Ljud/doftkänslig
På sistone, & särskilt idag, har jag märkt hur jag inte står ut med starka ljud & påträngande lukter längre.
Oljud har jag runt mig dygnet runt, då mina grannar består av 3 kategorier:
* De som för ett j-vla liv, smäller i dörrar, ylar som stuckna grisar & pumpar monoton skräptechno & sunkhiphop på vansinnesvolym.
* De som är för gamla för att märka nåt.
* De som är för dumma för att reagera/bry sig.
Åkte med en buss idag som lät som den skulle gå sönder när som helst, vrålet & bullret från motor & bromsar var värre än med de gamla skrammelbussarna från min barndom. Varje gång dörrarna öppnades hördes dessutom värsta tryckluftsljudet, PSSSSCHHHHT liksom. Stank bensin/avgaser gjorde det också. Höll på att få spader.
När jag kom hem golvades jag nästan återigen av matos/vitlöksstanken nån av grannarna skapar minst 2 ggr i veckan.
Just nu sitter jag med det vanliga monotona basdunket som tränger in här, rycker till varje gång porten smäller igen samt önskade mig ett baseballträ när riksdåren i föregående port återigen drog ett par varv i sin skitbil med spräckt ljuddämpare som han ofta gör sen nåt halvår tillbaka. Han vet hur han stör & njuter av det, varvar upp bilen på max varje gång han ska köra iväg & kör runt kvarteret några gånger innan parkering.
Ja, jag bor i ett pajasområde med riktigt felvaggade människor, men utöver det märker jag hur ljud/doftkänslig jag blivit.
Nån annan som känner likadant?
Ljus och ljud känslig är jag nästan jämt men det hör också ihop med min fibromyalgi. Jag bor så pass att jag kan ringa störnings jouren så slipper man ta det direkt med grannen och det är efter kontorstiderna. De har jag tagit till hjälp när grannen sätter igån steron kl 3.00 - 4.00 på morgonen när de kommer hem från krogen. Då får de böta om det låter när de kommer fram. Techno vill jag inte heller höra särskilt inte genom väggen.

jaa, tyvärr måste jag nog säga, för jag ÄR doftkänslig och jobbigt ljudkänslig också, jag lider faktiskt av det. Mina grannar ovanpå, är synskadade och drar sina sängar över golvet varje morgon kl.05:30, jag försökte kommunicera med dom om det, när vi flyttade hit, men fick ingen förståelse alls: det slutade med att jag måste sova med öronproppar, sedan dess. Men det kanske det får lov till att vara värt, för grannsämjans skull, vi kommer ju bra överrens har det trevligt ihop för övrigt, men det är ju alltid någonting som känns jobbigt, även för dom säkert.

Samma här!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Sån var ajg när jag var stressad och hade deppressionsproblem. :(

Jag är väldigt känslig, speciellt för ljud och det var en person som förklarade det för mig en gång att det är väldigt vanligt för dom som är öppna och mottagliga. Medialitet betydet överkänslighet och det betyder också att man är extra känslig i alla sinnen.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Det kan jag lugnt påstå att jag är..ljudkänslig och doftkänslig beroende på vilken doft det handlar om. Den enda gång jag lyssnar på musik (av egen fri vilja) är i bilen när jag kör.Min tonårs son spelar sitt dunka,dunka så fort han vaknar på morron och nästan tills sängdax och jag blir TOKIG!!! Förr älska jag när det var tung bas i låtarna,men numer klarar jag det inte,jag blir nervös av det.
Jag har blivit sådan vid de tillfällen "gränsen är nådd".
Allt fungerar halvhaltande under en period som kan vara ganska lånvarig men sedan kommer droppen………
Jag förstår att det kom i samband med stress/deprission för dig Zeretki, det är ju även där droppen som får det att rinna över.
Jag tror, Skogskraft, att du haft ett stort tålamod hittills och tigit och lidit men nu säger dina sinnen ifrån, de orkar liksom inte med mer oljud och dofter.
Tyvärr blir man då överkänslig för alla ljud och dofter, även det som vi mår bra av.
Dessutom, du kanske håller på att öppna dina sinnen mer just nu och då blir man också extra känslig, oj vad det händer saker.
Hoppas att det går över eller att du hittar en bra lösning på detta
Må så gott /Hellas

Hej..jag har fibromyalgi..och på senare år har jag blivit superkänslig för skarpa ljud..och skarpa ljus! Mina öron har kanske vant av sig med höga ljud efter att barnen flyttat ut..för jag minns inte att jag var såhär känslig förrut!
Jag har flyttat till ett boende en bit från allt "dunkadunka" för jag orkade inte med grannar som smällde i dörrar och spelade högt.
Men det är knepigt..När jag har mina barnbarn på 2 och 4 år…så spelar det ingen roll hur mycket dom skriker och bråkar! Då blir jag inte stressad..
Kram
Anita

