Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 272 ggr
Skogskraft
0

Evil all around

För en tid sedan funderade jag återigen på kopplingen våld i spel & på film & våld i verkligheten. Ty det är ju så, att dator/tvspel bara blir allt sjukt råare & även så kallade barnspel går mest ut på att förgöra, städa undan, monster, elakingar, såna som inte anses passa in. Enda undantaget är väl det genuint astrista "The Sims".

Jag är Djurgårdare. Lagets ursprungliga supporterklubb bildades redan på 40-talet & är idag nästan bortglömd, trots att de har hemsida & ännu existerar. På 80-talet kom nya föreningar, i DIF:s fall hette de Blue Saints, & de drogs med såna våldsfixerade svin att de var tvungna att rensa i leden & byta namn till Järnkaminerna. Nu på sistone har en yngre generation tagit över inom föreningen & trots allt snack om samarbete med klubben & att de gör vad de kan för att stoppa huliganer, är hemsidan fylld med artiklar om hur ädelt & fint det är att hata andra lag, särskilt AIK. Det som fick mig plocka medlemskortet ur plånboken & slänga bort det, var dock en del artiklar som mest gick ut på att ståplats tillhör en viss liten klick supernördar & den som inte sjunger/vrålar konstant har inget där att göra, & de skriver även att "ser ni nån som inte sjunger, ryck tag i denne & skäll ut honom". Ungefär så. Det var droppen, sånt pack vill jag inte stödja. Även om jag faktiskt aldrig står i klacken, aldrig kommer göra heller. Ty jag vill sitta, slippa använda öronproppar för nonstopvrålens skull, slippa bli knuffad & slippa att nåt sjuko tänder de förbjudna "bengalerna" så folk får andnöd & astmaanfall.

Detta är bara två av alla de saker jag reflekterar en hel del över, hur allmänt våldstänkande & hat rotat sig fast i vårt genomruttna samhälle.

Fler observationer, nån?

Brokenfether
0

Dom där fotbollshuliganerna är mer eller mindre psykopater i mitt tycke. Det har även blivit en sorts sport att meja ner folk på arenorna istället för att njuta av spelet och acceptera vinst eller förlust.

Annat våld i dagens samhälle tror jag har bejakats av alla barn och ungdomsfilmer a´la Superman,Turtels osv….hur ska man få sina barn att tro på att det är fel när deras Superman sparkar ner sin motståndare i filmerna.Spel som inte innehåller sparkar,knivar,klubbor och annat våldsamt är "tråkiga" tycker dom barn jag pratat med. Det ger dom en kick att "vinna" över motståndaren på detta råa vis. Skrämmande. Blir det sen fajting ute på riktigt,då minns dom filmerna och sen kör det igång. Livsfarligt.Var tog dom hederliga knytnävarna vägen?

Ja,dagens samhälle är inet att hurra för. /B

Skogskraft
0

Well said Glad

Brokenfether
0

Bara det när man går i skogen med hunden kan kännas otäckt om jag tex möter en man utan hund,då tänker jag alltid,undras om han ska dra kniv eller våldta mig? Vad är det för fina tankar man har om sina medmänniskor idag? Har han sen ett skjutvapen har jag ju ingen chans…först åker hunden och sen kan man ju stå där med vidgade näsborrar och en kråka på underläppen…Fot i munnnen Jag är alltid på min vakt,man vet ju aldrig…Flört/B

Elden
0

Jag kan bara hålla med. Vi är båda två djurgårdare här hemma men kommer inte gå på en enda match (speciellt inte med barnen) pga "supportrarna"

Skogskraft
0

#4: sittplats/långsida håller jag mig till. Hur är det med familjeläktaren?

dilba
0

Våld har ju egentligen inget med själva fotbollen att göra även om adrenalinet kan svalla på den snällaste av snälla under en pågående match. Jag tycker att det verkar som att de sk fotbollshuliganerna egentligen inte alls är intresserade av fotboll utan snarare tar den som en förevändning för att slåss och leva rövare. Många gånger förundras jag av hur otroligt " icke fotboll" en "riktig" supporter kan  upplevas, lite lönnfet, dåligt flås, osportslig osv. Jag spelade fotboll i många år och det som verkligen är superviktigt då som nu är att man ska agera sportsmannamässigt, man är rivaler på planen men sen tar man i handen och är vänner! Kanske tom kramar om varandra.  Dessutom förstår ju alla vad som krävs fysiskt för att lira boll…så jag tror inte de kan nåt om fotboll de där huliganerna utan de kan nog bara en hel del om att vara arga och slåss.

