Hemlösa..
Vintern har kommit, och när jag sitter och fikar i govärmem kommer jag att tänka på dom som inte har någonstans att ta vägen.
Margareta Hörberg hette en viskompositör som skrev visor som berörde, och jag kom på en strof från en av hennes tänkvärda visor:
"Där på en bänk har en gammal solstråle just somnat in. Vinden smeker hans kind, som ingen har rört vid på länge, länge..
Gamla älskade barn, vad tänkte din mamma på när du blev till? Gamla älskade barn, gamla älskade barn..
Vilken dag upphör ett barn med att vara barn? Vilken dag slutar barnens vän att vara vän? Vilken dag betraktas man plötsligt som vuxen och stor - och får själv ta hand om sin gråt.
Där på en bänk, har en gammal solstråle just somnat in. Vinden smeker hans kind, som ingen har rört vid på länge, länge…"
Tycker att orden säger allt om samhällets utstötta, men också en smutsig kind kan behöva tröst och värme. Barnet i oss som söker trygghet finns alltid kvar. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Bra att du gör oss uppmärksamma på detta!Det är så många fler än vi ser som är hemlösa och härbärgena är överfulla nattetid…
Jag hörde ( i mina öron) en otrolig siffra,att det i Malmö fanns 140 uteliggande barn! Minns jag fel tro…usch fruktansvärt iaf.

Jag rös på hela min vänstersida då jag läste detta. Det är abslólut värt att lyftas fram. Vi tar våra hem förgivna, men det finns så otroligt många som inte har ett hem..Det finns de som trevar efter filtar och mat, och som sover i en något så när varm trappuppgång…Är det verkligen menat så för dem ??
Vill skicka värme och kärlek till alla utsatta som vill ha !!
Kram MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
#2 Rättar mig själv…hemlösa menar jag…men det är HEMSKT!!
#3 Och jag stortjuter…av Hörbergs text…Har läst den flera ggr nu…

Strömsunds kommun ….som river bostäder….. har 14 uteliggare…2005…hur många idag….Osby kommun …11 …kända…Välfärdssamhället….I Malmö kan du inte få lägenhet om du har betalningsanmärkning……knappt nånstan i Sverige idag där ditt förbannade personnummer är nyckeln till allt….I sverige är du inte en individ, du är en skatteproduktionsenhet…….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Ja något är verkligen fel när det finns människor i Sverige som inte har tak över huvudet, Det är ju helt sjukt att det ens ska behöva vara så här i vårat avlånga land, Sverige som annars är så himla duktiga på att slå sig själva på bröstet & samtidigt gnälla på andra länder så gör vi så mot våra egna medmänniskor.

Har googlat på detta för att se om det finns något härbärge för kvinnor i Örebro län eller Västmanlands län. Det var meningen att Örebro kommun skulle starta ett, men si det blev för dyrt - så ingenting finns. Har ingen aning om var man kan hitta alla dessa hemlösa människor. Härbärget Gnistan finns i Örebro, men det är bara ett fåtal platser - för män. Det är frälsningsarmén som står för den lilla verksamheten, inte kommunen.
Jag är lika upprörd och besviken över vårt iskalla samhällsklimat vare sig det gäller djur eller människor.
Ville så gärna ta min mosters alla kläder och skänka till hemlösa kvinnor, men det får jag inte. Måste ge dem till Myrorna som väljer ut det som går att sälja. Sedan gör dom som dom vill med pengarna. Blir så arg att jag inte själv kan styra.
Skulle vilja ta dessa kläder till ett härbärge för kvinnor så att dom kunde prova ut och ta det dom behöver. Men det finns inget sådant ställe.
Fick i dagarna ett "tiggarbrev" från frälsis där dom vill ha pengar till julklappar till behövande, en tallrik julmat osv. MEN KLÄDER DÅ? Hur får dom tag på kläder inför vintern?
Och varför i xxxxx är det inte kommunernas skyldighet att se till så att alla har tak över huvudet, kläder på kroppen och mat på bordet?
Jovisst behöver dom en klapp på kinden också, men livets nödtorft i övrigt borde vara en självklarhet att få för alla.

