Kladd/Klibb-ande
Jag har förstått att de suger musten/orken ur en.
Men VAR kommer dom ifrån och HUR märker man att det är just EN SÅN man har fått?
För man kan ju vara utmattad ändå, utan en sån där sak.
Har funderat på det i många dagar nu….
Med Stjärnljus // Shintaida
Snälla vad är en Kladd/klibb-ande????????????????
Det vete gudarna, det var därför som jag ställde frågan!!

Berätta gärna mer, vad är kladdeklibbe spöken?
Vad jag har HÖRT…
…är det en ande som "fäster" sig på en och suger musten/orken ur en (lever på ens energier). Man blir håglös och eländig.
Men jag vill veta HUR man får/kan få en sådan räkel på sig…
Men jag vet inte om det hette klibb eller kladd-ande….

Frågan har jag ställt mig jag med & vill gärna ha svar på. Antar att du menar det som på engelska heter attached spirits?

Det har med begär och beroende att göra. När en männsiska som har haft ett stort beroende och begär efter något, dör så försöker den här jordbundna anden att klistra sig fast på en människa som har samma begär/beroende här i vår dimension. På det sättet får anden sitt begär tillfredställt. Det kan vara cigaretter, alkohol, godis etc
Det är jordbundna själar som är kvar på mellanplanet eftersom de har ett beroende som är starkare än längtan att helt gå över i Ljuset. Man kan märka att det är en sådan ande om man triggas till att tex röka mer cigaretter, dricka mer alkohol eller äta mer mat elelr godis. Man kan också märka dem genom att man har kallt i sitt hem och / eller obehaglig lukt i hemmet. Den här andens energi gör att man kan drabbas av huvudvärk, spänningar i nacke och skuldror och rygg, och må allmänt dåligt.
Oj, vad obehagligt det låter. Hur kan man få bekräftat att det är det, och finns det hjälp att få?

att du är håglös kan bero på dåliga blodvärden, jag upptäckte det när jag skulle bli blodgivare, då såg dom att det var sköldkörteln det var fel på, du behöver inte beskylla andarna för allt….

jag frågade min sambo, som har lite mer koll på det än jag. Han sa:
För att få hjälp med det här, så krävs det ett medium som har ett starkt solarplexus, öppet kronchakra och förmågan att samarbeta med andevärlden. Det är inget man kan göra på egen hand, eftersom andens begär är så starkt att det kan få dig att köra till bensinmacken mitt i natten bara för att du bara måste ha de här ciggen eller vad det nu än är.
De är inte direkt farliga, men indirekt är de ju inte hälsosamma att dras med.

Nu behöver man ju inte vara rädd att man får med sig en sån ande för det är väldigt ovanligt.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jag skulle så gärna vilja veta om jag dras med en sån!
För jag röker mer, innan kunde ett paket räcka 3-4 dagar, längr på vintertid, eftersom jag alltid röker ute. Nu suger jag i mig en ask på 2-2 ½ dag. Look, som är långa.
Går upp mitt i natten och äter kakor (om det finns några, annars blir det bröd).
Kan jag be min mentor kolla om jag dras med en sån?
Jag är faktiskt JÄTTERÄDD för såna!
Kan dom följa med saker som man köper, tro?
Kan det inte vara mörkret och vintern som är problemet? Du verkar ju vara som en björn innan den går i ide.
Jag har själv mycket svårt att låta bli pepparkakorna i skafferiet och äter mycket mer godis än vad jag brukar göra. Jag hoppas verkligen inte att jag fått en klibbande på besök. Men det är ju onekligen bra att ha någon annan att skylla på! 
Äsch, nu blev jag också nyfiken!
Har tänkt tanken och syrran har skämtat med mig om ämnet… Vi var nämligen på en kina-restaurang i sta´n och käkade lunch och där började golvet att gunga, precis som om vi var ombord på en båt… Sedan har känslan av yrsel följt mig från och till sedan dess..
Och godissuget är större än vanligt - men det är mycket mer tv-tittande så här års också, mörkt, burrigt..
Förmodligen är det bara lågt blodsocker och lite stress, helt naturliga orsaker alltså. Men kanske jag har en liten kines inneboende? 

