Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: andarspöken
Läst 3671 ggr
Lilla Gumman
3

Sett en spök-katt

I normala fall brukar "spök-katten" kliva i sängen, ligga i sängen och andas o.s.v. fast ingen katt finns i rummet. En gång kände jag kattens ben. Idag såg jag ett kattansikte. Grå, lite som vår ena katt fast gråare och mer lurvigt. Bara ett ansikte, och det försvann efter någon sekund. Jag är rädd. Är det en katt som går igen, eller en demon? Vad är det? Det är verkligt, inga fantasier och ingen katt i rummet.

Amandla
6

En katt är en katt, inget att vara rädd för 🙂Den trivs säkert hos dig för att du har katter och tycker om dem. 

(PS enligt våra Skrivregler på Övernaturligt är det inte tillåtet med prat om demoner och liknande).

RoxannaS
4

Jag har också sett en katt. En helt svart med knappt någon svans. Började se den 2010 när jag bodde med en jägare som sköt en likadan katt då grannen hade typ 40 katter som alla var besläktade med varandra. Den ena såg hemskare ut än den andra. :( Men den katten brukar dyka upp när jag får svackor och mår riktigt dåligt. Så jag tror den är någon typ av skyddsängel eller något sådant. Den liksom bara kommer fram och visar att den finns. Strosar omkring efter väggarna och håller koll på mig. Så jag tror inte du behöver vara rädd. Hade den varit elak så hade du nog märkt det redan. :)

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Lilla Gumman
1

Jag ber om ursäkt. Visste inte att man inte fick skriva om demoner. Var hittar man reglerna för detta forum? Katten som kliver i sängen gör det även hos en granne på nedre botten. Vi flyttade till den här lägenheten 2003. Katten har klivit i sängen då och då sen dess. Vi skaffade 2 kattungar på hösten 2003 och en 9-månaders katt på våren 2005. Katten vi skaffade på våren 2005 dog i cancer på sommaren 2011. Efter det har spök-katten mest legat och sovit bredvid mig. Bara nån enstaka gång har den klivit i sängen. Jag är aldrig rädd, men blir lessen ibland och tänker på katten som dött. Först igår, måndagen den 4 juli, fick jag se kattansiktet och blev rädd. Men jag blir nog inte rädd nästa gång. Det händer även att jag känner mig iakttagen. Som om nån står i vardagsrummet och kikar på mig när jag ligger i sängen och ska sova. Men det avfärdar jag alltid och tänker att jag nog bara är mörkrädd, och så är det inget mer med det.

Amandla
2

#3 Du kan klicka på ordet Skrivregler (alla ord som är understreckade med prickar leder till en artikel i sajtens Lexikon, det gäller för samtliga sajter på ifokus) eller använda sökfunktionen, men oftast hittar du de olika sajternas regler högt uppe till vänster under fliken "Aktuellt just nu" eller "Om sajten" som ligger i den svarta smala menyn som går tvärs över sidan, direkt under omslagsbilden.

[Rhonda]
2

#0  Vi får besök av andekatter o känner när de hoppar upp på sängen.

Jag brukar säga 'Tack lilla kissekatten för att du vill vara hos oss vi tycker det är så mysigt att du är här'. 

Jag har sett andekatter några gånger o min dotter med. Det är härligt!

Choklad
2

En gång då jag var på besök hos min dotter, så när jag var på väg ut till ett annat rum, så kom det en svart katt och gick upp bredvid mig och mjaude, högt och tydligt. Bara det att dotterns katter var ute, och katten syntes inte, jag såg den men sedan försvann den snabbt i tomma intet. Dotterna hade en svart katt, så jag trodde först att det var den. Jag blev jättepaff då den bara försvann.

U R us

Morgan Björkman Björling
2

Skulle kunna vara ditt speciella andedjur. Har hört en annan historia om en person som hade en svart panter. Då var det så att folk som gick utanför den här personens hus brukade se pantern genom fönstret. Och de undrade då hur det kom sig att de såg något sådant i huset. Men det visade sig senare när ett medium kom dit att det var ett andedjur som tillhörde personen som då bodde i huset. Och det kan vara samma sak med katten. Eller också kan det vara en katt som du har delat ett tidigare liv med. Hoppas att det var till någon hjälp!

