Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterböckerfilmtips
Läst 671 ggr
Skogskraft
0

Se den!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många har nog redan gjort det, men till er som inte har det: do it. Finns numer med svensk översättning, då kallad det mesigare "Vad vet vi - egentligen?"…

[BigMama]
0

Vad handlar den om?

Skogskraft
0

"Filminfo: What the bleep är en ny typ av film. Den är delvis dokumentär, delvis spelfilm, och delvis utarbetad med genomtänkta, inspirerande visuella effekter och animationer. Huvudpersonen, Amanda, spelad av Marlee Matlin, befinner sig i ett fantastiskt Alice i Underlandet- experiment när hennes dagliga, oinspirerade liv bokstavligen börjar att lösas upp, visande den slumpmässiga världen bakom kvantfysiken gömd bakom vad vi anser att vara vår normala, vakna verklighet".

Happyspirit
0

Jag har sett båda. Det finns ju två nu, men jag gillar den första bättre.
Den andra heter väl nåt med "down the rabbit hole" (vet inte om jag stavat rätt nu)

Absolut sevärd film!

[BigMama]
0

Något som går att hyra? Eller måste jag beställa den i någon bokklubb?

Playja
0

#3   Är det   What the Bleep! Down the Rabbit Hole du menar? Var den inte lika bra som den första?  *ler*

Skogskraft
0

"Down the rabbit hole" verkar snarare vara en slags "director's cut/extended/collectors edition", samma pestiga elände som filmbranschen plågat dvdköpare med länge. Först bioversionen, sen collector's deluxe special-trams & sen kommer director's cut, & senare 10-årsjubileumsutgåvan…

Vet inte om den finns att hyra.. men går att tanka hem från nätet för de som vet hur (jag tänker inte skriva manual för dessa så kallade olagligheter här).

Beskrivningen av filmen tog jag från nätet, då jag hade brådis ner till affären, men nu har jag mer tid:

Spelfilmsdelen är en kvinnlig fotograf med typ migrän & plågad av elaka minnen från ett misslyckat äktenskap (otrogen slusk till snubbe) & utan att hon inser det är hela hennes tillvaro skapad av henne själv & hennes totala insnöande på det där minnet som hon vägrar släppa. Hon ser bara otrogna svekfulla män överallt & stänger ute både kärlek & vänskap, typ.

Inklippt, tillsammans med asläckra animeringar, är små korta intervjuer med kvantfysiker, "new age-folk", professorer osv.

En del bekanta ansikten från filmen "The Secret" dessutom. Båda berör ju samma tema: Din verklighet skapar du själv, det beror på hur du tänker.

Filmen är väldigt bra, men naturligtvis fick den många att skrika högt om hur dålig den är, eftersom de vägrade ta till sig budskapet i den.

Tjejen i huvudrollen är dessutom gamla bombnedslaget Marlee Matlin, nån som minns henne? Från love story-snyftisen Children of a lesser god/Bortom alla ord.

Själv kände jag inte igen henne utan glodde förvånat på namnet i eftertexterna. Alla blir vi äldre, men hon har åldrats med stil Skrattande