Det fanns ett program för ett par år sedan från Danmark där det talades om en klibbande och efter det programmet så har många blivit rädda för det. Men som jag skrev tidigare så behöver ni inte vara rädda för att röka, äta kakor eller gå på krogen :) Tv kan verkligen skrämma ibland!
Elisabeth
Men "Fibbe" ställer till med mycket också, så det skulle kunna vara den "anden" . Det kommer en massa konstiga symptom.

#12 Shintaida, även om det känns obehagligt ska du inte vara rädd.
En sådan ande kan befinna sig i princip varsomhelt där det finns det som anden suktar efter. T.ex. en "sprit-ande" kan finnas på krogen o.s.v som sedan kan följa med en hem. Man kan också få med sig en hem efter att ha varit på ett sjukhus e.t.c.
Precis som Elisabeth säger, så ska man inte gå omkring och vara rädd att man blir påklistrad något.
Jag tror det är en bra idé att ta kontakt med din mentor och kanske ett medium till ditt hem för att rensa energierna bara för att kunna utesluta att det ev. är det.
Det kan finnas många förklaringar på dina problem, så det behöver inte alls vara en klibb-ande.
Jag har också hört talas om "klisterandar" få se om jag hittar min "kunsult" för konsultation.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

#7 - Jäklar, då har jag säkert en sån på mig!!! 

#19 Hahaha ja släpp beroendet, kasta godiset så ska du se att du blir fri 
Elisabeth

#20 - helt korrekt, den senaste veckan har jag krängt godis så att jag mår illa, men ändå fortsätter jag dagen därpå. Usch vad äckligt!
Kram!! :)

Du behöver inte oroa dig för att du skulle ha en klibbande som får dig att äta godis, du har inga klibbar hos dig. Kram!
Elisabeth

#22 - Attans också, jag hoppades kunna skylla på anden 
Det där ger jag inte fem öre för, jag tror inte det fungerar på detta sätt. Det är bara ett ytterligare försök att skrämma människor. Ursäkta mig men det låter helt absurt i mina öron. Har aldrig någonsin mött en sådan så kallad klibbande.
#9 siberlina
Jag beskyller INTE andarna för allt!
Min mening var ju INTE att bli utskrattad(hånad), eller nåt sånt.
Jag ville DELGE av vad jag KÄNNER/ÄR RÄDD FÖR , bara…..
Trist att ni inte åtminstone FÖRSÖKER förstå min vånda/rädsla.
Jaja, kul att ni haft kul på min bekostnad….men i denna ändan av nätet, känns det inte kul alls…
Med Falnande Stjärnljus // Shintaida
Söta goa Ylva. Jag kan iaf säga att jag inte har tänkt en sån tanke då jag läste din fråga….Har tom frågat den frågan mig själv lite smått…då jag mått obegripligt dåligt ibland….STOR kram!!!
Tack Pia! Det värmde!
Gjort så ont när jag läst och känt mig utskrattad/hånad.
Jag borde vara van…men inte härifrån….
Kramar till Till Dig, Gullet!

#25 Jag tycker inte att det är konstigt det du känner och upplever. Men samtidigt är det viktigt att inte ge efter för rädslor. Det är viktigt att vara stark och öva på sin självkontroll och självtillit… Då löser man såna problem som du beskriver…
#7 Uscha.. Nu blev jag lite orolig.. Det låter som om jag skulle drabbats av en sån.. Nästan allt du beskrev stämmer ju på mig.. utom alkohol då… *hua*
Röker mera än förr, äter mer mat & godis, trött nästan hela tiden, speciellt hemma, ofta spännisgsvärk i nacke,axlar & rygg, har ibland kallt hemma (jag som trodde jag hade besök av nära & kära då), har lätt för att bli stressad.. Iofs Måste det ju inte vara en klibbande, men man börjar ju undra.. Kan ju ha fått med nån sån pga mina dumheter för några år sen med Anden i glaset?