Är inte ofta i Stockholm, fast jag bor nära, men blir förfärad när jag helt plötsligt "ser" alla dessa hemlösa!! Har jag inte sett förut eller det är nog värre nu!
Inga-Lena: tror att hon hette Barbro Hörberg.. tyvärr dog hon alldeles för tidigt.. om det är samma vi tänker på??
Det blir bara värre och värre. Jag känner starkt att om/när jag får råd så måste jag arbeta med hemlösa/uteliggare… Det måste gå att fixa tak över huvudet och värme. Vi kan inte ha det så här i samhälllet.
Ja det är förskräkligt hur det ser ut i välstånds sverige.
Texten säger en hel del, oavsett vad det blir av ens liv, hemlös, alkoholist eller missbrukare av tyngre droger, alla har vi varit barn………

Går det att ta reda på vilka som står för byggena till härbärgerna?Vi kunde starta upp en insamling till förmån för ett nytt härbärge någonstans,och kanske det blir till en lavin med insamlingar till slut?Är det nån som vet hur man gör?

Jag menar så att det ploppar upp fler och fler nya härbärgen lite varstans i städerna

#8, ring upp diakonissan i kyrkan på din hemort, kanske hon vet vart man vidarebefodrar kläderna. Missionskyrkan, här i göteborg, är väl dom som är bäst på att vara utåtriktade mot de i samhället svaga grupperna.
Pratade just med mina barn om detta häromdagen…man blir så ledsen i hjärtat, vi en av de rikaste länderna i världen kan inte ta hand om våra medmänniskor..det är bedrövligt!!!

Varför river kommunerna tomma hyreshus istället för att låta hemlösa få bo där? Jag startar gärna upp en insamling här på Ön till dom hemlösa. Blir så arg på detta samhälle, ett rikt land som blundar för dom svaga! 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jag beundrar dom personer som jobbar ideellt på härbärgen, det är personer med ett hjärta av guld! Tyvärr så är några härbärgen hotade till att få stänga pga ekonomin, så en insamling till dom vore ju inte fel.
Elisabeth
#18 Jag hänger på Elisabeth! Kanske "Änglafonden" kan bli verklighet..? 
Och visst har du rätt LeWE: Barbro hette hon ju! 

#18 Ja det är väl dags nu för den 
Elisabeth
Jag med, men klarar inte av att hålla i det…som jag sa förra gången :-)
Det finns ändå små ljuspunkter, i Uppsala har läkarmottagningen för de hemlösa äntligen fått en fast adress.
Jag brukar köpa tidningen som de hemlösa i stockhlm säljer, det är ett jättebra sätt att hjälpa! Så nästa gång ni går i tunnelbanan så gå inte bara förbi killen som säljer tidningen, utan köp ett ex av honom.

Det finns faktiskt hemlösa som väljer att inte ha ett hem som har blivit erbjuden lägenhet och jobb men tackat nej. I stan nära där jag bor finns det en dam som bodde i ett vackert flott hus med en man som va bankdirektör fina bilar umgicks i sociteten hade 4 välartade barn och mycket pengar.
En vacker dag gick hon från sitt hem har aldrig träffat sina barn eller sin man igen.
Något måste ha hänt som får henne att ta detta beslut.
Nu ser man henne gå runt istan med långt grått hår blå jacka och gummistövlar.
Det måste ha varit något som har triggat henne att ta detta enorma steg att välja att bli uteliggare.
Hon har aldrig berättat för någon om vad som hände. Men hon ser lycklig ut när man träffar henne pratar maycket och har mycket värme i sin blick

#22 Ja det finns säkert några som vill leva så men dom allra flesta vill nog ha ett hem ändå.
Elisabeth