Coralines Ghost
2

Du ska inte vara rädd. Det är bara en liten andekatt :)

Lilla Gumman
2

Katten skrämmer mig inte längre. Däremot blev jag rejält rädd nu i natt. När jag hade borstat tänderna kändes det som om nån stod i hallen och tittade på mig. Det fanns ingen där, bara känslan av att någon stirrade argsint på mig och undrade vad jag gjorde där. Såg ingenting, intalade mig att jag var mörkrädd, men det kändes att nån var där. Det kändes som om han förföljde mig, snabbt ner i sängen och gömde mig umder täcket. Det känns som han står i vardagsrummet och kikar på mig när jag ligger i sängen. Kikade upp och såg då nåt svart sväva över sängen. Hjälp, vad rädd jag blev. Jag brukar inte vara "mottaglig". Undrar vad som hänt nu i sommar. Vad vill denna man? Varför kan jag inte se honom? Och varför är han förvånad och arg? Jag fick tanken att han tänkte "vad gör du här?"

Lilla Gumman
0

Ocy vad var det för svart som svävade över sängen?

Huygens
1

Ibland kan man prata med anden och sända positiva känslor till den, då blir den glad. Om du känner dej rädd, kan det var andens sinnesstämning som märks, att den är ensam och rädd. Lite god känslor och några vänliga ord kan hjälpa anden vidare.

Lilla Gumman
0

Kan jag inte få anden att gå över till andra sidan? Det verkade som om anden bodde här och blev förvånad över att se mig. Som om anden inte visste att den var död. Utan bara rörde sig i lägenheten som man brukar göra när man bor nånstans.

Lilla Gumman
0

När jag ska gå in till toaletten har jag ytterdörren i ryggen och ett "kontorsrum" till vänster. Det har gått så långt att det är kusligt att ens komma nära kontorsrummet efter mörkrets inbrott. Ibland törs jag inte släcka efter mig utan lägger mig med lampor på lite här och var.

Lilla Gumman
0

Och i morse såg jag att dörren till diskbänkskåpet var öppen, och diskmedelsflaskan stod på golvet. Jag kan ha glömt att stänga skåpet helt, och nån katt kan ha puttat till det så det stod öppet. Men jag har inte ställt diskmedelsflaskan där vad jag minns. Och det borde jag ha kommit ihåg. Den var inte utvält, som om en katt hade varit där, utan den stod snyggt på golvet som om jag hade ställt den där, men det har jag ju inte. Tror jag. Nu blir jag lite förvirrad, ett spöke kan väl inte flytta på saker hur som helst? Men varför skulle jag ha glömt att jag ställde flaskan där? Fattar noll …

Carrolinline
0

Låter som spök katten kanske försökt skydda dig från denna andra ande som verkar störa? Försök säga till den att gå därifrån för du bor där nu.. eller nått liknande.

Magi-cat
4

Kan inte spökkatten bara få vara där? 🙂🐱

Ta det bara lugnt så är den också lugn.

Det blir lätt att man jagar upp sig och då ser man bara mer som skrämmer.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Choklad
1

Jo, ett spöke kan flytta på saker hur som helst och de kan göra betydligt mer än så.

Men jag kan undra om en katt skulle ha intresse av att flytta på diskmedel?

Det kanske finns fler andar hos dig? Min erfarenhet är att spökkatter brukar komma innan de andra andarna kommer, vet inte varför.

U R us

Lilla Gumman
0

Choklad, finns ett spöke som är manligt också, som jag har känt av. Nån som observerar mig. Och har glott på mig och undrat vad jag gör här. Katten ser jag bara glimtar av.

Choklad
2

Om jag nu har kommit in på rätt energispår, så verkar denne man lugn och trygg men lite klurig, lite som att han gärna vill skoja med dig, men sedan får jag till mig att han också kan skifta ganska snabbt i humöret och bli allvarlig och lite "borta", som att han blir glömsk. ser honom som en svart skugga med huva, men det kan lika gärna vara min fantasi. (Han visar inte hur han ser ut, han bär en mask, en vit mask med hål för ögon och mun och näsa )

Han vill inget ont säger han. Han ber om ursäkt för att han skrämde dig.

