Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettertvtidningarradio
Läst 2147 ggr
Elisabeth-J
0

Insider

Ikväll kl 22.00 Tv3

Jag vet att människor blir väldigt illa behandlade av socialförvaltningen och ikväll får vi se ännu ett skrämmande inslag. Janet tar kontakt med socialförvaltningen och det blir inledningen på en mardröm. Dom hotar att ta hennes barn om hon inte går i terapi. Terapeuten använder ockulta metoder och säger sig prata med Janets döda farmor.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

kath
0

Ja jag såg lite av förhandsvisningen igår, trodde inte det var sant! Måste jag se ikväll men kommer väl att bli SÅ upprörd..grrr

demon_sid
0

JA tänkte lägga ut det förut när jag såg reklamen. Hemskt är bara förordet.

Elden
0

vilken kanal?

Tiia
0

#3    tv3

CatarinaJ
0

Skottpengar?!FlörtPenga mun Nä, så får man ju inte skriva, jag vet!Generad

Men det är mer än väldigt tråkigt då folk gör så här; männsikor som redan är i en trängd sitts…

Jag såg bara förhandsreklam, men det ska bli ruskigt spännande att titta på detta!

/Catarina

Opal
0

Det ska jag titta på. Hur kan människor bete sig så mot andra?? Usch. Det är bra att det kommer upp i tv.

Elisabeth-J
0

Ja jag har sett hur socialförvaltningen behandlar människor så olika, en del behöver inte göra något alls, dom får bidrag utan några krav över huvud taget medan andra behandlar dom så sjukt elakt. Det beror på vem man får kontakt med och om den handläggaren gillar personen eller inte, det är en känsla man får när männsiskor berättar om sina erfarenheter. Jag blv själv drabbad av det en gång för många år sen. Jag separerade när dom äldsta barnen var små, den killen tog ALLT med sig, det enda vi hade var en soffa och ett soffbord. Jag jobbade men sökte för att få hjälp, jag ville ju inte att barnen skulle behöva lida så det var akut just då. Jag ansökte om hjälp till sängar, köksmöbler och en tv. Till svar fick jag att jag skulle spara 300 i månaden så kunde jag köpa det sen, under tiden kunde vi sova på madrasser på golvet och någon tv behövde vi inte, äta kunde vi göra i vardagsrummet. En kompis till mig hade aldrig jobbat, gått på socialbidrag i flera år, dom betalade hennes telefonräkningar som dom inte får göra egentligen, dom betalade bensinpengar för att hon skulle kunna lämna barnen till en barnvakt på helger bl.a. Hon ansökte flera gånger om året till olika möbler, kläder och bil, hon fick det!

Jag tycker att det är hemskt hur olika dom behandlar människor.

Elisabeth 

_sussie_
0

Känner igen det du berättar Elisabeth! Jag behövde oxå hjälp för många år sedan..Hämtade ut min lön på postavi, tappar plånboken på väg till banken PANIK! Mitt i sommare, precis flyttat hemifrån, ingen jag kunde låna av till hyar o ringde soc.. Skulle ta med lönespec 3mån tillbaka, gjorde så o fick till svar att jag minsann kunde ha sparat pengar till denna hyra..slutade med att jag fick låna till hyran av dom, skulle betalas tillbaka samma dag som jag fick lön, inga pengar till mat o dyl, fick en "gul" lapp med till banken, framför mig står en granne o hämtar ut 11000:- från soc (1984) den personen fick hur mycke som helst i hjälp hela tiden.. Den månaden svimmade jag på jobbet efter att inte ha ätit på 7dgr, har aldrig o tänker ALDRIG gå dit mer.. Dom får säga vad dom vill i sina utredningar men att människor behandlas olika det står utom ALLT TVIVEL!

SusanneStromstedt
0

När jag flydde från dåvarande sambo,med två barn sa socialchefen till mig;Och vad vill du att vi ska göra??Du får helt enkelt skylla dig själv!

Han brydde sig inte om att vi höll på att bli ihjälslagna.

