Massaker i Finland
Idag vill jag tända ett fler tal ljus,för offren,deras nära o kära,alla inblandade och drabbade,som alla blivit drabbade genom massakern i den finländska skolan i jokela. Ljus ochså till alla andra drabbade runt om i världen.En sorgens dag.
Och för vår egen Linda.
Oj, det har jag inte hört talas om.. Fy vad hemskt :(
Jo, jag hörde det på nyheterna. Fruktansvärt! Men att minderåriga tillåts bära vapen i Finland!? Killen hade ju vapenlicens o allting, och hade strax innan gått med i en skytteklubb - precis som han hade planerat det ifrån första början. Sköt först ner rektorn på skolan, och hade sedan gått in i klassrummen och bara mejat ner kamraterna. 8 döda.. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Nej fy så hemskt!
Det hade jag helt missat…

Ja, det är fruktansvärt! Dessutom hade det kunnat undvikas det har legat ute en film på nätet med namnet på skolan-massaker o datumet..varför reagerar ingen innan?
Jag har suttit och läst det nyss…visste det inte innan jag läste här. brrr….Mycket hemska nyheter i dag….

Ja..en olycka kommer sällan ensam..tänker mycket på Galdra..fick en chock när jag läste det, har inte hämtat mig än..
"Att det hände i Finland är bara en slump. De kan lika gärna hända här" säger psykologen.
Det tycks öka riskerna med detta att sjuka personer kan lägga ut sig på nätet och få bekräftelse på det sättet. 200 000 lär ha laddat ner hans film innan det hände…
Kan inte låt bli att tänka om alla dessa hemska tv-spel kan spela roll också, där man lär sig att döda på alla möjliga fruktansvärda sätt. För en balanserad person KANSKE det inte spelar så stor roll, men för en som hamnat ur fas med livet….
Ensamhet och utanförskap därtill och allt kan gå överstyr.
Sänder ljus till de drabbade, alla….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Igår vad sorgens dag för mig.
Avlivade vår nästan 14 åriga Golden hund.
Den tyngsta sorgen någonsin!
Tänder också ett ljus för dom drabbade i Finland!

Kram 
Ja usch…det känns som att våldet bara kryper närmre, det är inte så svårt att slå ifrån sig en skolmassaker i USA men när det är i finland så har det liksom kommit så nära så det hade lika gärna kunnat varit på en skola där någon av oss har barn. Det är fruktansvärt.
#8 Gråter med dig Hazelnut!
Har själv en golden som blir tretton nu i november, och har redan börjat gruva för denna hemska dag.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

#11 joo, den sista tiden vad väldigt sorglig.
Man försökte göra allt så bra som möjligt för henne "den sista stunden"..
Allt bara RASADE ner på två dagar, hon blev bara sämre och sämre. Sen låg hon bara där, och chippade efter andan.
Vatten i lungorna.
Världens underbaraste veterinär fick mamma tag på som kom hit EFTER sitt jobb och hjälpte oss.
Nu är hon begravd och alla minnen bara snurrar runt.
Jag var 7 år när jag såg den underbaraste älskade lilla Fannie i ögonen för första gången. Nu är jag 20 år och fick se henne sista gången i ögonen och säga hejdå, och tacka för allt hon gett mig!
Det jobbigaste av allt var att sista dagen tittade hon på mig och fällde en tår. Det var det jobbigaste jag varit med om i hela mitt liv.. Allt bara rasade samman!

Djuren har så vackra själar och det kan man se i deras ögon

Ts….Vem är Linda?

#2, Minderårig? Han var 18.
Jag fick just ett sms från min bror:
I kväll kl 18 tänder vi ett ljus i köksfönstret till minnet av skottdramat i Tusby o för offren. Du är väl med och minns de unga skoleleverna o deras rektor, som än i går morse trodde på livet o en framtid!
Jag kan inte förstå att detta har hänt. Det är overkligt för mig. Har suttit mest och läst webb-sida efter webb-sida. De andra nyheterna liksom bleknar bort. Han var 18 år och elev på skolan.
//Titti från Åland
Kan man tänka sig hur hemskt det är för den närstående o kamrater. Vi beklagar , anglagar varandra ibland. Vi kan väl lära att älska varandra vilkorslöst.
Banroth

Jag har en systerdotter som valde att ta sitt liv i februari 07,en ängel.Hennes namn är Linda.

