Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 2352 ggr
Celia
0

Köttätare?

Får jag smyga in med en, kanske, konstig fråga jag med?

Vad tycker andar, guider och/eller skyddsänglar om att de flesta av oss människor äter kött? Har även t ex grisar och kossor som föds upp för slakt sina egna guider och skyddsänglar?

Jag undrar om jag ska bli vegetarian… Fundersam

Med ljus och värme (trots kalla händer…)
Kram, Cecilia

pippa__
0

Intressant fråga när man tänker efter =)

Elisabeth-J
0

Jag tror inte att om ser negativt på det :) Människan är ju född till att äta kött, vi har jagat sen begynnelsen, så vi är skapade så från början :) Ingen guide eller ande har i alla fall skällt eller fyat åt mig för att jag äter kött.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Free_spirit
0

diskussionen om människan är född till att äta kött är en annan diskussion, frågan är väl om man ser det som rätt att utnyttja kännande individer som köttproduktionen gör och det är väl upp till var och en..

Jag själv fick en mkt stark upplevelse som var ofattbar och den gjorde att jag blev vegetarian…Bara tanken att äta en kännande varelse när jag kan äta något annat och inte skada någon…

Elisabeth-J
0

#3 Det är klart att det är upp till var och en. Jag skrev bara om hur det var från början och att jag inte har hört något att det skulle vara fel. Sen kan man känna själv vad man mår bäst av. Ibland går det flera månader innan jag äter kött t.e.x.

Elisabeth 

Brokenfether
0

Hur det är ställt med att människan är född köttätare,finns det delade meningar om.Jag har hört att vi inte är det. Vi skulle igentligen vara vegetarianer. Det pga hur  våra tänder ser ut. Vi har platta tänder som vegetariska djur och vargen,hunden,katten osv…dom har huggtänder,spetsiga tänder fram för att kunna slita köttstycken i bitar. Människan har själv valt att äta kött.

Jag äter kött med eller utan huggtänder…. Skrattande Om dom andliga tycker illa om detta,det har jag aldrig funderat över…det har ju varit så i alla tider….

Free_spirit
0

#5 Njaa, det har väl inte varit så i alla tider  om vi alla då eg skulle vara vegetarianer som du skrev..

behöver jag ens påpeka att jag tycker en vegetarisk kost är bättre, inte bara för djuren och människan utan hela planeten som vi lever på???

Brokenfether
0

**#6 Människan valde själv att äta kött…kan ju bero på att det var bristvara på vegetariskt nån gång ,inte vet jag…Fot i munnnen
**

Elisabeth-J
0

#7 Hahaha ja det tro jag också, man blev nog inte så mätt på bären i skogen Skrattande Men jag läste någonstans att människan hade huggtänder förr, så vem vet… Glad

Elisabeth 

molly57
0

Vad man äter tycker jag är en bisak.Det viktigast är väl hur vi behandlar våra djur och natur.Varje djur ska behandlas med värdighet och respekt.Allt från tamdjur till våra vilda djur.

Däremot kan konsumenter ta större ansvar, och köpa kravmärkt kött och grönsksaker.Och att det ska vara närproducerat.

Sedan har människorna varit all ätare,allt från rötter, bär,fisk,kött.Det som fanns i närmiljön (skog och mark)Att odla säd,grönsaker (frukt) kommer mkt senare i männsikans utv.

Kram//molly

Celia
0

Ja det är en hel del som vi inte vet, men det finns en mening med allt. Därför tror jag att det även finns en mening med att en del äter kött och andra inte… Vem vet, kanske även morötter har själar Fundersam Det blir liksom livets cirkel av allting när det slås samman. Nej nu svamlar jag för mycket…

Free_spirit
0

jag förstår inte varför människor hänger upp sig vad som vad det är menat att vi ska äta, vad som är "naturligt" för människan att äta. Jag tycker själv att det är helt oväsentligt att vi mkt senare började odla säd och grönsaker. Det handlar om det vi kan göra NU inte vad som gjordes då… 

I dag kan man äta helt vegetariskt, få i sig allt som behövs OCH det är bättre för djur, människor och miljön….

så vad som skedde för tusentalsår sedan, vad är relevansen av det just nu?

zeretki
0

#11  Nej, alla mår inte bra av att äta helt vegetariskt så det känns lite knepigt att bli anklagad för att vara en dålig person för att man äter kött…

Bybo
0

När jag var barn kunde jag inte ens döda en mygga, men nu när jag är "förståndigare" äter jag djur utan att tänka :-/

Elisabeth-J
0

#11 Det är nog ingen som hänger upp sig på det Glad Vi skriver bara våra tankar och känslor om ämnet.

Elisabeth 

Free_spirit
0

Jag aklagar ingen…det finns bara så mkt fördommar om vegetarisk kost så jag vill bara promota lite…..och inte så många tänker på att det kan faktiskt vara bättre för miljön också

Elisabeth-J
0

#12 Så har jag också upplevt det bland. Som om man skulle be om ursäkt för att man äter kött. Det är ju upp till var och en vad man äter. Ingen är ju sämre än någon annan för det.

