Behöver hjälp och
Jag misstänker att vårt hus är hemvist åt alla möjliga väsen. Har själv inte sett något, men min dotter som är 20 månader ser och pratar om allt möjligt. Nu ikväll var hon väldigt arg på en tomte som hon sa stod vid dörren i sovrummet, skällde ut den ordentligt. "Nej tomten, inte komma här! Dumma tomten!" osv. Vid ett annat tillfälle började hon skratta och peka med kommentaren "titta flickan, flickan har näbb!". Sen hon var liten har hon ofta pekar upp i taket eller in i hörn. Vad tror ni? Vad är det hon ser? Bör vi vara röda? (Hon är mycket intresserad av tomtar nu inför jul, så "tomten" hon såg kan mycket väl vara något annat)
Rädda såklart, röda
Barn brukar vara naturligt öppna och det finns många väsen runt oss som vi vuxna inte ser med våra ögon. Ditt barn ser alldeles säkert en tomte. Och andra väsen. Tomtarna kan vara busiga o hitta på hyss, men de brukar inte vara elaka. Du behöver nog inte vara rädd alls. Prata med henne och fråga utan att tala om eller visa att det hon ser är fel. Du märker om ni har en fel energi i huset som måste bort. :)
Om du tycker det är svårt att veta vad du ska svara när din dotter ser något så säg bara "jahaaa" 🙂 När min yngste var i den åldern såg han allt möjligt, och hade jag tur så såg jag det också 😉
När jag var liten såg jag tomtar. Dom är jätteskygga iaf dem som jag såg, för direkt jag skulle berätta för min mamma eller mormor så gömde dem sig. Jag minns detta som om jag skulle ha varit 6 år men jag var tydligen inte så mkt äldre än 2år.
Jag tror att dom är hos er för att skydda er från något. Det kanske är fel på någonting i huset. Elen exempelsvis?
En jul då jag satt och tittade på en adventsljustake där en liten tomte satt längst uppepå och dinglade med benen så ville jag så gärna peta på honom och när jag gjorde det så bet han mig och jag började gråta såklart. Min mamma sa till mig att du fick en stöt för att det fanns ingen glödlampa allra längst upp. Idag förstår jag att han satt där för att skydda mig från att inte peta ner fingret där. Blir varm när jag tänker på det.
Så till svar. Nej bli inte rädda! Dom ser efter er och erat hus känn er lyckligt lottade.
Kärlek till er!
Tack för svar!
Till saken hör att detta är inte det enda hon sett, hon ser även bland annat en flicka med näbb, som tydligen är mer rolig än läskig, och flera gånger har hon pekat på något i taket och berättat att det är en flicka där uppe. Innan hon var stor nog att prata låg hon ofta och tittade koncentrerat mot vissa hörn, samma hörn där hon nu säger att hon ser saker, ofta log hon.
Nu senast blir det dock läskigare, hon konstaterade torrt att det fanns spöken i form av små barn i rummet. Då vi frågade om de var snälla sa hon bestämt "nej!" och på frågan vad de gjorde svarade hon att de grät.