Ge mig styrka!
Sitter och jobbar i en kundtjänst och blir varje dag totalt förundrad. Hur ouppfostrade är svenskarna?? 
De svär, skriker och kallar mig namn. Bara för att de har fått en betalningspåminnelse. Är det mitt fel att de inte betalar? Jag sitter ju här för att hjälpa dem och man får bara skit tillbaka.
Vissa är så elaka att man känner ondska strömma genom telefonen.
Just nu, när bara halva dagen har gått, är jag helt slut och gråtfärdig.
Så här är det varje månad när påminnelserna skickas, frågan är hur länge till jag orkar… Jag är ju inte mer än människa…
Du måste lära dig att stänga ner så att du ej är vidöppen för andras energier!! Klart det inte är ditt fel…men du är den som de möter när de är fyllda av ångest och rädsla och tyvärr släpper ut dig på dig. Jag Pm:ar dig om hur du ska göra 
Ljus Carina
Ja, så är det att jobba på kundtjänst. Jag vet.
Men jag håller med Carina, man kan lära sig att stänga av för deras negativitet. Du måste inte ta in allting dom säger. :)
Jag satt vid com hem:s kundtjänst ett tag, så jag vet vad du går igenom. Minns speciellt en kund som ringde och hade synpunkter på vilka "känslokalla j- la människor vi var som kunde jobba åt ett sånt j-la utsugarföretag..". Eftersom vi inte behöver sitta och lyssna på sån smörja, så varnade jag kunden att om h*n inte använde en vänligare ton, så avslutade jag samtalet. En gång ringde en annan dåre till kund, och sa att; nu skall jag sitta här och uppehålla dig så att du inte kan ta emot några andra samtal, och då får du på käften av din chef.. ha, ha! Du sa jag, i slutändan så är det nog jag som bestämmer längden på det här samtalet, och om inte du uppträder hövligt så kan jag avsluta det här och nu.
Man måste alltså stålsätta sig och inte sitta och ta emot vad skit som helst av oförskämda kunder. Som anställd på en kundtjänst har man inte många rättigheter, jag vet, men en av dom rättigheter man har är att kunna lägga på luren om en kund uppträder oförskämt eller kränkande. Utnyttja den! Kram till dig! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Inga-Lena - Tyvärr så anser våra chefer att vi inte har den rätten. Jag la på luren på en kund som hade svurit en gång för mkt enligt mig, och en av cheferna stod bredvid och märkte detta. Jävlar vad arg han blev… Mina chefer är såna som vill tro gott om allt och alla (LO troende) så de fattar liksom inte riktigt hur illa det kan vara. Men tack vare Vibeke tog jag mig igenom dagen iaf!
#5 Dålig chef. Jag jobbade i Skottland och där var regeln att börjar kunden svära eller vara otrevlig personligen, då har vi all rätt i världen att lägga på. Det var något dom påpekade för oss rätt ordentligt när vi tränade. SÅ det kändes bra! 
NI måste ju ha rättigheter ni också!

Mitt ex ringde upp BOXER när han inte fick in rätt signaler;
- Kan jag få tala med den där förbannade ROBERT???

#0 Jag kan förstå din uppgivenhet. Klart att det inte är ditt fel att de inte betalar det som de är skyldiga. Jag håller med om att folk kan vara otrevliga. Som telefonist får jag också ta emot en del. OCh hört det mesta genom åren. Tex att folk sitter på toa, borstar tänderna eller äter när de ringer. I en sjukhusväxel fick man också höra div andra ljud ibland av förklariga skäl. Jag blev kallad H***' för att jag inte kopplade in samtalet till en mottagning som var stäng för tillfället & personen hota med polis mm,
Jag hade dock ett samtal igår med tres kundtjänst och jag är inte glad. För personen jag prata med behandla mig som om jag var mindre vetande och som att hon inte förstod vad jag sa eller menade i nästa sekund. Enbart för att personen hade bestämt sig för att inte hjälpa mig. Detta var ett ärende hon kunde hjälpt mig med om hon tog lite intiativ.
Service för mig är när man ger lite extra av sig själv och ger kunden något de inte förväntat sig. Visst vill man inte göra det, till någon som är elak och förolämpar det är förklarligt men att de var ovilliga att hjälpa mig för att jag inte hade en skrivare hemma till min dator när jag har en garanti som är giltig så är det inte ok. Nu var det ett privat ärende & när jag arbetar så gör jag såna ärenden flera gånger i veckan och då får jag service. Det är inte snack om någon skrivare eller att jag ska logga in på datorn.
Men i ditt fall så har man ju gjort något för kunden och den skall betala . Så hoppas "Vibekas" tips#1 fungerar. Jag blir lite nyfiken på vad det är då jag skall börja arbetsträna igen i Januari…. kram
Ja jag har själv jobbat som telefonist i 16-år men är nu arbetslös sedan ca 2-år tillbaka…. men tyvärr så är det baksidan av telefonistjobbet att man får in sådana kunder, men det gäller att inte ta det personligt för då orkar man inte med detta jobbet, utan jag brukade tänka som så att "gud vilken tur jag har som slipper att umgås med sådan idioter på min fritid" vi svarade åt bl.a Com Hem och det var inte roliga kunder där ska jag lova…. men våra chefer sa oxå till oss att blir dom alltför otidiga och otrevliga så koppla till oss eller om vi inte är anträffbara lägg på luren, och det gjorde vi när det blev för djävligt, för det är ju inte sådant man har betalt för… och jag tror att det många gånger är psykisktsjuka människor som sitter och ringer in till olika kuntjänster för det är deras sätt att avreagera sig på när det om inte hittar något annat sätt då är ni ett alldeles perfekta alt. Men det bästa som du kan göra är faktiskt att försöka att stänga av dig så gott det nu går jag vet att det kan vara svårt …. Kram Anja

prova att sätta dig i en cylinder med spegelglas med speglarna utåt. allt negativt stuttsar (stavning??) då tillbaka till personen och samtalen brukar bli ganska korta. alla med ljus reflekteras istället i spegeln och dras till dej
kram kicki

Tack för all uppmuntran, det känns mycket lättare nu. Nu kan jag knepen för att stänga av också…

Här fanns det många telefonister och kundtjänst-folk :) Så även jag såklart.
Jag brukar försöka vara såddär överdrivet,avväpnande trevlig. Det är svårare att skälla på någon som alltid svarar med ett leende. Visst funkar det inte alltid, en del går inte att lugna ner. Men du måste tänka på att det egentligen inte är personligt -du gör ditt jobb, och säkerligen är du också duktig på det - så låt de dåliga samtalen rinna av dig som vatten på en gås och lyssna på de positiva samtalen när de kommer!
Hoppas att det löser sig, och att allla svar från alla dessa omtänksamma och visa människor som skrivit är till någon hjälp!