Holy Man
…heter en rulle med Eddie Murphy från 98 eller nåt. Från den tiden hans filmer blev allt sämre & hans flabbiga flåshumor slutat vara rolig för länge sen.
Förpackning & marknadsföring av filmen gör allt för att lura i folk att det är ännu en typisk Murphykomedi. Men det är det inte, utan detta är en undanskuffad & taskigt marknadsförd pärla.
Nu är det en sabla massa år sen jag såg den, så denna rescension kan innehålla minnesfel.
Jeff Goldblum spelar avskedningshotad producent, eller nåt, för en typisk amerikansk shopping-tvkanal. En dag får han syn på en märklig figur som vandrar fram längs en motorväg (Eddie M): helt vitklädd, rakad skalle, som en korsning av munk & "vis man". Han erbjuder honom lift, men denna märkliga figur har inget direkt mål, utan han låter sig ledas dit han behövs. Ungefär.
Well, det slutar med att Jeff hittar lösningen för sin tvshop: samvetsshopping med andligt stuk. Murphy blir deras nya stjärna, folk charmas totalt av gurun & köper all dynga de vill sälja. Herr guru själv verkar ha kul & ser ett tag ut att tappa bort sig själv i det träsket, men egentligen motarbetar han snarare kommersialism & själslig nöd med tv som hjälp. Alla runtom påverkas av hans milda humor & hans visdom. Han får folk att vakna upp & tänka, även de som genast lättat plånboken & köpt produkterna.
Så även Jeff, som till slut inser det ena & det andra, hoppar av cirkusen & skjutsar tillbaka Murphy där han hittade honom.
En nöjd Murphy, uppdraget han sändes till slutfört, liksom, tar farväl med ord som jag aldrig glömmer:
Your good is better and your better is blessed.
En pärla, som sagt & jag har alltid undrat hur mycket av Murphy själv som finns i den filmen & den rollen. Vet ju att han vid nåt tillfälle tidigare bara gått ifrån ett strandparty han själv ordnat, stod länge & bara stirrade ut över havet & undrade om detta ytliga liv verkligen var allt…
Att han senare tydligen resignerat & massproducerar säker-inkomst-uppföljare-på-uppföljare till sina komedier är en annan sak, Holy Man är nog det bästa jag sett med honom & totala motsatsen till hans högljudda flamshumor:
Milt humoristisk med ett budskap.
Kom bara att tänka på filmen helt plötsligt nu ikväll & ska försöka se den igen snarast. Kanske har ett budskap åt mig med…

Tack för tipset!
Thanks…

Den filmen är bra
Värt att se den en gång till nu. Tack för tipset 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Vad tror du att han har för budskap åt dig?? 
Ska allt kolla på den jag med..var en hel del år sen…tack för tipset!

Ingen aning. Därför ska jag se den igen nu när den dök upp i skallen.
Tack för tipset..Ska kolla den jag med 
så hände för Elvis Presley med.

#7: Va?
Eller, du kanske menar sämre filmer. Ja, men Elvis valde inte själv, ville göra seriösa dramer som James Dean, men "Översten", managern som bestämde allt tvingade honom till fjantrullar med bilar, brudar, några snytingar & ett par sånger.
Här ses nu ett exempel på helt ok spinoff i en tråd, då den håller sig ganska on topic ändå.
*slut på pekpinneviftandet*