Piffa upp vid graven?
Hej alla
Imorgon blir det urnsättning av min sambos aska. Jag var inne i blomsteraffären och beställde något fint att lägga på graven i samband med detta, samt köpte en lykta.
Nu kommer inte gravstenen förrän tidigast i mitten av december (och om det snöar då, så får vi vänta till våren) :(
Har inte tänkt plantera något i jorden förrän det blir vår, så nu söker jag tips på hur vi kan göra det lite mysigt där under tiden?
Det är en två-kistors-plats (ca 2 x 2,5 m) och även om blomstertjejen kommer att göra något riktigt fint och stort, så vissnar detta bort med tiden och då vill jag inte att det ska se för tomt ut där.
Kan man sätta växter i krukor tro? Eller själv skriva namnet på en natursten så länge?
Kramar, Cecilia
Då ska jag sända er en tanke imorgon. Just nu är det väl fint med grankransar och ljus. Drutten gjorde ju en fin till sin lilla ängel. Det finns de där blommorna som ser ut som salladshuvuden. Silver eken var fin vi satte hos pappa sist. Jag köpte en krans som jag forsatte dekorera lite själv.
Kram Alma

Det blir ju jättefint om du har en natursten med namnet på. Ställ dit en kruka som du kan plantera i, eller varför inte en avlång kruka eftersom platsen är så stor, Lite småstenar är också fint att lägga som dekoration men det är kanske inte så bra om det kommer snö. Mina tankar finns hos dig och sonen imorgon.
Kramar!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Mina barn ritade alltid teckningar till farfar å la dit småpengar när vi gick dit
Skickar dig en tanke imorrn Celia!! Blir bra som du själv föreslår med dekorationen…
Sänder dig en kram,Celia och tänker på dig imorrn!

Tack allesammans! Jag tar med kameran om jag inte glömmer som vanligt… Men sten och ev. krukor kommer inte att komma på plats vid urnsättningen. Det kan jag ju fixa med under helgen om det slutar att blåsa någon gång. Ska se om jag har någon lagom sten runt huset och sen får jag köpa det andra.
Lite mynt att strö kring stenen får jag inte heller glömma då :)
Kramisar, Cecilia

#7 Vad fint du gjorde Drutten! :)
Elisabeth

tack elisabeth,,,jag försöker alltid se till min ängels gravplats..den är alltid med blommor o ljus..bor ju lika mycket där som här…kram

#7 - Åhhh, vackert! Jag måste fixa massor av blommor till hans 40-årsdag. Gravstenen hinner ju inte dit tills dess (19/11), så vi får göra det bästa av situationen.
Kramar, Cecilia

celia..det finnas så mycket du kan göra nu vid denna tid..göra egna kransar med siden blommor på…ljus och åter ljus…visst ser graven tom ut utan sten…jag fick vänta 4 månader på min ängels sten..men stenen var i tyskland en stund oxå…kram

Hade precis läst min svägerskas krönika i ÖP, när jag såg din fråga. Om det inte är ett tips så är det i alla fall en vacker berättelse.
http://www.op.se/parser.php?level1=148&level2=673&id=841228

En idé är att täcka marken med vackert granris och sedan placera det övriga ovanpå det så det ju inte "tomt" ut även om något kanske vissnar med tiden. Du kan göra saker själv och placera ut på granriset. T ex ett hjärta av oasis som du klär med mossa och sätter ett band om.

Oj vad jag får anledning att pyssla. Det är bra terapi i sorgen! Tack alla, för era tips :)
#11 - I Tyskland? Var det meningen att den skulle dit, eller blev det något fel i transporten?
Nattikramar, Cecilia
Hej gumman då ska jag tänka på dig och er son i morgon
Natursten låter toppen en som du valt med ditt hjärta det är jag säker på att han gillar 
Varma kramar Carina

Celia…jag känner verkligen med dig….
Allt detta som det redan tipsat om blir jättefint…du kan även ha ljung i krukor som en färgklick, de står sig bra också…tillsammans med silverek och granrisdekorationer är det väldigt vackert. Och en natursten är perfekt.
Framför allt ska du dekorera med din egna känsla…det du känner att du vill använda.
Varma/stärkande kramar och tankar // Pia

godmorgon….småler nu..nej celia..inget fel på stenen..men min ängel har en lite annorlunda natursten..dom kan inte allt här i sverige tydligen…bakom dom gula rosorna finns något speciellt…som jag inte har set här iallafall på någon natursten…det är därför den var i tyskland…kram
P.s…såg idag att det finns en orb på detta kort…den sitter över stenen en bit..har förstorat den..oj vad tror ni jag såg..ju min ängel..som tydligen dansar där..sen 2 röda små hjärtan..tog 6 foton då..och bara på detta finns det..
P.s glömde skriva.igår hände det något lustigt här..vi var i tvättstugan..när vi kommer upp..så la jag mig i soffan ett tag..min sambo..skulle ut i köket..han stanna upp..vid trösken till hallen från vardagsrummet..han plockar upp en lila fjäder..han sa vart kommer denna ifrån…inte vet jag iallafall..har sparat den..funderar på denna..vi dammsug och städa iförgår..så man undrar..har man haft besök här..medans man var i tvättstugan..ingen har någon nyckel hit..undrar nu kan andevärlden ha olika färger på fjädrarna…(liten lustig fråga)..kram