Elisabeth 

Morsan1
0

Jag tycker man ska äta det man tycker är gott! Tex julskinka, bruna bönor, kåldolmar, rotmos, blomkål, kinamat och så självklart cocosbollar och härligt blandat smågodis!

Elisabeth-J
0

#17 Men Morsan nu blev jag ju sugen på godis och har ju inget hemma!!! Får väl äta ett par kakor då Glad

Elisabeth 

Morsan1
0

Jag har barnens godis i skåpet… hi hi hi Jag har betalat det, då måste det väl betyda att det egentligen är mitt!?!

Elisabeth-J
0

#19 Nähä du! Du har gett det till barnen så då är det deras! Kyss

Elisabeth 

Celia
0

Nej jag önskade absolut inte att detta skulle bli en för- och emot-tråd rörande kött vs. veg.mat. Jag undrade om andra sidans inställning och lite om slaktdjur. Följer gärna de sista och pratar om godis istället Räcka ut tungan

Elisabeth-J
0

#21 Imorgon tänker jag köpa godis! Räcka ut tungan

Elisabeth 

Bybo
0

Celia…..jo, i bakhuvudet har jag något jag läst handlar om kontakten med andevärlden är lättare om man ej ej äter kött tom fastar…tror att det var å naturfolk…..

Elisabeth-J
0

#23 Ja det stämmer, man bör inte äta kött eller annan "tung" mat innan man ska ha en seans eller sittning. Oftast kan jag inte äta något alls flera timmar innan :)

Elisabeth 

Bybo
0

#24 Då var jag  inte helt ute och cyklade……

Elisabeth-J
0

#24 Nej det var du inte! Du rattar en bil på en rak och fin väg nu Glad

Elisabeth 

Bybo
0

#26 Ahhhhh, å jag som inte har nå körkort ;-)

sven-g
0

Djur och växter är från samma beståndsdelar. även växster har ett fält runt  Även har konstaterats känslor hos växter . Har djuren blivit bra behandlande så kan det inte vara fel. Bara frukt och bär har som överlevnads strategi att ätas av andra.

Celia
0

Jag har också hört/läst? något sådant nyligen. Kanske det står något om det härinne, i en annan tråd? Bör man alltså inte äta om man ska hålla i en seans som medium, eller bör ingen på en seans ha ätit på ett tag innan? Kanske jag ska fasta innan jag går på storseansen? Fundersam

fru_L
0

jag tror att allt har sin mening. även vad å hur vi äter. alla tar vi å ger tillvarandra i ett evigt kretslopp. så gör vi oxå när vi dör. ser man på indianernas  inställning till livet så behöver man inte ha dåligt samvete för att man äter kött. dom anser att förr eller senare så ger vi tillbaka till moder jord det vi har tagit från henne. har man inte möjlighet att göra det medvetet här å nu så kommer vi alla en dag att grävas ner. våra kroppar förmultnas å blir till näring åt  moder jorden. vi ger å vi tar, alla arter på jorden å vi gör det för att överleva vad kan vara fel med det?

Skogskraft
0

En annan, nog så viktig aspekt, som rabiata veganer & Quorntuggare glömmer: att vara vegge är en kostnadsfråga, nästan lyx i detta land. För en "Selma" (20-lapp) får jag f-n så mycket mer & mättande käk om jag nöjer mig med nästan vad som helst, istället för att jaga morötter, linser & bönor. Lever man, som jag, på ersättning från Förskingringskassan har man inte råd med avancerade veganrätter eller att käka ute på veggerestauranger varje dag. De som skriker högst om sin j-vla vegan-livsstil har oftast nästintill obegränsad ekonomi, vid närmare granskning. Antingen själva eller så bor de ännu hemma där pappa direktör & mamma konsult betalar käket.

Nu kickar jag inte på veggekäk, tvärtom, jag försöker få i mig sånt själv rätt ofta. Vad jag däremot kickar på är alla hysteriska veganpredikanter som använder skuld som argument, på samma sätt som försupna sockenpräster förr i tiden bankade in synd & skuld i skallen på folk.

"Äter du en köttbit lider all världens djur, universum hatar dig & du är en korkad & dålig människa. Ät lite bönor eller vetekli, dö av näringsbrist men med gott samvete, hallelujah"…

Att avstå kött bör vara ens eget val, inte för att nån hetsar en till det.

Manni
0

Om man tänker på vad så många av oss tror här inne, att vi är här på jorden för att lära oss något, att utvecklas och sedan dör när vi är färdiga med vår lektion kanske det är något liknande med djuren.

Djuren verkar ju inte ha lika komplexa roller som vi människor. Vi behandlar varandra och oss själva på olika sätt som vi ska lära av, medan djuren bara är (tror jag). De kanske är här för att lära oss människor någonting och en del är här kanske just för att ge oss mat. När de är färdiga får de dö.

