Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 14100 ggr
Celia
0

Uv och Uggla

Jaha nu är jag förvirrad igen!

Läste att Uv och Uggla är samma släkte och att det mest handlar om deras olika läten. En Uv är alltså lika mycket en uggla, som en uggla är en uv.

Men sen läste jag Carina Solögas bok "Djuren språk" och slog upp Uggla. En fin betydelse dök upp, men sen ser jag att hon även har med Uv - och den med en helt annan innebörd.

Då måste man alltså ha stenkoll på vilken typ av uggla man kommer i kontakt med i sina drömmar/meditationer och/eller verkliga liv. Hur ska man komma ihåg sådana detaljer som exakta mönster och färgdjup?

Något tips på en bättre bok från er kanske?

Kramar, Cecilia

dilba
1

Ja de är ju inte lätta alls att hålla reda på !!! fjällugglan känner man ju igen, men sen då….de är ju så lika allihop

Elden
0

Här i sverige har vi bara en UV och det är berguven. Bilden på din Avatar ser ut som en lappuggla eller kattuggla =)

Men vad jag vet är Uven även det en uggla - det finns inga artskillnader enligt mina böcker (eller wikipedia). Berguven är för övrigt en mycket magnifik fågel *älskar dom*

Lägger med en länk till sveriges ornitologiska förening och dess sida om just berguven http://www.sofnet.org/index.asp?lev=1970&typ=1 - givetvis finns det fakta om fler fåglar där.

Magi-cat
0

fast - det behöver nog inte vara så svårt. Utgå ifrån att det är en uggla såvida den inte är jättestor och har tofsar på öronen för då är det en berguv, och den kan man inte ta miste på!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Celia
0

Aha Glad Tack för era svar!

Nej jag har kollat bilder och de jag stött på är antingen pärluggla eller tornuggla. Kattuggla lär inte finnas här nere i Skåne enligt Wiki, fast det kanske står fel info där…. för jag är ganska säker på att jag har sett en tidigare (för många år sedan).

Och nej, jag har inga tofsar på "min" - så då är det en uggla :)

Tusen tack!
Kram, Cecilia