#25 & #26 - Jag skriver som bybo, tanken har inte slagit mig heller. Mitt första inlägg var helt seriöst, om det finns klibbandar så stämde jag bra in på Kermits beskrivning, sen ballade jag ur och skojade med Elisabeth - helt OT, det ber jag om ursäkt för och hoppas verkligen att det inte har skadat dig på något vis. Det var inte min mening :(
Kramis och godnatt till alla vakna själar!
/Cecilia
#29 och #30
Det var det värsta hånandet jag varit med om på ÖN!
Förutom när det varit trådkapare på gång!
Det här får mig verkligen att fundera på att lägga ner mitt här!
Det är inte hån och spe man behöver när man skriver…det är FÖRSTÅELSE!!
Blir SÅ ledsen på er som bara driver med en!!
_Fattar ni inte att jag REDAN är ledsen för Galdras skull?! _
// Shintaida
Jag blir så ledsen och upprörd när man lyckas göra människor rädda och upprörda.
Om det här skulle stämma, så har alltså nästan alla jag känner blivit attakerade av sk. klibbandar.
För mig är det inte logiskt alls, och det stämmer inte alls med den bild jag har av andevärlden.
Glöm inte att ni har beskydd med er hela tiden i form av eran personliga guide. Lita till beskyddet i stället för att oroa er så mycket om "klibbandar" *ler*
Det hjälper inte på nåt sätt att oroa sig och ni mår inte bättre av det, lita till beskyddet ni har i stället, och det beskyddet har alla! Alltså en personlig guide. Det är min tro och erfarenhet.
#32 Shintaida! Jag förstår att du är ledsen för Galdra, absolut! Det är många som är ledsna. Men kära du jag tror inte Helleh försöker håna dig på något sätt. Jag får inte det intrycket alls. Och jag kan inte se att någon försöker göra sig löjlig över dig alls här.
Och självklart finns det mycket funderingar över saker och ting.
Kram Anki
#34 Happyspirit
Ja, jag är väl så ledsen så jag "läser in" fel!
Förlåt så hemskt mycket allesamman!!
Den enda ursäkten jag har, är att det har blivit så mycket på så få dagar, så jag håller väl på att braka ihop helt mentalt.
Förlåt igen!!
Oh, gumman! Vi har alla jobbigt just nu, vissa mer än andra. Skickar dig massor med kärlek just nu, och alla andra som behöver lite extra av den varan *ler*
Kraaaaam Anki.
Och ett litet tillägg där bara!! Lita till ditt beskydd vännen!! Du har det lika mycket som alla andra. Du har en bästa vän som följer dig vart du än går, som aldrig skulle låta dig råka illa ut. Lita på det vännen.
Kraaam igen Anki
#35 Du behöver inte be om förlåtelse i dessa sorgens och skumma dagar….Det tycker iaf inte jag. kanske för att jag förstår din skörhet…Och jag förstår även det du reagerade på…men jag tror/vet att det inte att det var illa ment….

Skickar en massa ljus o kärlek till dig jag med. Tror inte heller på klibbandar. TV kan verkligen skrämma upp en.
November är för mig också en jobbig månad, vintern är på väg och det blir bara mörkare och mörkare. det enda man kan göra är att tända ljus och ha vetskapen om att ljuset återvänder så småningom. december brukar kännas lättare, speciellt om det blir lite snö. Mysigt med alla adventsstakar sen och alla ljusdekorationer på stan.
du får värma dig härinne bland alla mysiga människor.
kram Rose
Nej, jag håller med Pia där!!! Helt och fullt!!
Be inte om ursäkt för dig själv! *ler*

shintaida , det du skrev var inget konstigt, jag tycker man visst ska få fråga om allt man undrar över, jag vill inte skratta ut någon. känn inte så… kram

shintaida, jag ser inte att någon här har hånat dig och det celia och jag skrev var inom området men vi skojade till det lite. Som jag har skrivit i tidigare inlägg så behöver man inte vara rädd för att man har en klibbande med sig för att man röker, äter mycket godis eller kakor t.e.x. Då skulle ju dom flesta människor ha en klibbande med sig. Det dom menar med klibbande är en ande som inte har gått vidare till ljuset och det sägs att om han/hon hade ett missbruk så dras anden till personer som har samma missbruk. Men jag har själv aldrig råkat på någon person som har drabbats av detta.
Elisabeth
Shintaida, jag ber tusen gånger om ursäkt om mitt inlägg sårade dig! Jag försökte bara få dig på lite bättre humör, men det gick snett. Det jag menade var att jag också äter mer just den här årstiden, och att vi kanske behöver det (precis som björnarna) inför den mörka årstiden. Att vi alla gör det och att det är biologiskt.
Förlåt!
Många varma kramar!
Hörrni, tjejer och killar!!
Jag var SÅ FRUKTANSVÄRT ledsen och ensam igår (Nallen jobbar ju på nätterna) och jag var på väg neråt i skorna så ni kan inte ana! Jag var rädd för att det skulle gå lika långt ner som förra gången, så stor ångest var inblandad med!
Så jag SÅG inte det roliga i alla inlägg!
Mår bättre nu och ska läsa senare idag och få mig ett gott skratt!
Kram till Er alla, eftersom ni försökte pigga upp mig!!