Tänker på dig!
Man kan använda sig av annat än blommor oxå (är personligen rätt kass på sådant som växer). En vacker lykta kanske, eller bilder… en kristall…. saker som relaterar till personens karaktär, intressen osv.
Sköt om dig!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Min gammelfarfars gravsten är en natursten som man gravat in hans namnteckning i, inga datum eller nåt sånt alls! Det är jättefint. Nu kommer ni ju få en riktig sten sen så det klart du inte ska gravera på en sten, men man kan ju måla fint om man vill…Nu är det ju fint att ställa några krukor med ljung och en liten prydnads-en kanske, tillsammans med lykta blir det jättefint!

#18 - Kristall var en toppenidé ju :)))) Och det där med något som relaterar till hur han var. Fast jag är rädd för att jag får parkera hans Porsche över graven då, sätta dit en arbetsplats med dator och gräva ner hans plånbok tillsammans med Terry Evans bok. Det var min sambo i ett nötskal :)
#19 - Jo vi var inne på det där med namnteckning. Men då hade vi fått sätta dit ett keramikfoto av honom också, för det finns ingen i denna värld som kan tyda hans underskrift ;)

Jag tänkte göra en ny tråd till detta men jag kör vidare här :)
Vill bara visa blommorna som vi var och hämtade strax innan urnsättningen. Blomstertjejen är så gullig!! När jag igår berättade att jag älskade det lilla pärlemofärgade hjärtat som hon hade stuckit ner i handbukettens rosor (till själva begravningsceremonin), så möttes vi idag av ett arrangemang där hon petat in både dessa vita, pärlemoskimrande samt likadana i rött.
Här kommer en close-up-bild :)

Det är verkligen vackert, Celia….
Många kramar // Pia

#23 - Varmt tack Pia! Det var så mycket folk på själva begravningen, så idag valde vi att vara helt ensamma (jag och vår son). Det kändes verkligen helt rätt :)
Stor kram, Cecilia

Vilket fint blomsterarrangemang! Och med dom små söta hjärtana i så lyser den upp ännu mer :)
Elisabeth

#25 - Tack Elisabeth, jag gillar också de där små hjärtana 
Nu ska jag försöka bli lika duktig som Drutten är - kreativ och fantasifull, så att jag kan fylla den steniga platsen med lite liv och massor av färger :) Kör förbi kyrkogården nästintill varje dag och då kan man ju besöka gravplatsen ofta (även om jag vet att det är här hemma han är) :)
Ååh vilka vackra blommor Celia!
Såååååååå fint!!
och så mycket kärlek i buketten.

mycket fin bukett celia…älskar blommor i olika utseende…kram

Jätte fint blomster arangemang Celia, det lyser verkligen kärlek om den tycker jag.
kram
Mycket vacker, gjorde lite ont i hjärtat & jag blev tårögd. När jag tänker på vad ni går igenom. Hoppas ni får en fin helg du & sonen. Tack för att du delar med dig…

ojojoj, så vackra blommor, både på kistan och vid graven. Det är konstigt att blommorna på något vis hjälper en att kanalisera allt det där man känner för den man mist, jag kommer i håg vilken stor affär vi gjorde av att välja rätt blommor till pappa, vi kände alla att det var viktigt att det blev rätta färgnyanserna och rätta sorterna för att de skulle säga något om honom och hur mycket vi älskade honom. Det är helt klart en viktig del i att sörja.
Tack Celia för att du delar med dig så generöst av dina bilder.

Jag har gjort kistdekorationer och det är väldigt speciellt att göra dom, speciellt till sina nära och kära. Här är en av dom jag har gjort. Bilden är lite suddig.
Elisabeth

#33 - Det är så underbart vackert med vitt! En underbar dekoration till din ängel drutten! *kram*
Först skulle vi ha vita liljor eftersom det var det enda som kunde vara lite likt Änglatrumpeter (som han tyckte mycket om), men det kändes fel när det inte var helt rätt blomma… så vi tog de blommor som han oftast köpte till mig - röda rosor. Han fick tre rosor och en vit lilja i sin famn i kistan istället 
#34 - jag tror att vi alla, mer eller mindre, är påverkade av blomsterspråket. Jag tänkte på det när tråden om blommor vid chakraöppning var aktuell, det varierade en del :)

min ängel fick allas handbuketter..ströd över sig som ett täcke..ja vi öppnade kistan för att säga farväl och på återseende längre fram..vi ses igen men inte än..då la vi alla handbuketterna på min ängel..det var bara min familj och mor o far..mina syskon som öppnade och tog det sista falväl..men en puss på håret..kram