Skogis…det finns oxå Zoo tycoon 2 som är ett asbra spel för barn…det har vi suttit många timmar med, även jag och maken efter det att barnen lagt sig…eller det kanske också är genuint astråkigt!?

Skogskraft
0

Ingen aning, aldrig spelat det Cool

Elisabeth-J
0

Det onödiga våldet, ja det är så skrämmande! Jag tror att det finns olika orsaker till allt som händer nu för tiden. Jag tror också att en del spel inte är bra för barnen och man ser tyvärr hur vuxna idag inte har tid tillsammans med sina ungdomar. Fler vuxna behöver lära barnen empati i tidig ålder! Sen är det psykvården, människor söker hjälp men blir utkastade och det har hänt både mord och självmord pga dessa brister. Jag håller med dig Brokenfether om dom gamla hederliga knytnävarna, diskuterade det här igår med en vän och jag sa just dom orden :) Många som blir drabbade är så oskyldiga. Barn mördas på öppen gata, människor blir nersparkade och knivstuckna för att dom inte har cigaretter t.e.x. Ja, listan kan ju göras lång. Varje dag står det om misshandel och mord i tidningarna, igår läste jag om en bebis på 2 veckor som har blivit misshandlad. När jag läser om allt sånt här så blir jag så illa berörd, ledsen och arg, undrar vart samhället är på väg egentligen. Det som händer på fotbollsmatcher är också väldigt skrämmande, vågar man gå och se en match med sonen? Nej, vi går nog på hockey för än så länge har det varit lugnare men dom matcherna. Men man vet ju aldrig, man slutar inte att förvånas av människors grymheter. Många gånger handlar det om grupptryck men den enskilda individen i den gruppen vill säkert inte men gör det ändå. För ett tag sen blev sonen och hans flickvän misshandlade och knivskurna. Dom satt hos en kompis och tittade på tv då 7 andra personer kommer in och sparkar på dom och en kniv kommer fram i bråket, så enormt onödigt och fruktansvärt! Jag är så tacksam för dom som gör manifestationer mot våldet, det behöver nog göras väldigt mycket för att minska våldet och få Evil all around till Evil so far away!

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Bybo
0

Uh…Jag är fotbollsgalning…men funderar på att lägga ner helt pga dessa jävla våldsgalningar…men, det kan jag ju inte göra…lite sunt folk måste ju finnas kvar…

Jag tror faktiskt, vad dem än säger alla förståsigpåare, att barnen blir påverkade av våldsspelen/filmerna…men det är så klart inte hela sanningen..men en stor del…

Hm…måste erkänna att mina ungar har spel som är på gränsen…deras pappa satte in dem….*dåligt samvete*

Azgaron
0

Exakt vilken verkan våldsspel har på barn vet jag inte, men en trist utveckling tycker jag är den man hittar på vissa sajter med småspel etc. där en del av spelen tycks gå ut på att slå på och misshandla försvarslösa personer. Där borde det nog ställas större krav på de som har hand om såna här sajter.

Håkan

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

RexPect
0

#0 När det gäller spel är det ju förrut det faktum att spelen innehåller våld även en "kemisk" obalans som inträffar.

När man utkämpar en "fajt" i Cybervärlden frigörs samma adrenalin och urkrafter som vår kropp skulle ha behövt om vi slogs på riktigt.  Men kroppen slitter still på en stol, så var tar allt detta vägen? Tror att detta långsiktigt är riktigt riktigt farligt för hälsan , både fysiskt och psykiskt.

