Släktforskning
Jag har blivit intresserad av att gå en släktforskningskurs och undrar om någon härinne kan ge mig tips om en sådan, den får gärna vara på distans/fiffi
Fråga de inne på Proveniens vettja :-)

Tack, det ska jag kolla.
Hej. Kolla med studieförbund i Din närhet. Kan vara bra att börja i sådan kurs tror jag. Sen tror jag jag har sett något om kurs på internet, men minns inte var. Du kan ju maila www.genealogi.se och fråga. Kyrkböcker kan du se via internet om Du har ett Geneline abonnemang. Lycka till , det är väldigt beroendeframkallande när man satt igång. Tiden går fort när man letar.
Var rädda om varandra

Jag körde på via nätet och folk jag kände…Hade sån tur att vi tydligen bott på gårdar vars böcker ligger ute på nätet så jag har kommit 14 generationer bakåt…:) Tagit stopp vid 1540 och tror inte jag kommer längre tillbaka..:)

Ett tips är också www.genline.se
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Det finns ett ställe i Ramsele som heter SVAR. Där kan man släktforska.
Kul att forska. Men passa också på att fråga ut så många som möjligt av Dina äldre släktingar. Be om att få kopiera eller scanna av foton m.m.Glöm inte fråga vilka som är på korten. Be dem skriva ner vad de varit med om. Min svärfar förstod att jag är intresserad så han har varit snäll och skrivit ner om sitt liv som bonde. Sen när han kommit igång så skrev han om stormen gudrun och nu håller han på att skriva om Hur han upplevde krigsåren. Han fick en propp i hjärnan förra veckan. Så nu mår han inte så bra men talet och huvudet klara sig. Han är 88 år men nu retar det honom att han inte är riktigt klar med krigsåren. Så han har tydligen suttit och kämpat vid datorn idag
. Men han orkade visst inte och det är ju inte så konstigt.
Vi satte igång när min son var runt 10 år. Sen har vi forskat ihop från och till. Nu har vi en hel hög i datorn. ca 1300 rakt bakåt och ca 11900 totalt. Sen har det visat sig att vi är med i nått som heter Långarydssläkten. Den släkten ges ut i bokform och det finns nog släktingar i alla Sveriges kommuner utom en.
Ha det så bra
Var rädda om varandra
Har du släkt i söder så testa www.ddss.nu
Där finns material ända från den danska tiden.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tack snälla ni för alla tips nu är det bara att sätta igång och kolla/fiffi
Jajamensan Sätt igång. KOmmer du till släkt i Halland kan du väl skriva.
Var rädda om varandra

#10 Jag behöver inte släktforska för att veta att jag har släkt i Halland
Jag har några släktingar där och själv trivs jag otroligt bra i Halland, en underbar plats att vara på
men jag släktforskar vidare 
Elisabeth

#10 Klart jag skriver om det skulle vara så/fiffi
Vad roligt att du trivs här i Halland Elisabeth. Dina släktingar kanske finns i Falkenbergs kommun. Där jag bor. Har Du varit på vårt berämnda Ge-Kås som ligger i Ullared? Har själv varit i Ullared i dag. Var inne i butiken Bok-Olles och köpte tre böcker. Det blev. "Vinden är min mor" av Bear Heart och Molly Larkin, " Besök från andra sidan " av Sylvia Browne och Det magiska talet tre av Salley Vickers. Det är med att släktforska är förresten som att sitta vid övernaturligt. Tiden bara rinner iväg och man glömmer allt annat. Ha en fin dag. Här är det soligt och skönt
Var rädda om varandra

#13 Dom bor i Halmstad och Getinge, där var jag väldigt mycket när jag var barn och tonåring :) Ullared har jag varit väldigt ofta på och brukar åka ner 2 gånger om året men i år har jag bara varit där 1 gång. Det är bra böcker som du har köpt, jag lovar att du kommer att få underbara lässtunder :)
Jag har en syster i Småland också :)
Elisabeth
Släktforskning är en helt otroligt rolig hobby!! Jag har hållit på i 2 år snart nu och jag har tillgång till en god vän som är "proffs" på detta, och som hjälpt mig oerhört mycket. Är jätteskoj. Halva nöjet är att åka runt och leta på alla gamla byar och torp vart de funnits nånstans och dokumentera det med till släktpärmen. , om nu de finns kvar förstås,,,Lycka till önskar jag dig.