Jag är uppväxt på landet och har ätit både får och kalvar med namn som jag klappat utan att känna skuld, utan det var ju därför vi födde upp dessa djur. För att äta dem.

Celia
0

#30 - jag vill bli kremerad. Inte mycket att ge tillbaka då :(

[Lady-Oona]
0

Bestämm själv vad du vill äta…född med fri vilja är vi alla. Min kropp trivs bäst med veggmat eller fisk men kött får jag ont i lederna av.

Jag tror att människan har alltid varit hänvisad till att äta vad hennes omgivning ergjuder henne…..om det är andligt korrekt eller inte tror jag beror på den livsfilosofi/religon man följer opch hänger sig till.

Miljön skulle på mycket bättre om vi tänkte oss för när vi handlar mat…varifrån kommer maten och hur har den hanterats och vart växer den och hur växer den….?

S.k "dålig och näringsfattig" mat är oftast billig att köpa men har säkerligen kostat massor i energi att forsla hit.

Vegg mat är billigare än köttmat…men det är kanske så att många inte är så insatta i hur man lagar bra vegg mat och så blir det genast lite problem.  Kunskap och  information skulle nog vara bra. Jag har inte råd att gå på resturang å äta och förresten finns det ingen där jag bor. Quorn är lyx och jämnställs för mig med oxfilé för en köttätare. Ungsrostade rotsaker är gott behövs ingen "köttersättning" till det.

ha det gott och vad blir det till middag idag?

Här serveras det fisk….

Oona

Manni
0

Och vi äter lasagne av älgfärs…

Free_spirit
0

Hahaha, alltså det jag tycker är konstigt är att jag bara påpekade fakta och sedan bemöts jag av sådant som skogskraft skriver, jag tycker faktiskt synd vissa som har fått allt om bakfoten…

Vegetarisk mat är billigare…

Att påpeka sanningen är inte att hetsa men du kanske hellre lever livet med skygglappar på?

Free_spirit
0

Jag tror också att det är bäst för mig att lämna diskussionen då jag eg är vegetarian både för djurens skull, men också pga min tro. Dessa båda saker är något som betyder väldigt mycket för mig och jag tror inte att människor här förstår, kanske för att det ligger så enormt långt borta från deras verklighetsuppfattning..

Skogskraft
0

Jaha, ännu en stackare som tar åt sig personligen & sen ska läxa upp mig. Var i det jag skrivit står att det är riktat till dig? Det handlar om alla intoleranta köttvägrare, så känner du dig träffad, varsågod.

Vad jag ville påpeka, kanske iofs borde skapat egen tråd, är den oförmåga att förstå saker & ting många grönsakspredikanter dras med. Samt den nedlåtande attityd många av dem har mot andra som käkar annat än hö & morötter. Nåt jag sett mycket av & är less på.

Visst, veggekäk är säkert billigare om man lever på en säck sojabönor i månaden. Men min verklighet, med få butiker i närheten, låg inkomst samt pyttekök utan vettiga tillagnings/förvaringsmöjligheter är en annan än din. Inse.

Get real. Skygglapparna kan du ta av själv.

Lämnar detta ämne & många andra nu, lika bra det.

Elisabeth-J
0

#36  Du påpekar sanningen, vilken sanning? Ja det är din sanning men alla delar inte den vilket bör respekteras.

#37 Vad är det vi här inne inte förstår som ligger så långt borta från vår verklighetsuppfattning?

Elisabeth 

melia
0

det är första gången jag tittar in i den här tråden, kände på mig från början hur den skulle bli :) men nu kunde jag inte hålla mig härifrån längre :) och hahaha gud så rolig du är skogskraft, kunde inte skrivit det bättre själv Skrattande 

#15 jag känner snarare att det är fördommar mot folk som äter kött! jag har aldrig haft nåt emot vegetarianer, däremot har många av dom vegetarianer jag stött på något emot köttätare..

melia
0

förlåt glömde svara på din fråga celia :) jag kan aldrig tro att andevärlden har nåt emot köttätare! jag tror dom är glada om vi inte svälter Glad

Free_spirit
0

#39 Det finns flera undersökningar gjorda som visar på att miljön skulle må mkt bättre om fler åt vegetariskt så det är inte sanningen enligt mig….

#38 jag kände mig inte så träffad, men det är bara att det är en MKT liten del av den svenska befolkningen som är om vi ska dra det till sin spets är veganer och jag tycker att det är konstigt att så många köttätare blir så arga om man tar upp argument som tom finns stöd i när det gäller olika (vetenskapliga) undersökningar.