#44 * Varm och Ljus kram till dig *

Jag har alldrig stött på en klibbande och blev själ väldigt frågande när jag såg detta danska program där mediumet nämde detta med Klibbandar.
Vad jag förstod så var det meninegn av mediumet att få den boende att sdricka mindre som han skrämdes lite.
Men hade stora konsekvenser när detta visades i tv.
Många blev jätte rädda att få med sig en vilsen själ från Krogen.
Men inget man behöver vara rädd fär dom vilsna själarne är så rädda och osäkra så det är ytterst ovanligt att dom skulle lämna platsen dom befinner sig på dom vågar helöt enkelt inte.
Har hört andra somhar haft hjälp av medium att mediumet sagt till dom att detta är ngt dom släpat med från ngt ställe.
Men ngt jag inte tror på har alldrig själv råkat ut för ngn vilsen själ som flyttar hem hos ngn annan.
Däremot dom som gått till ljuset dom kan dyka upp precis överallt för dom har inte den rädslan som dom vilsna själarna.
Det finns ju även alkolister, rökare och knarkare som gått till ljuset dom visar ju sig som dom levde annars skulle man inte känna igen dom.
Så röker man så naturligt vis om man är rökare så kan man bli sugen eftersom kan känna andens rök sug.
Eller om det är ngt annat missbruk så kan man ju bli sugen på ngt då med.
Men när det gäller dom från ljuset så är det bara att berätta för anden att man uppfattat denna känsla och be dom släppa den känslan så slipper man känna på detta viset.
Och återigen så vill jag berätta vikten av att stänga och inte vara öppen och känna av andevärlden hela tiden.
Så slipper man dessa känslor öppen ska man vara när man jobbar eller tränar med andevärlden i övrigt SKA man vara stängd.
Sedan är det ju inte alltid det är andevärlden som skapar detta sug man har ju egna behov också och det behöver inte vara andevärlden som skapar detta sug otan en egna känslor som skapar suget.
Lasse

Kära Shintaida det är inte lätt när det sätter till. Jag tror att tråden hänger lite ihop med tråden "deprimerad=ingen förmåga?". Sedan tror jag att det här med andar ibland kan vara ett slarvigt uttryck för att beskriva känslor, beroende etc.
Sköt om dig.
Kram
Neva
#44 Sänder tankar till dig och hoppas att du snart mår bättre!
Hej Shintiaida! Läste just ditt inlägg, jag kommer också i håg det där Danska programmet, det var otäckt, men man kan inte leva så att man ska vara rädd jämt. Jag tror mer att det är ditt eget dåliga samvete som spökar för dej, försök att röka lite mindre och att äta lite mindre godis, så ska du se att bara du lyckas med det så mår du automatiskt bättre. Glöm klibbiga andarna dom gör ju ingen glad…. ![]()

