Mysterium
Det händer allt som oftast att vår jakthund Jarri blir släppt från hundgården och vi upptäcker detta när en "granne" 4 km bort hittar Jarri i sin hundgård.När grannen ringer fattar vi ingenting!!Låset är inte trasigt och ser ut precis som det gjorde när vi satte ut honom på morgonen.
Han kan inte öppna själv!Vi står här och kliar oss i våra huvuden,likaså gör "grannen" när han kommer ut och ser Jarri där.Finns det någon förklaring?Vad är det som händer?

Puttar upp tråden!!

Har ni fått någon snö än? I så fall kanske ni ser märken efter fotspår i snön. Om någon flyttar på hunden menar jag. Sker det när någon är hemma eller bara när någon obemärkt kan gå dit? På natten är väl hunden inomhus, så då kan ju ingen vara där och busa.
Annars kanske någon från "huset" gör sig påmind på detta sätt? Ja, du vet vad jag menar.
Kram Yvonne

Jag är ju hemma hela dagarna och om helgen är sambon också hemma.Inget spår alls i snön…
Ja,hunden är inne om nätterna,även fast han helst skulle velat vara ute.Hans päls är så tjock
Spår finns det bara efter hunden när han stuckit iväg!Jag fattar inte varför hunden hamnar där hela tiden.Kanske ska spionera…

#3 Aha, det finns spår av hunden i alla fall. Den hunden kanske kan lite av varje.
Såg ett tv-program för länge sedan där ett par hade lämnat sin hund på pensionat för att åka på semester. Plötsligt får dom syn på hunden som springer bredvid bilen. Dom stannar, men hunden springer in i skogen. Dom springer efter för dom tror att hunden smitit från pensionatet. Den ligger och tuggar på en pinne. Plötsligt är hunden försvunnen. Men innan familjen hunnit fram till sin bil igen uppstår en seriekrock som dom på detta sätt undvek att bli inblandade i. Väl hemma igen åker dom för att hämta hunden. I sin box har han en pinne från skogen! Dom undrar varifrån pinnen kommer, men det vet inte pensionatsägaren. Han/hon hade undrat samma sak.
Trivs hunden hos grannarna så att han gärna vill dit? Kan det vara möjligt för en hund att "tänka" sig ut. Men den skall ju också ta sig in i grannens hundgård.
Hoppas få veta när ni kommit på hur det går till när han går ut och springer iväg. Det låter spännande.

Det som är det riktigt otrevliga är att han vill slåss med grannens ena hund hela tiden.Dom hatar varandra
Kan det vara att någon tror att hunden hör till grannen och stoppar den i fel hundgård. Bara en tanke
Hur ser hundgården ut och finns det ett "tak" över alltihop.
Hundar är fantastiska på att kunna hoppa högt och jag har även sett en hel del klättervilliga hundar.
Sätt en webkamera som bevakar det hela så ska du se att den skyldige snart kan gripas. Lycka till

Nä,vi är kända för att ha den enda Karelaren här.
Dessutom bor vi långt upp i skogen.Bara ortsborna hittar hit och alla känner alla på flera mils omkrets här.Om någon kommit hit borde det varit med bil.En bil hade dragit till sig hundarnas uppmärksamhet och dom skulle genast börja skälla.
Världens bästa tjuvlarm!Dom skäller ut alla som kommer och det går inte att undgå ifall någon tar sig hit.

Ja,tak finns det för hans hundgård hänger ihop med gamla stallet.Vi har gjort en öppning i ena gaveln så han kan husera där i en varm och go bädd.Sen har han ett 15 meter långt "koppel" som är fäst vid en slags löplina.Han kan springa över 50 meter på vardera hållet.Så man kan säga att hans hundgård är väldigt mycket större än andra hundars hundgård.Han trivs bra i sin koja där han samlar sina tuggben.Men han har inte hundgården inhägnad om det var det du tänkte på.
OK, det verkar ju vara ganska "rymningssäkert"