#37 Det är kännande individer du äter som du inte behöver äta…de utsätts för ett enormt lidande för att tillslut hamna på din tallrik och den tankegången verkar ligga mkt långt från er verklighetsuppfattning

molly57
0

Jag måste hålla med dig här "tyvärr" man får nästan be om ursäkt att man "är kött ätare" är man på kurser ect,så "ska" man helst vara "vegatiran" för att man ska vara tillräcklig "andlig" Speciellt för för ett antal år sedan.Då skulle alla som var newage,vara veg..

så man kan ju undra vem som ser ner på vem…

Tuva-Lena
0

Varför vi har ätit kött från begynnelsen beror på att det helt enkelt är mer protein i kött, nåt som vi behövde mycket av i forna tider - innan vi blev data- och TV nördar  (och ändan började svälla ut över alla breddar. :) Då gällde det att få ett snabbt protein upptag i kroppen, medan vegetarisk kost tar längre tid att smälta, och dessutom måste omvandlas till både socker och fett innan vi kan tillgodogöra oss det ur energisynpunkt. Det hade man "inte råd" med på den tiden, när vi ägnade större delan av dagen åt att få födan för dagen. Då var det "ur hand i mun" som gällde..En strävsam tillvaro.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Elisabeth-J
0

#42 Jag har en bra verklighetsuppfattning och det är ju mitt val vad jag vill äta ändå. Jag respekterar ditt och andras sätt och är inte emot det på något sätt. Personligen så har jag provat vegetariskt men tycker inte om det och det är ju mitt val. Jag anser att alla bör respektera varandra och inte påstå att dom som inte tänker som du inte har någon verklighetsuppfattning!

Du har din tro och jag min, inget är rätt eller fel. Jag har också fått starka upplevelser men min upplevelse är min sanning och din är din sanning, eller hur? Finns det något rätt eller fel? Ska man förbjuda kött? Måste alla vara vegetarianer för att någon annan vill det? Nej det tycker inte jag! Jag vill leva mitt liv som jag känner för och som jag skrev förut: Varken andar eller guider har sagt till mig att jag inte bör äta köttprodukter. Jag frågade alldeles nyligen men nej, det är helt ok så då fortsätter jag med det.  Glad

Elisabeth 

Free_spirit
0

Har aldrig varit på en sådan kurs men om du känner till någon sådan så kanske du kan tipsa mig?

dilba
0

Den här frågan är som en het potatis

Jag äter allt, fiser för mycket av bara vegetariskt….dessutom är jag allergisk mot en massa saker så jag skulle inte klara det behov av tex proteiner som människan har på en vegetarisk kost.

Men jag undrar hur världen skulle se ut om vi alla slutade äta kött….skulle morötterna räcka till alla? Skulle rådjuren invadera skogarna och äta upp alla grödor på åkrarna?  hmmm sitter man och grunnar ett tag så här på kvällen när man är urtrött så kan det där resonemanget ta en på galna irrfärder i fantasins värld…

molly57
0

Vad tycker du jag ska börja!!

Free_spirit
0

#42 behöver jag påpeka att det finns olika verklighetsuppfattningar här i världen? Jag nämde min och har inte sagt att någon är dålig…din guide sa nått till dig, jag har en annan personlig upplevelse som gav mig en inblick som jag inte kan ignorera….

jag tror ni tolkar lite som ni vill just nu….Det valet jag har gjort är mitt personliga och jag är inte den som sitter vid matbordet och förmanar dem som äter biff, jag förstår inte varför ni blir så upprörda? Så en vegetarian/vegan får aldrig uttala sig för att det skulle göra andra upprörda?

Ni är i majoritet ta det lungt….

Free_spirit
0

#48 Nämn vilken (i ämnet som du kallar newage) relevant kurs som helst..gärna flera så att jag har nått att välja bland…

melia
0

#49 det är ju ingen här som har nåt emot vegetarianer!! däremot får jag känslan av att du ser ner på dom som är köttätare, men det är bara MIN känsla och jag har säkert fel.. Jag har aldrig tänkt tanken på att se ner på en vegetarian!? varför skulle jag liksom.. alla får väl äta vad dom vill Fundersam har väl inte jag med att göra, lika lite som någon annan har med att göra vad jag äter!

Bybo
0

Jag ser faktiskt upp till vegetarianer :-)

xelma
0

Jag slutade äta kött för mer än ett år sen tror jag det är nu. Så fort jag skulle äta kött innan detta så fick jag bara en massa hemska bilder för mina ögon om skrikande djur i små burar, om grisens skräck i ögonen när den möter döden och hur den sen hänger uppskuren på krok.

Jag såg även kor och kalvar som lämnade sina hem för att ledas till slakt i stora skräckinjagande lastbilar som brummade högt och jag såg även levande höns som hängde upp och ned i långa banor för att få sina huvuden avskurna.

Jag kunde inte äta kött mer på grund av det jag ser och känner. Bilderna satte skräck i mig och jag äcklas av människor som tjänar sina pengar på att behandla djur på det sättet. 

Tycker att detta är konstigt då jag i hela mitt liv ätit kött men sen började få dessa bilder i mitt huvud av djuren. Jag kan minnas att julskinka är gott, men då kan jag även höra en gris skrika av skräck innan den avlivas. 

