Trasan är sjuk!
Har han fått någon ny frukt eller något att äta,eftersom han verkar va hård i magen? Jag hade i såfall provat med en vanlig termometer,doppad i olivolja el dyl.Som man gör med spädbarn när dom har svårt att bajsa.Prova kan man ju. Lycka till.
Glömde fråga om han känns svullen och hård på magen? Om han nu inte har fått total förstoppning eller anna tarmsjuka ligger bakom,så kan du kanske massera försiktigt på hans mage….framifrån och bakåt. Vet inte mer vad jag ska föreslå…vet ej heller om olivolja är bra för marsvin,annars kanske du kan hälla i han en tesked…
Men UT kommer pluttarna i en väldig fart, men det är svårt att få ut dom verkar det som. Och så gör det ont. Som om han har sandpapper i rumpan…*suck*
Men jag kan ju prova med det…det smörjer kanske upp lite…
Med Stjärnljus // Shintaida
Tack Brokenfether!
Ska massera honom…
Med Stjärnljus o varma kramar // Shintaida
Usch då,Låter som han har nåt sår innanför anus.Har du kunnat se om han är röd? Det är svårt med små djur för dom är så pyttiga överallt.Fast om han har ett sår så borde det blöda lite oxå…hm..
Han kanske bara har vanlig knip i magen.Är dom små korvarna hårda?
Ja, dom är hårda. Inga sår - kollade igår.
Har bara fått tag i bebismat som är katrinplommonpuré. Gav honom 1 ml i går och 1 ml nyss.
Innan i dag verkade det bra…likaså efter ca två timmar efter dosen igår för då åt han upp plutten som dom ofta gör…utan att gny…
Med Stjärnljus och tacksamhet // Shintaida
Menar du att han äter sitt bajs? Gnyr han när han äter?..
Jag var inne och läste på marsvin i fokus…och det har säkert du oxå gjort…*L
Trumsjuka
Om marsvinet utfodras med för fiberfattig (=för lite hö) och för fet kost (= för mycket gnagarblandning, frukt, bröd etc) kan detta leda till att mag-tarm motoriken avtar och kanske t.o.m. helt avstannar. Då blir mage och tarm snabbt gasfyllda, vilket leder till smärta för djuret och är livshotande om djuret ej snabbt kommer under veterinärvård. Det första tecknet på begynnande trumsjuka är att marsvinet ej bajsar lika mycket eller inte alls samt att det inte äter lika bra alternativt inte alls. Marsvinet brukar också bli ovilligt att röra sig och lättirriterat. Vid dessa symptom bör veterinär alltid kontaktas omedelbart eftersom sjukdomsförloppet kan vara hastigt och leda till djurets död inom ett par timmar.
Känner du igen något av dessa symptom? Hoppas inte!
Oooh, nej…det stämde inte! *gudskelov*
Men brödbitar får dom inte mer av däremot…fått IBLAND…men nu är det slut med det goda…
Med Stjärnljus // Shintaida o Trasan
Hoppas han bara har en gasig kväll och att han är bra imorogn..men du,kanske du skulle låta han va utan mat ca 8 timmar och se om det hjälper.
Kram
Då äter han bara på kartongerna och allt annat i buren.
Så det törs jag inte.
Nu ligger han här i mitt knä på en fleecefilt och mår som en prins. Har klämt honom på magen, men den är mjuk och fin. Har masserat. Men det "smäller" i rumpan på honom, men det brukar det göra på marsvin när en plutt är på väg till utgången.
Nu är det läggdags för dom små (har tre stycken) och matte och husse ska krypa ner i loppelådan…
Ha det så bra och tack för hjälpen och stödet!
Du är GULD VÄRD!
natti natti med Stjärnljus önskar Shintaida o Trasan.
Jo, Trasan skickar nospuss till Dig för han tycker Du är snygg…
sicken en, va???
Skönt att det är bättre med han…då är det gasmage han har nu…får vi hoppas.
Klia han bakom örat från mig….den lille flörtisen..
Sovgott….får höra sen hur det gått. Kram…/B