Jag får en märklig känsla av ömsom tillit och trygghet, och sedan denna obalans mellan humör och minne. Han visar mig en vacker blomma, ser ut som ett litet barn har gjort den som en teckning, den liknar en prästkrage  eller en solros med olika färger på sina blomblad. Namnet Elisa dyker upp (men det kan vara helt fel för jag är dålig på namn)

Jag "hör" mannen säga : "en gång för längesedan"

Han visar mig också en kudde, en vit. Vila

Han ser dig, och finns hos dig, och det finns en mening med det.

Jag får också bilder från från honom enligt följande: Nyckelknippa, putsa fönsterna, liten hund.

Rotborste (???????? )

Städa (skurhink med tillbehör )

🤔Brukar han smyga bakom din rygg och skoja med dig?

Han visar att någon gör så och sedan säger personen "BU" som om det en gång var ett litet barn som gjorde så på en vuxen.

U R us

Lilla Gumman
0

Skurhinken står i hallen. Det är mycket"städa och röja" just nu. Fönstren har jag inte hunnit putsa nu i sommar. Jag förstår om mannen säger åt mig att vila och visar på städgrejor och rotborstar. Jag är rätt så trött och kan inte komma till ro på kvällarna. Mina föräldrar som bor 25 mil bort har en liten svart krullig hund som är 13 år eller nåt och måste äta specialfoder resten av livet. Namnet Elisa säger mig inget. Min morfar dog 1982 i en hjärtattack, 78 år gammal. Jag var bara 8 då. Morfar var mitt allt, jag har saknat honom jättemycket. Han hette Filip. Min kusin Karolina dog i cancer när hon var 8 år gammal. Just den teckningen minns jag inte. Det är som om någon tittar på mig,går bakom mig iblamd och så, men inte skojardirekt. Vi har två katter, en huskatt och en exotoc. När jag skulle kissa förut kom huskatten och skulle bajsa i lådan. Efter förrättat värv brukar hon krafsa så länge att vi ibland får fräsa till "nu räckerdet". Men jag hinner knappt säga det så far huskatten ut som en oljad blixt, och så hör jag henne jama en gång. Går till TV:n. I soffan ligger exotickatten och sover. Straxt kommer huskatten och hoppar upp i soffan med stora pupiller i ögonen, frågande "vad händer?" ungefär. Kan huskatten ha sett något? Eller var det bara ett "ryck" av överaktivitet som de får ibland?

Choklad
0

Katter och hundar ser andar och andra energier, så visst kan din katt ha sett något.

U R us

Lilla Gumman
0

Choklad, kunde du få någon uppfattning om spökets ålder? Jag har funderat på om det är min morfar eller nån annan.

Choklad
1

det är svårt att se ålder då han bar en mask. Och de visar sig i den ålder de känner är ok för dem just då de visar sig. Han verkar vara omkring 50 + , men han var som en 40åring i sättet och i känslan eller hur jag ska formulera det hela.

U R us

Lilla Gumman
0

Aha, jag förstår. Ja, då vet jag inte vem det är.

Jag har nästan letat ihjäl mig efter mina trådlösa bluetooth-hörlurar. Brukar ha med dem till gymmet, men lägger alltid ner dem i ryggsäcken när jag är klar och dubbelkollar det när jag är ombytt och ska cykla hem. De ligger inte på något av de ställen jag brukar lägga dem, jag har letat igenom alla väskor och kassar, kollat igenom garderoben, letat under möbler o.s.v. men ingenting. Tänkte om spöket kan ha flyttat på hörlurarna? 

Vi har ju blivit av med en sugproppskrok som hängde i badrummet och trillade ner, den är spårlöst borta fastän vi vänt upp och ner på hela badrummet och hallen. Det tror vi är spöket som har gjort. Så varför inte hörlurarna?