Tyckte att vi bara tiggde pengar för nöjes skull!

drutten53
0

ja ni det med soc..det är fabians inte klokt..en del..får hur mycket som helst…finns familjer som går ditt..säger ett namn på sig…soc säger klart du får hjälp..nästa dag går samma person till soc..till ett annan jobbar på soc..säger då ett annat namn..så mer pengar fick dom..så höll dom på vecka efter vecka..kommer ihåg när jag skilde mig..jag fick ett gammal köksbord 4 stolar i olika färger..vi sov på madrasser första tiden..tills jag hade sparat ihop till varsin säng…soffa hade jag o ett rumsbord plus en liten tv..som jag tog med från skildsmässan…

sen kom några joguslaver till sverige..dom lämnade vit skinhörnsoffa fint rumsbord..vatten dubbelsäng…21000kr i månaden..familjen hade två bilar..21 fina kastspön  3 mopeder..dom kom med detta på natten så vi svenska inte skulle se…den familjen åt för 9000 kr i månaden…soc betala hyran el…plus att dom bodde i bostadsrätt…hyran låg på 5800kr..el 10.000 i månaden…jag vet för jag bodde oxå där…men jag hade inte råda att bo kvar…för jag fick 89 kr i plånboken när jag hade betalat allt…då hade jag oxå 4 barn att försörja…det var bara att lämna bostadesrätten o hyra en billigare lya…

och detta som kommer vissas i kväll..på insiders..är i staden  KATRINEHOLM

Elisabeth-J
0

Dom ska ju hjälpa människor i nöd men tyvärr så ser dom många gånger till att det bara blir värre istället. Personerna mår psykiskt dåligt pga deras sätt att hantera sitt jobb. Dom hjälper inte, dom stjälper istället. Inte alla men jag vet många som har blivit väldigt stjälpta. Så jag tycker att det är bra att et visar ikväll hur det fungerar och man kan ju önska att dom lär sig något av det men jag är väldigt tveksam. För några år sen vet jag att det blev skriverier om deras handläggning och det blev skärpning ett tag men sen rasade det till samma låga nivå igen.

En annan person jag känner fick inte hjälp med att fly med sitt barn från en psyksjuk man, hennes mamma hungerstrejkade utanför kontoret. Till slut fick hon hjälp men det var inte någon bra sekretess så det slutade med att han ändå hittade dom och dödade deras barn och försökte döda henne.

Elisabeth 

Tiia
0

Vissa är sååå bra på att ljuga,så dom får hjälp.

Andra har ett samvete, och får ingen hjälp

pelleplutt
0

Psykopater kallas dom som ljuger å inte har nåt samvete

KvastHildis
0

Hej på er alla

Jag har precis logat in mig och blivit medlem. Jag fick adressen av Galdras gubbe, Kay, jag känner dom båda sedan ett par är men mest att jag jobbar med Kay. Kände även Kim, en underbar, rolig och trevlig person…lik mamma. :-) Även om man vet att dom har det bra nu så känns det så himla orättvist, livet. Hur mycket ska en familj behöva lida? Jag tänker väldigt ofta på Kim och nu även på Galdra… Om socialen vill jag bara säga att dom har glömt en välldigt viktig sak. Dom är till för människor som har det svårt, INTE TVÄRTOM!

Ha det gött så länge, KvastHildis

Elisabeth-J
0

#14 Välkommen hit Kvasthildis! Vad roligt att du kom hit :) 

Jag håller med dig men ibland verkar dom glömma att det är männikor som har det svårt som behöver hjälp. Men sen finns det också dom som har barn som inte är lämpliga där barnen far illa, i en del fall får dom barnen hjälp men det är vanligt att många barn lever i misär där samhällt blundar trots anmälningar m.m.

Elisabeth 

drutten53
0

Hej KvastHildis..välkommen in här…jag vet att galdra o kaj o kim o rickard har eller hade samma humor..det berätta kaj för mig..när jag ringde han och beklaga ..jag blev nära vän oxå med galda dettå år..vi skratta vi grät..tillsammans…men åter välkommen…hälsa kaj från mig…jag tänker på han o rickard..mvh /DRUTTEN

Tatsu
0

Jag har också dålig erfarenhet av soc.

Elisabeth-J
0

Snart börjar programmet :)

Elisabeth 

Morsan1
0

Stackars Jörgen som blev indragen i sånt skit! Jag fattar ingenting!

Happyspirit
0

Näää, kan de inte låta han få vara ifred bara någon gång känner jag. Men nu var han ju i alla fall inte anklagad för nåt. *ler* Denna gång.