Jag saknar inte kött ett dugg heller. Mitt bästa julbord hade jag som vegetarian och jag har aldrig känt mig mer tacksam över mig själv och min relation till naturen sen mitt beslut. Jag är även piggare och har aldrig ätit godare mat än den jag äter nu. Övergången till vegetariskt var inte det minsta jobbig.

enba
0

Hur är det då med innuiter? De har ju inte så mycket att välja på eller hur? Tror andevärlden ger blanka f.. i det.

dilba
0

Personligen köper jag bara kött från gårdsslakterier, där känner jag en tilltro till att djuren blir behandlade med respekt. Åtminstone för mig gör det stor skillnad att veta att djuren haft det bra. Det märks ju så tydligt på köttkvaliteten också. Dyrt? Ja det är det…men jag äter min biff med gott samvete.

zeretki
0

#55  Ja, precis. Bättre att köpa kött från lokala bönder som man vet har behandlat sina djur med respekt och kärlek. :)

Jag har provat att vara vegetarian men min hälsa klarar inte av det. Jag är allergisk mot ärtor, bönor, linser, majs, baljväxter och soja dvs allt som veganer får protein ifrån.

Sen är jag dessutom glutenintolerant och tål inte spannmål så bra. Och så har jag problem med frukt…

Så det som får mig att må bra är kött, fisk, ägg, och grönsaker med lite stärkelse i. :)

Men den moraliska biten är en helt annan och för mig är det lika viktigt att köpa BRA kött och bra grönsaker. Grönsaker har också en själ på ett sätt, shamaner kan resa för att lära känna en växt eller en sten. Allt naturligt har liv i sig. Därför ska man ha respekt för allt omkring oss, det börjar jag lära mig mer o mer…

Pomperipossa
0

#53 En liten fråga bara… Du har aldrig funderat på att köpa kött från lokala bönder? Dit man kan fara och se hur djuren har det…. Uttrycket "Skrika som en gris" kommer sig inte av att grisar är tysta förutom när dom ska till slakt..:)

xelma
0

**Jag är inte bakom flötet, är väl medveten om att djur kan skrika av andra orsaker. Jag berättade bara vad jag upplevde som gjorde mig till att inte vilja äta kött mer. Min upplevelse, ingen annans.
**

Visst kan man köpa kött från lokala bönder om man tycker att det känns bättre, men jag tycker ändå inte om att djur föds på konstgjord väg till ett syfte - att stilla människors hunger. De har ingen frihet, inga val.

Dessutom så känns det även bra att vara vegetarian med tanke på miljöförstöringen. Skog huggs ner för ge plats åt betande biffar, samt för att man skall kunna plantera mat till de betande biffarna. Hade fler människor vägrat kött så hade ett fält räckt istället för flera.

I vilket fall som helst så får väl alla vara hur dom vill vara, eller med tanke på allergi - bara kan vara. Detta är mitt val för att jag skall kunna leva och må bra.

Manni
0

#58 Men om fler människor är vegetarianer behöver man väl ändå hugga mer skog för att få plats åt fler odlingar. Eller äter djuren vi föder upp mer än vad vi behöver som vegetarianer? En ärlig och uppriktig fråga utan kritik åt något håll, jag är bara nyfiken.

Free_spirit
0

#59 fel….Det skulle gå åt mindre åkermark om fler blev vegetarianer. Som det är nu odlar vi en massa som vi ger till djuren och sedan äter vi djuren ett väldigt resurs slöseri…en köttätare kräver mer åkermark än vad en vegetarian/vegan gör…

#58 vad glad jag blir att det iaf är någon här som upplever det som jag gör…

xelma
0

Ja, sant. Håller med föregående talare. När man äter kött så går det åt mer än när man inte äter kött. Roligt att även se att det finns fler som jag som upplever det som jag gör oxå. Glad

Manni
0

#60 Tack för svaret!

Zariah
0

På ett annat forum var det väldiga diskussioner en gång om det här med att äta kött eller inte. En dundrade på och anklagade folk för att inte vara andliga om de åt kött. Att om man är andlig ska man inte äta kött, annars kunde man inte säga att man är andlig. Jag skrev vad jag kände. Att man inte mäter andlighet och hur andlig nån är genom att höra vad personen stoppar i munnen. Att maten inte är måttstocken på hur andlig nån är.

dilba
0

Mycket klarsynt Zariah.

Jag har samma problem som Zeretki, är allergisk mot nästan allt som växtriket har att erbjuda i form av proteiner, men detta gör såklart inte att jag inte kan vara andlig….

rosmarin90
0

#63# Minns den diskussionen Zariah

Vegetarianer kan vara väldigt dömande mot de som äter kött. För mig är inte det andligt. Tvärtom man försöker pracka på andra sin livsstil. Det blir som en frälsningslära där man går runt o ska lära andra människor hur de ska leva.

