Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: seansupplevelserfrågor
Läst 1719 ggr
SEViking
0

Storseans (vad är det?)

Hej, nu blir väl detta en bomb?

Vad är det, eller vem/vilka gagnar en storseans.

Vad tycker ni om storseanser? Själv har jag lite kluvna åsikter om just sådana. Dom känns lite som "ett spel för galleriet". Säkert får ett tiotal av de som gästar en storseans något som ger dom en del svar, eller hjällper dom uthärda sorgen efter en bortgången. Och sedan får en del fler sin tro på andevärlden lite mer bevis på sin tro. 

Men, det brukar ju vara mellan 100-flera hundra besökare där. Dom andra då? Vad gjorde dom där? ALLA ville säker få höra något av de sina bortgångna. Gick dom dit å hoppades på att det var deras tur? Förlorade dom? Jag tänker alltså på alla dessa människor som inte får nån kontakt på alla dessa storseanser. Å det är där jag känner lite motstånd, det är där jag känner att det mest är komersiellt detta med storseanser.

Jag tror att man ska börja kalla det (som Anders nu gjorde senast), man borde kalla det "en medial uppvisning", eller "en medial demonstration". För någon seans för fru Nilson är det inte då hon besökt 5 storseanser å bara fått se andra få kontakt.

För storseans tycker jag borde betyda att ALLA medverkar.

Vad tycker ni?

SEV Cool

Happyspirit
0

Storseanserna eller demonstrationerna gör man mest för att man ska få se hur mediumet arbetar. En demonstration på hur mediumet är och hur den arbetar. Så man kan känna efter om man vill boka en privat sittning eller ev gå en kurs för personen. Eller bara få en liten inblick i hur den mediala biten fungerar. "En liten översikt" bara kan man säga.

SEViking
0

Vart står det?

SEV

Elisabeth-J
0

Jag håller med Happy, det är vad en storseans är och det är en demonstration på hur det fungerar när man tar kontakt med andevärlden. En storseans är inte som en privatsittning, man lämnar inte ut för mycket när det finns så många andra med i lokalen, så där lämnas kortare budskap som inte är alltför djupt personliga. Ett föredrag med en demonstration är vad en storseans är.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

SEViking
0

Vart står det?

SEV

Happyspirit
0

Du avslutade med "Vad tycker ni" Så det står i min kunskapsbank och i mitt sett att se saken. *ler*

Elisabeth-J
0

Det finns att läsa på mediums och arrangörers hemsidor :)

Elisabeth 

SEViking
0

Okej Happy

Jag klankar inte ner på era åsikter, åsikter är fria  *ler*

Men för mig och säkert många andra, särskilt dom som inte är insatta i detta, så hänvisar ordet seans till en liten grupp som samarbetar i att få kontakt med andra sidan för något speciellt ändamål. Så då ser jag storseans som samma sak fast med fler inblandade.

Därför skriver jag min provocerande fråga, "Var står det?" till er.

Jag välkomnar hjärtligt alla eran syn och/eller tolkning av ordet/namnet storseans. Och/eller vad förväntar ni er få ut av en storseans.

Jag, och en del andra som är insatta, och/eller själv har kontakt, går dit för att se hur den andra jobbar, och kanske lite som stöd för den som håller i seansen.

SEV Oskyldig

Elisabeth-J
0

Jag vill också tillägga att alla går inte på en storseans för att få kontakt med någon från andevärlden, det är många som inte vill ha kontakt just då. Dom går dit för att se hur det fungerar och hur mediumet arbetar, och tar sen i så fall kontakt med ett medium för privatsittning.

Elisabeth 

SEViking
0

Elisabeth.

Okej, då menar du alltså att storseanser är bara till för dom som har internet och vet hur man hittar vissa mediums hemsidor?

För övrigt så var inlägg #7 även riktat till dig.

SEV

SEViking
0

Ja men då är det ju ingen STOR seans, då är det ju en medial demonstration.

