör sen..var inte rädd vi ä inte farliga..vi är bara små tingeling…vi gör julen till en härlig helg..vi ser till våra djur..vi dansar in julen för er..med vårat glitter…

bjarvamor
0

Han kikade mellan fingrarna, och där satt en liten glänsade sak på hans högra sko! Hon såg ut som en liten, liten älva med vingar som skiftade i regnbågens alla färger. " Jag har ett budskap till dig Martin", sa älvan med sin tunna röst som vibrerade på ett som liknande kristaller som slår mot varandra! 

"Hur, hur vet du vad jag heter? Och vem har skickat dig"? Älvan log och sa att tyvärr så var det hemligt vem budbäraren var, men han skulle genast knacka på dörren till boningshuset!

"Näee, det gör jag inte! Vad ska jag säga till folket i huset då?Tror tror du de blir glada av att se en sån som mig, och som har sovit i deras stall?

"Martin skynda dig nu, kvittrade de, ser du inte att det brinner i boningshuset"!…….

drutten53
0

alla skriker i kör..skynda dig Martin…du är välkommen in där..du ska få ett långt härligt bad..ett badrum fylld av ljus och glittrande stjärnor..en doft som får dig att minnas resten av dit liv..sen får du nya kläder..sätta dig vid ett dukat fint julbord..fira en jul som du aldrig glömmer..ta chansen nu Martin..sen blir din lycka uppfylld med harmoni och glädje..

bjarvamor
0

Vadå, brinner det i boningshuset? Martin kommer på fötter, öppnar stalldörren och kikar ut. Några flammor eller brand kan han inte se från stallet, så han går lite försiktigt närmare huset. Det lyser i ett fönster och han går närmare för att kunna se ordentligt. Fönstren sitter för högt för att han ska kunna se in, så han går runt huset och där finns en stor altan med stora dubbeldörrar in till Köket.

Där inne brinner en brasa i öppenspisen och en blond kvinna sitter med en kaffekopp i handen, och en liten fläckig hund sover i hennes knä. "Hihi, ser du nu att det brinner i huset"? De små älvorna är tillbaka och flyger omkring honom. "Knacka på dörren nu Martin, skynda dig nu". kvittrar det små väsen!

Herre Gud, vad ska jag säga, tänker Martin, och i nästa sekund knackar han på altanfönstret!……..

drutten53
0

hunder rycker till av knackningen..hunde viftar på svansen hoppar ner från kvinnans knä..springer glatt mot altandörren..kvinnan sitter stilla tittar försiktigt fram….Martin tittar på den vackra kvinnan..det kom ett så vackert sken från brasan..kvinnan går fram mot altandörren..med ett leende..öppnar dörren och utbrister..välkommen Matrina…jag har väntat länge på dig…Martin undra tyst hur visste hon mitt namn…Martin undrar..drömmer jag eller är allt sant..är jag vaken..Martin kliver in genom altan dörren..tar av sig stövlarna och ställer dom utanför..för dom var ju inte rena…kvinnan frågar om han vill ha en kopp varmt kaffe först innan badet..Martin blir röd i ansiktet..älvorna dansa runt han..Martin kan höra dom små skratten och den underbara sången dom sjunger medan dom dansar runt han..