Pirone
0

Problemet är att Aschberg anser sig vara någon slags förkämpe mot ALLT vad det gäller det övernaturliga. Och när han hittar något sänt där galet så får sig hela "branschen" en känga. Nu var han iaf rätt ute vad det gällde socialtanten… men var tog debatten vägen? Och Jörgen; vad gjorde han där? Han fick inga vettiga frågor. Ingenting blev utrett! Suck!

Elisabeth-J
0

Jag tycker att det var en väldigt kort debatt, den hade gärna fått vara längre.

Elisabeth 

kath
0

Sicken människa säger jag..den här s.k socionomen!!  Här kommer den här ensamstående mamman och behöver hjälp men blev fullständigt själpt av denna vedervärdiga människan! Är det nån som behöver hjälp så är det väl socionomen…Skrikandes

Pirone
0

Ja det var en riktig svammeltant! sa hon något vettigt överhuvudtaget? Hon var mest intresserad av att skydda sig och prata bort allting… Det vore bättre om hon hade gjort en riktig pudel och bara sagt att hon gjort bort sig…

eggebanroth
0

Det programmet ger jag inte mycket för.

Bybo
0

#25 Inte jag heller..tyvärr. De skrapar bara på ytan…

Elisabeth-J
0

Ja och sen kom inte hela sanningen med heller Hemlis

Elisabeth 

Bybo
0

#27 Neee….

kath
0

#24 Ja prata bort sig var hon duktig på..!! Det är en sån människa som aldrig viker sig..hur fel hon än har..skylla `över på den andra ist..mycket lättare så.. Undrar om hon sover gott på nätterna.. Fundersam

kath
0

#27 #28 Har jag missat nåt i min spontana frustration..?

probiotica
0

jaa vad ska man säga.. jag gillar dock Insider men ja kan väl tycka att dom vinklar de lite dumt ibland=/

Blir lite ledsen i hjärtat då de "vi tror på" blir som ner skrattat. Alla har rätt att tycka vad man vill såklart men hmm man kanske ska basera på sin egen fakta och inte tro alla tidningar och tv=( men men man får väl ta de som att de rinner av en..

Bybo
0

Jag tror vi missat en hel del allihopa…känns som om dem skrapar på ytan sas. Ja, då det gäller båda parter….

Jag håller med om att den där sk socionomen var ett…mähä…

kath
0

Hemlis

demon_sid
0

Idag såg Jörgen riktikgt proper ut. Synd han ej fick säga mer…
Klippt av sig kalufsen och i kavaj lite solbränd….

YvonneW
0

Den socialtanten hade synnerligen dålig hand med folk. Hon förstod ju inte heller att det passade sig dåligt att vara uppkäftig i tv när hon gjort bort sig totalt i sitt yrke och trampat i klaveret. Och det där var bara ett exempel på det maktmissbruk som förekommer.

auraman
0

vet nån när det går i repris??

eggebanroth
0

li nu inte allför frustrerade av den klippta Insider versionen. Socialtanten agerade säkert fel. Men man ska inte glömma att hon oxå har sina fel o brister. Förra gången det debatterades om tv-3 , vad attityden mot Ascbergs program enhällig. Vad händer nu då. ??? Har Ascberg trots allt rätt på , när dessutom en person agerar som "expert".  Utan att ens få säga ngt vettigt.  Det jag vill säga ,använd egen intuition /tanke. Inte det "fakta"som fins i kommersiell mening på tv.

Pirone
0

#37 håller med… Programmet är starkt vinklat åt det håll Aschberg vill att det ska vara vinklat… Han gör sådana program med förutfattade meningar… Han är ingen "riktig" journalist som är ute efter att beskriva hur saker och ting egentligen förhåller sig… Han vill bara framföra sina egna föreställningar om hur det funkar, om vilka som är skojare och inte. Någon måste någon gång "klä av honom", både för hans egen skull som för alla andras!

Sissan3
0

Jag tittade på hela programmet o sen tykte jag enbart allt blev pinsamt. tanten blev helt ställd ( och vem hade inte blivit det) Görgen såg mest besvärad ut ( o vem hade inte gjort det) O han Ascet!! Han går bara på o på hela tiden! Pinsamt var det!

eggebanroth
0

Pirone du skriver så himla bra o riktigt, tycker jag.

felixifokus
0
YvonneW
0

Men man måste ju alltid följa yrkesetiketten oavsett vad man annars tror på. Skulle en läkare göra samma sak skulle han/hon mista legitimationen. Healing får t ex inte utföras av läkare i Sverige under arbetstid, men hur mycket som helst utanför. Man får skilja på yrkesliv och privatliv.