SEV

Elisabeth-J
0

#9 Om man är osäker på vad det innebär och inte hittar en lapp eller liknande om det så kontaktar man arrangören eller mediumet och frågar :) Så det är inte bara till för dom som har internet :)

Elisabeth 

Happyspirit
0

Jag gick på storseanser eller demonstrationer långt innan jag hade internet. Då hittade jag dem via spiritualistiska föreningar. *ler*. Man tog dit olika medium för stora demonstrationer (till föreningen alltså) för att man skulle få en chans att se hur mediumet arbetar.
Och eventuellt boka upp sig på en privatsittning. Då har man en bra chans att kolla in mediumet ordentligt innan man bokar en privatsittning.

Happyspirit
0

SE viking! Ordet storseans använder man knappt längre utan Medial demonstration är mycket bättre och talar bättre om vad det är man gör där. Så där har du helt rätt! Storseans är ett missvisande ord!

EwaKristina
0

För mej menas en Seans-Medial Demonstartion exakt även som Happy beskriver detta.Vad jag vet står det ingenstans,mer än att det är en möjlighet att få se ett Medium i arbete.Måste än en gång relatera till mitt arrangörsskap i Seans/Medialt Föredrag då många ringer för att anmäla sitt intresse,men vill absolut inte ha kontakt,utan just bara för att se hur detta Medium arbetar.Jag brukar oxå förtydliga att går man på ett medialt Föredrag/Seans så är det ju ändå Andevärlden som bestämmer till vem/vilka man ska gå till och inga garantier kan ju lämnas om personen får kontakt eller ej.men de bör vara lite förberedda i alla fall….Har arrangerat en hel del seanser nu,där mej veterligen ingen som inte fått kontakt varit besviken,utan tvärtom,de har fått en positivare,ljusare bild av Mediumskapet,och har därmed kunnat släppt lite av sin rädsla för detta.

Elisabeth-J
0

#10 Jamen jag har ju skrivit det också i inlägg #3 och Happy i inlägg #1

Elisabeth 

SEViking
0

#15 Okej, då har jag missat det i all reklam jag fått rörande
"XX håller storseans",
"Storseans med XX",
"Kända mediumet XX håller storseans".

Ha en bra dag

SEV Oskyldig

Happyspirit
0

Ja, det är nog flera med dig som missuppfattat det misstänker jag *ler*. Eftersom det är en felbenämning med storseans, tycker jag.

Ha en bra dag själv *ler*Flört

SEViking
0

Ja tråkigt nog. Men alla ser det nog inte så som jag. Å som någonn sa i den här tråden så går många dit av nyfikenhet å får den tillfredställd, å vill absolut inte bli huvudpersonen i en "kontakt". Jag är en av dom, jag vill absolut inte vara huvudpersonen, så därför ber jag alla mina hjälpandar å spöken att hålla sig undan. Sen skapar jag en bubbla runt mig som ingen får tränga igenom, varken ut eller in.

Men vi fick ju fram att själva innebörden i ordet storseans är lite missvisande i många fall.

SEV OskyldigGenerad

SEViking
0

#18 tillägg 

Jag är helt enkelt inte redo att öpna upp inför publik

SEV

Brokenfether
0

Första gången jag hörde ordet storseans,trodde jag det var när en grupp människor satt runt ett bord och höll varandras händer.Så där ser man..Glad

rosmarin90
0

Korrekt benämning är medial demonstration, men problemet är att folk inte fattar vad det är- Seans vet de flesta vad det är, även om en del tror man sitter runt ett bord o håller varann i hand.

Vi arrangerar en del seanser i föreningen, de större kallar vi storseanser eftersom det då kommer betydligt mer folk. Vi annonserar i pressen o skriver man medial demonstration blir folk brydda och förstår inte vad det är..  

Jag älskar seanser, går både på större o mindre så mycket jag bara kan. Inte för att få budskap utan för att se olika medium jobba….lär mig jättemycket av det faktiskt.

CoolRose

SEViking
0

#21 Så då menar du att ni medvetet använder en felaktig benämning på tillställningen för att det ska komma mer folk?

SEV

Elisabeth-J
0

Storseans började användas för väldigt många år sedan och idag vet därför dom flesta vad en storseans innebär. Men eftersom det kan vara missvisande så ändras det nu mer och mer till Medial demonstration men då blir det frågor kring vad det är för något och då väljer man ofta att skriva Storseans/Medial demonstration för att det är lättare att förstå. Så det är ingen som använder det för att lura människor!