Ja Elisabeth man har svårt att förstå det där men har en känsla av att dom som bor på gatan tillsammans har en väldig sammanhållning nästan som en liten trygg familj

#24 Ja det har dom verkligen men tänk om dom kunde ha någonstans att bo istället och gå hem till varandra och sitta i värmen med en kopp kaffe och ha en säng att sova i, fortfarande vara nära vänner och bjuda hem varandra. Det är ju det vi ska jobba för tycker jag :)
Elisabeth

Vänner till oss har en som bor i en husvagn på deras tomt. Han bodde också tidigare i flott hus, hade företag som drog in massor av pengar, fina bilar, fru etc. En dag flyttade han in i husvagnen, det blev väl för "bra". När man har allt som man strävat efter och sen upptäcker att det har sina nackdelar också - man har inte längre några drömmar…
Tror att det var det där "syndromet" som jag pratade om i en annan tråd (att pengar och framgång aldrig kan göra någon ärligt lycklig in i själen), som drabbade honom.
Jag har en ledig husvagn som jag ett tag tänkte låna ut till någon som ville agera hustomte till mig. Det finns säkert någon hemlös snickare eller trädgårdsmästare som hade ställt upp mot att bo gratis, men jag vill nog inte ha en karl runt husknuten just nu…

Jag tror att det finns hemlösa utspridda över hela Sverige, också om dom kanske märks mest i Stockholm.
Det behövs härbärgen lite varstans. Egentligen borde man inte behöva samla in pengar bara för att socialen inte tar sitt ansvar, men vad göra när välfärdssamhället inte fungerar?
Har ni tänkt på att man tigger pengar via tv-reklam till u-landshjälp, men inte en enda liten snutt om att vi kan hjälpa hemlösa i vårt eget land via någon organisation? Det är som om en sådan skamfläck inte får komma fram.
När jag ringde upp en kvinna på frälsningsarmén angående behovet av kläder till hemlösa uppfattade jag henne som kall och ointresserad. Skicka kläderna till Myrorna (sådant som går att sälja) så gör vi vad vi vill med pengarna sedan. Du behöver inte bry dig så mycket. Har tänkt att också sådant som inte går att sälja kan vara av vikt och värde. En tröja med fläck på (icke säljbar) kanske någon hemlös faktiskt skulle uppskatta att få om den är varm och skön. Som dom resonerar nu skall sådana kläder kastas på soptippen.
Visst finns det en och annan ur societeten som velat göra revolt och lagt sig ute, men det är inte sådana jag tänker på, utan de människor som råkat illa ut av andra orsaker. Orsakerna kan vara skiftande. Men just det faktum att dessa personer faktiskt går till ett härbärge för att få mat och en säng tyder ju på att dom faktiskt vill ha det.

Elisabeth!Kanske du kan ordna når speciellt konto, just för detta ändamål?Vet du var pengarna ska sändas sen?
Kan du inte skriva en artikel om insamlingen?
#22 Obs, jag kritiserar inte dig nu utan frågar ärligt. Du tror inte hon eventuellt är lite mentalt sjuk då? Det finns många som inte passar in och därför inte får hjälp som behövs, vissa kanske inte kan be om den hjälp dom behöver.
Är man ev. mentalt sjuk och inte själv ber om hjälp så lär man inte få någon. Och då är man ju ute ur systemet vare sig man förstår det själv eller inte.
Jag tvivlar på att någon vill bo ute i kylan, men däremot kanske hon inte vill "passa in" i de krav som samhället ställer? Då är ju frågan som "samhället" ställer: varför ska vi ge bostad om du inte följer våra krav? T.ex. om man kräver att denna kvinna ska ta medicin, gå på socialbidrag eller annat.
Vårt samhälle är inte gjort för dom som är riktigt annorlunda. Det är gjort för dom som vill passa in, för dom som kan klara sig själva - jobba eller studera. För dom som är svaga eller sjuka kan det gå riktigt illa i livet…

