Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 1991 ggr
Ashtar
0

Plantera ek?! (ganska långt)

Jag älskar ekar, och här där jag bor finns det nästan inga ekar överhuvudtaget! :'( Men nu är det så att vi faktiskt har en ek på våran tomt, som är lite halvgammal, skulle väl gissa på 20 år kanske, men den ska bli nedsågad då vi ska riva vårat nergångna uthus och bygga nytt med stall och garage, för då behövs den ytan, och gissa om jag är ledsen för det! (för eken)

Idag var vi ute och röjde bakom uthuset vi har för vi ska göra hästhage där så vi tog bort en massa sly, och där bland allt småpysch hittade jag en Ek-bebis stå. Jag grävde upp den lilla rot den hade för att plantera den på ett annat ställe där den skulle få växa, men jag har inte kommit på vart jag ska plantera den eftersom vi ska gräva upp hela tomten om nåt år och få bort sten osv. Så jag tog den lilla eken och satte den i en järnbalja, med jord då, och tänkte att den kan väl få växa upp som en krukväxt under vintern (utomhus) för att jag ska kunna plantera ut den sen när det finns någon bra plats. Men nu är då frågan; Klarar den av vintern i en balja utomhus? hur ofta ska man vattna den?(ska man vattna överhuvudtaget?) Det är små hål i botten så att den inte ska "drukna". Jag tänkte låta den bli snötäckt sen för då håller den väl värmen bättre? Någon kunnig kanske vill hjälpa mej med räddningshjälpen av denna lilla ek. Jag vill verkligen ha en ek! Tala också gärna om vad ni tycker om för träd och om jag bara är konstig som kämpar så för en ek!

zeretki
0

Nej, du känner du starkt för denna ek så ska du följa ditt hjärta! Glad

Jag tror du kan fråga inne på Trädgård I Fokus också… Nån där måste ju veta om hur man sköter små trädplantor.

Magi-cat
0

Tror att det är bättre att du gräver ner baljan så har den skydd av jord runtomkring. Om baljan står öppet måste den isoleras noga, annars blir det för kallt. Täck med löv, massor av löv.

Eller om den kan övervintra någonstans svalt, ej under 0 grader.

Lycka till med ek-bebisen!!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Coturnix
0

-Jag har svarat Dig på Natur i Fokus:)

TantAlma
0

Jag har hört att ekar är fridlysta, man behöver tillstånd för att ta bort dem. Så jag tycker du gjorde ett bra jobb med att plantera din ek bebis.

Farwuq
0

Ekar fridlysta?

Det har jag aldrig hört tidigare, det är kanske beroende på var i landet man är.

Ekar växer ju som sly här där jag bor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

snowdrop_
0

Jag har alldrig hört att eken är fridlyst Förvånad det växer då ganska mycket ek här uppe.

dilba
0

Här i mälardalen där jag bor får man inte såga ner ekar hursomhelst!!!

Håller med #2 isolera den lille rackaren ordentligt! Tänk på att ställa den lite skyddat och vattna inte nu när det fryser på.

zeretki
0

Jag kan ta lite ek från Dalsland till Mälardalen. Vi har hur mycket som helst! :D

dilba
0

hahaha…gör det!

melia
0

men på sin egen gård måste man väl få såga ner vad man vill!?

dilba
0

njaaa…det är nog inte säkert att man får, en fridlyst art är ju fridlyst var den än står,  vill man vara på den säkra sidan kan man ringa till kommunen, de vet vad man får och inte. Men man kan ju låta bli att säga nåt till någon och sedan hoppas att ingen märker nåt! ( fast det har jag aldrig sagt så ni vet det!!!)

TantAlma
0

Nej inte ens på sin egen mark får man hugga ner eken, bäst att kolla upp om det gäller i hela landet eller vissa delar så man inte riskerar vite. Kommunen jag bor i har fått betala för en anställd röjde upp för mycket.

zeretki
0

Det måste väl vara så att växer är fridlysta i olika landskap?? För jag kan inte tänka mig att ek är fridlyst i Dalsland…

Ni får hämta lite här! Vi har hur mycket ek som helst. Två stycken fina på vår tomt. Fast just DOM får ni inte ta… :) Men små plantor finns det! Glad

Celia
0

Tror att detta har diskuterats på Svensk Natur i Fokus tidigare i år. Vad jag minns så kom vi fram till att eken inte längre är fridlyst, men har varit.

"För några hundra år sedan var det förbjudet för vanliga människor att hugga ner en ek, för de var reserverade för kungen för skeppsbygge." Källa: Wikipedia

Farwuq
0

Jag tror Celia har hitta sanningen. Men för säkerhets skull så ska man ska kontakta Naturvårdsverket eller respektive länsstyrelse när man är tveksam.

Jag har hittat en lista med fridlysta växter:http://linnaeus.nrm.se/flora/fridlys.html

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Celia
0

#15 - oj, det var en del fridlysta där! Kände till långt ifrån alla. Hade t ex inte en aning om att Kattmynta är fridlyst. Nu vet jag :)

zeretki
0

Jag har för mig att Impecta säljer fröer till fridlysta växter och gamla svenska växter så att man kan hjälpa till att bevara mångfalden. Sånt tycker jag verkar kul!

Eftersom jag är lite växtig av mig…

Ashtar
0

#1 Ja! tack, jag visste väl att det fanns nån sådan sida också! ;)

Ashtar
0

#2 Ok, men om jag inte har den ute, kan jag ha den i källaren då kanske? där är det ju svalt men inte kallt. Annars kan jag göra som du säger och gräva ned den med löv och så.

Ashtar
0

#4 tack så mkt! Visste inte att de var fridlysta, om de nu är det. xD får väl ringa kommunen Ang. den eken vi ska såga ned ;D

Magi-cat
0

Eken som art är inte fridlyst. Däremot kan vissa enskilda stora träd vara fridlysta, t.ex. Rumskullaeken nära Vimmerby.

Den lille borde klara sig i källaren om det inte fryser där. Ställ krukan i en låda eller hink och isolera med löv runtom och ovanpå. Eller som sagt gräv ner hela alltet.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ashtar
0

#21 Tack för svaret :) Eken kommer att tacka mig en vacker dag! ;D

Pomperipossa
0

Vet inte om ek är fridlyst här uppe… Tycker dom är otroligt vackra men det är sällan man ser dom… Istället får vi nöja oss med stora björkar och lönnar… Ni får gärna skicka några vackra ekar hit upp..Skrattande