Stackars dig som mist din hund,jag har själv en golden på snart 1.5 år.skulle verkligen sörja om han försvann..
och jag tror på det där med djurens själ,den syns verkligen i ögonen.
Kram och ljus till er.

#19 gud så hemskt!
Vilken sorg!
Ibland undrar man om människor som skjuter omkring sig i en skola vet vad sorg innebär!

Om personen förstått vad sorg är så kanske det alldrig hänt vem vet?..

Annars var det kanske sorg och mörker som dominerade hans liv..

Vilken sorg för dom anhöriga.
Ärligt talat.. Jag tycker att vi tända ett ljus för killen som sköt också! Han kan inte ha mått särskilt bra.. Och en sak är säkert, INGEN FÖDS OND! Men sen kan det gå fel på vägen..
Tänder ett ljus i min tanke för Pekka-Eric Auvinen, han var och är en av oss.
Fint sagt, Melina. Låt ljusen glimma för alla som behöver…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#24 det har du rätt i..!
Ja, jag tycker också vi skall tända ett ljus även för honom. Inte för vad han gjorde det var fruktansvärt. Men en gång var han en bebis precis som alla på vår jord. Någonstans blev det fel. Jag vill tro alla om gott som små. Hoppas de han bragt om livet och han själv får frid nu. Hoppas alla nära och kära till alla som drabbats klarar leva sitt liv och nån gång förmår känna lite glädje.
Var rädda om varandra

Jo det måste vara jobbigt för hans anhöriga (han som sköt), dom lär ju inte förstå nånting?

Ja, fyfan asså! Mådde dåligt när jag läste det där. Finns (tyvärr?) folk till allt…

Ja det var hämskt det som hände, undra vad som gick fel med pojken som sköt, hörde att han var anhängare till hitler och sånt. Urch det är otäkt sånt här, det skulle lika väl kunna vara på min gymnasieskola…. jag blev välldigt tagen av detta, det har tröttat ut sig mycket… urch jag hur det kan gå..
ska tända ljus för alla dom i kväll..

hemskt*
Hitler*
otäckt*
väldigt*
Annars håller jag med i det du skriver!

Oj, det var visst stavfel… min dyselexi som gör sig påmind igen… det brukarar vara värre när jag är trött och inte kan ha lika bra koncentration! 
Ber om ursäkt för stavfelen! 

#32 - Det gör inget snowdrop_, vi förstår precis vad du menar ändå :)
Stor kram till dig vännen, Cecilia

Anhängare till Hitler?
Why would he do that? :(
Jag undrar lite över vilka hemskheter den pojken har genomlevt för att bli så sjuk….jag skriver sjuk för att det i mina ögon är det, om han sen enligt en rättsspsykiater skulle ha klassats som sjuk eller inte vet man ju aldrig. Denna pojke kanske har blivit utsatt för många orättvisor, våld och andra övergrepp, varit helt utfryst från vänner och inte blivit sedd av vuxna. Usch fy fan vilket tragiskt liv han kanske levt innan han drevs till det han gjorde.
En av mina arbetskamrater tyckte synd om de som vårdade honom innan han dog av skadorna, själv måste jag nog säga att jag tycker synd om honom som mått så dåligt att han gör något så grymt och galet.
För övrigt så är de flesta hitleranhängare killar som denna som egentligen inte alls tror på nazismen som ideologi utan har blivit uppfångade av andra nynazister när ingen annan brytt sig, det funkar ungefär som sekter.

Hur kunde något sådant hända? Jag mår så dåligt när jag läser sådana nyheter, att det bara finns människor som gör något så hemkt, helt ofattbart…