Elisabeth 

rosmarin90
0

"22" nej det menar jag inte, seans är ett gammalt uttryck. Medial demonstration ett nyare som inte kommit helt i bruk ännu. Blir lite fundersam på vad du retar dig på egentligen. Är det att folk inte förstår vad de går på ? Jag brukar förklara skillnaden för folk som ringer o frågar om våra arrangemang. Gillar man intre de här stora seanserna med 100-600 personer kan man ju avstå från att gå på de. Gillar man inte seanser är det fritt val att skippa de…

Men många vill se de kändare mediumen och då är det större mediala demonstationer som gäller. Terry Evans drar upp till 600 personer på sina och det är jättesvårt att få biljetter om man inte är ute i god tid.

Jag håller själv mediala demonstrationer, men inte med så mycket folk.

SEViking
0

Tack för din förklaring. Jo jag har varit på många å bl.a. Evans.

Å jag hakar inte upp mig på nåot annat än att jag inte gillar om det andliga används i komersiellt syfte. Jag gillar heller inte att människor ska gå hungriga eller vara hemlåsa.

Allting är en balansgång.

SEV Oskyldig

Elisabeth-J
0

Jag ser inte det som något komersiellt syfte för jag vet hur många människor som går ifrån en storseans med stor glädje och tacksamhet för att dom nu vet vad det innebär att kontakta andevärlden och med alla svar som det blir av frågorna. Om en person ställer en fråga så är det jättemånga som får svar. Så en storseans är ett syfte att kunna hjälpa människor, inte stjälpa :)

Elisabeth 

zeretki
0

Är det kommersiellt för att man tjänar pengar på det? Tja, det är ju ingen som tvingar en att gå dit. Eller hur? Flört

SEViking
0

Ja dom flesta är säkert nöjda efter att ha varit på en storseans

SEV

SEViking
0

Det är ingen som tvingar oss att röka heller!

SEV

Elisabeth-J
0

En del gillar det inte alls efter första seansen och går aldrig mer på det mer och andra gillar det och går på flera eller många seanser så det är nog väldigt individuellt som med allt annat. Ungefär som med att smaka en ny glass, en del gillar den och köper den flera gånger, andra gillar den inte alls och köper den aldrig mer :)

Elisabeth 

shintaida
0

Nu har jag skummat igenom tråden.

Jag har kommit fram till att jag själv INTE vill gå på en medial demonstration (Storseans) för jag VET att jag blir MYCKET besviken om jag inte får någon kontakt. Jag kommer helt enkelt till att bli ledsen.

Då tar jag hellre till ett Medium som jag VET är seriöst. Har gått på pumpen med oseriösa förr, nämligen. Men HÄR vet jag om att det finns seriösa och trygga medium.

Ja, det hörde väl inte till tråden - kände ett behov av att ventilera mig bara, vad jag tycker/upplever.

Med Stjärnljus // Shintaida

Elisabeth-J
0

#31 Det hör väl till tråden. Du skriver ju din åsikt om storseanser :)

Elisabeth 

rosmarin90
0

"31" Då är det mycket bättre att gå på en privatsittning. Men en del är rädda för det här o då kan ett seansbesök göra att de får se mediet arbeta. Om det känns bra boka en privatsittning. nån annan kanske direkt känner, nej detta är inget för mig. Eller vill se ett annat medium istället.

kram rose

Brokenfether
0

Jag skulle kunna tänka mig ett besök på en storseans,men då ska jag först ha varit på privatsittning och fått min dos,annars känner jag det som Shintaida..Skrattande

SEViking
0

Jag går gärna på en storseans till, jag går dit för att se om jag kan "snappa upp" något, och så vill jag se hur mediumet jobbar.

Å sedan får man även se folk i dess närhet, vilka som håller sig nära å så, det säger åxå en del om personen.

Så, jag går INTE dit för att få bli huvudperonen, utan för att analysera och studera.

SEV

shintaida
0

Det var SÅ (privatsittning) jag menade, men inte kunde formulera det. Tack för hjälpen! Men jag väntar allt med STORseanser.

