Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 453 ggr
zeretki
0

Olika syn på andlighet?

lightseeker gav mig en länk till en intervju av en amerikansk indian, ett intressant "kulturmöte" eller vad man ska säga.

Det gav mig många insikter och tankar om vad acceptans av andras tro innebär…

http://www.youtube.com./watch?v=QhWpGCvqrfs

Pirone
0

Jag kollade in intervjun! Attans bra! Han/ indianen stod verkligen pall för alla knäppa attacker som han blev bombarderad med. Saker och ting är inte svårare än som han framställde dem. Indianen hade verkligen "alla hästar hemma", något som intrevjuvaren däremot definitivt inte hade!

zeretki
0

Bara att jämföra graden av lugn och trygghet hos dom båda var intressant, tycker jag. Jag tyckte man såg tydligt vem av dom som verkligen var trygg i sin andlighet.

felixifokus
0

Skrattande

SEViking
0

Ja verkligen, den killen var ren i sin själ. Jag hade nog inte kunnat hålla mig så där lugn. Den indianen verkar vara en riktigt fin människa. Reportern ger jag inte mycke för, men han var väl påläst inför intervjun

SEV Glad

EwaKristina
0

#4 Håller med dej,SE!

zeretki
0

#4  Tydligen var det en pastor som var ute för att frälsa syndande hedningar…

Ja, jag tycker indianen visar ett lugn som för mig är just sådant man uppnår när man hittat rätt i livet. Glad  Man är trygg i sig själv, man älskar och hedrar sig själv och sin plats i livet. Och då behöver man inte ta åt sig när någon kritiserar ens tro.

Där vill jag vara en dag! Skrattande

EwaKristina
0

Reportern kom ju med en massa citat från bibeln,där han försökte rucka denna underbara Indian från den inre sanning,tro och styrka som han visade att han hade.Men han lyckades inte bryta ner honom en millimeter och då är man verkligen stark i sig själv….

kermit
0

De två är på helt olika nivåer i deras medvetande. Det går inte at jämföra. Jag orkade inte kolla färdigt, för jag blev så irriterad på han som intervjuade..hahaha….

lightseeker
0

det mest komiska är väl ändå att reportern inleder intervjun med att ställa påståendet att han vill veta mer om indianernas kultur och andliga synsätt, ironi eller vad?

SoQte
0

*skratt*   ja jisses.. det låter som en pingstvän som försöker förklara att om man inte går deras väg och om man har kontakt med det andliga så kommer man till hlvtet.  Har själv råkat ut för en som tror att om man utför Yoga, så öppnar man upp portar till onda andar och satan. 

Håller med indianen..  allra ödmjukast!

Skogskraft
0

Orkade bara med nån minut. Så klassiskt exempel på intolerant bibelviftande psykfall som missuppfattat typ allt. Nån kommentar på själva sidan, under klippet, gick ut på att "ni måste förstå att dennna man inte är representativ för kristna människor".

Tyvärr, med kristen grund att stå på måste jag säga: JO!

Finns de som är hyfsat vakna, men majoriteten tror att djävulen kommer om de råkar peta på en snygg kristall, läser en bok om Feng Shiu eller, gubevars, besöker en gudstjänst/mässa för nån annan religion eller annat samfund.

Samt att arga Farbror Gud aldrig förlåter dem för det utan biljetten till Helvetet är redan bokad.

Sen kan man ju undra om orsak till att detta klipp ens lagts ut på Tuben. Jo, troligen för att kicka ännu mer på kristna/religiösa, en populär sysselsättning.

SEViking
0

Alla människor ser olika saker i olika saker. Man ser det man väljer att se. Å det beror ofta på stundens sinnesstämning.

Många av oss som kommenterat denna intervju har sett indianens lugn, indianens fasta tro, indianens tålamod å styrka i sin tro.

Andra ser kristendomens utsände reporter endast, och reagerar på dennes försök till omvändelse av indianen. Många ser det som ett gott försök, många ser det med avsmak.

Tänk va, vad denna intervju väcker många olika känslor hos människor.

SEV Cool

Elisabeth-J
0

Jag tror att vi alla reagerar på dom båda och reagerar på deras sätt att vara. Jag ser den ena väldigt lugn och trygg och den andra med motsatt känsla. Men om jag väljer att skriva något här så skulle det nog handla om reporten för indianens lugn känns så lugn och han är trygg i sin tro. Jag kommer inte att skriva vad jag tycker men det handlar inte om indianen. Och det beror inte på min sinnesstämning ;)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Celia
0

Jag har bara läst era inlägg innan och tittade på videon alldeles nyss. Den bild jag målat upp av att läsa andras synpunkter, stämde inte alls med vad jag såg. Jag blev inte arg, irriterad och fick inte heller någon annan "konstig" känsla. Jag ser detta som en intervju, inte mer eller mindre annorlunda än andra intervjuer.

Gillar indianen och hans tuffa frissa :)

zeretki
0

Ja, jag känner enbart att det är tråkigt att någon religion ska gå ut på att övertyga andra om att den är rätt. Flört 

Det finns många kristna som inte anser det vara deras uppgift i livet att tvinga andra att bli kristna. Dom har nog hittat sin rätta väg. Har också hört kristna präster som talat om att alla vägar bär till gud, oavsett vilken väg man tar. Dom har nog också en poäng som missionärerna har missat.

Att lära genom att vara, inte genom att tvinga.

SEViking
0

#13 Okej, då hade jag fel i ditt fall och får sluta säga ALLA nästa gång jag generaliserar något.

SEV Cool

Elisabeth-J
0

#16 Ja man ska nog inte generalisera någon innan man vet vad personen menar och tycker. Dom skrivna orden kan tolkas på olika sätt, som du skrev tidigare, man tolkar det som man vill tolka och kanske inte ser hur personen menar egentligen.

Elisabeth 

Lionadh
0

Mycket bra! Vilken tolerans från indianmannen… Och vilken envishet från intervjuaren! Mycket talande… Tack!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Celia
0

Oavsett tro så är det ju den personens tro, ingen annans. Sen finns det alltid en del som försöker pracka på det på alla andra, men det är bara att behandla sånt som luft :) Sådana personer gör det med precis allt som de tycker och tänker, så det har inte bara med religion att göra.

Fattar inte att de orkar och har tid, för det kan ju inte vara så många gånger som de lyckas ;)

lightseeker
0

jag tycker att det mest ironiska är penningtransaktionen, ingen annan som lade märke till den?

SEViking
0

#17 Så då menar du att det inte beror på sinnesstämning och/eller siuation och/eller intryck?

Det var ju så jag menade, allt beror å tolkas beroende på sinnesstämning

SEV Cool

Elisabeth-J
0

#21 Man kan tolka olika i dom skrivna orden, det var det jag menade, om jag skriver något så kan ju du tolka det till något helt annat pga att du inte riktigt förstår vad jag menar t.e.x. 
Jag menar också att intervjun är ju inte något som man läser, där hör man vad som sägs och man ser personerna. Om jag bara skriver om indianen men inte om den andra så tolkar du det till något som jag kanske inte har tolkat intervjun. Menar du att det är pga din sinnesstämning?

Elisabeth