Choklad
2

Ibland skyller man alltför lätt på spökena, jag vet det av egen erfarenhet. Men ibland kan ens eget minne vara lite på svaj. 😇

En del spöken bara kommer och hälsar på oss utan anledning, de liksom bara vandrar runt, och ibland vill de stanna kvar för att de , ja, bara vill. Men det är ganska tydligt att denne inte vill visa vem han är, pga  masken.

U R us

Lilla Gumman
0

I natt hörde jag ett durrande. Som när man har ställt ett alarm på ljudlös. Gick runt i lägenheten med mobilen i handen. I hallen hördes durrandet starkare. Då såg jag att min handhållna GPS var på, skärmen lyste och full batteristyrka. GPS:en hade jag ancänt på dan. Runt 17.30 stängde jag av den och lade i en genomskinlig godisbytta där jag förvarar GPS och synksladd. Locket ligger alltid på, men är inte alltid "tilltryckt". GPS:en har inget alarm, men den kan pipa vid navigering innan man ska svänga. Pipet har jag alltid avstängt och navigering med svänganvisning gör jag mycket sällan. Om jag glömmer GPS:en på slocknar skärmen efter en kort stund och man måste trycka på en knapp på sidan för att "väcka" den. Dessutom, är GPS:en på i mer än sex timmar borde den inte ha full batteristyrka. Läskigt. Annars är det lugnt, bortsett från spök-katten som ibland sover med mig. Önskar att all aktivitet försvann och aldrig kom tillbaka.

[VSK]
0

En liten fråga till er alla som sett spök-katter IRL. Är det nåt speciellt med deras päls ni reagerat på? Kan vara både synligt och (fysiskt om ni klappat de nån gång).

(vissa av er här vet vad jag syftar på nu, men jag skall inte berätta än vad det är jag syftar på gällande mina erfarenheter) 🙂

RoxannaS
0

#27 Jag såg ju en svart katt förr. Men alltid gåendes längst väggarna. Aldrig ut i rummet liksom. Oftast när de var dunkelt ljus. Så jag fick liksom aldrig någon bra bild av den. Man såg mer skepnaden av en katt. Som en skugga typ

Lilla Gumman
0

Katten var grå och "rufsig". Långhårskatt.

Skogsvittra
0

Jag har sett fler spökkatter än några andra sorters spöken. Har sett en vit, en stor brun o svart randing med gröna ögon, en grå katt, en svart… säkert fler. Kommer särskilt ihåg den stora med bruna ögon för den hoppade upp brevid mig när jag satt vid datorn och den var verkligen enorm! När jag bodde i studentlägenhet hade vi en spökkatt också som jag dock aldrig såg, men vi hörde den jama och krafsa. Har bara sett korthåriga katter men fick intrycket av att den senaste svarta jag såg var långhårig.

[VSK]
0

Jag menar inte kort eller långhårig nu. Finns det nånting annat ni som sett spökkatter reagerat på? (kan ju vara att det jag sett kanske inte är så vanligt, därför ingen som nämnt detta än).

Ni som är duktiga på att läsa av, kan ju läsa av mig och ni har svaret 🙂

Lilla Gumman
0

Vet inte alls vad du syftar på VSK. Nu i morse var spöket igång igen. Vi har likadana sängbord från IKEA på var sin sida dubbelsängen. Sängborden har en låda man drar ut. Min låda var nästan fullt utdragen. Jag brukar ladda mobilen i sovrummet och den ligger på hyllan inuti sängbordet. Jag låg och läste när lådan i sköts in en liten bit. Det måste göras av en människa, naturlagarna kan inte göra det. Råkar man putta till lådfronten åker den in med ett tjong och stängs.

[VSK]
0

Om du inte vet vad jag syftar på så har du nog inte sett det. 

Det jag undrade var om ni som sett spökkatter noterat nåt speciellt med pälsen.

RoxannaS
0

#33 Skulle vilja veta vad du syftar på

[VSK]
0

Självklart skall jag berätta inom sinom tid vad min erfarenhet är, men vill se vad andra svarar först 🙂

RoxannaS
0

#35 kan du inte skicka PM till mig?