*puss i pannan*

Med Stjärnljus // Shintaida

Tiia
0

Jag har varit 2 gånger på storseans.

Terry Evans var jätteduktig och min kompis fick så starka bevis på vem det var som kom från andra sidan med en hälsning.

Jag har bara inget behov längre att gå på storseansGlad

Tuva-Lena
0

Åsså jag då, som skulle tycka att det vore intressant att gå på storseans! Studera mediumet, studera människorna runt omkring mig, stämningen, ja allt som förekommer där. Av ren nyfikenhet, och jag är ganska säker på att jag går därifrån med en pirrande känsla över att jag fått ännu ett intressant ämne att fördjupa mig inom, och fundera över. Livet är en olöst gåta, och är det inte alldeles underbart?! Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

rosmarin90
0

"35" Vassego ja en privatsittning ger naturligtvis mycket mer än seanserna. Jag var på min första seans när jag var 21 år o hade gått med i spiritualisterna. det kändes som att sitta i kyrkan. Det var i en kyrksal faktiskt, men då gav det mig inget o jag fick ingen kontakt. Sen dröjde det till långt in på 90-talet innan jag gick på fler.  I och med att jag började gå mediumutvecklingskurser vaknade intresset. Nu går jag för att se andra medium jobba, vilket ger mig mycket. min tro på andevärlden är idag väldigt stark och mitt intresse och tro på att det kommer att ske en utveckling inom det här är också stort. Jag tror svenska medium kommer att bli bättre och bättre, samt att mediumförbundet och det kollegiala samarbete där kommer att sätta ännu mer fart på allt. Vi har mycket att lära av varann.

kram Rose

SEViking
0

Fasen, vi går ju i samma ärende, vi får gå tillsammans nån gång. Så kan vi ju prata om våra upplevelser å intryck efteråt.

SEV Kyss

SEViking
0

Ja, lyhörda och respektera den andres åsikter även fast dom inte håller sig inom trådens kärna. Allt har betydelse, allt hänger ihop, det finns en tråd att spinna på i varje meddelande. Det gäller bara att hitta den.

Steg 1. Respektera den andres åsikter

SEV

rosmarin90
0

"41" Såg nu att jag hänvisat fel. Det var Shinataida jag svarade…36

Jag har inget emot folk som inte gillar seanser…smaken är som baken är delad.

SEViking
0

Ja jag såg det, men det finns säkert något i mitt meddelande som du kan ta till dig åxå, å kanske andra som läser det åxå.

SEV

rosmarin90
0

#43# är du filosofisk idag?

SEViking
0

Jag är nog det. Och nu har jag sått ett litet frö igen *ler* för hur mycke ni än förkastar det jag skrivit så finns det ett frö sått redan.

SEV Oskyldig

Tuva-Lena
0

#40 Gärna det SEV! Det får väl bli i Härnösandstrakten nånstans då.. Glad

SEViking
0

De e bara 3 mil till H-sand över skogen härifrån.

När ja va liten å åkte på semestrar me mina föräldrar så brukade vi ofta stanna vid Skuleberget. Jag knallade ju upp till grottan så klart, å den skulle jag vilja se igen nu som vuxen. Kanske vi ska åka å ta en picknick-fika i den grottan, det är väl ungefär mitt emellan oss.

SEV Cool

Brokenfether
0

#46 och #47 Va romantiskt….om jag ändå hade kunnat förvandla mig till en liten fluga med vinterjacka och kunnat följa med och lyssna på er…Kyss Hahaha…go for it….sen vill broken höra allt vad ni upplevt…Cool

Celia
0

Det har slagit mig att jag och sonen måste ha haft en väldig tur då vi fick en länk på vår första (och hitintills enda) storseans. En del verkar ju ha sprungit på seanser i flera år, utan att ha haft den turen.

Själv tror jag att det är alla goa energier härifrån ÖN som bad och skänkte oss denna vinstlott :) Så varmt tack *kram*

Brokenfether
0

#49 Ja,det kanske är ÖN som bidragit eller så var länken så stark som ville nå fram till er,så den bara skulle göra sig hörd…Skrattande Va roligt det måste ha varit. Kram

bjarvamor
0

Vill ni se en storseans och hur den går till så titta på tv 4 plus med James von Praagh. Mina tårar har då strömmat ikväll och jag vet att han är sann! Öppna era sinnen!