Men obs jag skriver såhär eftersom jag själv varit vegetarian. Jag var precis sån blev mer o mer fanatisk när det gällde kosten. Såg ner på köttätare o slängde ur mig obehagligheter som att de åt lik osv…….

Idag är jag allkostare och mår bra av det. När det gäller djurfabriker är det nåt som jag personligen tycker borde försvinna. Vi borde gå tillbaka till det gamla, där man köper av lokala gårdar och i och med klimatkrisen finns det signaler på att vi är på väg dit.

ljus Rose

Coturnix
0

nä jag tänkte bara på det där med att odla bönor istället för att ha betande djur. Hur fungerar det? Vad ska vi gödsla bönorna med om vi inte har några tamdjur. Och betande djur äter ju inte grönsaker utan gräs.

xelma
0

Jag ser att någon har skrivit att vegetarianer kan vara väldigt dömande. Uppmärksamma istället vad jag har skrivit i mina inlägg; "att alla får vara som de vill vara".

Jag försöker inte få andra att sluta äta kött. Var och en väljer helt själva. Och jag anser inte att det på något sätt skulle påverka någon annans andlighet om de äter kött eller inte.

Jag upplever däremot att när man säger att man inte äter kött så är det många som reagerar väldigt starkt på det. Jag vet inte om det är avundsjuka eller vad det är, men vissa beter sig som om man hade gjort något fel?! Det är väl upp till var och en vad man vill äta och man är varesig en sämre människa om man inte äter kött eller äter kött.

Det finns säkert många positiva sidor gällandes båda "ät-sätten", men eftersom jag är vegetarian så är jag inställd på de positiva sakerna med att vara vegetarian. Och det är bland annat att det är bättre för miljön. 

Coturnix; Betande djur äter inte bara gräs, de får foder oxå. Och gödsel kan väl korna tillhandahålla med? Bara för att jag inte äter kött betyder det väl inte att jag säger att kor inte skall få finnas? Kor producerar mjölk som är väldigt nyttigt för våra barn. Det jag inte gillar är att vi föder upp djur för att slakta dem på löpande band.

I vilket fall som helst.. tänk en xtra gång och dra inte alla vegetarianer över en och samma kant. Det enda vi har gemensamt är att vi inte äter kött.

Elisabeth-J
0

#67 Det är ingen som dömer dig här, det skrivs ju bara om hur man har upplevt det här med olika människor i allmänhet, vlket också gör, så det är ingen som drar alla över en kant, varken som vegetarian eller köttätare. Jag tror att dom flesta här är överens om att att vi respekterar varandras val och inte dömer någon. Men det finns tyvärr personer som dömer en för det valet och det nämns här att det förkommer men ingen skriver att du gör det.

Elisabeth 

Celia
0

Ursäkta alla, men det är ju inte vad vi tycker som frågan handlar om - utan om vad andar och eller guider/änglar tycker Flört

Kan vi inte bjuda in en sådan här? Vi hade fått svar på MÅNGA frågor, tror jag Glad

Kram, Cecilia

dilba
0

Som sjuksköterska träffar jag ibland på folk med reumatiska åkommor. Det har faktiskt hänt att jag rekommenderat dem att prova vegetarisk kost. Jag vet att vegankost i vissa fall kan leda till total smärtfrihet hos reumatiker. Det är inte säkert det hjälper men för vissa gör det det. Så jag som köttätare dömer inte vegetarianer, men jag tror som sagt inte att det gör oss mindre andliga att äta kött, jag vänder mig starkt emot den "moderna" köttindustrin eftersom jag inte tror att den leder till något gott för någon utom slakteriägaren som skor sig på djurens och människornas bekostnad.

Free_spirit
0

#66 köttätare är indirekt större konsumenter av (soja) bönor än vad vegeterianer/veganer är. Fodret som de betande djuren får är inte gräs utan foder som ofta är gjort på soja…så det kommer i så fall bli ett mindre behov av bönor ;)

Free_spirit
0

Jag har också samma uppfattning som xelma, att ibland räcker det att man säger att man är vegetarian så får man väldigt starka reaktioner (ofta tyvärr negativa och på gränsen till aggresiva)…

Free_spirit
0

#69 Det känns som jag redan vet vad min guide tycker :) , jag tror att det var en skänk från ovan som faktiskt gjorde att jag blev vegetarian :)

melia
0

#72 jag känner precis tvärt om, säger man till en vegetarian att man äter kött så ser dom ner på en och man får väldigt negativar reaktioner.. (inte alla dock) men ofta!

själv har jag som sagt aldrig tänkt tanken att se ner på en veg. har aldrig tänkt tanken ens att andra skulle ha att göra med vad man äter, förens den här diskussionen.

Tråkigt att vegetarianer inte kan respektera köttätare och tvärtom.. :(

Elisabeth-J
0

Ja det är nog så att oavsett vad vi väljer eller tror på så finns det andra som tycker att det är fel.

