Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterandarspöken
Läst 1048 ggr
[Lill-Jonna]
0

Need your help!

Vet någon om det finns någon hemsida eller något där man kan läsa om sitt egets hus historia?

TantAlma
0

Nej ingen hemsida vad jag vet. Men jag funderar om man inte kan hitta sådan info på riksarkviet i stockholm .

Sarah80
0

jag o min sambo håller på o tittar lite på historian kring vårat hus… Vi får åka till Landsarkivet i Vadstena. så det beror nog på vart du bor… Vi tycker helt klart att det är värt o göra det… jätte intressant!! =) Lycka till

Celia
0

Du kan ev. få hjälp på proveniens.ifokus.se :)

[Lill-Jonna]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

BILD

signemo
0

om det är vilka som ägt och så då går du in på riksarkivet i härnösand. Där kan man beställa handlingar.

Var rädda om varandra

[Lill-Jonna]
0

JAG BOR I SKÅNNE INTE I LAPPLAND

[Hellas]
0

Lill-Jonna du är nog på fel forum om du behöver veta Historia om din familjs hus men lite tips kan du ju få ändå.
Fråga din historeielärare, Präst eller hembyggdsförening om hur du kan gå tillväga. De brukar ha koll!
Du behöver dessutom inte skicka bilder på ett träd fotat i mörker, det har inget med forskning att göra!!!!!
Vi är som det i tidigare tråd sagts, ganska trötta på att se på bilder som inte säger någonting.
Återigen: "Lev i nuet"

Lite mer information:
Med RIKSARKIV menas att HÄRNÖSAND har ett arkiv över
HELA Sveriges historia gällande bla. detta.
INTE bara Lappland utan även SKÅNE.
RIKS = Hela Riket (Sverige).
Härnösand ligger dessutom inte i lappland bara så du vet.
Kolla upp saker INNAN du SKRIKER svar till folk som ändå försöker hjälpa dig.

demon_sid
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hellas snälla du menar väl ej att du är trött på bilder ?
Jag som tycker det är ett roligt fenomen här.

PS Ta bilden med en nypa salt *blink*

dilba
0

hehehe… ja den var ju en smula dubbeltydig sid…

signemo
1

Hej Lill-Jonna.

Det spelar ingen roll att du bor i Skåne Matrialet finns i Härnösand. Men behöver du hjälp kanske landsarkivet i Lund kan hjälpa dig lite.De kanske har andra typer av handlingar lagfartshandk´lingar och kpekontrakt Men handlingar beställs från Härnösand.

Så här står det  på deras hemsaida www.im.ra.se

I maj 2001 beslutades att en nationell depå för inskrivningsmaterial skulle förläggas till Landsarkivet i Härnösand. Beslutet, som var en direkt följd av inskrivningsväsendets omorganisation 2001, innebar att landets samtliga tingsrätter skulle leverera sitt inskrivningsmaterial till Härnösand före april månad 2003.

Med "inskrivningsmaterial" menas arkiven efter inskrivningsdomarnas och inskrivningsmyndigheternas verksamhet. Det innebär att vi har handlingar från ca 1933-2001. Handlingar efter 2001 förvaras hos de nya inskrivningsmyndigheterna.

Sedan augusti 2001 finns en särskild avdelning, IM-arkivet, med uppgift att bl.a besvara förfrågningar och tillhandahålla uppgifter ur ovanstående arkiv.

Avgörande för om handlingar skickats till Härnösand eller ej är om de förtecknats som en del av inskrivningsdomarens/inskrivningsmyndighetens arkiv eller inte. Det finns även undantag:

• Vissa tingsrätter har sedan tidigare levererat inskrivningsmaterial till andra landsarkiv. Det kan även finnas arkivmaterial kvar hos tingsrätterna. Uppgifter om detta finns under "Levererade arkiv" .

• Det har visat sig att man i städerna ofta valde att inte bryta ut inskrivningsdomarens handlingar till ett eget arkiv utan också efter 1933 lät hela eller delar av handlingarna inordnas och förtecknas under rådhusrättens arkiv. Rådhusrätternas arkiv kommer inte att levereras till Landsarkivet i Härnösand om de inte ligger inom Härnösands nuvarande landsarkivdistrikt.

• En central och ofta efterfrågad handlingstyp utgörs av de s k lagfarts- och inteckningsböckerna, vilka kan sägas fungera som ett register till häradsrätternas lagfarts- och inteckningsprotokoll. Lagfarts- och inteckningsböcker började föras ca 1875 och ersattes ca 1933 (senare i vissa fall) av fastighetsböcker i s k "skruvliggare". Lagfarts- och inteckningsböckerna överfördes normalt till inskrivningsdomarearkiven i samband med att dessa tillkom år 1933. Inskrivningsdomarearkiven innehåller i vissa fall lagfart-och inteckningsböcker från 1875 som dessutom fungerar som register till arkivserier som inte förvaras vid Landsarkivet i Härnösand.

Lycka till i ditt letande

Var rädda om varandra