Det värsta är att det är fruktansvärt lätt att BLI hemlös i dagens sverige…..en egenföretagare som går i konkurs,(de är många) en ensamstående förälder med knaper ekonomi,(de är ännu fler) faktiskt vem som helst som får ett brev från fogden, löper risken…..VEM SOM HELST….betalningsanmärkning ….får inte hyra lägenhet, utan borgen ialla fall….kan inte låna pengar till husköp….det s.k. sociala skyddsnätet fungerar inte….ett exempel r ett par bekanta…med ett betalt hus en månaskostnad på total 2400 inkl drift, båda blev arbetslösa samtidigt då företaget de jobbade på kursade….ekonomin rasade, a kassan drog ut på tiden innan utbetalning…….socialen sa blankt nej, sälj bilen, (en volvo 245 värd ca 3000:-) i byn fanns ingen offentlig transport, sälj huset och flytta in till stan……behöver jag säga att de fick låna matpengarna av mig?….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Jag fick inte pengar fr F-kassan på 4-5 mån då jag blev sju-skr..så jag kom efter och därmed till kronis ocn nu får jag inte hyra eller köpa hus :-(

Oavsett om det är självvalt (revolt?) eller påtvingat - ja eller whatever, så är det ju inte mer eller mindre synd om den ena eller den andra. Alla hemlösa är ju i samma sits, utan hem :(
#32 Yes

29 ja ddeet kan ju ligga nått i det du skriver den tanken harr oxo slått mej något måste ju ha häntt som har fått henne att ta ett så drastiskt steg isitt liv.

om man hade den minsta aning om hur mycket själsligt lidande eller misär som många människor lever i, trots god ekonomi, hög status osv. så skulle man inte undra, hur någon kan välja bort allt det där för ett liv i hemlöshet. JAG vet: för jag valde själv att hellre sova på ett par tidningar utomhus i gallerian, mitt i vintern. Det blev första gången i mitt liv, som jag fick möta omtanke, blev sedd för den jag var.
Att välja bort ett boende, kan vara lika med att välja bort misären i sitt liv. Men att sedan ta sig tillbaka till ett människovärdigt liv, är näst intill omöjligt: om man inte råkar på människor, med mycket: människokärlek, är envis och stark, samt har en god portion med tur, som mig.
DOm som INTE lyckas, är INTE sämre människor. Dom kanske bara råkade ha sämre tur, inte vara lika starka, inte fick den naturliga hjälp, som alla har rätt till att få, för att kunna leva ett människovärdigt liv.
SÅ tänk på det när ni går förbi någon uteliggare nästa gång: det kunde varit din egen syster eller bror, skulle du ha gått förbi då?
Ni är så varmhjärtade allihop, och det var av den anledningen jag tog upp ämnet. För jag visste att ni skulle förstå.
Vi kan öppna ett plusgirokonto, någon bokför gåvorna, redovisar på forumet en gång i månaden kanske…. Och med jämna mellanrum kan vi sedan leja någon av "stockholmstjejerna" att överräcka gåvorna till Stadsmissionen, eller någon annan av dom ideellt arbetande organisationerna som hjälper dom hemlösa. Vad säger ni..?

Det är ok,bara inte det blir hjälp till Stockholm varje gång.Det är ju inte bara där som dom behöver hjälp…Om vi kunde engagera fler folk på olika ställen,eller skriva en artikel ute på nätet/tidningarna,och alla bidrag som blir går in på samma konto och sen fördela pengarna där det behövs.

Jag vet att härbärget i Eskilstuna är stängningshotat pga att det inte finns pengar för att kunna fortsätta driva verksamheten. Det finns säkert fler ställen, kanske vi ska kolla pp vilka som är i mest skut behov?
Elisabeth

Härligt Elisabeth!!När sätter vi igång??