OT trist
Just nu känns det dom att bokföring är det tråkigaste som finns.
Jag som brukar se allt från den ljusa sidan…just nu känns det som att kvittona tornar upp sig i högar framför mig och liksom aldrig tar slut….. tänk om ändå de små som bor i vårt hus hade varit bokföringstomtar!
Jag förstår hur det känns. Jag sitter med en uppsats (och en hel utbildning) som aldrig verkar ta slut. För att det ska kännas lite lättare brukar jag tänka på hur skönt det är när det är färdigt. I jul kommer jag att vara färdig med den här uppsatsen och det är ju inte alls länge kvar. Försök att se målet i stället för vägen dit. Du klarar det utan bokföringstomtar! 
hehehe…jo jag vet att jag klarar av det…men visst skulle det vara skönt att slippa…jag skulle mycket hellre ta en långis med hunden!
. Du är inte ensam. Jag arbetar med bokföring.Ibland är jag trött på den. Då skall vi inte tala om våra kunder. Det flesta är duktiga. Några kommer med verifikationerna i en påse när året är slut
. Lycka till
Var rädda om varandra
Ja jag sköter gubbens bokföring, vi har inget krav på revisor så det vill till att det blir rätt! Just nu känns det lite bättre, jag har precis konterat en jättebibba med papper, nu ska jag bara knacka in det i datorn.
Men VARFÖR är det så många företag som har dåligt bläck i sina kvittoskrivare…man ser ju knappt vad det står!
Fnissar. Kan de vara snåla.
Många tycker att papper inte är så noga. Om man ser nått eller ej är inte så viktigt
Var rädda om varandra
men jisses…de har ju företag själva så de borde ju fatta bättre, men så klart de är snåla!
När man sitter och konterar så slås man också av at det borde finnas en standard för hur ett kvitto ska se ut…..datum i höra övre hörnet med år mån och datum( i den ordningen) samt färdiguträknat med netto, brutto och moms…eller ändå bättre…alla artiklar prisgivna netto och momsen uträknad på slutet. men det klart…då skulle halva sveriges redovisnngspersonal bli arbetslös!
Hej igen. Det finns bestämmelser om vad som skall finnas med på en faktura. Finns att kika på på skatteverkets hemsida. Men att lära gamla hundar sitta, det ni, är inte enkelt. Man har ju ex. inte rätt att dra nån moms om inte den finns angiven. Förr räckte det ju med att det stod moms ingår. Sen säger ju bokföringslagen en massa om när man skall bokföra. Nu kommer ju tremånadersmomsen och det gör ju inte saken bättre. Nu kommer vissa att vänta ännu
längre. Sen finns det ju förståss en hel massa regler som är idiotiska. Och ibland införs regler utan att skatteverkets personal fått utbilda sig . Ja ja det svenska samhället
Var rädda om varandra
Ja då…jag vet vad som måste stå med…men vad jag menade var att det skulle stå på samma ställe oavsett var kvittot kommer ifrån, så man slapp sitta å leta och räknas osv när man bokför, det skulle spara tid.
Håller verkligen med dig
Var rädda om varandra
å sen de nya reglerna om byggföretag som fakturerar varandra….det är ju inte KLOOOOOKT!
mm. KOmmer troligen att bli hur många fel som helst. En målare har kanske målat en lokal hos en maskinstation eller lantbrukare, De som har maskinstationen eller lantbruket kanske är ute nån enstaka gång och kanske gräver husgrund, dränering på en åker.m.m.. När målaren ringer dem och frågar om de är företag som utför byggtjänster blir troligen svaret nej och så lägger målaren felaktigt på moms. Och det värsta är att skatteverket inte klart kan säga hur det är. Det får rättsfall visa. HELTOKIGT. Gör först alla bestämmelser, lär sen alla på skatteverket. Sen kan man kanske lära oss andra .
Var rädda om varandra
Ja vad ska man säga…en regel borde gälla alla, ju färre undantag desto bättre. Vet du vad jag mitt dumma nöt gjorde första året? Jag konterade och bokförde verktygsinköp som……verktyg! Alla som kan lite om bokföring vet ju att det blir fel, för det självklara valet är naturligtvis att bokföra dem som förbrukningsinventarier….*dryper av ironi*
Fnissar. Ja det är inte enkelt. Fast självklart vet jag inte. Jo nu kanske det är det för mig men åh vad jag tycker mycket har varit dumtunder årens lopp. Håller med dig att det vore bättre att alla skulle göra likadant. Men så enklelt får det inte vara.
Här om veckan fick en kund ett besked om att att den skulle påföras skattetillägg för att den inte redovisat aktieförsäljning rätt. MEN. Det var visst redovisat rätt. Personen på skatteverket hade bara inte kollat om det gjorts fler köp och fsg under året. Mannen som har hand om vår kunds aktieaffärer, skall ha sagt vad han tyckte om detta. Han erkände att han aldrig varit så sur mot nån i telefonen. Sen råkar min kollega ringa och säga samma sak. Stackarn på skattverket. Fel kan vi alla göra.Men personen på skattverket lyssnade inte utan blev ordentligt sur. Men vilket svar det blev. Stod bara allt allt skulle vara som det var från början. Ja det är säkert inte lätt att arbeta på skatteverket heller. Som tur är är det annars jättefin och hjälpsam personal på skatteverket.
Var rädda om varandra
Nu kan jag visst inte stava heller
Var rädda om varandra
dom är verkligen hjälpsamma, guuuud vad mycket en tjej där har hjälpt mig, med bokslut och deklarationer mm…