shintaida ,hej jag hoppas allt är bra med dig
Jo, tack…börjar resa mig upp igen…sakta med säkert….
Jag ser att detta handlar om KRAFT. Om man har kraft eller om man saknar kraft.
Oavsett vad som orsakar bristen på kraft så kan man ALLTID göra något för att få MER kraft.
Man gör saker som man blir lycklig av, helt enkelt. Helst något som involverar hela kroppen och rörelse.
Träning, dans, sång, musik, drama, något kreativt kanske? Det är ju individuellt vad man själv blir lycklig och kraftfull av.
Något som definitivt ger kraft är att sitta ute i naturen. Det som många shamanism-intresserade gör är att sitta ute i flera timmar, väl påklädd, och bara sitta i tystnaden ute i skogen.
Men är man nybörjare och bara vill ha lite extra kraft så kan man bara ta någon timme och sätta sig ute i skogen. Låt tankarna fara som dom vill, man behöver inte fokusera på nåt. Man kan bara betrakta naturen som den är och få de tankar som kommer till en.
Inom shamanismen är det också vanligt att, oavsett orsak, så kan man tala om intrång i sin kropp och i sin själv. Att man ser det man kämpar mot som en varelse, fast det MÅSTE inte vara det - det hjälper ändå om man ser det som en varelse som man måste slåss mot.
Och kom ihåg att vi alla använder olika ord för olika saker. Det är inte säkert att jag ser på en "ande" på samma sätt som någon annan här gör.
Bara mina tankar…
#32 Nä, jag hånade inte alls, utan beskrev bara hur jag har det sen många år tillbaka. Har funderat på om det kan varit nåt som följt med mig efter att jag gjort Anden i glaset som suger musten ur mig, då läkare aldrig hittar något fel :/
Har bra värden överhuvudtaget osv & jag känner mig inte deprimerad längre, så jag har sjävlv funderat på detta med klibbande, fast jag trodde de var samma som energivampyrer.
Jag vet att många av er inte har det lätt nu & vissa har det jobbigt sen tidigare & det är klart att det är mycket lättare att missuppfatta då.
Ingen fara skedd Shintaida :) *kram*

#53 Energivampyrer kan ju vara ett uttryck för energitjuvar. Det är personer som tar mycket energi av oss och när man är nära den personen så känner man av det på olika sätt. Man kan bli trött, känna jobbiga känslor i kroppen osv. Energivampyr kanske också är ett uttryck för andar som inte har gått vidare, jordbundna, dom kan också ta mycket energi av oss men om man har en jordbunden ande hos sig å vet man det oftast, för det ger sig till känna på andra sätt än en levande själ. Det kan spöka hemma, man känner av en stark energi i kroppen på vissa platser osv.
Elisabeth
Ahaaa. tack Elisabeth :)
Glömde ge HappySpirit en kram i mitt förra inlägg. Tack anki :) *kram*

En sak jag märkt när jag sett utländska program om spökerier är hur olika medierna i respektive land arbetar. Det var väl danskarna som talade om "klibbandar" i ett fall, och en del medier skulle hjälpa andar över till ljuset genom att gå omkring och pingla i små klockor osv.
De engelska programmen är inte heller lika de svenska. Vet inte ens om jag tror att det är seriösa program eller om de är avsedda som ren underhållning. Tänker mest på dom två damerna som gör hembesök. Dom har teckningar med sig och knallar runt och får sina intryck. Plötsligt faller den ena ihop i en hög på golvet (alltid den slankaste av dem) medan den andra klappar uppmuntrande på den som ligger på golvet. Har aldrig sett ett program där ett svenskt medium beter sig så. Sedan avslutar dom sitt lyckade uppdrag med ett besök på någon av ortens krogar och tar sig ett glas och skålar. Det programmet påminner lite om de två damerna som var ute och städade hos sådana som hade det riktigt rörigt omring sig, om någon såg de programmen.
Vet inte om jag är patriot nu, men tycker att de svenska programmen är betydligt mer seriösa.
Någon som vet något om hur det är i Norge och Finland, som ju också är våra grannländer?
Till Shintaida: Jag menar med ovanstående att vi kan ha lite olika sätt att hantera det övernaturliga på i olika länder. Danmark och Sverige ligger nära varandra, men kan ändå ha olika uppfattningar om andevärlden i vissa fall.
Jag sliter själv med godissuget, men då jag nyligen fått diagnosen diabetes måste jag låta bli. Jag har abstinens till tusen. Och vi vet ju att vissa saker skapar beroende; sötsaker, tobak, narkotika, alkohol. Sedan kan man lätt fastna i vissa vanemönster också. Min "vaneglass" vid 21-tiden framför tv:n har jag fått skippa och ersätta med ett äpple.
Mitt råd är att du provar nikotintuggummi om du röker för mycket. Lycka till!
Kram/Yvonne 
Nr 1: Jag äter inte godis.
Nr 2: Jag har aldrig sett det danska programmet.
Nr 3: Jag KÄNNER 3, oberoende av varandra, som haft klibb-andar.
Nr 4: De enda vanesakerna jag har, är att dricka mycket kaffe och att röka.
Nr 5: Jag fick tips i går om hur man kan få bort "dom lätta"…jag fick bort min och kände mig genast mycket bättre. Är som vanligt igen, så att säga.
Nr 5: I dag har rökningen varit som den brukar - mindre.
Ville bara berätta att det har gått bra att få bort det som fanns, även om många inte tror/trodde på det.
Jo, jag ser på utländska program med humor i ögonvrån…
Tack för rådet, Yvonne, men jag sparar dom pengarna till något annat kul, än till nikotintuggummi…
Kram // Shintaida

