Latin...
Någon annan jag här som är farsinerad av detta nästan helt bort glömda språk?. Jag tycker det är ett vackert, lite mystigst språk.
Någon som vet om man kan gå på kurser i det, och vart dem finns.
Jag har läst Latin på gymnasiet, när jag gick Helklassisk Humanistisk linje som det hette på den tiden.
Jag vet att Medborgarskolan och Folkuniversitetet har haft kurser i det men det beror på vilken stad du bor i…

Jag tycker också att latin är ett fint språk och jag ville lära mig det när jag var yngre men så kom det andra studier och kurser i min väg så tyvärr blev det aldrig av. Men det är ju aldrig försent ;)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Ja det är fint, jag valde den kursen som första hand i mitt individuella val i skolan, men tyvärr fick jag inte det, jag fick mitt andrahands val… Varmkök
Gå in på Google o sök!! Komvux har tidigare haft utbildning i det latinsla språket bland annat. Lycka till!! Kram Maili
Jag älskar språk och har också velat lära mig latin, men det blev franska och spanska istället. Latin påminner väl mycket om italienska, eller hur zeretki..? Sedan lär man sig mycket latin när man läser anatomi/fysiologi förstås, men då bildar man ju inga meningar.. Carpe diem är väl latin…? 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Lingua necesse est….. www.academica.se/latin.asp
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

#6 Tack för länken! :) Det ser ut att vara en kurs som passar för mig :)
Elisabeth
#5 Ja, alla romanska språk härstammar från Latin och som jag förstår det så ligger nog Italienskan närmast Latinet av dom romanska språken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Indoeuropeiska_spr%C3%A5k#Romanska_spr.C3.A5k

Jag håller på att traggla med gaeliska….ett kul språk som fortfarande lever…..men en kul sak med det är att det är massa ord som är lika de skandinaviska språken..så om man bara lyssnar till uttalet så (stavningen är helkrånglig) så kan man förstå en hel del om man bara behärskade de skandinaviska språken!! jätte kul…
jag håller på på denna sidan, är fotfarande på steg ett

#10 perfekt länk tackar och bugar!!
#11 va så lite så :), man ska ju dela med sig a det fina och goda…
Faber est suae quisque fortúnae= var och en är sin lyckans smed

#10 Tack för länken! 
Elisabeth
Angel88!
Du frågade mig i en annan tråd om jag tycker om/läser latin.
Nej, jag läser inte latin. Men jag tar åt mig och försöker lära mig det jag får reda på. Olika ordspråk som har en mening till exempel.
Jag har svårt för att minnas, men jag försöker verkligen!
Det är så vackert att kunna säga något på latin och verkligen mena det!!
Med Stjärnljus // Shintaida
#14 gå in på länken i inlägg #10 och rulla neråt, klika på bivingade ord, där finns det många fraser eller ordspråk som är fina… Du kan vara lungn det är inte lätt att minnas allt, du har ju så många fina sagor och historier i ditt huvud, släpp ut dom så får det sedan platts fler :). jag gillar att läsa dom… Jag älskar att läsa, smälta ihop med berättelsen.. hihi.. kram
#13 va så lite, gillar att dela med mig saker som ja tror ndra har nytta av med.