Nu är mysteriet löst!!!Det är ungjävlar i farten!Men jag har nog stoppat dom nu,he he he…..
Jag klädde på mig ordentligt i går kväll och satte mig i ett hörn inne hos minigrisen.Grisens stia ligger vägg i vägg med Jarris krypin så att säga,och hund och gris kan nosa på varandra genom en öppning emellan.Det finns en gammal julgransslinga i en jättestor glasburk hängande i taket,fungerande som en stor lampa till både hund och gris.Ett dovt sken avger denna burk.
Jag satte mig hos grisen med en halloweenmask redo, och väntade,satt där kanske nån timme då jag hörde nåt som lät på baksidan av stian.Nåt som klättrade över det avstängda elstängslet småviskande.
Sen såg jag två filurer i 13-års åldern komma inkrypande till grisen genom grisen "ytterdörr" ,en liten öppning som en vuxen människa alldeles precis kan ta sig igenom.Två grabbar var det som dom tisslade och fnissade om vart annat.Väl vid öppningen , mellan gris och hund , kallade dom till sig hunden,som glatt kom fram till de numera kända frihetsbekämparna.Grabbarna tog tag i "kopplet" och lirkade lös det från halsbandet och hunden var fri!
Men gissa vilken fart det blev på dom när en Halloween -figur lösgör sig från höet i hörnet,vrålande och viftande med en busigt skrikande gris, rusar mot dom!
Jag tror att dom sket ner sig i ren förskräckelse
Som små viga vesslor var dom ute ur stian ,genom det lilla hålet igen.
Sambon fångade genast in Jarri igen och vi skrattade gott åt de små marodörerna som sprang,över hagen för allt vad benen bar.
Sen satte vi på elen till stängslet.Grisen vill inte rymma så det var ingen större ide med el i stängslet , men kanske att vi kan hålla ungjävlar därifrån i fortsättningen med strömmen.
Jag tror att jag kände igen grabbarna,men vi valde att bara berätta för grannen , han med den andra hundgården, och som var lika förbryllad som vi var.Han skrattade gott åt vårt upptåg och sa att han skulle skrämma grabbarna när tillfälle gavs,genom at berätta om spöket i stian på Ådälet.
Tror ni dom vågar komma tillbaka?Det tror inte vi ,he he he
Vilken tur att vi också gjorde rackartyg som väldigt unga!Det var riktigt kul att få ge tillbaka 
:-) Fick mig ett riktigt gott skratt!!! Tack

HA HA HA…skulle ha velat sett deras miner när du dök upp!

Det där kommer vi att leva på länge .Hoppas att jag kan hålla mig för skratt när jag ser grabbarna nästa gång 

*ASG* De grabbarna kommer ni aldrig någonsin att se runt huset nåt mer….och Jarri kommer ni att veta att han finns kvar där ni räknar med att han ska finnas…..
Får de sen höra en spökhistoria om stället så blir det ju verkligen pricken över i-et …..
Vilken häftig grej……snacka om att få hjälp med att lära sig läxan…
Lysande lösning! Att skrämma utan våld. Tycker jag är superbra! Hoppas dom verkligen tror att det var spöken… 

Deras miner var obetalbara….fniss
Hahaha! *ASG*
Men Susanne, hur kom du på att du skulle ha en halloweenmask på dig?! Är verkligen nyfiken.. ;-)

Ifall det var jäkelskap på gång…Det kändes som om det inte var nåt övernaturligt.Fråga mig inte hur jag visste det,men så var det bara.Och är det jäkelskap på gång ställer jag mer än gärna upp.Mina syskon är så van vid mig nu.
Dock inte syskonbarnen då.Den yngsta på 12 år funderar fortfarande på hur han ska kunna ge igen sen sist.
Jag smygfilmade honom med mobilkameran när han stod framför spegeln och "tränade" inför kvällens disco.
När han kom tillbaka tillköket igen började vi allihop i familjen att dansa för honom! 
Är väl en retsticka egentligen,men en snäll sådan…
#19 Hehehe 

Hahaha! Det var riktigt riktigt härligt bra! Nu skrattar jag och ser allt framför mig..:))

#19 Du verkar kunna fylla ett helt program i "AFV" America Funniest Homevideos. Har sett en del upptåg där som folk har filmat. En del är ju värre än andra men scenen i grisa-stallet borde ju onekligen ha filmats…
Sådant är kul tycker jag. Practical jokes håller alltid som underhållning!
Som parentes visade de en snutt film som ett par föräldrar hade filmat. Det gick ut på att deras 10-13 åriga söner hade mot föräldrarnas vilja kollat skräckfilm (typ Motorsågs- massakern) kvällen innan. Tidigt på morgonen låg de båda bröderna i samma säng och hade uppenbarligen haft svårt att somna. Då smyger pappa in i rummet med motorsåg och mask medan mamma filmar det brutala uppvaknandet. Att inte dessa gossar gjorde sängen full är väl ett under…. Den var kul!
Ursäkta trådstölden…
Nu 10-15 år senare skrattade hela familjen gott åt händelsen.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hahahaha jadu, dom kommer nog att hålla sig borta nu 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Hahahahah nu har du förstört livet för de barnen!!!! Det var nog en nyttig liten "näsbränna" för dem 

*asg*
Garvar i hjäl mig , bra gjort!!!