Mina beroenden är att jag röker, ska sluta med det snart ;) och jag dricker mycket kaffe :)
Även om man röker eller har annat beroende så betyder det inte att det behöver vara en ande, klibbande som är där för att man kanske röker mer en period. Jag ville bara skriva det för att ingen ska behöva känna sig rädd för det. Jag har jobbat som medium i många år och jag har inte träffat NÅGON som har en klibbande med sig. Däremot att man kan ha en ande hemma som inte har gått vidare och behöver hjälp, det händer att man kan få med sig någon som behöver hjälp att komma vidare och det kanske kan uppfattas som en klibbande, jag vet inte men det är mina tankar kring det. Jag säger inte därmed att det inte finns för alla har vi olika erfarenheter och upplevelser. Jag vill bara berätta mina. Så jag hoppas att ni inte är rädda för det här, det är väldigt väldigt ovanligt isf.
Elisabeth
Jag började inte denna tråden för att skrämma någon.
Jag ville be att få UPPLYSNINGAR, bara.
Det är MYCKET möjligt, att det varit en ande som inte kommit vidare (tillfälligt besök - en förvirrad stackare)…men det har liksom inte funnits här innan.
Men i går bad jag anden att gå in i ljuset….så nu är allt som det ska…
#59 Härligt att höra att du mår bättre!!
Skönt att höra att du fått bort den och att du mår bättre! Jag har tänkt så mycket på dig. När man (jag) inte har kunskap om ett ämne så försöker man (jag) nog gärna ge råd utifrån sina egna erfarenheter.
Bra att du stod på dig och sa ifrån när det kändes fel. Det mår man bäst av, även om det är jobbigt ibland.
Kram!

#59 Snälla du, ta inte åt dig hela tiden shintaida. Du ville ha upplysning och jag skrev och berättade om mina erfarenheter men det vill du ju inte "lyssna" till eller tro på, det är helt ok, alla har vi olika tro och erfarenheter och jag har heller inte skrivit att du har skapat tråden för att skrämmas. Jag vill bara inte att människor ska känna rädslor efter att ha läst tråden och inläggen och det beror på att det blev hysteriskt när det programmet sändes, krogarna blev nästintill tomma för människor vågade inte gå ut och dricka några glas på krogen för dom trodde att en klibbande då kunde följa dom hem och bli kvar. Så det var inte pga dig jag skrev det, bara för att jag inte vill att dom ska vara rädda.
Elisabeth

#63 Undrar om vi pratar om olika program. Det program jag såg var ett danskt program och ganska länge sedan. Den serien gick innan Det Okända började i Sverige. Men det handlade om en kille som varit på en krog och blivit berusad. Är det samma program du talar om Elisabeth?
#57 Shintaida: Jag skrev inget för att reta upp dig. Det är JAG som har godissug. Försökte berätta om det. Själv skrev du att du ansåg dig röka för mycket. Försökte ge dig ett råd i den frågan, men du klarar dig utan. Okey, det är bra. Ursäkta så mycket om jag skrev något fel! Du skriver att du aldrig sett det danska programmet, därför frågar jag Elisabeth om vi kanske pratar om olika tv-program. Hoppas jag rett ut begreppen. Skönt att höra att du mår bra igen nu.
Utgå alltid ifrån att vi som skriver på forumet gör det med goda föresatser, så behöver det inte bli några missförstånd. Och det vet jag att alla gör - utom enstaka bråkstakar som inte heller blir särskilt långvariga här i "Änglagård! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

#65 - Det var fint skrivet Inga-Lena, och sant :)