STJÄRNFALL...24/10-07..kl23.00
HEJ…jag gick ut på balkongen för att ta en cig innan det är dax att hoppa i säng..kl..var 23.00…såg upp mot himmelen där kom en stjärna med en enorm hastighet..den föll fort ner..jag han önska mig något..så nu är det bara att invänta min önskan..se om den blir uppfylld…och detta stjärnfall var mitt första…vacker upplevelse… fast det gick fort….kram

oooh!

Det är ju en så jättehäftig känsla. Jag såg mitt första ( och än så länge sista ) stjärnfall i Augusti när jag jobbade natt. Gick ut och tog ett bloss och tittade på himlen..och där kom stjärnan…det var maffigt…har varit lite avis på sambon som får se hur många som helst *undrar varför han får det* 

Helgen kan bjuda på stjärnfallsregn, norrsken och en liten komet för den som har en bra kamera till hands. Dessutom syns Venus fint tidigt på morgonen. I helgen finns det goda möjligheter att få se många stjärnfall på himlen. Om vädret är klart kan mellan 20 och 50 meteorer per timma ses om man lämnar stadens belysning och vädret är klart.
Stjärnfallen består av små gruskorn som krockar med jordens atmosfär och lämnar ett lysande spår efter sig innan de brinner upp. Stjärnfallsregnet kallas för orioniderna eftersom de lysande små strecken ser ut att komma från stjärnbilden Orion som syns lågt i söder på kvällen.
Under sin bana runt solen passerar jorden varje år genom ett område i rymden där Halleys komet passerade 1986. Efter sig i sin bana lämnade kometen ett grusat spår med små stenar som den tappat under sin färd runt solen. Det är dessa som jordklotet krockar med och som sedan lyser upp himlen.
De senaste dagarna har också starka norrsken synts över Nordkalotten sedan en stark partikelstorm från solen har nått jorden. Särskilt över nordliga Finland har norrskenen varit mycket omfattande.
Den som har en kamera med tidsinställning och ett stativ kan också försöka fånga en liten ljussvag komet som just nu befinner sig under den betydligt ljusstarkare stjärnan Arcturus som syns lågt över horisonten i väster.
Arcturus hittas lättast genom att följa Karlavagnens tistelstång som i en båge pekar rakt mot den. Strax därunder är kometen som bara syns en kort tid efter solens nedgång. Den som vill försöka ta kort av Komet Loneos bör hålla kameran öppen i minst 30 sekunder och använda ett teleobjektiv.
Den morgontidige kan också passa på att spana åt öster där planeten Venus syns starkt lysande just nu.
detta står i DN.se i dag

Oj då får man hålla blickarna upp mot skyn i helgen! 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#4: gör du inte alltid det? 

Aaaaa! Finns det något häftigare en ett maffigt stjärnfall? Jag bänkar mig där ute i helgen o spanar mot himlen o hoppas jag får se många fallande STARS =)
i november brukar det vara mycket stjärnfall!

#4 Hahaha jo men jag får nog titta på ett annat sätt nu 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Här har vi haft riktigt vackert norrsken varje torsdag! Säkert flera andra kvällar också, men varje torsdag är jag på kurs och när jag kör hem ser jag norrskenet.
i mitten av november brukar det vara stjärnfall från Leoniderna, ibland riktigt mycket! Härliga tider att lysa upp höstmörkret med!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det stråla en stjärna… hoppas din önskan blir uppfylld….