OT-Halloween
När är det egentligen?? I min allmanacka står det 3:e november, men en del säger 20:e oktober och vissa att det är i slutet av november.. någon som vet??

Jag tror det är denna helgen som kommer.

Jahapp.. Jag hade tänkt ha en liten "fest" då.. men det går väl licksom bort då..
Tack för ditt svar!

Jo de brukar ligga på samma helg men är inte samma "grej" All helgona så firar man de nära och kära som inte längre finns kvar i livet och på Halloween klär man ut sig och tigger godis. Men skulle man inte separera dessa högtider? Det skulle vara bättre om man gjorde det tycker jag. Så man inte glömmer meningen med allhelgona.

Alla helgona är den 3 november och Halloween brukar firas den helgen här i Sverige men det kanske är olika. Jag hittar ingenting i almanackan om den här helgen?
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

På google står det 20:e och i min allmenacka står det 3:e..

Tack för alla svar! =) Blir nog ingen fest här i alla fall, men för att fira allhelgon ska jag tända en massa ljus i alla fall..

Om jag inte är ute o viftar helt nu så tror jag att fantasterna i USA började med detta firande som sedan vi svenskar har tagit till oss mer o mer. Men Halloween firandet i USA är en helt annan datum (kommer ej ihåg vilken). Själv tycker jag att vi svenskar skulle laggt Halloweenen i samband med Allahelgonsdag, då vi firar våra bortgågna med att tända ljus på deras viloplatser m.m.

Om jag ska spöka i år så kommer det att bli den 3/11 =)

#12 Ja absolut!!! Om det är någon dag de borde visa sig på så är det just DERAS dag =)

hallowen är enligt reklam från en känd matvaruaffär (minns inte vilken, det åkte i pannan i morse *tror det var Maxi*) den 31 oktober.
Jag för min del vill nog hålla isär Alla helgona o Hallowen. Alla helgona tänker jag fira med tända ljus på min mans grav o hallowen struntar jag fullkomligt i. Det är mera kommersiellt o firas t o m på dagis i vår kommun! Min kompis lilla pojk blev livrädd för dessa masker o maskeraddräkter o hade problem med att gå till dagis i flera veckor efteråt. Mina barn har aldrig fått fira hallowen mer än att vi dekorerar trappan med pumpor, det lyser upp i höstmörkret…
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Halloween - som har sitt ursprung i den keltiska högtiden samhain - är alltid 31 oktober. Alla Helgons Dag infaller första söndagen i november och är en kyrklig högtid.
detta hitta jag på google..vet inte heller om det är rätt….i min almenacka står det onsdag 31/10…alla helgons dag.. lördag 3/11