Det finns inget rätt eller fel! Jag tror inte att våra guider och andar ser snett på oss oavsett om vi är vegetarianer eller köttätare. Det är dom som vägleder oss som individer så det du blir vägledd till är rätt för dig. En annan blir vägledd på en annan väg som är rätt för den personen. Jag tror inte heller att det är meningen att vi alla ska leva, göra och tro på samma saker, vi är alla individer som ska arbeta och utvecklas individuellt på olika sätt och då bör vi inte ha samma mål eller gå i varandras fotspår för det vore ju inte utvecklade :)

Elisabeth 

Tazzar
0

#0 Jag tycker så här… Ingen borde ju tycka att det är fel av oss att äta kött, andra får ju göra det, t.ex. vargen, hunden, katten, lejonet m.m. som bara kan leva på det.

Men det jag kan tänka mig att det kan vara fel, är att vi föder upp t.ex. kor/grisar m.m. och håller dom inhägnade - och sedan dödar dom, dom har inte en chans att överleva, dom är födda för att dö.

Jakt är i så fall bättre, enligt mig, där får dom i alla fall en chans att överleva, eftersom dom är fria.

kath
0

Jag är vegetarian (äter fisk) men har aldrig ens tänkt tanken att det skulle handla om det andliga.. skulle heller aldrig "se ner" på dom som äter kött, förstår inte varför..? Det är väl upp till var och en, tycker jag.

Varför jag slutade att äta kött är för att sen jag var barn har jag alltid haft svårt för att äta det, varför vet jag inte riktigt. Ingen annan i familjen var "sån",tvärtom.. Jag såg djuren framför mig när jag försökte äta och kunde aldrig njuta. Fick försöka tänka på annat hela tiden, så det var en lättnad när jag mer o mer gick över till vegetariskt. Nu njuter jag i fulla drag :)

zeretki
0

#77 Precis som du tänker jag, det är väl upp till var och en och varför det ena skulle vara mer andligt än det andra förstår jag inte. :)

Det är som att säga att det är mer andligt att ha blåa kläder på sig än gröna…

Jag tror att alla har olika vägar att vandra och det finns inget som är helt rätt för alla, vare sig det är andliga val eller mat och motion.

kath
0

#78 Japp, håller med dig :)

Zelma
0

Jag har nu läst inläggen och jag skulle vilja att ni som vill diskutera om vegetarianer och köttätares vara eller icke vara, kan hitta ett annat forum… det har urartat i tråden, när man läser vad frågan egentligen handlade om. Det blir nästan politisk debatt, som kan fortsätta i oändlighet.Fot i munnnen

Celia, för att återknyta till din fråga så tror jag såhär. Att våra guider inte bryr sig om vad vi äter och att om vi skulle äta fel mat, enligt dom, så skulle vi få signaler att vi är inne på fel spår. Nu tänker jag på de som kan ha ett destruktivt ätbeteende, frossa i fet eller fel sorts mat. Jag tror att det samma gäller för alla destruktiva beteenden som skadar oss själva. Vi får signaler från andevärlden att det vi gör som kan skada oss, det försöker de tala om för oss.

Celia
0

#80 - Tack :) Du säger något där - klart att vi får Tecken om vi är inne på fel spår. Så där måste det helt enkelt vara :)

Kram, Cecilia

Goranka
0

Liv behöver liv för att leva.

Hur vi än gör måste vi döda för att leva. Då menar jag vi som i Alla Levande Varelser.

Det är lika mycket Liv i en morot som i en gris.

Bägge odlade i fångenskap.

dilba
0

#82 HAhaha…kommer att tänka på en låt framförd av Regina LUnd "morötter har också känslor, morötter är väl också männskor" eller nåt åt det hållet…

Men jag förmodar att du faktiskt menar allvar med det du säger…för visst är du inne på "shamanspåret" Allt levande har någon slags själ….!?

Goranka
0

Självklart är jag allvarlig. Det är ju inget flum detta, utan det är ju faktiskt så det är. 

Allt levande lever ju, eller hur. Just "själ" eller ej vet jag inget om. Men ande, det har de definitivt iom livet. Det är samma Liv. Eller tänker du att saker lever MER för att de kan gå omkring och har ögon? :)

Celia
0

I #10 är jag också inne på om morötter har själar, de lever ju faktiskt :)

dilba
0

Nej goranka…jag är helt neutral vad gäller det där…jag skrattade åt den där låten med Regina Lund…den var rolig, jag tror att det var ett barn som skrev den. Men jag skrattade även åt ditt uttryck…båda odlade i fångenskap…jag ser bilden framför mig med fria morötter som springer iväg när de vuxit klart..det vore nåt det!

Goranka
0

Vill du se fria morötter skulle du besökt mig i min skogsstuga för några år sedan!

Det hade börjat som en prydlig rad med 8 morätter och efter bara 2 år var det morötter överallt!! De spred sig som den proverbiala pesten.