Vart tog de hungrige shamanerna vägen?

SusanneStromstedt
0

Den enda gång jag varit på storseans var en stor upplevelse för mig,just för att få se och höra vad som händer.Det kostade bara fikapengar att få komma in,men man var ändå tvungna att boka för att få plats i lokalen.Detta hände för ca 2 år sedan.

Om jag för mitt liv kunde komma ihåg vad denna underbara och ödmjuka människa hette.Hon pekade på just mig av alla dessa människor som satt där,ville att jag skulle komma fram.

Någon hade sagt henne att min axel smärtade.Efteråt gav både jag och min sambo henne varsin stor kram.

Hon botade min axel,öm sen flera år, och ännu är smärtan borta.Jag hoppas att hon kommer tillbaka hit igen.Det var hon som fick mig att börja tro på att det finns mer än det vi ser….

SEViking
0

Ja han verkar bra den där Pragh, men innan man kan säga säkert vill man ju träffa karln i verkligheten.

Vad  menar du med "Vart tog dom hungriga…."? Om du syftar på mitt å skgsis prat häromdan så är jag här, hade vi stämt möte eller nåt? Förklara gärna, för har jag missat nåt vill jag gärna veta vad.

SEV Cool

topsie
0

Min första seans gick jag på för 33 år sedan. Jag gjorde sedan uppehåll i många år för den första turen var väldigt skakande. Nu går jag på mediala demonstrationer då och då för olika medium. Jag tycker att det är intressant att se hur olika de arbetar. Jag kan ofta ta till mig budskapen  fast det inte är mig mediumet vänder sig till. Idag är det inte alls lika viktigt att just jag får kontakt jag tycker bara att det hela är intressant och för att inte tala om alla dessa energier som flödar i en lokal som det är seans eller medial demonstration i.

Tuva-Lena
0

#47 Och vet du va? Härom året så klättrade jag uppför leden på Skuleberget. 280 m rakt upp i luften, och jag som är(var) höjdrädd!! Så botar man alltså höjdrädsla. Cool Åker jag över skogen mot Ö-vik och kommer fram i Bjästa, så är det ca 4 mil. Gärna en fika i grottan SEV!

SEViking
0

Låter spännande, men jag PM'ar så inte tråden förstörs.

SEV Cool

tarotlasse
0

Medial demostation är ett mycket bättre ord en stor seans.

Men storseans är ju ett gammalt utryck som fortfarande alla vet vad det är.

Sist jag satte in en annons i tidningen där det stod medial demostration ringde folk och frågade mig vad detta var för något.

Så det tar väl lite tid innan det nya begreppet medial demostration slår igenom.

Man kan inte gå in och ge för djupgående information på en Medialdemo för man vill inte utlämna ngn inför allt folk och det kan vara känsliga saker så.

Det är en stor skillnad på en medialdemo och privatsittning.

En medial demo är en uppvisning och en marknadsföring av mediumet att alla kan se hur detta medium jobbar och om man trivs med just det mediumets sätt att jobba.

Vi jobbar ju på lite olika sätt jag får säga att en medialdemo är mer en show en rådgivning.

Så även om jag gör mediala demostrationer så är det inte något jag är så glad för utan även jag föredrar en privatsittning där man får en betydligt mer personlig kontakt.

Så håller med dig att en medialdemo är för att jag ska kunna visa upp mig och locka klienter till mig.

För det gör det och det är väldigt många som går på dessa demostrationer och man syns.

Många  tycker det är väldigt givande att gå på dessa även om dom inte får ngt till sig själva.

Ser ju folk som kommer varje gång man anordnar en seans. 

Förra veckan  när jag höll en medial demo så sa en av deltagrana till mig att hon gått på så många storseanser och har alldrig fått ngn kontakt till sig  och inte denna gången heller men hon tycker det är lika roligt varje gång och har anmällt sig till seansen denna veckan också.

Så vi har alla våra olika nöjen.

Lasse