Tack för alla svar 
ja, det käns som att "nu är gränsen nådd" samt att jag blivit ännu känsligare…
…& det vid en tidpunkt när försök att få "de som har makten" att säga åt dåren ovanför på skarpen. Resultat: de sa tydligen VEM som klagat, killen kom & ringde på vid absolut fel tillfälle, jag orkade inte skälla ut honom, svag trött & låg, så han gick hem & förde extra mycket oväsen, understödd av en del andra råpuckon i området som han tydligen snyftat & snörvlat hos & som bestämt sig för att hjälpa till med att störa så mycket de kan nu, dundrande technoskit i flera timmar varje kväll, dock slutar de innan 22 så jag inte kan ringa störningsjouren…
Vet inte på vilket sätt jag bryter ihop snart…
Skriker & gråter eller knäcker lite näsben & käkar på vissa…
Har fått "hints" från universum om flytt & ny bostad… ja tack. NU.
Samma här!! Jag är också enormt ljus och ljudkänslig, och ännu värre blir det om jag är riktigt trött och slut.. 

Jag har alltid varit ljus och ljudkänslig…fast senaste åren har jag varit extremt ljudkänslig…speciellt på höga frekvenser…det vibrerar i öronen då…vilket känns väldigt jobbigt. Men även smak och speciellt lukter är jättejobbiga också…känner minsta lilla lukt hur tydligt som helst.

Vad det gäller ljus så är det nå't jag verkligen avskyr. Ok, jag ligger inte gömd i en grotta och trycker dagtid precis
Men på kvällen vill jag ha mörkt. Jag släcker ner så det bara är ledljus, (det är ju synd om man slår ihjäl sig för att man inte ser vart man går, det ligger ju hundar lite överallt) sambon blir tokig på mig. För min del räcker det att ha datan och/eller TV-n som ljuskällor, men han vill ha lampor tända också.
Barnen huserar oftast på övervåningen så de får ju ha hur mycket ljus de vill, men härnere vill jag ha det vara mörkt.
Och ljud, ja det är samma sak med det. Det är väldigt jobbigt med för mycket eller för högt ljud.
Doftkänslighet, tja, det beror ju på vad det är för dofter.
Goda dofter är bara trevligt ( i lagom mängd ) sedan finns det ju en hel del dofter som är mindre angenäma.
Starka dofter är hemska.
Hmm, kanske bäst att flytta ut i garaget….fast det är visst redan "nå'n" som har det som boplats…..har det visat sig…

Jag har stora problem,även jag, med allrahelst ljud.Har stora problem då man ska sitta på tex.restaurang ,där bestick och sorl nästan knäcker mej.Just bestickens kontakt med tallrik verkar skära som knivar i mina öron.Kan inte överhuvudtaget,prata med någon alls,just på restauranger.(Kan ju i och för sej vara skönt att slippa höra mej en stund
)Jag är oxå oerhört glad att jag bor där jag bor.Det enda som stör mig här,är min grannes toa,som spolar lite hur som helst.Kan vara nog så irriterande,men jämfört med dina grannar Skogskraft,är detta ett himmelrike
JAg är också känslig för ljud, stänger gärna av radion här hemma. precis som nr 6 lyssnar jag bara i bilen numera.
Stress av olika slag kan skapa överkänslighet för olika sinnesintryck. Buller är ju också bevisat att det skapar stress i kroppen även om man kanske har "stängt av " och vant sig vid det som låter. Tex om man bor vid en hårt trafikerad väg. "Bullerstress" brukar tex visa sig i form av koncentrationsstörningar, trötthet, sömnproblem mm. (ung. samma som många har i tidigt stadie av utbrändhet eller utmattningsdepression som det borde heta istället.
kontentan av det här är buller skapar stress, stress skapar ljudkäslighet. Ljudkänsligheten gör att bullret upplevs mer stressande och så är bollen i rull….
S T R E S S !!! När jag pluggade hade jag perioder när jag var så stressad att jag inte kunde gå ner i kafeterian. Jag klarade inte av sorlet där. Jag hade öronproppar när jag åkte buss/tåg för medresenärernas mobiltelefonringsignaler/prat/skratt/barnskrik gjorde mig galen. Öronproppar kan jag rekommendera! Jag går ingenstans utan att ha med mig öronproppar.
Jag har också svårt för höga ljud och känner dofter mycket starkare nu känner även av dofter som inte ska vara här hemma röklukt tex ingen av oss röker troligtvis är det någon som hälsar på. jag ser inte det som ett problem dofterna mera som en gåva.
Allting är möjligt