Utanför yrkesutövandet får en person tro vad som helst och till och med öppna praktik inom sitt andra intresse. Vet en distriktsläkare, som naturligtvis måste agera som sådan under sin arbetstid, men som också är homeopat och har egen mottagning kvällstid. Detsamma kunde gälla denna socionom. Under sin tjänsteutövning måste hon hålla sig till de regler yrket kräver. Om hon sedan vill hålla seanser får hon givetvis göra det, men då utanför ordinarie arbetstid.

Jag tycker absolut att det är ett solklart fall av tjänstefel och att det är bra att sådant uppmärksammas. Nästa gång handlar det om byggbranschen, och för mig är det lika intressant att få inblick i vad som sker bakom kulisserna där. 

Har inte tittat på alla Insider-program, men det som tas upp är ofta ganska drastiska saker. Pedofili har ju till exempel varit uppe, liksom ljusskygga arbetsgivare som importerar utländsk arbetskraft och lurar dem på pengar. Arbetare som får leva under miserabla förhållanden utan att få ut den lön i svarta pengar som utlovats.   

Det behövs samhällskritiska program för att vi "vanliga svenssons" skall vakna upp och förstå hur mycket skit det finns bakom kulisserna.  

Om somliga inte gillar programledaren är en sak, men skulle han ersättas av en annan kom ju den också i blåsväder. Det är väl bra att någon vill vara programledare för ett sådant här program över huvud taget.

kath
0

#42 Håller fullständigt med dig om att man får skilja på yrkesliv o privatliv..

Bybo
0

#43 Här skiljer jag mig lite från mängden….När jag jobbar som Förskollärare så är jag mig själv jättemycket…kan ju jämföras med privatliv….Och barnen mår bra av det…. Men jag fattar ändå vad ni menar :-) kände bara för att flika in….

Tatsu
0

Har aldrig sett Insider förut och jag tyckte det var otroligt rörigt.
Achberg pratar ju mest själv och de andra hinner inte med att säga något.
Det verkar vara ett konstigt sätt att ge terapi på, om inte kemin stämmer borde man få byta handledare, men allt framkommer ju inte så det är svårt att sätta sig in i problemet.

Playja
0

Läst att det undras om det  programmet går i repris!

Ikväll/natt..  kl 23.30 (på tv3)

EwaKristina
0

#46 Tack snälla!!Jag somnade och missade detta program…

TantAlma
0

# 46 Tack snälla, jag spelade in fel kanal och fick inte se det.

Playja
0

RÄTTELSE!!! jag e ju helsnurrig *virr* trodde det var söndag idag.

Reprisen är då imorrgon …SÖNDAG 18/11   kl 23.30.   Sorry! *s*

uskan
0

vilken bedrövlig människa,på socialförvaltningen,att hon vågar,och kan, borde skämmas  jag blev upprörd.

eggebanroth
0

Tycker endå man inte ska döma människor efter utseende eller ursprung. Tittade hela det värdelösa programmet. Min uppfattning är noll.

RexPect
0

Något som var extra otäckt var att den där kvinnan som var socionom faktiskt stod upp bättre än många när hon grillades av Aschberg, han brukar ju kollra bort de flesta. Hon var helt enkelt oerhört duktig i retorik och att formulera sej, trots klippning som vinklade till hennes nackdel . De egenskaperna i kombination  med hennes vedervärdiga metoder att påstå sej åberopa döda släktingar kan verklingen påverka någon som är svag och utsatt. Kan även tänka mej hur hon snackat omkull soc. (där inte alltid de vasaste knivarna i lådan jobbar).

Jag har följt en vän till soc och hon fick ett fantastikt bemötande, de som gör ett bra jobb inom soc skall ju verklingen ha en eloge, tyvärr blir de kanske mer okänsliga med tiden.

Jörgen måste ju ha valt att delta för att få påpeka att han INTE samarbetade med den där tanten. Vilket han fick möjlighet att framföra.

(Alla som deltar i Strix produktioner får bra pröjs, och då låter man sej kanske bli till åtlöjde…ingen tvingas ju till studion. Även om Aschberg går över gränsen vågar han ju verklinge ifrågasätta, det får vi bakom rutan oxå göra.