#17 du har helt rätt!…samhain firas alltid den 31/10 och det kommersialiserade Halloween är utsprungen därifrån.
Samhain som är både de dödas helg och det gammalkeltiska nyåret , är den tid på året då slöjan mellan världarna är som tunnast…och följs egentligemn av tre dagar av "icketid" således att det ny året börjar den 3/11….
Idag firar vi oftast Samhain (utt: Sowwan) helgen närmast efter den siste oktober…av smahälleliga skäl…det är ju inte en arbetsfri helg idag..*S*
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Jag tycker att det är bra att dessa båda hålls isär och inte firas samtidigt som all helgona. Den dagen tänder jag ljus för alla som inte längre är kvar i livet, sänder extra mycket tankar till dom och går till graven en stund.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Allhelgona är ju också en variant på Samhain, ett typiskt exempel på hur kristendomen adopterat gamla högtider …I England heter det All Hallows Eve och är en direkt adaptering av Samhain….
Halloween är ju en amerikanisering av en gammal Europeisk helg som spritt sig tillbaka till Europa, mmed dollartecken ….på gott och ont…
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Ett litet urklipp från Wikipedi……mycket intressant
säger Oona som firar denna helg med allehanda ceremonier och ibland riter…ensammen eller med andra.
Alla helgons dag, en rörlig helgdag som infaller på lördagen under tiden 31 oktober - 6 november. Ursprungligen var dagen en fast helgdag den 1 november, en plats den behållit i andra länder. Vid en helgdagsreform år 1772 ändrades detta till att istället vara första söndagen i november. Första november förlorade då sin status som helgdag men behöll ändå sin benämning i almanackan. Sedan dess har det alltså de flesta år funnits två skilda dagar med denna beteckning. Efter motioner i riksdagen om öka antalet helgdagar under hösten flyttades Alla helgons dag år 1953 från sitt tidigare plats till dagen innan, och blev samtidigt allmän helgdag (lördag var annars en arbetsdag på den tiden). Samtidigt ändrades namnet på 1 november till att vara Allhelgonadagen.
Dagen före Alla helgons dag kallas allhelgonaafton eller möjligen alla helgons afton. I anglosaxiska länder firas denna dag som halloween - en förvrängning av det ursprungliga All Hallows' Eve - med barnupptåg av olika slag, en sed som under senare år vunnit viss spridning även i Sverige. Halloween firas på den ursprungliga allhelgonaaftonen, dvs. den 31 oktober. Kopplingen till Alla helgons dag har dock gjort detta datum något osäkert, och det förekommer på många håll att man istället firar Halloween på fredagen före denna helg.
Seden att fira helgon och martyrer på olika specifika dagar uppstod tidigt inom den kristna kyrkan och snart även behovet av en samlingsdag för mindre betydande helgon som inte fått en egen plats i kalendern. Därför infördes en "Alla (övriga) helgons dag" för dessa. Inom den Ortodoxa kyrkan sker firandet inte på hösten utan första söndagen efter pingst, och även inom den Katolska Kyrkan tycks detta ursprungligen ha skett på våren. Sedan 700- eller 800-talet har dock firandet varit knutet till den 1 november.
En koppling till mer allmän minnesdag över de döda uppstod också tidigt. Detta har rötter i förkristna keltiska traditioner och övertogs sedan av de kristnade germanerna. Man trodde att de döda i samband med sommarens slut och vinterns början återvände hem och behövde vägledas med ljus och eldar, vilket lever kvar i den moderna seden att tända ljus, smycka och vaka över anhörigas gravar. Inom den katolska kyrkan infördes på 1000-talet Alla själars dag den 2 november som en dag då man ska minnas sina bortgångna anhöriga.
I samband med reformationen avskaffades denna senare helgdag, och dess innebörd kom istället att övertas av 1 november. Kyrkor runt om i landet håller även öppet för allmänheten under alla helgons dag för bön. Sedan 1983 ägnas också på nytt dagen efter Alla helgons dag i Svenska kyrkan åt de dödas minne.

Alla helgons dag har vi firat länge i detta land, Halloween, den moderna amerikanska skitvarianten, inte urspunget vår druid talar om här, importerades av godis- serietidnings- & skräpförsäljarbranschen på typ 90-talet, för de ville få upp sina försäljningssiffror som börjat dala rejält, tack vare att kidsen la sina slantar på kontankort & ringsignaler & annat till mobilen alltmer för varje år.
Med aggressiv marknadsföring fick de svaga föräldrar att ge efter för tjatande ungar & sprätta tusenlappar på fula masker, 3 kilo godis & diverse plastsmörja & gnuggade hånskrattande sina händer… & bara några år senare lallar folk runt & tror det är en ursvensk tradition.
Som de enligt mig kan stoppa upp nånstans.
Själv fräser jag bara "återkom i PÅSK, det är då det är acceptabelt med dörrterror & godistiggeri, tack & hej".
/Farbror Arg.
#22 Farbror arg är rolig! :-D

Alla helgons dag är väl gravsmyckningsdagen?I vår familj blir det jobbigt igen.-Eftersom det är första året vi har en grav att smycka.I 2 dagar har det kommit brav med inbjudan att deltaga i minnesgudstjänster för vår son/bror,-i olika kyrkor.Jag blir ledsen för man dels blir påmind om nåt jobbigt samt att jag tycker man ska få välja själv om man vill söka sig till kyrkan eller ej.Nu blir det som om, kommer ni inte är det nåt dåligt….
Alla helgons dag är en sak och alla själars dag en helt annan,,,,,de slogs ihop som sagt var när det begavs sig..men fira på ni…det som känns rätt i hjärtat kan väl inte vara fel…
ona

#24 - så får du inte känna! Du väljer själv givetvis, utan skuld :)
Vi ska gå på minnesgudtjänsten som vi fått inbjudan till, trots att vi aldrig går i kyrkan annars. Vi har fått en gravplats men urnsättningen har inte ägt rum och stenen kommer inte på ett bra tag :( Men vi ska smycka lite annat till minnet - vet bara inte hur och vad riktigt än… Har andra gravar att smycka också, på annan ort, så kanske gör något extra där istället :)

Samhain ska som vanligt firas iaf…Få se hur det blir med All helgona eftersom jag jobbar då..:)