Tyvärr sitter min yngste son (16 år) både med CS och Tibia, och kan förvandlas från världens gulligaste kille till Hulken på en sekund….

dilba
0

Jag tycker att en del barn/tonåringar som spelar mycket dataspel kan verka i det närmaste apatiska när de inte får spela…som om de föredrar datavärlden istället för den riktiga. Vad som är hönan eller ägget kan man ju undra över men att sitta framför datorn jämt kan aldrig vara bra (så snart ska jag ut och motionera lite ) Våldsspel skapar som sagt adrenalinkickar, de är beroendeframkallande så att säga så barnen är inget annat än adrenalinjuncies. Usch vad hemskt!! Sparka ut dem i skogen så de får bygga kojor!!

SoQte
0

Hahaha…  ja det var ett bra tips! Man får bara hoppas på att de inte hunnit bli allt för förstörda så att de går på varandra med hammarn istället..  Några sånna har vi ju märkt att det finns.  *blir lite allvarligare*

*tänker på 16 åringen som blev nedsparkad till döds av ingen anledning alls*

Bybo
0

*skratt* Jag gjorde så….sa åt ungarna…Datastopp!! Dem hade tom kompisar här som var flera år äldre….och dem byggde kojor så det tjongade om det….OCH en av gossarna sa…va konstigt Pia, här hos dig får man liksom leka, utan att det är barnsligt…

Sen har ju jag också "skrämt skiten" ur dem med spökiga historier osv   hahaha…. bättre det..tycker jag ;-)

Skogskraft
0

Hehe bra action i tråden Cool

dilba
0

Ja det är bra att bygga kojor, jag brukar inte tillåta särskilt mycket data spel när barnen har kompisar hemma, då kan de ju passa på att leka istället.

#13 Eftersom jag jobbar med skallskador odyl så förstår jag helt klart allvaret i att slå varandra i huvudet med hammare….fy faan vilka skador det blir!

Pia-F
0

Grabben spelar mycket dataspel, CS bl.a….tur att han "sparkar av sig" på fotbollen. Skrattande

Celia
0

Jag tror att jag behöver bygga en koja jag med! Bra idé Bybo Glad

Bybo
0

#18 Jag skulle också må bra av att bygga en koja!!! Göra det bästa av situationen då..och vara nära naturen…Såjag kan tänka mig  in i min mongoliske väns värld… JAG skullr trivas i ett tält och elda!! :-)

Celia
0

#19 - Glad Go for it!

Skogskraft
0

Trots min ålder, haha, är jag inte helt obekant med datorspel. I många år nu har jag lagt ner alltför mycket tid, energi & pengar på eländet. Testat det mesta, från antika urfadern till "springa runt & skjuta på allt" (Wolfenstein) över sanslöst äckel-övervåldsfyllda Rise of the triads & Doom, Quake osv.

Samt Duke Nukem-serien, som hamnar lite utanför i våldskategorin då den är kryddad med en slags "störd humor", går inte att ta på allvar…

Sen började jag utforska spel som Tibia, Runescape, World of Warcraft, Guild Wars. Rollspelsvarianter i oftast medeltida miljö.

Men som sagt, de går även de ut på samma sak: våld & dödande. Är faktiskt less på att vad jag än testar för nåt, finns grundkonceptet där: använd våld för framgång. Typ.

Filmer… ja kolla bara alla usla amerikanska tv-serier kanalerna kryllar av, till exempel. Bad guys. Good guys. Good guys har all rätt i världen att misshandla & ha ihjäl bad guys.

Så kallade supporters anser sig ha rätt att slå ner den som håller på fel lag… eller som en avhoppare från AIK-packet "Firman" berättade & lät stolt över det: de utövade hot & utpressning mot spelare & ledare för att få dem att ändra beslut eller lämna laget.

Maffiametoder, alltså.

Generationer av empatibefriade människor uppfostrade av datorn & tv:n, det man vill ha stjäl man, den som kritiserar ska utrotas.

Brave new world?

dilba
0

Du kanske också ska bygga en koja skogis….

Appropå att  ha provat alla tv spel. Vi hade ett atari när jag var liten….ett sånt där med fotboll, tennis och squash. Det var ingen större skillnad på de olika spelen, gubben var ett litet streck och bollen var en liten fyrkantig prick. Vi hade dock lyxvarianten, den gick att ställa om från svartvitt till färg…då blev bakgrunden blå! Det kan man väl kalla för antika urfadern kanske…?

Som sagt supporters är egentligen inte fotbollssupporters utan våldssupporters…