Nu äter jag inte morätter längre, bara kött, men de växer fortfarande vilda ngnstans där borta i skogen!

zeretki
0

Befria morötterna!! :D

Celia
0

#88 - Skrattande

dilba
0

hehe…ja mitt jordgubbsland är också fullt av vildpotatis…en stackars bortglömd potatisplanta för några år sedan har orsakat en invasion…

tinkerbell
0

lÅT OSS SE DET SÅHÄR:AV KÖTT SÅ FÅR DU B12 VIT. SOM ALLA MÅSTE HA,VET ATT DET GÅR ATT FÅ VEGETARIANSKT OXÅ MEN DET ÄR SÅ OMSTÄNDIGT DÅ.sJÄLV ÄTER JAG FISK MEN KÖTT DÅ O DÅ FÖR ATT SÄKERSTÄLLA B12 BEHOVET.

Free_spirit
0

#91 det är inte alls omständigt, det finns tom mat som är berikad med B12 annars hur svårt är der att ta en vitamintablett om dagen??

BranDuir
0

Det är min fasta övertygelse att andevärlden ger fullständigt f-n i vad vi äter bara vi ser till att vi mår bra och att kroppen får den näring den skall ha så att själens boning håller så länge som möjligt!

är det förresten någon som hört en potatis förtvivlade skrik när den blir skalad (flådd) levande?…

Det är viktigare att se till att vi inte äter en massa skit som GMO, glutamat, giftiga sötningsmedel osv….ren mat , frisk mat, naturlig mat ….resten kan slängas åt skogen…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Free_spirit
0

#93 Och du tror helt ärligt att djuren inte lider i djurproduktionen eller att de var friska och inte ipumdade massa medeciner när de slaktades? Ja ja du får nog tillräckligt med onyttigheter den vägen som då väger upp allt det andra nyttiga du äter…

#93 och om du jämställer djur med potatis så hoppas jag inte att du har husdjur…

bjarvamor
0

En gång i tiden bildade en indianstam ett råd som träffade alla fyrfotadjuren, alla vattenvarelser och de som flyger i luften. De offrade till dem och sa: Släktingar, vi behöver er för att kunna leva.

När vi dödar er gör vi det fort så att ni inte ska lida! Våra kroppar kommer att ligga i Moder Jord och något kommer att växa där så att våra djursläktingar kan uppehålla sina egna liv.

En cykel bildades, ett utbyte för att allt liv skulle kunna gå vidare. Men indianerna hade också fått sjukdomar av djuren och frågade hu det kom sig? Djuren berättade då hur de skulle bota sjukdomar och tillät dem att jaga dem eftersom de visste att dödandet inte var en sport. Så länge de höll sitt ord, inträffade inga sjukdomar.

Det är också ursprunget till hur indianerna började lära sig att bota sjukdomer.

Ur: Vinden är min mor, av Bear Heart, indiansk shaman.

zeretki
0

#94  Man behöver inte jämställa växter med djur men allt har liv. Potatis, grönsaker, allt som lever har liv och energi.

Free_spirit
0

fast du förbrukar mer liv (och energi) som köttätare…

Free_spirit
0

och nu droppar jag övernaturligt i fokus för gott….

dilba
0

Freespirit…om du hade läst mina tidigare inlägg så hade du vetat att jag håller mig helt neutral i den frågan….men det klart att skulle det ligga en potatis och en hund brevid varandra i vattnet så skulle jag naturligtvis hjälpa hunden upp!

BranDuir
0

94# som vanligt läses inte hela inlägget…utan lösryckta meningar och ord får ligga till grund för rena dumheterna….var står det i mitt inlägg att djuren ska lida?…var står det att jag jämställer djur och växter?….Skrikande potatisar , morötter eller vad f-n som helst är ett gammalt skämt som jag i min enfald förutsatte att de flesta hört….kontentan i mitt inlägg var att andevärlden inte bryr sig om vad du äter så länge din kropp mår bra!….om du hade orkat läsa inlägget till slut så kanske du hade lagt märke till att jag underströk vikten av att äta ren mat….oavsett om det är kött eller fisk eller vegetarier.

Som det kanske har framgått tidigare är jag Druid och vördar allt levande lika mycket..ALLT levande….därmed även potatisar…granar….och annat som mänskligheten anser självklart att den har rätt att bestämma över

Tilläggas skall också att jag varit helvegetarian under en period på 18 månader….och funnit att min kropp mår bättre om den får en mer varieraad kost än vad en vegetarisk kosthållning kan erbjuda! 

Och till er som tycker att detta är hårda ord….javisst…men så pass mycket tycker jag alla som skriver har rätt att kräva…Läs ordentligt, begrunda, och svara sedan om du har något vettigt att tillföra….

Blessed Be!

Goranka
0

BranDuir: Jag uppskattar hur du styr upp diskussioner sakligt och riktigt. Fortsätt med det!

BranDuir
0

Goranka : Tack!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.